Lähettäjä: iinu
Päivämäärä: 20.11.24 23:39:45
"Noin viikko ennen pikkujouluja tuli tieto, että pikkujoulut alkavatkin vasta 18.30, samalla kerrottiin paikka ja ohjelma ja piti tehdä sitovat ilmoittautumiset. Olisin ehtinyt mukaan, mutta paikkana oli ravintola, johon en allergiani vuoksi voi mennä."
Sinun olisi tuossa vaiheessa pitänyt ilmoittaa, että koska kellonaika vaihdettiin, niin pääsisit sittenkin osallistumaan, mutta allergian vuoksi et voi tulla tuohon ravintolaan ja sitten kysyä, että onko mahdollista pitää juhlat jossain muualla, että sinäkin pääset osallistumaan. Jos olisit siihen saanut vastauksen, että paikkaa ei voi enää vaihtaa, niin olisit sen jälkeen voinut pomollesi sanoa, että mielelläsi olisit tullut, muttei pikkujoulupaikkaa suostuttu vaihtamaan yhden henkilön allergian vuoksi.
Nyt sinä mokasit ihan itse, kun et kertonut, että tulisit kyllä, mutta kun allergia.
Vaikka veetuttaa koko ajan hokea sitä yhtä ja samaa asiaa, niin totuus on se, että muut ovat niin pahvipäitä, etteivät he asiaa muista.
Olin joskus mukana eräällä yli viikon pituisella retkellä, jolla oli n. 30 osallistujaa. heistä 5 eli joka päivä sen kanssa, että minä en voi syödä asiaa X, joten meidän 6 hlö ryhmän kaikki yhteiset ruuat suunniteltiin sen mukaan. Meidät siis oli jaettu 5-6 hlön "ruokaryhmiin". Muista n. 25 henkilöstä neljä oli hyvin tietoisia allergiastani.
Silti, kun siellä kokattiin jostain aineksista kaikille yhteistä ruokaa, enkä minä juuri silloin ollut paikalla kun olin yhden kaverin kanssa tekemässä jotain muuta, ei yksikään noista 9 allergiatietoisesta ihmisestä asiasta maininnut. Olipa kiva, kun sitten kailotettiin, että täällä ois kaikille yhteistä ruokaa. Ja kun sanoin, etten voi sitä syödä, niin alkoi mutina "siis et tykkää vai?" "No nypi siitä ne ainekset pois jos et halua syödä", "Onko se allergia muka oikeasti niin paha?". Ja nuo allergiatietoiset kohauttelivat olkiaan, kun yksikään heistä ei viitsinyt suutaan avata, vaikka heistä kuulemma neljä oli ihan itse osallistunut tuon ruuan valmistukseen. Ja minua veetutti, koska olisin oikeasti halunnut syödä sitä.
Se, joka oli kyseisen aineksen ruuan sekaan kipannut, tuli illemmalla pyytämään minulta anteeksi mokaansa. Mutta en minä hänelle ollut vihainen. Hän kun ei oikeasti tiennyt, että olen allerginen. Minä olin vihainen siitä, ettei kukaan ollut etukäteen maininnut, että siellä aiotaan tehdä kaikille yhteistä ruokaa, että olisin voinut allergiasta sanoa. Ja myös siitä, että nuo allergiastani tietoiset eivät viitsineet sanoa, että täällä on yksi tuolle allerginen.
Toki tuo korvattiin minulle kokkaamalla toinen päivä sellaista ruokaa, että minä voin sitä syödä. Siitä oli kokonaan jätetty pois se ainesosa jota en voi syödä, että saisin sillä kertaa syödä niin paljon kuin haluan. Minulle kun olisi riittänyt, että minulle otetaan sitä syrjään johonkin kippoon vähän ja muille sitä ainesosaa sai kyllä laittaa. Mutta halusivat tehdä noin, koska ilmeisesti monia hävetti se, että jäin yhtenä päivänä kokonaan ilman.
Eli aina aina aina hokekaa sitä allergiaa uudestaan ja uudestaan. Ei muut sitä välttämättä kuitenkaan muista.
|