Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Salaatko puolisosi alkoholismin?

Lähettäjä: taihka 
Päivämäärä:   21.11.24 19:27:47

Uskallatko puhua puolisosi alkoholismista muuallakin kuin terapiassa?

Re: Salaatko puolisosi alkoholismin?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   21.11.24 19:38:32

Tässä voisi kenties puhua asiasta laajemminkin. Äitini on alkoholisti, enkä ole sitä koskaan salaillut, saati mahdollistanut mitenkään. Siksi kuulemma onkin minun syytäni kun äiti joi työpaikkansa alta. Hohhoijaa…

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 19:42:44

En, ei siinä ole mitään salattavaa.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   21.11.24 19:50:34

Kyllä olen salannut esim omilta vanhemmiltani.

Juuri yksi päivä mietin "kulissiasiaa" liittyen tähän. Mies on sellainen tuurijuopon tapainen, ns hoitaa asiansa mutta välillä jää vaan kaikesta ulos ja makaa vetämässä kaljaa vuorokauden ympäri. Ei riehu eikä näin, ja siksi en ole asiaa paljoa mainostanutkaan.

Mutta se kulissi-ilmiö. Iät ajat kun moni nainen on esimerkiksi kulkenut siivoamassa juopon miehen sotkuja ja ikäänkuin silloin puhutaan usein siinä yhteydessä siitä juomisen mahdollistamisesta ym. Monestihan nämä kumppanit ovat itse hyvin säntillisiä alkoholin kanssa, eivät juo ehkä ollenkaan. Ja koti pidetään koko ajan siistinä vaikka se tarkoittaisikin miehen sotkujen siivoamista. Ehkä kumppanit "hyysäävät" osin siksi, että HE haluavat itse korostetusti näyttää että HEILLÄ itsellään ei ole alkoholiongelmaa.

Etenkin nainen, vaikka on tosi ristiriitaista sanoa näin; hoitaa ne lapset ja kodin ja asiat erittäin tunnollisesti miehen juodessa, ettei vaan esim lastensuojelu pääse sanomaan että lapset on nyt vietävä pois kun kukaan ei heitä hoida. Nainen tekee kaikkensa jotta hänen kykyään hoitaa arkea ja lapsia ei kukaan kyseenalaistaisi. Koska hänellä ei ole alkoholiongelmaa.

Näin saattaa olla monessa sellaisessa perheessä jossa mies on se sellainen hiljainen juoppo. Kotona ei asiasta pidetä mekkalaa, mies kännää menemään muttei aiheuta selkkauksia ja lapsetkaan eivät välttämättä osaa pitää sellaista isää kovin pelottavana. Ehkä vähän etäisenä, mutta ei pelottavana. Nainen saattaa nupistaan savuta eniten, mutta jostain syystä pysyy suhteessa.

Lähettäjä: Salatutjanot 
Päivämäärä:   21.11.24 20:05:28

Salasin. Pidin kulisseja pystyssä niin kauan, että alkoholin, henkisen väkivallan ja peliongelman lisäksi kuvioon tuli fyysinen väkivalta. Mitä enemmän entinen mies joi ja sekoili, sitä enemmän häntä julkisesti kehuin ja ihannoin. Annoin ulospäin hänestä ruusuisen kuvan. Syytä en tiedä, häpeä kai.. sitten tulikin ero ja vasta eron jälkeen hänen juominen huomattiin, koska olin aiemmin sen salannut todella taitavasti. Kaikilla oli mielikuva rakastavasta ja ahkerasta perheenisästä, koska olin itse sen heille luonut. Eron jälkeen juominen, pelivelat yms menivät ihmisten ajatuksissa minun syyksi. Minä lähdin, rikoin perheen ja vein lapset, vaikka mies raasu oli kaikkensa tehnyt perheen eteen. Meni vuosia, että asia valkeni edes lähipiirille. Oma äitinikin syytti aluksi minua, eikä uskonut, kun kerroin viimeisten avioliittovuosien todellisen arjen.

Ei kannata salata. Ei häpeän tai minkään muunkaan takia. Se ei auta sinua, eikä puolisoa.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   22.11.24 18:45:22

Salaan. Koska alkoholismi on sairaus. Minulla ei ole oikeutta levitellä toisen ihmisen terveystietoja ympäriinsä. Ammatti-apua on haettu, mutta mies ei taida siihen sitoutua. Harkitsen eroa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.