Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jouduin lukiossa vuotta nuoremmalle luokalle

Lähettäjä: Abi 
Päivämäärä:   23.11.24 04:23:52

En siis valmistunut ylioppilaaksi keväällä kuten monet ikäiseni. Olen käymässä lukiota neljään vuoteen ja minut siirrettiin vuotta nuorempien kanssa samalle luokalle. Onko muilla kokemusta tällaisesta? Eikö yleensä pääse nelosluokalle?

Re: Jouduin lukiossa vuotta nuoremmalle luokalle

Lähettäjä: Piu 
Päivämäärä:   23.11.24 04:49:07

Kuinkas monta vuotta Suomessa on ollut luokaton lukio..?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.11.24 04:59:22

Siis sinulla on oma opetussuunnitelma, ja jos vuotta nuoremmat tekevät samoja kursseja, niin toki sinä olet heidän ryhmässään, mitä väliä?

Ei ole mitään lukion neljättä luokkaa pl steinerlukio, joka taitaa olla ainoa luokallinen lukio Suomessa (ja omien kurssiensa vuoksi myös vuotta pidempi, kun kurssimäärä on suurempi).

Lähettäjä: eeh 
Päivämäärä:   23.11.24 05:01:25

Aloittaja tarkoittaa varmaan niitä lukion ohjausryhmiä...niitä mitkä usein muodostetaan aloitusvuoden mukaan tai sitten vaan 1a,2b,3c jne.

Päivämäärä:   23.11.24 05:07:17

Eeh, mitä väliä sillä on, mikä ryhmän nimi on?

Lähettäjä: eeh 
Päivämäärä:   23.11.24 05:14:51

No eipä mitään väliä, korkeintaan merkintä omissa tiedoissa, millä nyt ei ole mitään kummempaa merkitystä. Oman ryhmän kanssa ei kuitenkaan istuta kuin ryhmänohjauksissa, muuten opiskelut menee kurssivalintojen mukaan. Näin ainakin ennen. Noita ryhmiä aloittaja varmaan kuitenkin tarkoitti.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.11.24 05:26:13

Pikkujuttu. Opiskelisit muutenkin pääsääntöisesti vuotta nuorempien kanssa samoilla kursseilla vaikka nelosryhmä olisi. Kaikki lukiot eivät katso nelosryhmää tarpeelliseksi, koska suurin osa valmistuu lukiosta kolmessa vuodessa.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   23.11.24 07:24:08

Todellinen länsimaisen heppafoorumin senioripalstan ongelma. Toivottavasti saat kuitenkin terapianomaista tukea viimeisenä lukiovuotenasi veronmaksajien maksamana, kun ohjausryhmän numero on väärä.
Muistathan pitää katseen seuraavassa esteessä kuitenkin ja hoitaa opiskelun hyvin.

Ja ihan hyvä, että olet valinnut rauhallisemman opiskelutahdin, ehdit aikuistuakin ennenkuin kauhea työelämä paljastaa todelliset karvansa.

Lähettäjä: ilta 
Päivämäärä:   23.11.24 08:11:43

Jos ahdistaa, vaihdappa aikuislukioon.

Tosin, siellä sitten ei ole holhouspalveluita, eli et ole missään ryhmässä ja vastaat itse lukujärjestyksestä. Opolta saa toki apua kun itse menee pyytämään.

Aikuislukiossa ei ole ongelmaa, että olisit vuotta nuorempien kanssa, päin vaistoin, olet siellä sen ikäinen, että opiskelijoissa voisi olla isovanhempiasi.

Toinen vaihtoehto, että sopeudut tähän tilanteeseen ja käyt tuon lukion loppuun. Tuskinpa olet ainoa lukiosi nelonen.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   23.11.24 09:33:39

Ite oon ollut aikanaan lukioni ensimmäistä luokatonta vuosikertaa, 95 alkoi.

Jos lukiossa ei ole muita (tai ainakaan kovin montaa) neljässä vuodessa sen suorittavaa, niin kuulostaa kovin luontevalta ympätä se/ne kolmatta vuotta käyvien mukaan hallinnollisesti. Oletusarvoisesti suorittelet myös paljolti niitä kursseja nyt, joita ne kolmatta vuotta opiskelevaisetkin juuri nyt suorittavat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.24 09:44:40

Luonnollisestikin olet niiden seurassa jotka suorittavat niitä samoja kursseja nyt.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.11.24 10:16:00

Olipas outo aloitus. Lukio on ollut luokaton jo noin 30 vuoden ajan. Jos koulussa ei ole tarpeeksi 4. vuoden opiskelijoita, ei heille tietenkään perusteta omaa ohjausryhmää ja työllistetä uutta ryhmänohjaajaa, vaan heidät lisätään 3. vuosikurssin ryhmiin. Samoja kursseja te suoritatte kuin kolmosetkin.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   23.11.24 10:30:02

Itse vaihdoin lukiota neljänneksi vuodeksi ja olin myös vuotta nuorempien ohjausryhmässä. Kävin myös neljännellä vuodella *gasp* ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kursseja! Ihan normaali juttu, tsemppiä aloittajalle valmistumiseen.

Lähettäjä: samavene 
Päivämäärä:   23.11.24 11:22:49

Kävin lukion kahdessa vuodessa. Luin eka vuonna 1. ja 2. luokan kurssit. Toka vuonna oli kolmosen asiat, ja paikkailin pari kurssia, jotka aikataulun takia eivät mahtuneet ykkösvuoteen. Siihen aikaan kirjoitettiin kaikki aineet kerralla.

En halunnut mitään kuutta ällää, vaan nopeasti eteenpäin. Mitään kavereita ei lukioajalta jäänyt, kun kurssit ja ihmiset vaihtuivat tiuhaan. Ei ollut hyvää aikaa.

Joskus näen unta, että olen lukion kakkosella, ja aamulla muistan, että sitä vuottahan ei koskaan ollut.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   23.11.24 21:13:30

Monissa lukioissa on nelosryhmä. Ei pitäs missään olla niin olis tasavertasta. Tai sitten pitäs kaikissa olla.

Lähettäjä: åoihnåouihj 
Päivämäärä:   23.11.24 23:34:08

Hyvä vaan on + ymmärtää että mikään tässä maailmassa ei ole tasavertaista.Eikä tule olemaan.

Lähettäjä: Enni 
Päivämäärä:   24.11.24 01:11:23

Siis tietenkin suoritat viimeisen luokan nuorempien kanssa, en ole ikinä kuullut että missään koulussa olisi nelosluokkaa erikseen. Ja luokaton lukio ollut jo 2000 luvun alusta.

Päivämäärä:   24.11.24 01:15:44

Enni, luokattomia lukioita oli jo kasarilla. Ja luokallisiakin lukioita on yhä.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   24.11.24 20:24:53

Minäkin jatkoin vielä puoli vuotta lukiota kolmannen vuoden jälkeen, ja virallinen kotiryhmäni oli kolmannen vuoden opiskelijoiden kanssa. Ei sillä mitään väliä ollut eikä se vaikuttanut yhtään mihinkään.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   24.11.24 20:27:13

Minä ja 2 vuotta nuorempi siskoni osallistuimme samoille kursseille :D ihan normaalia se on, että niitä käydään vanhempien tai nuorempien kanssa, ei ole mitään neljättä luokkaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.11.24 20:28:59

Ei siellä mitään luokkia ole ja aika iso lukio täytyy olla että 4 vuodessa lukion käyvät riittäisi omaksi luokakseen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.11.24 09:54:05

Itse kävin lukion 3.5 vuoteen. Jouduin myös vuotta nuorempien kanssa samaan ryhmään lopuksi puoleksi vuodeksi. Muistan kun vielä ennen valmistumistani kirjoitin äidinkielen syksyllä ja meillä oli uusi opettaja ja tämä sitten tokaisi että joko sinä jo syksyllä kirjoitat äikän, yleensä kirjoitetaan keväällä. Kyseinen ope ei siis tuntenut mua ennastaan ja muistan, että vähän ärsytti tuo hänen kommenttinsa silloin. Luuli vissiin et olin vasta aloittanut lukion kolmasluokan. :D

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   25.11.24 10:53:02

Haittaako se jotain?

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   25.11.24 11:41:01

Kyllä aika monissa lukioissa on neljäsvuosikurssin ryhmä. Harvassa on ne lukiot, joissa ei neljäsvuosikurssin ryhmää ole. Nykyään on vielä entistä yleisempää venyttää lukiota yli 3 vuoteen, koska ylioppilaskirjoituksilla on tänä päivänä ihan toinen painoarvo kuin joskus vuosia sitten. Toki sen ylioppilaslakin saa oli sitten neljäsvuosikurssin tai kolmosvuosikurssin opiskelijoiden ryhmässä.

Lähettäjä: Ihaa 
Päivämäärä:   26.11.24 05:03:41

Merkattiinko teidän lukion päättötokariin että missä ryhmässä/luokalla olitte viimeisenä lukiovuonna eli se oma ohjausryhmä? Mulla merkattiin ja kiinnostaa, oliko muillakin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.