Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Poista gluteeni ja lehmänmaito

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.24 10:18:13

ruokavaliostasi, ja elimistösi kiittää.

Re: Poista gluteeni ja lehmänmaito

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.11.24 10:23:30

Miksi vuohenmaito on vähemmän paha kuin lehmänmaito?

Lähettäjä: Zet 
Päivämäärä:   21.11.24 10:50:28

Vuohenmaidon proteiini ei ole yhtä tulehdusta aiheuttavaa kuin lehmänmaidon kaseiini. Lehmiäkin erityyppisiä. A2-kaseiini taisi olla vähemmän proinflammatoorista kuin A1 tyypin kaseiini. Tyypillisesti alkuperäisrotujen maito on rasvapitoisempaa ja kaseiini helpommin sulavaa kuin näillä jalostetuilla lypsyroduilla.
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta toisaalta jos ei ole mitään tulehdus/autoimmuuniongelmaa kehossa niin ei ehkä hyödytä jättää noita pois. Itse söisi todella mielelläni maitotuotteita, mutta aiheuttavat oireita.

Päivämäärä:   21.11.24 11:09:39

Miksi juuri kaseiini on se kaiken pahan alku ja juuri, kun monet muutkin proteiinit koostuvat täysin samoista välttämättömistä aminohapoista? Samalla tavalla se kaseiini pilkkoutuu aminohapoiksi ruuansulatuskanavassa kuin mikä tahansa muukin proteiini, eikä elimistö ymmärrä, että tämä aminohappo on peräisin kaseiinista ja tämä sama aminohappo taas heraproteiinista.

Päivämäärä:   21.11.24 11:10:27

. Ok, kiitos tiedosta. Itse olen lukenut asiasta netistä erilaisista tutkimusartikkeleista (ja myös ei niin tieteellisiltä sivuilta), eli ei ole omanelämän tietoa, etenkään Suomen lehmien osalta.
Vuosia sitten oli Ranskassa tästä keskustelua ja siellä pyrittiin silloin suosimaan enemmän A2 lehmiä. Islannissa asuessani lehmät pieniä ja maito rasvaisempaa, niiden osalta en tiedä oliko A2 vai A1 mutta ikinä en ole niin hyvää maitoa juonut! Eli maidoissa on eroa!

Lähettäjä: Elimistö 
Päivämäärä:   21.11.24 11:10:53

Sen olen tehnyt niin ja huomannut eron. Kun vaan pysyisi totaalisesti erossa juustoista. Joskus juustonhimo iskee, mutta en ymmärrä miksi. Gluteeni ja kaseiini ovat elimistölleni todella haitallisia aineita.

Päivämäärä:   21.11.24 11:11:02

Kaseiini on itseasiassa ihmiskeholle hankalampi pilkkoa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 11:13:27

Lehmistä on jalostettu koneita jotka tuottaa mahdillisimman paljon litroja. ei väliä minkalaista maitoa kunhan on paljon litroja.

Päivämäärä:   21.11.24 11:16:29

"A2-kaseiini taisi olla vähemmän proinflammatoorista kuin A1 tyypin kaseiini."

Ja tämäkin vielä, että lehmänmaidosta saatu histidiini (A1-tyyppi) on tosi proinflammatorista verrattuna proliiniin (A2-tyyppi), mutta esimerkiksi lihasta saatuna tällaista eroa ei ole? :'D Ja vielä kun ottaa huomioon, että histidiiniä elimistö ei osaa tuottaa itse, mutta proliinia osaa, niin todella erikoinen tämä proinflammatorisuus-väite.

Päivämäärä:   21.11.24 11:18:22

"Kaseiini on itseasiassa ihmiskeholle hankalampi pilkkoa"

Laitapa tähän niitä sun tieteellisiä lähteitä, ole hyvä. Aminohapot sitoutuu toisiinsa samanlaisella sidoksella jokaisessa olemassa olevassa proteiinissa, joten pilkkoutumisprosessi on täsmälleen samanlainen jokaisessa proteiinissa.

Päivämäärä:   21.11.24 11:27:11

Ei ole mitään järkeä poistaa ruokavaliosta itselle sopivia ruokia. Gluteeni on erittäin hyvin imeytyvää proteiinia. Imeytyy huomattavasti patemmin kuin esim. liha.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   21.11.24 11:34:41

Näinköhän aloittaja on ihan tietoinen siitä, missä kaikkialla sitä gluteenia todellisuudessa on? Lisäksi tutkimuksissa ei ole todettu maitotuotteiden lisäävän elimistön tulehdustilaa. Onnea vaan täysin maidottomalle ja gluteenittomalle ruokavaliollesi, etenkin jos olet ihan terve eikä sinun sairautesi takia tarvitse vältellä niitä aineita.

Päivämäärä:   21.11.24 11:42:01

No ei tietenkään kaikkien tarvi poistaa ruokavaliostaan sitä ja tätä.

Mut jos jotain iho-, nivel- tulehdus- ym ongelmaa, ongelmia niin sit voi kokeilla jättää yks kerrallaan tiettyjä juttuja pois ja verrata oliko siitä hyötyä.

Itselle tulee tavallisesta maidosta heti nuhaa ja limaisuutta, mutta juusto, kerma ja voi ei tätä aiheuta, enkä oikein ymmärrä miksi. Siis ymmärrän että kovissa juustoissa maitosokeri on käynyt pois kypsytyksessä, mutta muuten en jaksa miettiä enempää.

Päivämäärä:   21.11.24 11:44:51

- kannattaisiko olla kommentoimatta jos ei ole mitään oikeaa asiaa aiheeseen liittyen?

Lehmät ovat juurisyy ongelmaan! Sekö ei liity asiaan?

Lähettäjä: Jeesus 
Päivämäärä:   21.11.24 11:59:07

Kummityttöni vaikea atopia helpotti heti hänen jätettyään gluteenin pois. Mitkään lääkkeet ei auttaneet. Oli vaan pakko tulla toteamaan. Sori.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   21.11.24 12:03:00

On vaan pakko tulla toteamaan, että ei vaikuttanut mihinkään, kun ilman noita olin. Joten en poista.

Päivämäärä:   21.11.24 12:06:39

"Kummityttöni vaikea atopia helpotti heti hänen jätettyään gluteenin pois. Mitkään lääkkeet ei auttaneet."

Virhediagnoosin mahdollisuutta ei ole?

Päivämäärä:   21.11.24 13:10:53

Jeesus, kai oli poissuljettu keliakia?

Päivämäärä:   21.11.24 22:43:14

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S030881462300482X

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.11.24 23:12:47

Otan kohta ternimaidosta valmistetun uunijuuston uunista.
Aamulla on muuten hyvää hillon kanssa.

Lähettäjä: Silky 
Päivämäärä:   22.11.24 00:55:11

Olen ollut elämäni aikana pitkiä jaksoja ilman molempia, ihan rehellisesti pakko myöntää että en ole huomannut kyllä mitään eroa kehossani. Siksi en koe tarpeelliseksi jättää noita pois.

Päivämäärä:   22.11.24 01:02:57

"Kummityttöni vaikea atopia helpotti heti"

Nämä on aina niin hienoja.
Kummityttö, kaverin lapsi, naapuri...

Oma poikani sai vauvasta taaperoon maitorupea erittäin paljon poskiin.
Lopetin vaaleansinisen kurrin ja vaihdettiin pelkästään punaiseen, niin rupi lähti.
Myös vaihdoin kaikki "kevyt tuotteet" oikeaan voihin ja kermaan.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   22.11.24 02:41:21

Ei se lehmänmaito, mutta viljatuotteet ja sokeri.

Päivämäärä:   22.11.24 02:46:48

Viljan ja varsinkin sokerin demonisointi on pelkkä uskonto.
Samat heput kulkee megneettikorut päällä ja nukkuu unensiepparin alla suolavalon siristäessä korvaan.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   22.11.24 03:23:50

Nyt on aika väsynyt yritys Riku.

Päivämäärä:   22.11.24 03:49:20

Sokeri on uskonto, koska se täyttää kaikki uskonnon tunnusmerkit.
Löytyy pyhä kirja.
Löytyy profeetat.
Löytyy jumalolento.
Löytyy lähetyskäsky.
Löytyy paholainen.

Aivan selvä uskonto.

Lähettäjä: Liliana 
Päivämäärä:   22.11.24 06:00:06

Mitä minä siis konkreettisesti hyötyihin siitä, jos jättäisin ruokavaliostani välipala Skyrini pois ja vaihtaisin aamupuuroni johonkin gluteenittomaan vaihtoehtoon? Miten siis elimistöni minua kiittäisi? Ja ihan siis aidosti tätä kysyn, en kettuille.

Lähettäjä: Vaivojen syyt 
Päivämäärä:   22.11.24 08:10:37

Ymmärrän ehdottomuuden jos aloittaja kärsii ohutsuolivaivoista. Kaikki eivät kärsi. Ihmiset ovat hyvin erilaisia gluteenin ja maidon siedon suhteen. Yleensä syy tähän liittyy suoliston kuntoon.

Hoitamattomassa keliakiassa ohutsuoli voi huonosti ja on alttiimpi kaikille häiriöille. Samoin kävisi, jos maitoallerginen käyttäisi maitotuotteita.

Samasta syystä keliakia on yhteydessä myös laktoosi-intoleranssiin. Kun suolen pinta on rikki, laktoosin sietäminen heikkenee. Jos keliakia hoidetaan, monesti myös laktoosi-intoleranssista päästään.

Keliakia liittyy moniin muihinkin autoimmuuni­sairauksiin.

Lehmänmaito terminä on huono sillä sen kirjo on laaja.
Joillekin sopii käsittelemätön homogenoimaton luomumaito tai raakamaito. Joillekin taas beetakaseiini A2 tyyppinen maito sopii paremmin.
Tavallisin tulehdusta aiheuttava maito on rasvaton pastöroitu maito. Tuo maito pilaa lehmänmaidon maineen mielestäni ja ihmiset yleistävät tyypillisesti vaivojen johtuvan kaikesta maitoon liittyvästä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.11.24 08:18:35

Jos on iho tai vatsa oireita niin kannattaa kokeilla jättää gluteiinin pois ja katsoa miten vaikuttaa. Sitten jättää maidon pois ja katsoo miten vaikuttaa. Atooppinen ihottuma voi parantua esim helokkiöljyllä niin voi kokeilla sitä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   22.11.24 08:35:56

Lehmän maito on parasta!

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   22.11.24 08:38:25

Syön kohta muroja (lehmän)maidolla ja töihin 3väökdi varmaan salaattia missä leipäjuustoa. Ruisleipää lisäksi.

En jätä jotain ruokaa pois siksi että joku random henkilö netissä käskee. Jos mun pitäisi lopettaa jonkun asian syöminen mun terveyden takia ja lääkärin määräyksestä tai todettuani että asia X tai y ei ole terveydelleni hyväksi niin se on eri asia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.11.24 08:56:03

"Viljan ja varsinkin sokerin demonisointi on pelkkä uskonto.
Samat heput kulkee megneettikorut päällä ja nukkuu unensiepparin alla suolavalon siristäessä korvaan."

Olen kyllä samaa mieltä.

Usein tietystä ruoka-aineesta fanaattisesti vauhkoavat ovat niitä, jotka eivät juuri tunne tiedettä tai pysty ajattelemaan kovin loogisesti. Yhtä hyvin minä voisin sanoa, että koska monet kehonrakentajat käyttävät kaseiinia ja heidän palkkarissakin on sokeria, niin nämä ovat terveellisiä.

Kyllä se kokonaisuus ratkaisee ruokavaliossa. Jos on yliherkkä tai allerginen jollekin tietylle aineelle niin joo, totta kai se kannattaa jättää pois. Mutta suurimmalla osalla ihmisistä ei ole tällaisia ongelmia, vaan he pystyvät syömään kaikkea kohtuudella. Turha siis yleistää omia yliherkkyyksiä koko väestöön.

Maitotuotteet ovat ainakin itselleni hyvä proteiinin lähde, kun treenaan paljon. Punaista lihaakaan ei tulisi syödä mitään isoja määriä, ja kanakin usein tökkii.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   22.11.24 08:57:01

Maitoa ja (ruis)leipää on Suomessakin syöty iät ja ajat, miksi se yhtäkkiä on ihan hirveän vaarallista?

Päivämäärä:   22.11.24 09:01:54

Maito sellaisenaan ei kyllä ole aikuisten ravintoa. Suomessahan juodaan todella paljon maitoa ja meillä on paljon myös vatsavaivoja, ei kyllä tarvitse ihmetellä vatsakipuja ja ilman runsautta sillä maitomäärällä mitä moni kaataa kurkkuunsa.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   22.11.24 09:03:51

Mulla oli aikonaan laktoosi intoleranssi ja psoriasis todella pahana. Sitten todettiin keliakia ja kumpikin parani kun jätin gluteiinin pois. Eli jos oireita on niin kannattaa kokeilla että auttaako ruokavalion muutos oireisiin. Sitä en ymmärrä kun keliaakikko äiti syötti lapselle gluteiinitonta ruokaa vaikkei edes keliakiaa oltu todettu, perusteena päätökselle oli että keliakia on periytyvä sairaus. Mulla on 2 lasta eikä kummallakaan ole keliakia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.11.24 09:04:44

Se on gluteeni, ei gluteiini.

Lähettäjä: Tyhjäpää 
Päivämäärä:   22.11.24 09:12:37

No onhan se totta, ettei elimistö ole tarkoitettu viljatuotteiden ja maitotuotteiden syömiseen (tai kyllä maito kuuluu vauvan/taaperon ruokavalioon, ei aikuisen). Mutta hienosti kehomme on oppinut tottumaan näihin. Tiedän itsekin, että ei nämä nyt parasta keholle ole, mutta ei nyt huonointakaan, jos esim vertaa prosessoituja tuotteita, kaloripommeja, e-koodeja/lisäaineita yms…

Lähettäjä: Norja 
Päivämäärä:   22.11.24 10:14:10

"Maito sellaisenaan ei kyllä ole aikuisten ravintoa. Suomessahan juodaan todella paljon maitoa ja meillä on paljon myös vatsavaivoja, ei kyllä tarvitse ihmetellä vatsakipuja ja ilman runsautta sillä maitomäärällä mitä moni kaataa kurkkuunsa."

Norjassa juodaan maitoa yhtä paljon kuin Suomessa. Miksi sitten täällä ei ole ongelmaa? Täällä ei ole edes laktoosittomia tuotteita samassa määrin. Miksi maito sellaisenaan on hyihyi, mutta jalostettuna niin hyvä? Ettei kyse nyt olisi vain omasta henkilökohtaisesta mielipiteestäsi?

Päivämäärä:   22.11.24 10:19:10

Pitäisi joo, ihan testiluontoisesti koska kehoni on nyt niin sekaisin, mutta pelottaa alkaa rajoittaa ruoka-aineita kun on syömishäiriötaustaa niin vahvana. Pelkään että lipsahdan taas johonkin sekopäiseen anorektiseen käyttäytymiseen.

Ehkä pitäisi vaan luottaa itseensä vähän enemmän, olen ollut kuivilla vuosia, eiköhän sitä kestäisi.

Lähettäjä: KE 
Päivämäärä:   22.11.24 10:20:34

Itse jätin nyt gluteenin pois pari viikkoa sitten. Vaikea atopia alkaa helpottaa. Keliakiaa ei ole (on testattu useampaan kertaa ) mutta jatkuvat allergiset atooppiset iho-oireet ovat vaivanneet jo pitkään. Julkisen terveydenhuollon kanta on ettei allergioita tarvetta testata, joten pakko itse koittaa etsiä helpotusta.

Lähettäjä: kaffe 
Päivämäärä:   22.11.24 10:40:54

Lähettäjä-
Päivämäärä22.11.24 10:19:10

Pitäisi joo, ihan testiluontoisesti koska kehoni on nyt niin sekaisin, mutta pelottaa alkaa rajoittaa ruoka-aineita kun on syömishäiriötaustaa niin vahvana. Pelkään että lipsahdan taas johonkin sekopäiseen anorektiseen käyttäytymiseen.
Ehkä pitäisi vaan luottaa itseensä vähän enemmän, olen ollut kuivilla vuosia, eiköhän sitä kestäisi.

Ole tosi varovainen ja kerro jollekin läheisillesi kokeilustasi, että osaavat myös tarkkailla merkkejä jos lipsuu pimeälle puolelle. Minulla vastaavasta kokeilusta tuli relapsi, mutta mieheni ja paras ystäväni taustani tietäen tarrasi onneksi kopin minusta ja tilanne on taas vakaampi. Noissa asioissa itseensä liiaksi luottaminen voi olla vaarallista, varsinkin kun vähänkin asia epäilyttää. Mutta aivan ihana kuulla, että olet ollut kuivilla pitkään - jatka samaan malliin <3

Päivämäärä:   22.11.24 11:07:45

Ihmiset haluaa helppoja ratkaisuja. Eihän ihmiset olisi pysyneet hengissäkään tänne asti, jos aina mentäisiin vaikeimman kautta. Myös terveyden suhteen on paljon helpompi syyttää yksittäisiä ruoka-aineita ja jättää ne pois kuin tarkastella kokonaisvaltaisesti omaa toimintaa ja korjata useita tekijöitä (ravitsemus, lepo ja kuormitus kokonaisuutena arjessa). Pätee myös näihin gluteeni-, maito- ymym. villityksiin.

Jos elämän peruspilarit on muutoin kunnossa, gluteeni tai lehmänmaito ei kenenkään terveyttä pilaa, pl. sairaudet ja allergiat (ts. keliakia ja laktoosi-intoleranssi).

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   22.11.24 14:08:28

Mulla on kuten KE:llä, että keliakia on testattu monistelken, sitä ei ole. Kuitenkin jos syön viljaa, raavin päänahkani verille. Isälläni taas jalat tulevat kamalalle ijottumslke viljasta. Käytti aikaisemmin kauhean kasan perus- ja kortisonivoiteita ja kortisonia suun kautta, ihan tuloksetta. Kun lopetti viljan käytön, jalat paranivat.

Lähettäjä: pippuri 
Päivämäärä:   22.11.24 14:15:32

Olen ihan asiaa ajattelematta syönyt viimeiset ehkä kolme (?) vuotta gluteenittomasti ja maidottomasti. En siis tietoisesti noita vältellen tai terveydellisistä syistä, vaan ihan vahingossa ruokavalinnat kehittyneet sellaisiksi ja olen sen tyyppinen persoona joka syö aina samoja asioita kun johonkin tykästyy. Nyt aloin ihan miettiä asiaa enkä kyllä keksi tai havaitse yhtään mitään eroa itsessäni verrattuna aikaan jolloin söin sekä gluteenia että maitotuotteita.

Päivämäärä:   22.11.24 14:24:25

Täällä osa sekoittaa nyt varmaan gluteeniherkkyyden eli keliakian (= autoimmuunisairaus), viljaproteiiniherkkyyden (= allergia) ja ravitsemuksen vaikutuksen yleiseen hyvinvointiin. En minäkään tule tänne omena-allergisena selittämään, että LOPETTAKAA OMENAN SYÖNTI, NIIN MINÄKIN TEIN JA SUUN KUTINA JA IHOTTUMAT LOPPUIVAT!! Ei se liity tähän aloitukseen millään tavalla.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   22.11.24 15:07:32

Ei mulla ole allergiaa todettu. Eikä isällänikään. Häntä hoidettiin vuosikymmeniä voiteilla ja kortisonilla. Ikinä kukaan lääkäri tai hoitaja ei sanonut, että voisiko johtua ruoasta. Pikemminkin lääkärit hokevat vain, ellei keliakiaa todeta, ettei pitäisi jättää viljoja pois, kun täysjyvä on niin tärkeää. Uskon, että on monia, joilla on outoja oireita, jotka poistuisivat jättämällä joko gluteenin tai viljat kokonaan pois, vaikka keliakiakoe olisikin negatiivinen.

Päivämäärä:   22.11.24 15:24:44

Kaksoispiste, gluteeniherkkyys ei ole sama asia kuin keliakia. Voi siis olla muuten herkkä gluteenille, vaikkei keliakiaa olisikaan.

Päivämäärä:   22.11.24 15:55:35

Fiksuinta on kokeilla ja jättää ne ruoka aineet pois jotka aiheuttaa ongelmia. Nykyään vaan joka vaivaan annetaan jotain vatsalääkkeitä tai ihottuma voiteita. Silleen ei yhdistetä ruokaan oireita.
Vetelen maitoa litran päivässä ja ei ongelmaa mutta viljat kanssa onkin sitten iso kirjo oireita kuten kutinaa ihan kamalaa semmosta, näppyä, suolistokramppia, vesiripulia, limaripulia, vatsa menee jökkiin, pahoinvointia, aivosumua ja vaikka mitä muuta. Lääkärissä todettu vain et ei aikuisia testata et tee vaan kokeilua mikä sopii eli altistus pois altistus muutaman kerran ja jätä pois mikä ei sovi. Ripulit ja vatsakivut loppui. Lisäksi ihon kunto parani ja pahoinvointi lähti. Viljaa toki on lisätty nykyään ihan kaikkeen et tarkkana saa olla muuten tulee kipeeks. Oon esim syönyt karkkia joka gluteenitonta mutta tärkkelyssiirappi onkin tehty vehnästä jollon oireet tulee heti. Saa siis olla tosi tarkkana eikä gluteenittomuus takaa et ei ois viljaa.

Mikä tässä ärsyttävintä ihmiset ei ota todesta kyllä sää nyt vähän voit kun mullakin vehnä allergia, lääkäri sanoo et ei saa jättää pois kokonaan vehnää... ei sulla oo otettu sitä verikokeesta! Silleen hitto juu ei mut tuun kipeeks, kivat sulle jos et. Painoin pahimmillaan 52kg kun paino vaan tippu viljojen takia. Joten älkää ihmiset ikinä olko silleen et mikä sopii sulle se sopii kaikille. On ihmiskohtaista kun puhutaan allergioista ja yliherkkyyksistä sun muista. Vaikka sulle tulis siitä pähkinästä vaan vähän oireita joku voi joutua sairaalaan. Joten kuunnelkaa omaa kroppaa ja toimikaa sen mukaan. Ihana nykyään kun ei tartte juosta vessassa, ei tartte toisten kuunnella kun vatsa murisee ja lujaa, ei tartte olla sikiö asennossa lattialla ja puhelin kädessä soittamassa lanssia kun meinaa mennä kivusta taju, ajatus luistaa, ei tartte raapia ihoa rikki niin et tulee verta ja silti kutittaa ym. Silleen elämä on paljon helpompaa.

Päivämäärä:   28.11.24 12:30:03

Maito aiheuttaa osteoporoosia.

Runsas maidonjuonti on yhteydessä syöpäkasvaimiin.

Meijerituotteet ovat johtava tekijä nivelsairauksissa.

Heinänuha, astma, keuhkotulehdus, poskiontelotulehdus ja korvatulehdukset johtuvat kaikki etupäässä maitovalmisteista.

Maitovalmisteet ovat myös pääsyy allergioihin.

Päivämäärä:   28.11.24 12:33:11

- laita lähteet mukaan, sen verran oli uusia väitteitä minulle, että voisin lukea lisää.

Päivämäärä:   28.11.24 12:40:39

Google on kaveri.

Päivämäärä:   28.11.24 12:45:31

viiva, eli lähteenä taas jonkun oma mutu..

Päivämäärä:   28.11.24 12:49:11

Lähteenä amerikkalaiset tutkimukset.

Päivämäärä:   28.11.24 13:18:16

No laitatko ne lähteet, kun en löydä.

Päivämäärä:   28.11.24 13:27:47

Viivan lähteenä on varmasti vegaaniliitto tms.

Lähettäjä: Sekavaa 
Päivämäärä:   28.11.24 13:33:36

Vielä kun lisää joukkoon sakkaroosin (tavallinen valkoinen sokeri), niin elimistä kiittää. Pitäkää mielessä, että mikä ei sovi itselle voi hyvin sopia toiselle. Tunnen monia ihmisiä, jotka voivat syödä maitotuotteita ilman ongelmia. Mutta itse pyrin välttämään maidon kaseiinia, gluteenia ja sakkaroosia. Noista maito on ylivoimaisesti hankalin. Sitä tungetaan lähes joka paikkaan. Lienee maatalouspolitiikkaa tms.

Päivämäärä:   28.11.24 13:34:43

Maitotuotteiden ja sairauksien välisiä yhteyksiä ovat tutkineet esimerkiksi Hannah Allen, Alec Burton, Viktoras Kulvinskas, F.M. Pottenger, Herbert M. Shelton ja N.W. Walker.

Päivämäärä:   28.11.24 14:15:42

1800- luvulla syntynyttä, fiktiivistä hahmoa… no ei jaksanut edes kaikkia noiden tuloksien jälkeen etsiä. Olisiko joku ihan linkki tutkimuksiin mikä antaa vastauksen noihin väitteisiin? Ja mahdollisimman uusi tutkimus.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   28.11.24 14:25:55

En jaksanut koko ketjua lukea mutta sekä gluteeni että lehmänmaito soveltuvat terveelle ihmiselle ravinnoksi oikein hyvin. Se että jollakin on laktoosiintoleranssi, keliakia, diabetes tms ei tarkoita että muut sairastuu ruoka-aineista jotka eivät sairaile sovi.

Lähettäjä: Mättöö 
Päivämäärä:   28.11.24 15:48:16

Vehnästä ja maidosta jaksetaan aina itkeä mutta tietääkö kuinka moni missäkin tuotteessa on esim.karrageenia?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   29.11.24 11:12:56

Osteoporoosia esiintyykin juuri niissä maissa eniten, joissa maidonkulutus on suurinta. Mutta täällä meillä elää takavuosien Valion propaganda vielä vahvana mielissä.

Aikuinen ihminen pärjää ilman maitoa ja myös kasvispohjaisia maitokorvikkeita. Ruokajuomaksi käy vesi. Juustoa voi syödä kohtuullisesti. D- vitamiineja saa tableteista.

Maito on halpaa koska sen tuotantoa tuetaan valtion budjetista ylenpalttisesti. Oikeasti se ei ole halpaa tuottaa, ja sen hinta ympäristölle on kova. Sen sisältämät ravinteet saisi helposti muualtakin ja proteiininlähteenäkään se ei ole kummoinen jos sitä ei litki litratolkulla.

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   29.11.24 11:15:58

Ihminen pärjää myös ilman nettiä.

Lähettäjä: feta 
Päivämäärä:   29.11.24 11:31:26

Eli jos nyt lopettaisin käyttämästä salaatissa juustokuutioita ja vaihtaisin kauramaitoni gluteenittomaan, niin saisinko ihan rautakangesta väännettynä selityksen mitä se tekisi keholleni? Miten minä hyötyisin siis noista muutoksista ja miten elimistöni siis minua kiittäisi?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   1.12.24 00:18:19

Lähettäjä: Mättöö
Päivämäärä: 28.11.24 15:48:16

"Vehnästä ja maidosta jaksetaan aina itkeä mutta tietääkö kuinka moni missäkin tuotteessa on esim. karrageenia?"

Hyvä, että on muitakin karrageenin vastustajia. Tässä kopio Iltalehden artikkelista 20.5.2024:

"Karrageeni (E407) on yleinen aine, jota lisätään moniin elintarvikkeisiin. Yleisimpiä näistä ovat maitotuotteet ja valmisruoka.

Karrageeni heikentää tutkimusten mukaan glukoosinsietokykyä ja edistää insuliiniresistenssiä.

Toisin sanoen karrageeni tuottaa ongelmia verensokerin säätelyyn. Seurauksena voi olla suolisto-ongelmien eteneminen suolistosairaukseen, tai esimerkiksi 2. tyypin diabetes."

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   1.12.24 09:45:33

"Aikuinen ihminen pärjää ilman maitoa ja myös kasvispohjaisia maitokorvikkeita. Ruokajuomaksi käy vesi. Juustoa voi syödä kohtuullisesti."

Kukaan ei koskaan vastaa siihen, että miksi juuri se juotavassa muodossa oleva maito on huono, mutta lukuisat siitä jalostetut tuotteet ovat ok? Se, että aikuisena ei pidä maidon mausta, ei ole riittävä syy. Yksi ihan lukemisen arvoinen artikkeli:

https://yle.fi/a/3-8467053

Lähettäjä: noup 
Päivämäärä:   1.12.24 10:48:37

En lopeta, käytän kevytmaitoa kahviin ja mm perunamuusiin. Tykkään leivästä, juustosta, rahkoista, jäätelöstä.

Lähettäjä: Tärkeysjärjestys 
Päivämäärä:   1.12.24 11:15:36

Poistin turhat hiilihydraatit ja oli parempi valinta.
En kärsi keliakiasta ja lehmänmaito on aina sopinut. Paras oli lapsuuden raakamaito, nykyisin luomumaito. Maidossa ei ole mitään vikaa kun se viedään meijeriin. Siellä se pilataan usein ottamalla rasva pois ja vielä homogenoimalla. Sitten ihmetellään ja syytetään yleisesti lehmänmaitoa vaikka syy on muualla.

Vehnäjauho kannattaa myös jättää minimiin jos kärsii autoimmuunitaudeista, samoin halvat siemenöljyt.

Päivämäärä:   1.12.24 11:16:16

Höpötihöö taas

Lähettäjä: Idiootti kai 
Päivämäärä:   1.12.24 11:19:34

Lähettäjäfeta
Päivämäärä29.11.24 11:31:26

Eli jos nyt lopettaisin käyttämästä salaatissa juustokuutioita ja vaihtaisin kauramaitoni gluteenittomaan, niin saisinko ihan rautakangesta väännettynä selityksen mitä se tekisi keholleni? Miten minä hyötyisin siis noista muutoksista ja miten elimistöni siis minua kiittäisi?

Aivan samaa mietin

Päivämäärä:   1.12.24 11:20:25

"Maito sellaisenaan ei kyllä ole aikuisten ravintoa."

Eläin kuin eläin, niin se käyttää ravintoa, josta saa helppoa energiaa. Kivikaudella syötiin aivan varmasti puhdasta hylkeenrasvaa, mutta ei sitä kukaan nykyään suosittelisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.