Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ryhmätilanteet ja ruokailu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.11.24 14:03:55

Onko täällä muita, joilla katoaa ruokahalu missä tahansa ryhmätilanteessa ja joskus jopa kahden keskisissä tilanteissa. Esimerkkinä kyt vaikka juhlat, firman pikkujoulut, koulutuspäivät tai vaikkanratsastusleirit...Tuntuu aina vähän ulkopuoliselta kun kaikki hössöttävät ruokapaikan valintaa, kun itselle se on se ja sama mitä naamaan tunkee kuhan nyt pysyy verensokerit sopivalla tasolla. Mietin, että onko tämä joku introvertin ominaisuus, että ruoasta tulee täysin toissijainen asia

Re: ryhmätilanteet ja ruokailu

Lähettäjä: plie 
Päivämäärä:   22.11.24 14:11:03

Tavallaan ymmärrän. Minulle ryhmässä syöminen on mahdotonta, vanha syömishäiriötausta omalla kohdallani aiheuttaa sen, vaikka nykyään koenkin itseni terveeksi muuten. En esim koskaan syö kavereiden kanssa, ravintoloissa, työpaikalla tai kampuksella ruokalassa jne. Joskus tuo aiheuttaa vähän hankalia tilanteita ja selitysten keksimistä (joka on kurjaa, koska vihaan valehtelua mutta en halua töksäyttää syitänikään) ja pois käyttäytymistä varmasti todella mukavistakin tilaisuuksista, mutta ei ole ollut voimia alkaa ratkoa pulmaa kun muuten elämässä asiat on ok. Minulla on tasan kolme läheisten ihmistä tällä hetkellä (mieheni, paras ystäväni sekä äitini) joiden nähden / joiden kanssa voin syön.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   22.11.24 14:22:50

Ruokahalu ei katoa, mutta hermo menee ryhmäruokailuissa, jos vatvotaan tunnin verran, minne mennään ja muutetaan suunnitelmaa sata kertaa ;) Minulle ruoka on ensisijaisesti polttoainetta, joten en jaksa säätää ruokapaikkaa. Mennään sinne, mistä kaikki saavat edes jotain itselleen sopivaa ja kelpaavaa.

Lähettäjä: Noora 
Päivämäärä:   22.11.24 14:30:18

Sama, kun kolmannella tädillä!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.11.24 15:07:51

Minua taas ärsyttää, kun hyvin usein tämmöisissä tilanteissa ei mennä ravintoloihin, josta saa hyvää ruokaa. Samalla rahalla saisi itse tehtyä, hyvää ruokaa, mutta todella usein valintana on joku eineksiä ja puolivalmiita tarjoava ravintola.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   22.11.24 15:29:28

Tuskinpa on mikään introverttiyteen liittyvä ominaisuus. Itse olen introvertti ja rakastan hyvää ruokaa, eikä ruokahaluuni vaikuta mitenkään se, että syönkö yksin vai seurassa.

Päivämäärä:   22.11.24 15:34:57

Se on hämmentävää just miten tärkeää tuo "hyvä" ruoka on joillekkin kniin kertaluontoisessa tapahtumassa. Et jos kerran vuodessa on joku koulutus, niin silti on pakko saada joku makuelämys siitäkin. Tai ratsastuskurssi, itselle se ratsastus onnse pointti, on jotenkin hassua miten tärkeää ruoka on noissakin tilanteissa joillekin ihmisille, että se eka rafla ei kelpaa mikä vastaan tulee.

Introverttiyttä ajattelin sillä, et kun se kaikki energia menee kaikki siihen sosiaaliseen tilanteen käsittelyyn niin ei pysty ajattelemaan mitään ruokaa edes.

Päivämäärä:   22.11.24 15:36:07

Tykkään kyllä ruuasta, mutta ruoka maistuu ja nälkä iskee vain ns. Rauhallisessa, tutussa porukassa jossa ei tarvitse panostaa sosiaalisuuteen erityisemmin.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   22.11.24 15:36:17

Olisi erikoista jos introverttiys vaikuttaisi jotenkin ruokahaluun. Tietenkin jos sosiaalinen tilanne on kestänyt niin pitkään että se on syönyt energiat jo aika nolliin voi vaikuttaa, esim. joku pitkä leiri jossa ei saa palautua yksin voisi aiheuttaa halun vaan päästä omiin oloihinsa että jaksaa taas katsella ihmisiä, jolloin ei jaksa miettiä ruokapaikaa enää.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.11.24 15:37:21

Ei mullakaan ole yhtä hyvä ruokahalu jos tilanne on stressaava, vaikka sukujuhlat tai pikkujoulut. Jännitätkö tosi paljon vai meneekö sulla herkästi ruokahalu pienestäkin stressistä?

Päivämäärä:   22.11.24 15:38:43

En mielestäni jännitä, mutta menen tietynlaiseen sosiaaliseen moodin enkä enää tunne nälkää

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.11.24 15:39:00

Ihmismäärästä stressaantuminen ei ole intreverttiyden ominaisuus.

Päivämäärä:   22.11.24 15:41:03

Mutta joo on toisaalta hauska spotata miten ruoka näyttelee niin isoa roolia joidenkin elämässä, toisaalta harmittaa itse että saa samanlaista mielihalua asiaa kohtaan. Tavalllaan koen elämäni olevan vähän köyhempi kuin muiden

Päivämäärä:   22.11.24 15:41:52

"Ihmismäärästä stressaantuminen ei ole intreverttiyden ominaisuus."

:Dd anteeks, mikä sitten on introverttiyden ominaisuus?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   22.11.24 16:07:36

"Se on hämmentävää just miten tärkeää tuo "hyvä" ruoka on joillekkin kniin kertaluontoisessa tapahtumassa. Et jos kerran vuodessa on joku koulutus, niin silti on pakko saada joku makuelämys siitäkin."

Ei tietenkään ole aina mikään pakko saada mitään makuelämystä, riippuu ihan tilanteesta. Jos vieressä on Rosso, mutta 500 metrin päässä olisi joku parempi ravintola, niin sitten valitsen mieluummin sen paremman ravintolan, jos se vaan on mahdollista. Jos puolestaan ratsastusleirillä tarjotaan vaikka kinkkukiusausta, joka ei välttämättä ole se lempiruoka, niin ei se minua haittaa yhtään.

Päivämäärä:   22.11.24 16:15:39

":Dd anteeks, mikä sitten on introverttiyden ominaisuus?"

Introvertti ja ekstreovertti kuvaavat tasan sitä, saatko enemmän energiaa ollessasi yksin vai ollessasi seurassa. Kirjaimellisesti tällä sanaparilla ei ole mitään muuta merkitystä eikä käyttöä.

Introverteillä ei ole huonommat sosiaaliset taidot, eikä ekstro- tai introverttiydellä ole mitään tekemistä sen kanssa paljonko sosiaalista interaktiota haluaa tai kuinka paljon stressaa yhden ihmisen kanssa tai väkijoukoissa eikä se todellakaan liity siihen häviääkö ruokahalu porukassa vai ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.24 16:19:58

"Tuskinpa on mikään introverttiyteen liittyvä ominaisuus. Itse olen introvertti ja rakastan hyvää ruokaa, eikä ruokahaluuni vaikuta mitenkään se, että syönkö yksin vai seurassa."

Samoin.

Lähettäjä: Huomauttelu 
Päivämäärä:   22.11.24 16:21:14

En halua syödä seurassa, varsinkaan tilanteessa, jossa joku muu maksaa ruuan (esim. työpaikan pikkujoulut, leiriin/kurssiin kuuluu ruoka tms). Olen pienikokoinen (150 cm) ja hieman ylipainoinen, joten ei myöskään ole mitään syömishäiriötä. Teen toimistotyötä. Tulen siis täyteen paljon pienemmästä ruoka-annoksesta kuin 2m pitkä fyysistä työtä tekevä mies. Ravintoloissa annokset ovat isoja eikä aikuisille myydä lasten annoksia.

Ryhmäruokailuissa (varsinkin toisten maksamana) saan usein kuulla huomautuksia, että lautanen pitää syödä tyhjäksi ja ole epäkunnioittava ruuan maksajaa kohtaan, kun jätän ruokaa syömättä. Jos taas kyseessä on joku buffer ruokailu, jossa itse saa annostella ruuan, minulta kysellään, miksi syön niin vähän, enkö pidä tarjolla olevasta ruuasta. Ja olen epäkunnioittava ruuan maksajaa kohtaan, kun syön vain vähän.

Tätä kommentointia tulee ”kaikilta”, työkavereilta, harrastusporukalta, sukulaisilta jne.

En enää syö ryhmässä. Minusta näkee kyllä, etten näännytä itseäni nälkään. En jaksa niitä kommentteja.

”Paras” kommentti taisi olla, kun meillä oli töissä illalla koulutus ja tilattiin Kotipizzat toimistolle. Jokaiselle oma normaalikokoinen pizza. Söin oman pizzani niin, että kaksi palaa söin kokonaan ja kahdesta palasta jätin reunat syömättä. Yhden työkaverin piti sitäkin kommentoida ”kiva nähdä, että sä joskus syöt kunnolla”.

Päivämäärä:   22.11.24 16:31:42

"Introvertti ja ekstreovertti kuvaavat tasan sitä, saatko enemmän energiaa ollessasi yksin vai ollessasi seurassa. Kirjaimellisesti tällä sanaparilla ei ole mitään muuta merkitystä eikä käyttöä."

Kyllä, mutta introvertiltä myös kuluu energiaa sosiaalisissa tilanteissa enemmän kuin ekstroverteillä. Siksi viihtyvät yksin, koska se ei ole niin kuluttavaa. Muutoinhan introvertti viihtyisi MYÖS porukassa

eli kuten ylempänä totesin, kaikki energia ryhmässä olemisessa kuluu siihen että on sosiaalisessa tilanteessa, jolloin ei energiaa enää miettiä edes ruokaa

Ihminen stressaantuu jos joutuu pitkään olemaan tilanteessa joka kuluttaa energiaa.

Päivämäärä:   22.11.24 16:32:32

Jos lyhyt ryhmätilanne uuvuttaa niin paljon, että ei kykene syömään, kyse ei ole introverttyidestä vaan sosiaalisesta ahdistuksesta.

Päivämäärä:   22.11.24 16:35:07

Ei ole sosiaalisesti rajoittunut, pelkää sosiaalisia tilanteita yms. En vain jaksa sitä kimpoilevaa keskustelua, en jaksa kiinnostua muiden asioista, mitä enemmän porukkaa, sitä enemmän väsyn.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.24 16:48:51

Ruokahaluun ei vaikuta, ellei ole jotenkin poikkeuksellisen hermostuttavaa seuraa (silloin ei maistu kuin verenmaku suussa). Nautintoon kylläkin, yksin syöminen on huomattavasti nautinnollisempaa kun voi keskittyä 100% siihen ruokaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.24 16:58:28

"Muutoinhan introvertti viihtyisi MYÖS porukassa"

Monet viihtyvätkin. Minäkin vaikka olen selvästi introvertti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.