Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiharakarvainen noutaja

Lähettäjä: sieni 
Päivämäärä:   22.11.24 12:56:54

Facetuttu otti jokin aika sitten kiharakarvaisen noutajan pennun ja itseäkin alkoi kyseinen rotu kiinnostaa. Onko ht.nettiläisillä kiharoita tai tunnetteko niitä? Kaikki kokemukset tervetulleita (kyselen toki myös kasvattajilta ja harrastajilta).

Re: Kiharakarvainen noutaja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.24 13:04:10

Minulla oli. Oli enemmän yhden ihmisen koira, ei ole ulkopuolisille niin sosiaalinen kuin muut noutajat. Pentua ottaessa kannattaa katsoa lonkkatuloksia. On myös kovapäisempi kuin moni muu noutaja, mutta jos kouluttaa hyvin niin on varsin kiva koira. Karvan lähtö on aivan järkyttävää, sitä irtoaa sellaisina preeria kihara karva palloina eikä yksittäisinä karvoina. Turkkia ei myöskään kuulu harjata vaan pesun yhteydessä kiharat kuuluisi käydä sormin läpi. Turkki on muuten kiva, lyhyt ja helppo pitää puhtaana kun ei ole pitkiä tassu tai perse karvoja. Oma kihara oli ruuasta hyvin tarkka, muuten sai hiivaa korviin. On myös isompi kuin muut noutajat ja lintukoira eli kyttää kaikkea lentävää.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.11.24 13:07:02

Iso, vahva, totinen ja vietikäs muihin noutajiin verrattuna.

Päivämäärä:   22.11.24 15:25:48

Totisuutta ainakaan omasta kiharastani ei löytynyt tippaakaan.

Itsepäinen ja itsenäinen. Iso, voimakas, älykäs. Omani oli haastava kouluttaa, ja koira usein sovelsi ja suoritti kuten itse näki parhaaksi, vaikka itse käskin tai ohjasin toisin. Kihara ei ole niin perso ruoalle kuin esim. labbis, joten palkitsemisessa oli käytettävä mielikuvitusta ja luovuutta, kun toisinaan namit ei kiinnostaneet tippaakaan. Huumorintaju ja kärsivällisyys joutui yhteiselossa koetukselle päivittäin. Mutta vastaavasti koira oli hyvin anteeksiantavainen omia virheitäni kohtaan ja aina täydellä sydämellä lähdössä kaikkeen mukaan.

Kun itselläni on taas elämäntilanne sopiva uuden koiran ottamiseen, niin kihara on kyllä ainoa vaihtoehto. Tuota edellisen pisteen mainitsemaa karvanlähtöä ei kyllä ole yhtään ikävä, ja ainakin omassa kämpässä pyöri robotti-imuri päivittäin tuon takia. Kiharalla muuten on, kuten muillakin noutajilla, aika voimakas ominaishaju, joka varsinkin märkänä on todella tyrmäävä.

Lähettäjä: lippujanuppi 
Päivämäärä:   22.11.24 15:30:07

Pentua valitessa kannattaa tutustua linjoihin ja vanhempiin huolella. Rodussa on aggressiivisuutta tietyissä linjoissa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.11.24 21:33:25

Minkä verran nämä painaa?

Luonteeltaan on kiinnostavan oloinen koira. Noutajan haju vaan epäilyttää ja olin ajatellut, että karvaa ei juuri lähtisi.

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   22.11.24 21:33:55

Lippujanuppi: haluaisitko avata missä linjoissa, kun täällä voi sen anonyymisti tehdä? Olen itse aika aloitteleva kiharanomistaja ja kaikki rotuun liittyvä kiinnostaa paljon.

Päivämäärä:   22.11.24 22:38:57

Muutama samassa porukassa treenannut, varmasti kivoja koiria mutta ei eka (eikä vielä toinenkaan) valinta noutajien rodunomaisiin harrastuksiin.. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.