Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itsetehdyt herkut ulkolinnuille

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.24 12:45:55

Innostuin muutama vuosi sitten lintujen ruokinnasta ja siitä onkin tullut antoisa harrastus. Olen tähän asti ostanut kaupan talipalloja, mutta hiljattain perehdyin asiaan ja opin että sisältävät usein hirveästi vehnää tai muita täyteaineita joista linnut eivät hyödy mitenkään, sekä aivan liian vähän rasvaa. Lintujen ruoanhan tulisi olla mahdollisimman rasvaista.

Tein viime viikolla ensimmäistä kertaa itse "talipalloja" linnuille, eli rasvaa (maapähkinävoita ja kookosöljyä) ja kaikenlaisia siemeniä ja pähkinöitä. Meni kuin kuumille kiville.

Mietin vain että mikähän olisi edullisempi rasva käyttää noihin talipalloihin, kookosöljy varsinkin on melko tyyristä. Ollaan toki hyödynnetty esim. jauhelihasta tuleva rasva ja käytetty myös sitä. Olisiko aivan mahdotonta käyttää mahdollisimman vähäsuolaista margariinia? Tai olisiko muuta vinkkiä mistä saisi sopivaa rasvaa mahdollisimman edullisella kilohinnalla? Nuo pelkät siemenet ja pähkinät maksavat itsessään jo aika paljon. Asumme maaseudulla joten menekki on melko iso, syöjiä kyllä riittää:)

Re: Itsetehdyt herkut ulkolinnuille

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   21.11.24 12:54:22

Mä näin joskus ohjeen, jossa oli käytetty munkinpaistorasvaa. On sellainen voipaketin näköinen. Siinä ei ole yhtään suolaa. Mutta en osaa sanoa, miten hinnassa voittaa kookosrasvan vai onko yhtä kallista.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.11.24 13:00:23

No mitäpä lottoat, onko maapähkinävoi ja kookosöljy täkäläisten lintujen perusravintoa? Mitäs jos käyttäisit ihan vaan vaikka kotimaista sianihraa tai rypsiöljyä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.11.24 13:17:01

Kai ne linnut hyötyy vehnästä yhtä lailla kuin muistakin viljoista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 14:12:26

"Mitäs jos käyttäisit ihan vaan vaikka kotimaista sianihraa tai rypsiöljyä?"

Miten sen rypsiöljyn saa kovettumaan siihen talipallomuotoon? Munkinpaistorasva taas jähmettyy helposti pihalla vaikka lämpöasteet vähän seilaisikin normaalin Etelä-Suomen talven mukaisesti.

Meillä on sulatettu maunkkirasvaa, kaadettu nätteihin kahvikuppeihin siemenseosta ja munkkirasva sekaan. Jähmetyttyään nostaa kupinkorvasta roikkumaan tai jättää pihapöydälle sellaisenaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.11.24 14:25:00

Sianihrako sitten on "täkäläisten" pikkulintujen luontaista ravintoa...?

Lähettäjä: Läskiä 
Päivämäärä:   21.11.24 14:59:22

Sian läskiä olen sulattanut ja laittanut siemeniä sekaan. Ihan parasta linnuille.
Sulatettu ihra on myös parasta kenkärasvaa mitä tiedän.Silä voi myös rasvailla kaikki valurautapannut ja hellan levyt.
Monikäyttöistä siis.
Tilateurastamosta saatiin nytkin paljon läskin kappaleita kun tilattiin kokonainen sika paloiteltuna.
Mitäköhän kaupasta saisi ostettua pelkkää läskiä, en tiedä kun kaikki hyvät jutut menee niin
vaikeaksi saada.
Tietysti eläinrasva on luontaisinta ruokaa tinteille koska nokkivat mielellään raatoja metsässä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 15:09:16

"Sianihrako sitten on "täkäläisten" pikkulintujen luontaista ravintoa...?"

Tulee ilmaisesti yllätyksenä että eläinrasva on toki luontaisempaa kuin kookosrasva ja maapähkinävoi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.11.24 15:23:13

Sianihraa eivät luonnossa ihan hirveästi saa. Aika keinotekoista väittää sitä luontaiseksi ravinnoksi. Tai mieltää ruokinnalla käyvät lajit niin kovin "täkäläisiksi".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.