Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihtoehto whippetille?

Lähettäjä: Whip 
Päivämäärä:   26.11.24 18:47:45

Minulla on aina ollut whippet, nykyinen on 12-vuotias ja erinomaisessa kunnossa, tehdään edelleen pitkiä metsälenkkejä yms. Oletettavasti elinvuosia ei kuitenkaan ihan hirveästi ole ja seuraavan koiran rotu mietityttää.

Whippetin luonne on minusta täydellinen. Sopeutuva, tasapainoinen, lempeä, ihmisiinsä kiintyvä muttei perskärpänen tai maaninen tuijottaja/ihmisenpalvoja (vrt bortsut tms). Osaa käyttäytyä kouluttamatta, ikinä ei osoita aggressiota mitään tai ketään kohtaan. Kiltti. Myös terveydentilaan olen ollut tyytyväisiä, koirani eivät ole ikinä olleet sairaita, lukuun ottamatta yhtä, jolle tuli vanhemmiten sydämen sivuääni. Ei kuitenkaan sitä ikinä oireillut tai tarvinnut lääkettä, eli 15 v. Mutta sitten ne huonot puolet. Kaikilla koirillani on ollut tosi vahva metsästysvietti, osa seonnut hajuista niin, ettei irtipito ole onnistunut ikinä (paitsi aidatulla alueella). Ja tiedän, kuuluu rotuun. Toisena sitten onnettomuusalttius. Nopeat koirat ovat taitavia telomaan itsensä, haavojen/naarmujen lisäksi on saatu parannella sijoiltaan menneitä varpaita, lihasrevähdyksiä, murtumia. Tällä viimeisimmällä on taipumusta imuroida kiviä tassunpohjiin, eli kaupungissa joutuu pitämään tossuja vuoden ympäri. Ja sitten se olematon säänkestävyys, minä ulkoilisin mielellään säässä kuin säässä, whippetit ei.

Eli mikä olisi luonteeltaan whippetmäinen koira, jolla vähemmän vauhtia ja viettiä, hyvä terveys, karvaa vähän enemmän? Ei saisi olla whippetiä yhtään isompi, reissataan paljon asuntoautolla ja veneellä eli tilaa vähänlaisesti. Mökkeillään myös paljon, olisi ihanaa jos koira pysyisi tontilla (monta hehtaaria, ei naapureita mutta metsää eli riistan hajuja on) ja vaikka metsälenkeilläkin irti. En ole mikään suorittajaihminen, en etsi koiraa tavoitteelliseen harrastamiseen. Whippetien kanssa on höntsäilty tokoa, rallya, agilitya, hoopersia, koiratanssia, nosea, milloin mitäkin, mutta ei kilpailtu missään lajissa ja välillä on pitkiäkin taukoja ettei käydä missään kurssilla/treeneissä. Arjessa kyllä muuten puuhataan, ruoka tulee virikkeiden kautta, ulkoillaan paljon, pyrin järjestämään koiralle mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja omia tarpeitaan.

Eli mikä olisi se täydellinen koira, jolla whippetin luonne ilman whippetin "vikoja"?

Re: Vaihtoehto whippetille?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.11.24 18:51:36

Staffi? Ei kyllä voi pitää irti muiden koirien kanssa (esim. koirapuistossa).

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   26.11.24 18:51:52

Bedlingtonterrieri?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.24 19:01:21

Sheltti?

Päivämäärä:   26.11.24 19:25:24

Mä vaihdoin salukiin. :D
Tuhat kertaa itsepäisempi, mutta terveys on parempi eikä vammaudu niin helposti kun jalkojen luusto on vahvempi ja turkki suojaa. Voi olla vapaana maalla, tämä ei vaivaudu jäniksen perään.

Rhodesialainen voisi olla myös kiva, vähän miellyttämisenhaluisempi.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.11.24 19:28:09

Kyl se on vaan se whippet. Ei sen luonteisia ja sen terveydentilalla varustettuja montaa ole. Mulla on greyhoundeja, niitä voin suositella, mut tietyt speksit ei täyty. Mulla on ollut whippeteitä myös, täydellisen helppo rotu, mulla ei oo ollut loukkaantumisia niillä, greyhoundeilla sit on ollutkin. Ajoviettiä nyt vaan on, se on totta. Mutta aika monella muulla koiratodulla TODELLA paljon terveysongelmia, ennemmin otan terveen koiran ajovietillä kuin sairaan ilman viettiä.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   26.11.24 19:29:03

"Ei saisi olla whippetiä yhtään isompi"
Saluki ja rhodesialainen on liian isoja.

Päivämäärä:   26.11.24 19:29:15

Eikö staffit ole aika sähliä koheltajia? Minusta niiden rakenne ei myöskään vaikuta terveeltä. Koirapuistoissa ei vieraiden koirien kanssa käydä kamalia paikkoja. Mutta käyn usein lenkillä koirallisten ystävieni kanssa, eli pitäisi pystyä kävelemään yhtä matkaa tuttujen koirien kanssa, toki pentuna jo tutustutetaan eikä nämä lenkit ole mitään riehupainilenkkejä.

Terriereistä en tiedä ovatko turhan teräviä? Whippetissä pidän nimenomaan lempeydestä ja sopuisuudesta.

Onko sheltti miten "paimenkoiramainen"? En oikein siitä paimenten maanisuudesta ja perskärpäsyydestä pidä. Minulla on myös mielikuva shelteistä arkoina räksyttäjinä.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   26.11.24 19:31:40

Tuo bedlingtoninterrieri kuulostaa omaan korvaani kivalta! T. tupa täys iskuja

Päivämäärä:   26.11.24 19:36:30

Ja tosiaan whippetiä isompaa koiraa en halua. Ensimmäinen whippetini oli alta 10-kiloinen pikkuinen narttu, aivan täydellisen kokoinen koira. Muut ovat olleet 12-15 -kiloisia, korkein 49 cm ja se oli minusta jo iso koira, kaikki nämä narttuja. Urokset ovat aivan liian isoja, tuttavalla 20-kiloinen mörssäri eikä se kyllä enää vastaa mielikuvaa whippetistä mitenkään.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   26.11.24 20:04:42

Nyt pistit pahan. Ajattelin otsikon perusteella, että minulla voisi olla tähän ideoita, mutta näätkin rodussa kaikki eri tavoin kun itse.

Itse saattaisin katsella jotain seisojien tyyppisiä.

Päivämäärä:   26.11.24 20:13:03

Mieie: Oho, nyt kiinnostaa, että millä tavalla itse näet rodun? Ja mitä olisit ehdottanut, jos näkisin sen samalla tavalla kuin sinä?

Lähettäjä: will 
Päivämäärä:   26.11.24 20:17:54

Oletko valmis laittamaan aikaa ja rahaa turkinhoitoon? Jos, niin keskikokoinen villis. Toki sekään ei mikään paukkupakkasilla ulkoilija ole, mutta on sillä turkki sentään.

Päivämäärä:   26.11.24 20:19:37

Jos turkin nysväys on ei-ei, niin unohda. Whippet ei sitä kokemusta tuonut.

Toki kotiturkin villis ei ole mikään veistos, mutta siisti turkin on oltava 24/7 elikkä siis takuton ja muutoinkin koiralle ok.

Ei pliis seisojaa ehdoteta, jos aloittaja haluaa irtipidettävän rodun.

Päivämäärä:   26.11.24 20:21:11

Lempeys ja sopuisuus on kk-villiksen tyyppimerkki

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.11.24 20:25:43

Meidän keskikokoinen villis kyllä ulkoilee mielellään pakkasella kuin pakkasella. Haalari päälle, tossut jalkaan, ja menoksi. Perskärpäsen virkaa kyllä hieman on.

Meidän koiralle riittää lemmikkitrimmissä harjaus kerran viikossa, pesu ja konetyöt kolmen viikon välein ja trimmi kuuden viikon välein. Harjaan ja pesen itse, trimmattavana käytän trimmaamossa.

Päivämäärä:   26.11.24 20:25:46

Kk villikselle täältäkin ääni. Kotiturkkia ei tarvitse nysvätä. Kerran kuussa trimmi riittää. Mahdolliset takut voi leikata. Ja takkuja ei tule, kun turkki ei ole mitään 10cm.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.11.24 20:49:02

Porokoirassa voisi käydä tuuri, mutta on myös paljon yksilöitä, jotka noihin raameihin ei osu.

Päivämäärä:   26.11.24 21:25:52

Huh ei porokoiraa...Terveitä joo, mutta siihen se sää. Lempeys ja sopuisuus ei määrittele tuntemiani lapinporokoiria. Suomen lapink.en tunne

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   26.11.24 21:27:35

Mulla sama mietintä edessä. Alkaa molemmat whippetit olemaan jo iäkkäitä,että mitä sitten? Saisi olla säänkestävä,terve ja ilmoittaa vieraista.Kokoa saa olla enemmän,mutta ei kuitenkaan mitään 50kg mörssäriä.Tosin joku pienempikin rotu voi käydä kriteereihin

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.11.24 21:32:44

Se on tosi vaikea ehdottaa ihmisille koiraa, millä ei ole ollut koiraa vaan whippet (tai vinttari) ;) Bedlington ei ollut huono ehdotus (koska ei semmoista käppyräselkää katso kuin vinttari-ihmiset), mutta villis on hyvä ehdotus. Miksei jotain terrejäkin voisi käydä katsomassa ? Ovathan ne kovin erilaisia kuin whippet, mutta kun ihan kaikki koirat ovat..

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.11.24 21:33:11

No sanotaan vielä että kiva perhoskoira..

Lähettäjä: Domino 
Päivämäärä:   26.11.24 21:47:32

Mulla on tuommonen sk collie, narttu. Sk 52cm, painoa 18kg, että koon puolesta ei mene spekseihin. Karvaa lähtee, etenkin 2krt vuodessa. Tämä yksilö oli tosi helppo kouluttaa kotikoiran tavoille. Pysyy pihassa mökillä, saalisviettiä on, mutta jättää jänekset ja lintujen hätistelyt metsässä, kun käsken kerran. Pysyy irti lähellä. Ulkoilee säällä kuin säällä, mutta on myös mielellään vain makoilemassa sisällä. Tämä yksilö on terve, luusto ok, ei allergioita, ei sappivaivoja jne. Ei ole ollut myöskään onnettomuusaltis. Tämä on aina valmis kyllä hommiin, ja käydään joskus kursseilla, mutta ei sen maata ole kaatanut pelkkä lenkkeilyn parissa oleminen. Ei seuraa vessaan eikä suihkuun. :)

Tämmöisiä voisin ottaa useamman lisää, äärettömän mutkaton, sopeutuva, kiltti, vaivaton peruskoira.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.