Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eropaketti työnantajalta - kokemuksia

Lähettäjä: Sipe 
Päivämäärä:   21.11.24 21:26:54

Tuli tarjolle mahdollisuus 12kk täyteen palkkaan erorahana jos itse lähden. Kenelläkään kokemuksia näistä? Tosi vähän löytyy tietoa.

Ainakin nämä huomioitavia asioita, mutta mitä muuta pitäisi pohtia?

- Kassa ei maksa työttömyysturvaa ennen kuin 12kk on kulunut, mutta töitä pitää hakea koko vuosi se vähintään 4 hakemusta/kuukausi, jos meinaa saada ansiosidonnaista sen vuoden jälkeen
- Jos opiskelee vuoden aikana, työssäoloehto ei enää täyty ja ansiosidonnaista ei saa vuoden jälkeen
- Jos työllistyy nopeasti uuteen, niin on tuplaliksa ja verotus sen mukainen

Re: Eropaketti työnantajalta - kokemuksia

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   21.11.24 21:29:49

Ilmeisesti susta halutaan eroon. Lähtisin kyllä tuolla diilillä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.11.24 21:52:48

Sinusta todella halutaan eroon. Ottaisin rahat ja juoksisin. Mikä pakko on edes ilmoittautua työkkäriin jos saa vuoden rahat??

Lähettäjä: Pullapoika 
Päivämäärä:   21.11.24 21:55:54

***: että saa ansiosidonnaista sitten jos työtä ei löydykään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 22:45:06

Tarkistuta soppari lakimiehellä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 22:57:55

Ei harvinaista, nyt tuli itselle vuodet täyteen niin että saisin 13kk liksan paketissa. Ei ole tarjottu koskaan, mutta tuolla kyllä lähtisin...

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   21.11.24 23:15:29

Todellakin lähtisin ja varmistaisin että saisin uuden työpaikan mahd pian. Minua ei haluttaisi joten sama olisi lähteä ja saada vuoden liksat kaupan päälle.

Lähettäjä: tepa 
Päivämäärä:   22.11.24 00:19:07

Esimiesasemassa olen ja olen tarjonnut muutamaakin pakettia ja yleensä otettu vastaan. Yleensä jos se jolle tarjotaan ei ota vastaan niin sitten tulee siirto johonkin epämieluisaan tehtävään ja seuraavissa yt:issä on varmasti listalla.
Neuvona että ota vastaan, mutta tarkastuta ensin liiton lakimiehellä onhan kaikki pykälät kunnossa.

Yleensä ei kyllä makseta 12 kuukautta kuukausittain vaan eroraha tulee yhdessä köntässä (josta sitten menee veroja huomattavasti ja lisäprosentilla totta kai ja siitä kannattaa olla verottajaan yhteydessä jo ennen kuin raha tulee että voidaan kohtuullistaa - tuleehan niistä iso osa palautuksena seuraavissa veronpalautuksissa mutta ei ole mukava niitä odotella varsinkin jos ei heti saa töitä), ellei ole sitten hankala tapaus josta todella halutaan eroon ja pidetään henkilö "garden leave"lla ilman työvelvollisuutta, mikä jo kertoo että jokin on henkilössä todella sopimaton työpaikkaan.

Lähettäjä: 'knsjgf 
Päivämäärä:   22.11.24 00:42:20

Aloittaja, toivottavasti kuulut liittoon ja voit vielä tsekata asian liiton lakimieheltä

Lähettäjä: Pankki 
Päivämäärä:   22.11.24 13:53:38

Pankkimaailmassa hyvin yleistä. Äitini (nyt jo eläkkeellä) oli koko työuransa pankissa töissä. Pankit ostivat toisiaan (varsinkin 90-luvun laman aikaan, kun pankkeja kaatui) eikä kaikille yrityskaupan mukana tulleille työntekijöille ollut tarvetta. Usein oli yt:t. Kenestäkään ei henkilökohtaisesti haluttu eroon, mutta väkeä oli pakko vähentää. Silloin oli tarjolla noita paketteja: joka vapaaehtoisesti irtisanoutuu, saa ison korvauksen. Jos tarpeeksi moni lähti vapaaehtoisesti, ei ketään tarvinnut irtisanoa. Varsinkin moni, joka oli pian jäämässä eläkkeelle, otti paketin ja aloitti ”eläkevapaat” muutamaa vuotta aikaisemmin.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.11.24 13:57:15

Mä kyllä lähtisin, jos saisin vuoden palkan, mutta se pitäisi maksaa vasta ensi vuoden puolella.

Itse jäin taas kerran yt:ssä. Keväällä taitaa tulla lähtö. Ilmeisesti firmaa ajetaan alas, niin että ensi syksynä voi hakeutua konkurssiin. Itsellä ikää 57 v, joten tuskin saan uutta työpaikkaa kovin helposti. On myös fyysistä vaivaa mistä joutuu välillä olemaan saikulla.
Nyt sain lisäaikaa muutaman kuukauden. Irtisanomisaika mulla on 6 kk.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.24 14:01:07

Mun pankkivuodet on ihan tuossa reilut 10 vuotta sitten ja taisi olla useammat yt:t sinä aikana. Osasta osattiin sanoa jo heti, että ei koske meitä tai meidän toimintoja, osa sitten koski. Koskaan sieltä ei yksittäisiä ihmisiä laitettu pois, ne olivat kokonaisia tiimejä jotka potkittiin pois ja jollekin onnettomalle saatettiin tarjota uutta tehtävää toisaalla. Paketteja oli tarjolla, mutta niihin ei otettu vapaaehtoisia, koskivat vain niitä joiden tehtävät olivat oikeasti loppumassa. Itse olin vaihtamassa työpaikkaa ja kysyin, että voinko lähteä aikaisemmin kuin 8vkon irtisanomisajalla, kun on nämä yt:t nyt ja väkeä potkitaan pois. En saanut lähteä, ihan viimeseen asti piti olla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.11.24 14:03:52

Kaikenlaista sitä kuvitellaankin. Itse olen ottanut vuoden paketin 15 työvuoden jälkeen (kenkää olisi tullut muuten), ei ollut työvelvoitetta ja meitä oli iso määrä samassa tilanteessa. Vanhimmat työntekijät oli olleet talossa yli 20 vuotta. Aika kauan kesti TA:lla huomata, että oltiin niin todella sopimattomia työhön.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   22.11.24 14:08:29

Ihan tavalliselta paketilta kuulostaa. Se on jokaisen itsensä kohdalla mietittävä kannattaako vai ei. Asuntovelkaisen kannattaa tsekata pykällät mahdollisen maksuturvavakuutuksen osalta nimittäin se ei yleensä enää ole voimassa jos itse irtisanoutuu.

"Todella haluttiin eroon" heh mitä skeidaa taas. Paketti on työnantajalle ehdottomasti helpoin, nopein ja halvin tapa irtisanoa. Se on myös huomattavasti yleisempi kuin mitä (selvästi) duunariporras tietääkään.

Lähettäjä: ree 
Päivämäärä:   22.11.24 14:29:35

Minä tarkastuttaisin sopimuksen liiton lakimiehellä ja mikäli palkkaa tosiaan maksettaisiin joka kuukausi eikä köntässä, niin ottaisin vastaan. Tai vähintään se könttä pitäisi koko vuodelta maksaa vasta ensi vuoden puolella, että menee sen vuoden tuloihin eikä tämän.

Ottaisin mielelläni sen vastaan ja lähtisin huolehtimaan vanhasta ja sairaasta äidistäni ja olemaan siskollani siivoojana ja lastenhoitoapuna. Asuvat siis keskenään samalla paikkakunnalla. Äidillä on valokuitunetti, niin siellä netti kyllä riittää.

Varmasti johonkin töihin pääsisin. Tekisin viimein gradun loppuun ja sitten varmasti saisin edes jotain töitä. Ei sen tarvitse edes oman alan töitä olla, kunhan jotain, jolla elätän itseni.

Päivämäärä:   22.11.24 14:29:39

Juu, kerrallahan tuo maksetaan, joten tuollaista aloittajan kuvaamaa tuplaliksa-tilannetta ei tule.

Kannattaa myös keksiä, mitä sanoo työkavereille ja työhaastatteluissa lähdön syyksi. Kultaisesta kädenpuristuksesta ei saa mainita, se usein näissä sopimuksissa lukee.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   22.11.24 14:34:06

Työantajan puolelta sanon, että OTA paketti vastaan jos sellaista sinulle tarjotaan. Se tarkoittaa sitä, että sinulla ei valitettavasti enää ole tulevaisuutta tai käyttöä siinä yrityksessä ja on parempi lähteä noin, kuin yt:iden kautta.

Veroaspekti kannattaa huomioida, yleensä sopparissa lukee milloin erokorvaus maksetaan ja onko se yhtenä könttänä jolloin toki veroja menee rankasti jos et päivitä verokorttia sitä ennen.

Todennäköisesti löydät vuodessa uuden työn, joten en hirveästi huolehtisi työkkärin vaatimuksista. Karenssin tiedätkin jo.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   22.11.24 14:36:22

Ei kai veroja sen enempää mene, vaikka maksettaisiin yhtenä könttänä, kunhan ei makseta tämän vuoden puolella.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   22.11.24 14:38:35

"Juu, kerrallahan tuo maksetaan, joten tuollaista aloittajan kuvaamaa tuplaliksa-tilannetta ei tule."

Miten niin ei tule? Tai tietenkään ei kuukausittain saa kahta palkkaa, mutta verotus lasketaan vuositulojen mukaan, joten verotus on sen mukainen kuin olisi ollut tuplaliksa.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   22.11.24 14:41:42

Jos uusi työpaikka löytyy nopeasti, niin sitten pitää nostaa veroprosenttia.

Päivämäärä:   22.11.24 14:54:19

Paketista menee enemmän veroa kuin saman suuruisesta palkkatulosta. Siitä ei saa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta. Eikä se kerrytä eläkettä. Jos eläkkeen kertymisen kannalta miettii pakettia, niin kannattaa ottaa 6kk:n irtisanomisaika paketin sijaan. Siis siinä tapuksessa, että on niin pitkä irtisanomisaika.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   22.11.24 14:57:20

Ei todellakaan mene enemmän veroja koska paketti jaksotetaan Verovirastossa. Uusi verokortti pitää hankkia, tietenkin. Paketit on yleistyneet niin paljon 10 vuoden sisään että Verovirastossa osataan toimia. Kun itse otin paketin muutama vuosisitten olin yhteydessä Verovirastoon ENNEN paketin maksamista. Itse asiassa yritys joka paketin maksoi oli tehnyt kattavan ohjeistuksen. Toimitin kaikki paperit kunnan Verovirastoon ja noin viikon kuluttua sai hakea valmiin veropäätöksen. Ei tullut mätkyjä enkä maksanut veroa sen enempää periaatteessa kuin palkastakaan. Toki joitain vähennyksiä ei huomioitu koska, esimerkiksi, paketti ei kerrytä eläkettä. Eläkemaksut siitä tais mennä tästä huolimatta XD

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.