Lähettäjä: Whip
Päivämäärä: 26.11.24 18:47:45
Minulla on aina ollut whippet, nykyinen on 12-vuotias ja erinomaisessa kunnossa, tehdään edelleen pitkiä metsälenkkejä yms. Oletettavasti elinvuosia ei kuitenkaan ihan hirveästi ole ja seuraavan koiran rotu mietityttää.
Whippetin luonne on minusta täydellinen. Sopeutuva, tasapainoinen, lempeä, ihmisiinsä kiintyvä muttei perskärpänen tai maaninen tuijottaja/ihmisenpalvoja (vrt bortsut tms). Osaa käyttäytyä kouluttamatta, ikinä ei osoita aggressiota mitään tai ketään kohtaan. Kiltti. Myös terveydentilaan olen ollut tyytyväisiä, koirani eivät ole ikinä olleet sairaita, lukuun ottamatta yhtä, jolle tuli vanhemmiten sydämen sivuääni. Ei kuitenkaan sitä ikinä oireillut tai tarvinnut lääkettä, eli 15 v. Mutta sitten ne huonot puolet. Kaikilla koirillani on ollut tosi vahva metsästysvietti, osa seonnut hajuista niin, ettei irtipito ole onnistunut ikinä (paitsi aidatulla alueella). Ja tiedän, kuuluu rotuun. Toisena sitten onnettomuusalttius. Nopeat koirat ovat taitavia telomaan itsensä, haavojen/naarmujen lisäksi on saatu parannella sijoiltaan menneitä varpaita, lihasrevähdyksiä, murtumia. Tällä viimeisimmällä on taipumusta imuroida kiviä tassunpohjiin, eli kaupungissa joutuu pitämään tossuja vuoden ympäri. Ja sitten se olematon säänkestävyys, minä ulkoilisin mielellään säässä kuin säässä, whippetit ei.
Eli mikä olisi luonteeltaan whippetmäinen koira, jolla vähemmän vauhtia ja viettiä, hyvä terveys, karvaa vähän enemmän? Ei saisi olla whippetiä yhtään isompi, reissataan paljon asuntoautolla ja veneellä eli tilaa vähänlaisesti. Mökkeillään myös paljon, olisi ihanaa jos koira pysyisi tontilla (monta hehtaaria, ei naapureita mutta metsää eli riistan hajuja on) ja vaikka metsälenkeilläkin irti. En ole mikään suorittajaihminen, en etsi koiraa tavoitteelliseen harrastamiseen. Whippetien kanssa on höntsäilty tokoa, rallya, agilitya, hoopersia, koiratanssia, nosea, milloin mitäkin, mutta ei kilpailtu missään lajissa ja välillä on pitkiäkin taukoja ettei käydä missään kurssilla/treeneissä. Arjessa kyllä muuten puuhataan, ruoka tulee virikkeiden kautta, ulkoillaan paljon, pyrin järjestämään koiralle mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja omia tarpeitaan.
Eli mikä olisi se täydellinen koira, jolla whippetin luonne ilman whippetin "vikoja"?
|