Lähettäjä: O
Päivämäärä: 26.11.24 07:36:18
"Ongelma on se, että ihmiset ostaa kaikkea turhaa vaikkei rahaa olisi ja sitä pidetään jotenkin pakollisena."
-Joo. Tämä on aina häirinnyt rahan puutetta valittavissa ihmisissä, vaikka nuorena opiskelijana sorruin samaan varmasti itsekin. Kun päällimmäinen syy kaikkiin kulutusvalintoihin on käytettävissä olevan rahan vähyys, niin ihmismieli alkaa toimia todella oudosti. Mieli on laiska, eikä tarkastele enää lainkaan mahdollisia muita syitä ostamatta jättämiselle, vaikka yleensä niitäkin olisi pitkä lista. Taloutta koitetaan sitten hallita ajatuksella, että mitään ylimääräistä ei nyt saa ostaa, vain pakolliset. Tämän jälkeen jokainen mieliteko aletaan perustella välttämättömyydeksi, että sellaisen ostamisen voisi oikeuttaa. Sitten ollaan vakavissaan selittämässä milloin mitäkin turhuutta täysin pakolliseksi hankinnaksi ja suorastaan pahastutaan, jos joku muu ei sellaista hanki, eikä koe tarvitsevansa.
Jos raha ei rajoita jokaista kulutusvalintaa, alkaa nähdä ihan eri tavalla niiden ominaisuudet ja huonot puolet. Havaitsee monien tarpeettomuuden. Mutta kun erehdyt sanomaan, että tuostahan olisi helppo säästää, niin se on hirveää richsplainausta vaan, eihän nyt oman mieliteon välttämättömyyttä saa noin julmasti kyseenalaistaa.
Rahan ainainen puute on kulttuurissamme erittäin hallitseva ajatusmalli tulotasosta riippumatta. Tästä syytän osaltaan lasten kasvatusta: on helpompi sanoa yksipuolisesti, että et saa haluamaasi, kun ei ole rahaa sellaiseen. Ostamatta jättäminen olisi hyvä jaksaa perustella vaihtelevasti erilaisin ja tuotekohtaisin syin. Et saa nyt karkkia, koska se on epäterveellistä. Et saa lelua, kun se on tarpeetonta muoviroskaa, eikä mahdu mihinkään. Saat vasta kun luovut nykyisistä niin että kaapissa on tilaa. Et saa uusia farkkuja vielä, kun vanhojakin on aivan riittävästi. Opetettaisiin lapset tarkastelemaan hankintoja todellisen tarpeen ja tuotteen ominaisuuksien kautta. Oppisivat samalla kriittisemmiksi kuluttajiksi ja ymmärtäisivät vaatia parempaa laatua. Nykyään mikä tahansa roska myy kaikissa tuotekategorioissa, kun ominaisuuksiin ei kiinnitetä mitään huomiota enemmistön miettiessä vain saako tämän perusteltua välttämättömyydeksi vai jääkö hinnan takia ostamatta.
|