Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotihoidon turhat(?) käynnit + hygieniasta

Lähettäjä: Avustaja 
Päivämäärä:   25.11.24 16:21:51

Onko mitään järkeä, että kotihoito käy tekemässä aamupesut silloin kun minä olen työvuorossa. Hk hygienan hoito ei toki kuulu mun työtehtäviin eikä asiasta ole ollut puhetta TA:n kanssa. TA kuitenkin valittaa usein "että hänellä on likainen olo". Kerran vein kostutettua talouspaperia että sai ite pyyhittyä peppunsa kotihoidon jäljiltä ja kyllä siinä ruskeata riitti niin että sotki kätensäkin.

Jos kotihoito ei ehdi/osaa/halua hoitaa kunnolla ja tulee usein myöhässä miten sattuu, niin eiks olis fiksumpaa maksaa mulle enemmän palkkaa ja antaa hoitaa työ tutun TA:n kanssa paremmin? Pitäiskö mun kysyä pomolta asiasta jos se ei uskalla ite kysyä multa?

Re: Kotihoidon turhat(?) käynnit + hygieniasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.24 16:25:23

Vaikka kotihoito olisikin hommansa hoitanut hyvin, niin se ei estä työnantajaasi tuhrimasta niitä pöksyjänsä kohta uudelleen.

Päivämäärä:   25.11.24 16:40:38

Ei mee noin. Liikuntavamman lisäksi tuli käden kanssa pieni tapaturma eikä siksi pääse nyt ite edes pyörätuolilla vessaan yksin. Muuten melkein "perusterve vammainen" mies. Oon pyykänny pitkään, joten tiedän kyllä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.11.24 16:51:41

Miksi ei sitten itse pyyhi jos kerran pystyy, en ihan ymmärrä miksi kotihoito pyyhkii/pesee jos itsekin pystyy kun joku ojentaa paperia?

Päivämäärä:   25.11.24 17:01:41

Nukkuu siis yönsä sängyssä vaipoissa ja vatsa on toimitettava säännöllisesti. Eli ei siis täysin perusterve vammainen, korjaan. Siitä jos nousee istumaan niin kurat sit vaan leviää ja sotkee. Sängyssä on vaikea pestä käsiä vedellä ja saippualla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.24 17:46:59

Etenkin vatsantoimituksen jälkeen sitä kuraa voi tulla hyvinkin helposti lisää.

En ymmärrä miksi sinulle pitäisi maksaa lisää palkkaa siitä että teet töitä työaikanasi? Itse olen ollut töissä sekä kh että avustajana, ja avustajat hoitaa hommat silloin kun ovat töissä. Vessakäynnit ja hygieniasta huolehtiminen eivät edellytä minkään sortin koulutusta, ne voi hoitaa kuka vain.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   25.11.24 17:47:52

Kysy vaan työnantajaltasi, hän varmasti osaa selittää sen, miksei se käy.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   25.11.24 17:54:02

Tuossapa ihan ChatGpt:n antama vastaus:

Henkilökohtaisen avustajan työhön Suomessa ei yleensä kuulu hoivatyö, koska henkilökohtainen avustaja ja hoitohenkilökunta tekevät erilaista työtä. Tämä ero perustuu lainsäädäntöön ja tehtävien määrittelyyn.

Lainsäädäntö ja tehtävien ero: Suomessa henkilökohtaisen avustajan tehtävät määritellään erityisesti vammaispalvelulaissa ja vammaisten henkilöiden henkilökohtaisessa avustamisessa. Henkilökohtainen avustaja tukee vammaista henkilöä arjessa, kuten liikkumisessa, asioiden hoitamisessa ja päivittäisissä toimissa, mutta ei ole vastuussa terveydenhuoltoon, hoivaan tai lääkintähoitoon liittyvistä tehtävistä. Hoivatyö puolestaan liittyy terveydenhuollon ja hoivan antamiseen, kuten lääkkeiden jakamiseen, haavojen hoitoon ja muuhun sairaanhoidolliseen työhön, joka on hoitohenkilökunnan vastuulla.

Vammaispalvelulaki: Vammaispalvelulain mukaan henkilökohtaisen avustajan tehtävä on mahdollistaa vammaisen henkilön osallisuus ja itsenäinen toiminta yhteiskunnassa. Laki ei säädä henkilökohtaisen avustajan tehtäviä terveydenhoidon tai hoivatyön alueella, vaan ne jäävät erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tehtäviksi.

Ammatillinen raja: Henkilökohtaisen avustajan tehtävä ei vaadi terveydenhuollon koulutusta, vaan avustajan tulee olla kykenevä tukemaan vammaisen henkilön elämänhallintaa, mutta ei suorittamaan hoitotoimenpiteitä, kuten lääkkeiden antamista tai lääkärin määräyksestä tapahtuvaa hoitoa.

Tämä ero on siis lainsäädännöllinen ja käytännöllinen: henkilökohtainen avustaja tukee päivittäisissä askareissa ja elämänhallinnassa, kun taas hoivatyö kuuluu terveydenhuollon ja hoitohenkilökunnan vastuulle.

Lähettäjä: Riikinkukko 
Päivämäärä:   25.11.24 18:15:56

On kyllä viisas avustaja siellä :D jos ei ymmärrä että se perse voi olla uudestaan paskassa vaikka minuutin päästä edellisestä pesusta. Suosittelen opiskelemaan enemmän ihmisen biologiaa ennen kuin jatkat töitäsi.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   25.11.24 18:21:12

Milla mitä ihmettä! Kai sinä nyt ymmärrät, että ei ChatGpt ole mikään tietosanakirja? Se etsii tietoa eri lähteistä, mutta saattaa ottaa myös ihan höpöjuttuja, eli ei ole välttämättä totta ollenkaan mitä kirjoittaa.
Älä nyt hyvänen aika käytä tuota sitten mihinkään viralliseen hommaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.11.24 18:23:40

No, Milla on toki oikeassa, mutta onkohan noin pilkuntarkassa toiminnassa Sääntö-Suomessa mitään järkeä. Muistaakseni kotihoidon käynnin hinta yhteiskunnalle oli noin 50€ pari vuotta sitten. Halvemmaks tulis antaa tuo työ avustajalle jos tämä siihen suostuu.

Mut oliskohan niin, että kotihoidon tietokoneohjelmat ei tiedä milloin käynti on tarpeen ja aloittaja töissä ja milloin ei, joten tulevat sit vaan joka päivä. Lisäks voi olla niin, ettei aloittajan avustettava kehtaa kysyä tätä noihin hommiin. Silloin parempi avata suunsa työpaikalla eikä ihmetellä täällä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   25.11.24 19:34:16

Ei se nyt oo avustajan suostumisesta kiinni vaan sitten on muutettava lakeja. Avustaja on kusessa jos tekee jotain mitä ei saa tehdä ja se kosahtaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.