Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En saa lasta tekemään mitään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.11.24 09:07:38

Hampaita piti pestä, pitää suun niin kiinni, että en saa harjaa liikutettua siellä. Huitoo käsillä, käy naamaan kiinni, yrittää ponnistaa ylös. Sitten alkaa karata siitä pois. Vaatteiden laitto, sanoin, että tule valitsemaan mitkä vaatteet laittaa. Hyllylle on laitettu muutamia mistä voi valita. Seisoi siinä kauan, raahasi pallia siihen ja kurotteli ylähyllylly, tässä meni jo 10 min. Sanoin, että nyt äiti päättää, koska et ole valinnut. Alkoi huutoitku. Soitäkään ei tullut mitään, kun esteli ottamasta vaatteita kaapista. Nappasin syliin puolialastomana että sitten täytyy lähteä ilman vaatteita.

Mies suuttuu tästä ja huutaa että lasta ei saa huudattaa.
En enää keksi mitään mitä voin tehdä kun lasta ei saa komentaa, komennus ei auta, ei auta suuttuminen, ei lellittely. Tekemätön paikka.

Re: En saa lasta tekemään mitään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.11.24 09:09:12

Anna miehen hoitaa lapsi jonkin aikaa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   27.11.24 09:09:37

No laitat miehen tekemään. Problem solved. Sitten kun lapsi huutaa sille, niin sanot ettei lasta saa huudattaa.

Päivämäärä:   27.11.24 09:16:02

Älä anna lapsen valita, lapsi menee sekaisin koska häne ei pysty tämmöisiä asioita päättämään. sinä päätät ja piste. Rutiinit tuo lapselle turvaa.

Päivämäärä:   27.11.24 09:26:08

Taitaa olla aika pieni lapsi kyseessä... Jospa rauhallisena hetkenä laittaisitte lapsen kanssa paperille ylös (piirrä vaikka kuvia) rutiinit, mitä ja miten tehdään. Ja sitten pidät näistä kiinni, vaikka lapsi venkoilee ja kiukuttelee. Miehelle voi todeta, että lapset huutaa aina välillä, lapsia saa ja pitää komentaa (miten ne muuten ikinä oppii, mikä on sallittua ja mikä ei!), että voi pitää sen naamansa kiinni....

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   27.11.24 09:26:18

Ei mun lapset ikinä päätäny mitä vaatetta laitetaan. Aamulla katottiin pikku kakkosta ja vaihdettiin päivä vaatteet päälle, ei mitään ongelmaa.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   27.11.24 09:33:24

No olen sitäkin yrittänyt, että laitan 2 vaatetta vaikka housuja ja valitsee niistä. Ei auta, pyrkii sinne vaatekaapille ja huutaa, että itse valitsee. No se kestää, koska siinä alkaa tehdä kaikkea muuta kuten kaivamaan kaappia.

Pitääkö nyt roudata koko vaatekaapin sisältö johonkin ullakolle kun eivät siellä kaapissa voi olla?

On helppo sanoa, että äiti valitsee, jos ei onnistu, mutta siitä seuraa hirveä huutoitku, mikä kääntyy aina minun syyksi, että huudatan lasta.

Minulla ei ole mitään välineitä kasvattaa lasta, kun lapsi nauraa kuvakorteille mitä perheneuvola tarjosi, viskoo ne ympäriinsä, lasta ei saa kurittaa, ei laittaa jäähylle, ei huutaa, ei suuttua. Ainoa mitä voin sanoa on, että voisitko nyt laittaa vaatteet ja kun lapsi päättää, että ei voi, niin mitä minä enää voin tehdä?

Varmaan tämä tästä pahentuu ja kun en saa lasta kieltää tekemästä mitään, niin ei jäljelle jää kuin voisitko, pystyisitkö.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.11.24 09:38:30

Paljonhan mulla olisi ohjeita, mutta sanon nyt yhden ja ainoan: älä kysele lapselta, että laitettaisko nämä vaatteet, vaan kerro, että nyt laitetaan nämä. Ja sitten ne laitetaan.

Päivämäärä:   27.11.24 09:45:35

"No olen sitäkin yrittänyt, että laitan 2 vaatetta vaikka housuja ja valitsee niistä. Ei auta, pyrkii sinne vaatekaapille ja huutaa, että itse valitsee."

Valitsee ne vaatteet jo illalla. Aamulla vain muistutetaan että itse valitsit nämä.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   27.11.24 09:51:21

Isä vois nyt auttaa eli isä tulee ja sanoo että isä päättää jatkossa vaatteet ja ne myös puetaan. Eli lapsi tai äiti ei vaatteita päätä, vaan isä.

Lähettäjä: Kanukki 
Päivämäärä:   27.11.24 09:53:05

Tai isä ei auta, vaan tulee tilanteeseen kuten vanhemman kuuluukin.

Lähettäjä: — - 
Päivämäärä:   27.11.24 09:55:52

Isä nyt hoitamaan lasta. ”Ole hyvä, hoida itse homma, kun mä en muka osaa”. Ja sitten muistutat vierestä, että lasta ei saa huudattaa.

Miksi se on muuten aina melkein äiti, joka hoitaa lasta ja miehet vierestä päsmäröi?

Päivämäärä:   27.11.24 09:57:10

Mies hoitakoon nämä asiat tästä eteenpäin, kun hän kerran on vieressä jakelemassa viisauksiaan. Sittenhän näkee miten se häneltä onnistuu. Hävytöntä on olla osallistumatta oman lapsensa hoitamiseen mutta sitten haukkua sinua.

Ja kyllä, lasta saa komentaa ja joskus lapset huutavat, sille ei voi mitään. Lapselle on pakko opettaa, että jotkut asiat nyt vain pitää tehdä vaikka ne ärsyttäisivät, muuten ei elämästä tule mitään.

Lähettäjä: Juugo 
Päivämäärä:   27.11.24 10:01:05

"Ei mun lapset ikinä päätäny mitä vaatetta laitetaan."

Meillä taas lapset nimenomaan sai päättää niin jäi kaikki turhat tappelut ja huudot pois.
Toki huolehdittiin että vaatteet ovat keliin sopivat.

Illalla katsottiin aamuksi valmiiksi,kiireettä niin aamut sujui leppoisasti.

Päivämäärä:   27.11.24 10:01:27

"Ainoa mitä voin sanoa on, että voisitko nyt laittaa vaatteet ja kun lapsi päättää, että ei voi, niin mitä minä enää voin tehdä?

Varmaan tämä tästä pahentuu ja kun en saa lasta kieltää tekemästä mitään, niin ei jäljelle jää kuin voisitko, pystyisitkö."

Mieskö sinulle on tuon syöttänyt, että lasta ei saa kieltää tekemästä mitään? Kyllä saa ja pitääkin kieltää. Älä sano, että voisitko, vaan että nyt tehdään näin. Ja jos mies tosiaan jotain siihen räksyttää niin sano miehelle, että tulee itse näyttämään miten se tehdään paremmin.

Päivämäärä:   27.11.24 10:03:37

Miehen kanssa vakava keskustelu vaikka ammattilaisen kanssa miten kasvatus ja teidän yhteistyö ja tilanteet hoidetaan. Teidän pitää olla samalla puolella.

Ja se, että lapsi huutaa ei ole merkki mistään huonosta. Aikuisen tulee olla aikuinen ja ymmärtää että se ei ole vaarallista, että lapsi itkee silmät päästään kun joutui laittamaan housut jalkaan. Tai pesemään hampaat. Lapset ovat sellaisia. Katso joku supernanny jakso. Vaikka olisi huippuammattilainen asialla, lapsi voi silti kirkua pää punaisena.

Lähettäjä: — - 
Päivämäärä:   27.11.24 10:10:50

” Miehen kanssa vakava keskustelu vaikka ammattilaisen kanssa miten kasvatus ja teidän yhteistyö ja tilanteet hoidetaan. Teidän pitää olla samalla puolella.

Ja se, että lapsi huutaa ei ole merkki mistään huonosta. Aikuisen tulee olla aikuinen ja ymmärtää että se ei ole vaarallista, että lapsi itkee silmät päästään kun joutui laittamaan housut jalkaan. Tai pesemään hampaat. Lapset ovat sellaisia. Katso joku supernanny jakso. Vaikka olisi huippuammattilainen asialla, lapsi voi silti kirkua pää punaisena.”

Tämä on hyvä neuvo!

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   27.11.24 10:14:19

Aloittaja on ihan nössykkä; ei kaikkien kannattais hankkia sitä lasta, ei millään pahalla. Taas yksi purjopetteri kasvamassa joka oppinut jo saamaan tahtonsa aina läpi

Lähettäjä: Yäk 
Päivämäärä:   27.11.24 10:15:11

Nimittelemälläkö sulla on tapana hoitaa asiat?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.