Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ymmärrät vastauksen "selvä"?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.11.24 06:30:08

Jos töissä esimies sanoo vaikka näin: "Kirjoita tästä aiheesta raportti" ja työntekijä vastaa "selvä"? Mitä ajattelet, että työntekijä tarkoittaa?

Kysyn tätä siksi, että työpaikallani on esimies, joka ei ymmärrä vastausta, vaan alkaa jankuttaa "selvä, mikä on selvä".

Re: Miten ymmärrät vastauksen "selvä"?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   22.11.24 06:31:35

Asia selvä, tehtävä ymmärretty.

Lähettäjä: Jeah 
Päivämäärä:   22.11.24 06:32:36

Ajattelisin, että asia on ok, eli homma hoituu.

Mutta jos pomoni ei ymmärtäisi mitä sana selvä tarkoittaa, en käyttäisi sitä hänen kanssaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.11.24 06:33:28

Minusta se tarkoittaa että "asia ymmärretty, teen niin".

Mielenkiinnosta, mitä itse siis vastaat jos esimies jää jankuttamaan eikä ymmärrä kun selität asian?

Lähettäjä: Selvä homma 
Päivämäärä:   22.11.24 06:36:58

Minä kyllä sanoisin esimiehelle tuossa tilanteessa, että niin asia on ymmärretty, kun kysyy mikä on selvä ja sanoisin ystävällisesti, että ihan yhtä yleinen ilmaisu kuin että sanoisi ok yms. Eli itse käyttäisin ilmaisua siitä huolimatta, vaikka esimiehen mukaan pitäisi näköjään yksityiskohtaisesti hänelle selittää kuinka aikoo asiasta raportin ilmoittaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.24 06:41:20

Esimies on saanut tarpeekseen alaisista, jotka luulee ymmärtäneensä jotain, ja haluaa varmistaa, menikö viesti taatusti oikein perille.

Lähettäjä: Selvä homma 
Päivämäärä:   22.11.24 06:45:47

. //Silloin kannattaisi kysyä "mitä sinun pitää seuraavaksi tehdä" sen sijaan, että alkaa jankuttamaan, mitä selvä tarkoittaa. Jos ulosanti on tuota luokkaa niin ei ole ihmekkään ettei alaiset aina ymmärrä, mitä pitää tehdä

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   22.11.24 07:03:41

Selvä on tuossa tapauksessa ihan luonnollinen kuittaus, että hoitaa annetun homman.

Jos esimiehellä on kuvatunlainen reaktio lyhyeen kuittaukseen, niin mieleen tulee, että työntekijällä on taipumusta kuunnella vain puolittain ja tehdä lopuksi neljännes. Olettaisin esimiehen haluavan työntekijän toistavan mitä hän on tekemässä ja kertovan miten sen tekee, jotta esimiehelle jää vaikutelma siitä, että työntekijä oikeasti tietää mitä hänen pitää tehdä.

Esimiestyö on vaikeaa. Ihmisistä pitäisi kohteliaan ystävällisesti onnistua heidän huomaamattaan kasvattamaan vastuuntuntoisia aikuisia etenkehtaisen teinin sijaan. Moni keski-ikäinenkin kun tekee työnsä netissä surffailun lomassa vähän sinne päin, eikä kuuntele puoliakaan ja kirjallisista ohjeista lukee sanan sieltä toisen täältä.

Päivämäärä:   22.11.24 08:30:31

Ymmärrän samalla tavalla kuin tähän vastanneet. Kun esimies alkaa jankuttaa tai huutaa "mikä on selvä, mikä on selvä", vastaan näin: "Asia on selvä. Olen kuullut ja ymmärtänyt ja teen annetun tehtävän". Tämä toistuu usein, ja hän takertuu uudelleen ja uudelleen sanaan selvä, vaikka avaan sanan merkityksen.

Toinen sana mikä sekoittaa hänet on "sovittu". Jos esimies sanoo "Tämä asia pitää tehdä näin, eikä näin" ja vastaan "sovittu", hän alkaa huutaa "tee niin, ei tämä ole sopimuskysymys, mikä on sovittu, mikä on sovittu". Tähän huutoon vastaan aina rauhallisesti " selvä, teen käskemälläsi tavalla".

Ja kyllä, etsin uutta työpaikkaa.

Päivämäärä:   22.11.24 08:33:34

Kyseinen esimies menee ajoittain sekaisin, eikä sillä ole yhteyttä varsinaiseen työhön. Olemme asiantuntijoita ja teemme aina hommat. Sitten katselemme kokouksissa aivan rauhallisina tätä sananvalinnoista räyhäämistä.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   22.11.24 09:16:03

Minä kyllä pitäisin esimiestä tuossa tilanteessa hieman vajaana. Miettikää nyt keskustelua:

- "Hei, kirjoittaisitko tästä asiasta vielä raportin?"
- "Selvä."
- "Mikä on selvä?"
- "Niin siis se, että kirjoitan sen raportin."
- "Niin, ja lisää siihen liitteeksi ne asiat, joista puhuimme maanantain palaverissa."
- "Selvä."
- "Mikä on selvä?"
- "No se, että lisään liitteeksi maanantain palaverissa keskustelemamme asiat..."

Lähettäjä: — - 
Päivämäärä:   22.11.24 09:31:21

On kyllä tyyppi sekaisin, jos ei normaalia puhekieltä ymmärrä. Kuulostaa melkein jo kiusaamiselle, jos aina samaan henkilöön kohdistuu.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.11.24 09:37:09

Selvä on nykyään suomen kielessä piilov1ttuilua, varsinkin jos sen sanoo tietyllä äänensävyllä. Itsekin käytän sitä juuri siinä tarkoituksessa, osoittamaan kysyjälle, että se on täysi idiootti. Käytä sanaa okei, niin esihenkilö pysyy aisoissa.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   22.11.24 09:52:26

Aloittaja on kyllä aika rasittava. Jos esimistä rassaa joku tapa puhua niin miksi ihmeessä käytät jatkuvasti?

Itsekin pitäisin v!ttuiluna yhden sanan kommentteja selvä ja sovittu. Jos sanon jollekin, että on tehnyt väärin ja asia pitää tehdä toisin niin se ei todellakaan ole sopimuskysymys, en minä lähtenyt sopimaan mitään. Sopimus on aina neuvotteluasia.

Vaihda sanaan ok.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   22.11.24 09:56:24

Kuulostaa juuri siltä että esimies käy hieman vajaalla ja rupeaisi jankkaamaan ja vänkäämään joka tapauksessa, oli vastaus sitten ihan mitä tahansa.

Päivämäärä:   22.11.24 09:59:10

"Itsekin pitäisin v!ttuiluna yhden sanan kommentteja selvä ja sovittu."

Minä taas pitäisin tällaisia vastauksia fiksuina ja toivottuina. En pidä pitkistä selittelevistä vastauksista, useimmiten sellaisia tarjoilevat ihmiset, joiden työtuotoskin on sitten samanlaista selittelevää liirumlaarumia ilman asiaa.

Päivämäärä:   22.11.24 10:27:16

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 22.11.24 09:59:10

"Itsekin pitäisin v!ttuiluna yhden sanan kommentteja selvä ja sovittu."

Minä taas pitäisin tällaisia vastauksia fiksuina ja toivottuina. En pidä pitkistä selittelevistä vastauksista, useimmiten sellaisia tarjoilevat ihmiset, joiden työtuotoskin on sitten samanlaista selittelevää liirumlaarumia ilman asiaa."

Minä en taida useimmiten edes vastata mitään. :D En todellakaan huomaa että unohdan vastata ellei kyseessä ole joku tuntematon joka tästä hämmentyy. Muut luottavat että jos minulla ei ole kysyttävää, asia on ymmärretty ja hoidetaan hyvin.

Katson silmiin sen aikaa kun toinen puhuu niin tietää, että olen kuullut ja kysyn jos on kysyttävää, sitten yleensä esihenkilö/työkaveri jatkaakin jo matkaansa. Joskus joku jää tenttaamaan, että onko ymmärretty niin toki kysymykseen vastaan, mutta en ikinä muista että pitäisi vastata jotain vaikka kysymystä ei esitetä. Meillä on kaikki muut miehiä töissä ja kommunikointi on hyvin suoraa muutoinkin eikä kenenkään tarvitse vetää mitään roolia ja höpötellä turhia. Toki on niitä höpöttäjiäkin, jokainen saa olla ihan oma itsensä.

Päivämäärä:   22.11.24 10:27:19

"Selvä on nykyään suomen kielessä piilov1ttuilua, varsinkin jos sen sanoo tietyllä äänensävyllä. Itsekin käytän sitä juuri siinä tarkoituksessa, osoittamaan kysyjälle, että se on täysi idiootti."

Eikä ole. Äänensävyllä toki voi v1ttuilla, oli sanottava sana mikä hyvänsä, mutta ei selvä-sanalla itsessään ole mitään v1ttuilevaa merkitystä kuin korkeintaan oman pääsi sisällä. Itsekin kutsut sitä piilov1ttuiluksi. Jos selvä-sanaa ihan yleisesti käytettäisiin v1ttuilutarkoituksessa, niin kyllä se silloin olisi ihan avointa v1ttuilua.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.11.24 10:31:59

Tarkoittaa asia ymmärretty, tehdään näin.

Toisaalta ilmausta voi käyttää ja käytetään myös passiivis-aggressiivisessa tarkoituksessa, sävyero kkertoo kummasta kyse.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   22.11.24 10:33:42

Kokeile lisätä toinen sana. "Asia selvä." Auttaisiko? Tai kokeile ok:ta. Jos ymmärtäisi sen paremmin.

Päivämäärä:   22.11.24 10:35:29

"Minä taas pitäisin tällaisia vastauksia fiksuina ja toivottuina. En pidä pitkistä selittelevistä vastauksista, useimmiten sellaisia tarjoilevat ihmiset, joiden työtuotoskin on sitten samanlaista selittelevää liirumlaarumia ilman asiaa."

Sama täällä. Lyhyt kuittaus siitä että jokin asia on kuultu ja ymmärretty riittää hyvin. Voi olla ihan yksi sana, ja minulle kelpaa vallan hyvin myös sanattomat versiot, kuten nyökyttely tai peukku. Aivan ajanhaaskausta keskeyttää työ sitä pidemmäksi aikaa ja ruveta jaarittelemaan jotain, jos ei oikeasti ole mitään kysyttävää tai lisättävää.

Lähettäjä: — - 
Päivämäärä:   22.11.24 10:40:01

” Selvä on nykyään suomen kielessä piilov1ttuilua, varsinkin jos sen sanoo tietyllä äänensävyllä. Itsekin käytän sitä juuri siinä tarkoituksessa, osoittamaan kysyjälle, että se on täysi idiootti. ”

Mä taas pitäisin vähän vajaana, jos ottais normaalin kuittauksen piilovittuiluna. Asiat puhutaan asioina, varsinkin töissä. Jos on ongelmia, ne sanotaan suoraan. Muuten hommat vaan hoidetaan ilman piilomerkityksiä.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   22.11.24 12:01:51

"Jos töissä esimies sanoo vaikka näin: "Kirjoita tästä aiheesta raportti" ja työntekijä vastaa "selvä"? Mitä ajattelet, että työntekijä tarkoittaa?"

Ajattelisin, että työntekijä on vähän vajakki. Itse kysyisin vähintään, että mihin mennessä.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   22.11.24 12:06:29

Se tarkoittaa, että asia ymmärretty. Itse käytän tuota enkä piilovittuile enkä ole tyhmä. Olisin kyllä kysynyt mihin mennessä raportti on kirjoitettava.

Päivämäärä:   22.11.24 13:14:34

Tuo raportti on tuossa esimerkin vuoksi. Meillä on aina aikataulut seuraavaan kokoukseen tms mennessä. Kokeilen tuota "Asia selvä" vastausta. Tokihan me muillakin sanoilla kommunikoimme, mutta ailahtelevainen ja ilkeä esimies ei sekoa niistä. Siksi halusin vain tehdä gallupin, miten muut näkevät nuo sanat. Hän on siis niin ilkeä, ettei tee mieli puhua yhtään ylimääräistä.

Kyseessä on siis hankala ihminen, joka on aina oikeassa ja perustelee oikeassa oloaan sillä, että on esimies. Jos hän vaikka viikkopalaverissa sanoo, että nyt on tammikuu, niin sitä ei voi kiistää, koska hän ei hetkenpäästä "muista" sanoneensa nyt on tammikuu, vaan väittää kuuntelijan keksineen sen. Näin voi käydä, vaikka kaikki työntekijät kuulisivat nyt marraskuussa väitteen "nyt on tammikuu".

Ja kyllä, yritän vaihtaa työpaikkaa....

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.24 13:22:05

Kannattaa ennemmin laittaa selkeästi "Teen sen" tms. kun ei esimies selvästi oikein ymmärrä noita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.11.24 15:23:14

Sama kuin ok, okei, selkeä juttu, onnistuu, tehdään niin, asia hoituu, asia selkeä jne.

Kokeile vaihtaa sanaa ellei esimies ymmärrä.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   22.11.24 23:12:20

Huuda seuraavalla kerralla ”kyllä herra kapteeni!”

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.11.24 23:23:48

Mielestäni hieman tyly tapa ilmaista "Kyllä hoidan tämän homman"

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.