Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ananaspiirakkaongelma - help!

Lähettäjä: jauhotonpeukalo 
Päivämäärä:   22.11.24 10:39:21

Onko täällä joku tehnyt ananaspiirakkaa? Neuvoja kaivataan kipeästi!

Tykkäisin ananaspiirakasta, mutta en osaa tehdä sellaista. Netistä toki löytyy ohje jos toinenkin ja niiden mukaan olen yrittänyt opetella, mutta vaikka kuinka seuraan ohjeita pilkuntarkasti, lopputulos on että täytteestä tulee niin kitkerää ettei sitä voi syödä.

En käsitä mitä teen väärin. Kahviloissa olen saanut ihania ananaspiirakoita, siis sellaisia missä on jotain rahkaa tai sen tapaista täytettä ja siinä seassa ananasta. Mutta kun yritän tehdä itse ei onnistu millään! Olen yrittänyt tehdä purkkiananaksesta ja olen yrittänyt tehdä tuoreesta, sama lopputulos.

Viimeksi yritin tehdä tällä ohjeella, ja pieleen meni sekin.

https://reseptivihko.net/reseptit/ananas-kookospiirakka-3004

Te jotka osaatte, kertokaa miten ananaksesta saa tehtyä rahkapiirakan tai sen tapaisen, niin että maku pysyy miellytävän pehmeänä eikä muutu kitkeräksi.

Re: ananaspiirakkaongelma - help!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.24 11:12:39

Pitää valita makea ananas, osa purkkiananaksista on kamalan kirpeitä.

Lähettäjä: Jauhotonpeukalo 
Päivämäärä:   22.11.24 11:52:12

Silloin kun olen tuoretta käyttänyt ne ovat olleet makeita ananaksia. Tykkään syödä sitä sellaisenaankin ja kirpeistä menee suu rakoille.

Muita ajatuksia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.24 12:01:08

Siis:
- Osta valmis, makea piirakkataikina. Sulata ja laita vuokaan.
- "Voitele" taikinapohja vaikka aprikoosihillolla.
- Lätki ananasrenkaat tai palaset taikinan päälle
- sekoita prk rahkaa ja pari kananmunaa ja sokeria maun mukaan, kippaa vuokaan
- paista 175 asteessa n 45min

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.11.24 12:17:12

Täyte : purkki kermaviiliä, 1 muna, 0,5 dl sokeria. 1,5 tl vaniljasokeria. Laita ananas renkaat piirakan päälle ja kaada soosi päälle. Hyvää.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.11.24 12:29:58

Tuore ananas tekee rahkasta kirpeää ja oksennuksen makuista. Tölkkiananas paras rahkan kanssa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.24 12:31:20

Voisitko kokeilla tehdä useamman miniversion, testaillen eri asioita? Yhteen reippaasti enemmän sokeria kuin toiseen, yhteen jotain hilloa jne.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   22.11.24 12:54:26

Jauhotonpeukalo, maista sitä täytettä ennen piirakan päälle laittoa. Aina pitää maistaa leivonnaisia ja myös ruokaa mitä valmistaa! Jos esim. täyte ei ole hyvää ennen uuniin laittamista, niin ei se uunissa parane. Rahka, kermaviili, ranskankerma ovat happamia myös ananas, joten täyte kaipaa makeutusta!

Lähettäjä: Huono ohje 
Päivämäärä:   22.11.24 13:37:20

Täytteestä puuttuu noin puoli desiä sokeria ja lisäksi voi vielä laittaa vaniljasokeria 1tl
Katso muita vastaavia ohjeita niin heti löytyy parempia kuin tuo minkä laitoit

Lähettäjä: jauhotonpeukalo 
Päivämäärä:   22.11.24 14:02:32

Kiitos vinkeistä, täytyy testailla. Tykkään kyllä leipoa ja esim sämpylät, tavalliset pullat ja viinerit ja kaikenlaiset marjapiirakat kyllä onnistuvat hyvin, mutta ananaksen kanssa menee aina myttyyn. Ananaspiirakkaankin teen pohjan mieluummin itse, taikinan väsääminen on osa huvia, eikä pohjien kanssa ole ongelmia ollut, vain täytteiden.

Tuo olikin hyvä tieto, että tuoreesta ei kannata yrittää. En tosin ole toistaiseksi onnistunut myöskään purkkiananaksen kanssa, mutta jospa täällä saatujen vinkkien avulla onnistuisin.

Täytyy yrittää kokeilla jotain miniversioita, vaikka muffinikupeissa tms. Sen kummempia vuokia millekään minipiirakoille ei ole. Pienin on joku 23cm. Voi tosin olla hankalaa laskea tarkkoja ainesosamääriä noin pienille annoksille, mutta kokeilen silti kunhan taas innostun leipomaan. Tekee vaikka 1/4 määrillä.

Vinkkejä otetaan silti kiitollisuudella vastaan edelleen!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.