Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Biojäteastiapakko

Lähettäjä: :0 
Päivämäärä:   21.11.24 17:52:49

Elokuussa tuli tämä biojäteastiapakko taajamiin. En ottanut kun ei sille astialle ole mitään järkevää paikkaa pihalla, eikä meillä tule biojätettä kuin vähän. Kahvinpuruja viikonloppuisin. Eipä ole kukaan vielä lähestynyt asian tiimoilta. Miten tätä asiaa edes valvotaan ja mikä on rangaistus jos ei astiaa ole? Joudunko vankilaan :0

Re: Biojäteastiapakko

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.11.24 17:54:05

Joudut. Kompostitarkastaja tulee ja tunkee ne kahvinporot sun persuuksiin.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   21.11.24 17:58:39

Pakko on sellainen, että kun sanot ettet ota, niin sitten itket ja otat. Varmaan kannattaa kompostoida ne kahvinpurut, niin välttää vankilan.

Päivämäärä:   21.11.24 18:51:31

Höh, en löytänyt edes googlesta mitä tapahtuu jos ei sitä pönttöä ole.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.24 18:54:55

Jos kompostia ei ole niin eiköhän ne kuskaa sen pöntön ja laskuta siitä, käytit tai et.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   21.11.24 19:20:32

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä te sellaiset syötte, joilla ei tule muuta kuin kahvinpuruja? Mulla pari kaveriakin jatkuvasti purnaa biojätteen keräyksestä, kun ei tule kuin kahvinpuruja. En viitsi heiltä kysyä, kun asia tuntuu olevan jotenkin hirveän herkkä heille.

Syöttekö aina ulkona tai valmisruokia? Vai oletteko niin aikaansaavia, että hyödynnätte kaiken johonkin ja käytätte kankaisia nenäliinoja?

Meillä tulee päivittäin vähintään vihannesten ja hedelmien kuoria, munankuoria ja pehmopaperia. Ja valitettavasti välillä kyllä jää ruokaakin yli tai unohtuu käyttää ajoissa jääkaapista.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.11.24 19:22:58

Valmisruokia kun syö, niin biojäte on lähinnä kahvinporoja. En ylpeile tällä, mutta näin se nyt on.

Lähettäjä: Mikset selvitä 
Päivämäärä:   21.11.24 19:23:24

Kyllä ne varmaan katsoo että olet biojätekompostoinnissa mukana koska et ole selvitystä asiasta tehnyt. Oletko seurannut mistä ovat laskuttaneet, sekajätteestä ainoastaan vai myös biojätteestä?
Etkö voi liittyä johonkin kimppaan vai millaisessa talossa asut? Sitten on joku korttelikeräyskin joissain paikoissa. Kannattaisiko ottaa selvää näistä eri vaihtoehdoista vai haluatko vaan maksaa itse kaikki maksusi kiltisti?
Yksi vaihtis kenties on hankkia oma pieni keittiökompostori ja laittaa ne kahvinpurut vaikka kukkasille tai ulos hortensian juurelle.
Nyt olisi myös hyvä hetki alkaa tehdä muutakin kuin kahvia itselleen jotta saa enemmän kompostoitavaa.
Yleensä oma-aloitteinen kompostointi tulee halvemmaksi koska sekajäteroskiksen tyhjennysväliä voi venyttää kahdeksaan kuukauteen. Ainakin täällä maaseudulla ja mökeillä kompostointi kannattaa.
En tunne noita taajamien säännöksiä mutta luulisi sielläkin kannattavan ainakin siinä tapauksessa jos itse pystyy kompostoimaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.11.24 19:27:14

Mmm, mä olen miettinyt samaa.

Meillä tulee eniten muovijätettä, vähiten sekajätettä, ja aivan joka päivä kompostijätettä. Siis just niitä hedelmien -, vihannesten - ja juuresten kuoria, teepusseja, kahvinporoja, pehmopaperia, kananmuna kuoria...

Päivämäärä:   21.11.24 19:30:08

Tarkoitin että katsovat että olet biojätekeräyksessä mukana koska se on siellä pakollista. Siinä sun rangaistus että maksat siitä vaikka et hyödy nyt mitenkään etkä selvitä edes pystyisitkö alentamaan jätemaksuasi jotenkin jos se on mahdollista.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   21.11.24 19:38:03

Kannattaa siirtyä pikakahviin, niin ei tule porojakaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 19:43:21

koskeeko tämä vain niitä joilla on roskis? vien itse roskani kierrätykseen. biojätettä tulee tosi vähän, nakkaan joko pusikkoon tai sekajätteeseen.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   21.11.24 19:54:20

Liity naapureiden kanssa biokinppaan, eli jonkun pihalla astia ja muut vievät samaan, ja lasku tasataan. Meillä ollut jo kahdessa asuinpaikassa näin ja toimii hienosti. Perheitä ollut vaihtelevasti 3-5kpl, voi toki olla enemmänkin jätteen määrästä ja astian koosta riippuen.

Päivämäärä:   21.11.24 19:59:37

"koskeeko tämä vain niitä joilla on roskis?" Jokaisella asuinkiinteistöllä pitää olla jätehuolto sopimus. Joko oma pönttö tai jätekimppa.

Päivämäärä:   21.11.24 20:05:13

Täälläpäin ei ole kenelläkään tutulla kompostoria vaan ihmisillä on tontilla ns. kasa. Siinä kasassa multaantuvat. Olen asunut tässä 1997 saakka ja en ole eläessäni yhtään rottaa nähnyt muuten kuin eläinkaupassa. Toki olen näitä jolla ei biojätettä tule. Munia en syö, sitruksia en syö, perunat taas syön kuorineen, porkkanoita ei tarvitse kuoria, omenat pesen hyvin enkä kuori jne.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   21.11.24 20:16:31

Onko aloittaja edes sellaisella alueella, että biojätekeräys on pakollinen? Se on vain isoissa taajamissa. Täällä ainakin ovat tuoneet pöntön pihalle, jos ei ole ilmoittanut kompostoivansa. Jos teillä pitöisi olla biokeräys tai komposti mutta sulla ei ole, niin jossain vaiheessa varmaan valvovat ja käskevät tekemään joko tai. Jos et tee, niin taitaa mäjähtää uhkasakkoa ja teet silti.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   21.11.24 20:33:05

Vuoden päästä tulee kunnan terveystarkastaja katsomaan kompostoria. Jos sellaista ei ole, niin pihaan tuodaan kompostiroskis. Ja siitä sitten tietysti lasku joka kuukausi.

Päivämäärä:   21.11.24 20:58:52

Kyllä siitä tuli kesällä kirje, että bioloota hommattava. Ei ole laskutettu.
Toi biokimppa olis hyvä, mutta introverttinä en kehtaa mennä naapureiden oville kyselemään saisiko liittyä biokimppaan :D

Kyllä me itse ruuat tehdään, mutta perunat syödään kuorineen ja vihannesten/hedelmien käyttö hyvin vähäistä.. eikä muniakaan tuu juuri käytettyä paitsi leivontaan joskus. Nenäliinoja menee kyllä tolkuttomasti, mutta en tienny että nekin kuuluu bioon.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   21.11.24 21:00:04

Todella tyhmä pakko. Komposti vaatii toimiakseen biojätettä säännöllisesti, satunnaiset ei riitä. Biojätteen keräyksestä maksaminenkin on turhaa, jos sitä kerättävää ei ole.

Sinkkutalous. Aamiaista en syö. Pääaterian tekee työpaikkaruokala. Kotona selviän iltaisin valmissalaatilla ja ruisleivällä. Kahvia en juo, mutta vaikka joisin, niin kahvinpurut voisi suoraan viedä pensaan juureen. Viikonloppuisin teen toki ruokaa, mutta niin harkiten, että biojätettä ei tule.

No, maailma pelastuu kun minullakin on lämpökompostori.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   21.11.24 21:51:54

"...koska sekajäteroskiksen tyhjennysväliä voi venyttää kahdeksaan kuukauteen."

Wow, olisipa muuallakin suomessa tällainen meininki. Tunnollisesti kaiken erilleen kierrättävä sukulaiseni sai erikoisluvalla venyttää sekajäteroskiksensa tyhjennysvälin kahteen viikkoon, eli roskakuski käy silloin hakemassa sen yhden hedelmpussillisen sekaroskaa. Omalle "kesämökilleni" (täysin puskittunut tontti jossa lautahökkeli, jota kukaan ei ole käyttänyt yli kahteen vuosikymmeneen) oli pakko ottaa jätehuolto, sain sovittua jätehuoltofirman kanssa että kuski käy kaksi kertaa vuoteen toteamassa, ettei tontilla ole edes roskista ja laskuttaa siitä normaalit jätehuoltomaksut. Biojätepömpeliäkin kovasti pakkotyrkytettiin, mutta tein ilmoituksen tontille "hankitusta" kompostorista. Varmasti joku on sen ehtinyt varastaa siinä vaiheessa, kun tarkastaja könyää paikalle.

On tämä ihana byroslavia. Luontoa saa kyllä kaupallisesti tuhota miten paljon lystää ilman seuraamuksia...

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   21.11.24 22:02:25

Koirat syövät vihannesten kuoret, kapselikeitin tekee kahvin (kapselit metallinkeräykseen). Näin talviaikaan kun lämmitän puulla heittelen surutta banaanin- ja mandariininkuoret uuniin palamaan, samaan päätyvät sipulinkuoret ja nenäliinat.
Kananmunankuoret ja kompostoivan vessan tuotokset päätyvät kompostiin.
Eipä sitä oikein muuta biojätettä tule.

Päivämäärä:   21.11.24 22:13:32

Äh
Tietysti tarkoitin kirjoittaa että tyhjennysvälin saa pidennettyä 8 viikkoon eikä 8 kuukauteen jos ilmoittaa kompostoivansa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.24 22:21:03

Mmm, ole allerginen sille sun tälle ja vedä loput kuorineen niin ei paljoa tule.

Lähettäjä: Jorma 
Päivämäärä:   21.11.24 22:49:10

Minä kun en ole mikään tuhkamuna hintti, niin täytyykö minun laittaa rakkauden ja hellyyden johdosta Näkki kondomiin syöksyneet siemenet kompostiin?

Lähettäjä: Pitsa 
Päivämäärä:   21.11.24 23:01:52

Asutaan isohkossa taajamassa ja ollaan ilmoitettu, että kompostoidaan. Ei meillä mitään kompostia oikeasti ole. Vieruskunnista ollut lehdissä juttua, että tarkastuksesta ilmoitettu etukäteen niin ollaan ajateltu sitten hakea joku tönkkä tai vaihtoehtoisesti valehdella sen menneen juuri rikki ja viety kaatikselle eikä ehditty vielä uutta ostaa. Meillä lajitellaan muovit, pahvit, metalli ja lasi - se riittäköön. Biot menee sekajätteeseen ja tyhjennysväli on 1x kk, neljän hengen talous.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   22.11.24 10:12:14

Mä hommasin viime vuonna kompostorin. Tän viikon alussa Stasi tuli tarkastamaan onko mulla kompostoria, siitä tuli ilmoitus kirjeitse paria viikkoa aikaisemmin. Mulla on koiria jotka syö aika paljon biojätettä esim omenanrääppeet, porkkananpäät jne. Syön perunat aina kuorineen ja juon murukahvia eli niitä kahvinporoja ei tule. Mulla on keittiössä Bioproffa 5l astia jonka täyteen tulo kestää joskus sen parikin kuukautta.
En ollut kotona kun Stasi kävi tarkastamassa mutta lumessa oli isojen kenkien jalanjäljet kompostorin luona ja etuoven takana. Mitään lappuja ei ollut postilaatikossa niin oletan että kaikki on ok.

Lähettäjä: tomaatti 
Päivämäärä:   22.11.24 10:27:07

Meillä tuli omakotialueella bikokeräys pakolliseksi ja ensin olin innoissani, että hyvä vihdoin, mutta:
Biojätettä kerääntyi aika tavalla kun sitä alkoi keräämään erikseen. Päivässä saattoi tulla 2 sangollista, pieni sanko siis kyseessä. No se kun seisoi hetkenkin kuumassa huoneessa kesällä, se keräsi aivan hirveästi kärpäsiä, banaani ja tavallisia. Välillä tuntui, että asuu navetassa.

No niitä biojätepusseja vaan menee. Ja niihin menee rahaa hirveästi. Otettiin naapureiden kanssa yhteinen keräys, että on 1 laatikko. En ole nähnyt kenenkään muun vievän sinne mitään. Pelkästään itseltä tulee biojätettä niin hirveästi, että se täyttyisi varmaan muutamassa päivässä, jos muutkin veisivät. Tyhjennys on sovittu tosi harvaan ja se aiheutti sen, että kesäkuumassa siinä haisi hirveälle ka kärpäset surrasivat.
Laittavat sinne valmiiksi roskapussin, mutta se repeää heti kättelyssä.Ei tarvitse kuin pari päivää olla, niin se on siellä ihan riekaleina.

Rottia vilisee. No tätä kai haluttiin. En mahda sille mitään.

Päivämäärä:   22.11.24 10:35:20

Mmm: Kanat syövät lähes kaikki ruuantähteet, biojätettä ei jää kompostoitavaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.