Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En osaa hankkia aikuisten vaatteita

Lähettäjä: En osaa 
Päivämäärä:   20.11.24 13:58:07

Olen vuosia yrittänyt olla hankkimatta vaatteita. Kuitenkin ne vaatteet ovat ajaneet ulos muodostaan ja vaikka vetäisin minkä tahansa paidan päälle, se kuroutuu vyötäröön ja napa vilkkuu. En ymmärrä ,mitä noille ostetuille t-paidoille käy, kun ostohetken jälkeen tuntuu että kangasta on lasten paitaan. En myöskään osaa hankkia aikuisen mallisia vaatteita vaan look on aina kuten lapsella/teinillä.
Jakkupukua en osaa käyttää, se kiristää, mutta hupparit tuovat taas teinivaikutelman. Millaisella asulla pääsisi alkuun aikuismaisempaan pukeutumiseen?

Re: En osaa hankkia aikuisten vaatteita

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   20.11.24 14:02:35

Jakkupuvun ja hupparin väliin mahtuu aika paljon. Erilaisia neuleita, hameet, mekot, housut(myös muut kuin farkut). Ovatko vaattesi varmasti oikean kokoisia. Panosta laatuun ja kankaan materiaaleihin.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   20.11.24 14:19:57

Mulla sama ongelma, 42v ja edelleen kuljeb hupparissa ja lenkkareissa. Ei vaan osaa pukeutua

Päivämäärä:   20.11.24 14:30:06

Ne koot on tosi vaikeita, kun mikään koko ei vastaa enää entisajan kokoja. Nytkin otin kaupasta M-koon villatakin. Se vyötärö ulottuu napaan. Kaupassa se vielä jotenkin näytti sopivalta, mutta se on tosi lyhyt. Kaikissa on se ongelma, että kangas loppuu kesken. En haluaisi pukeutua napapaitoihin, ne olivat teiniaikaa. Mutta löytyy vaan tätä napamallia. Jos taas menen vaikka Nanson tai Marimekon valikoimiin, löytyy sellaista telttaa mihin hukun. Sitten jos on pituutta, on myös leveytäkin. Tilasin Ellokselta paitapuseroita, kokomerkintä 38/40.No leveyttä on vaikka muille jakaa.
Ei sellaista voi panna minkään neuletakin alle, kun se tursuisi sieltä.

Yritin katsoa jotain PaaPiin aikuisten mallistoa, mutta jotenkin en innostu niin kuviollisista kuoseista.
Jos sitten menee vaikka Noukin sivuille, se olis 200 e vaate. Menisi hirveästi rahaa, jos edes muutaman hankkisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.24 14:33:03

Siisti neule, erilaiset paitapuserot.. yksivärinen t paita, tummat farkut, tennarit ja siisti bleiseri antaa jo aikuismaisen tyylin, muttei mitään tantta -vaikutelmaa. Asusteet: korva- ja rannekorut, huivit, vyö, käsilaukku viimeistelee asun.

Itse pyrin satsaamaan muutamaan laadukkaaseen vaatekappaleeseen, jotka sopivat yhteen väreiltään miten päin tahansa käytettynä. Asusteet tuovat sitten vaihtelua.

Päivämäärä:   20.11.24 14:49:16

Mikä väri käy kaikkien kanssa yhteen? On on esimerkiksi mustat housut, pitääkö hankkia valkoinen, harmaa vai musta villatakki?

Lähettäjä: lyyla 
Päivämäärä:   20.11.24 14:50:12

"Mulla sama ongelma, 42v ja edelleen kuljen hupparissa ja lenkkareissa. Ei vaan osaa pukeutua"

Täällä sama, mutta ikää 40 v.

Olen nakkivartaloinen, vähän epäsopusuhtainen. Mitkään vaatteet ei näytä hyvältä ja oikeaa kokoa ja mallia on vaikea löytää kun vyötärö on suora ja maha vähän "lapsimainen", eli ei ole varsinaisesti "naisellisen pömppö" muttei litteäkään. Lantio ja hartiat on kapeat ja vyötärö suora, pylly pieni. Jos housut ei ole napakat vyötäröltä, ne valuu ja putoaa jalasta. Napakkana taas näyttää helposti puristavalta ja antaa vaikutelman, että on liian pienet. Minä siis joku kuljen vyötärönauha kiristäen tai sitten nostelen housuja vähän väliä... Sama juttu siis vyön kanssa. Kun ei ole levenevää lantiota joka pitäisi housut ylhäällä.

Jos vaate on sopiva vyötäröltä, se on iso lantiolta tai hartioista. Jos se on sopiva muualta, se kiristää vyötäröltä. Mikään vaate ei näytä hyvältä tai sopivalta. En osaa olla paita housuissa ja housujen ulkopuolella näyttää tyhmältä.

Olen siis edelleen farkuissa ja hupparissa...

Minulla on yksi musta ihan hyvin istuva, vähän pidemmän mallinen bleiseri, mutten osaa käyttää sitä enkä tiedä, mitä sen kanssa pukisin. Kuljen joka paikkaan pyörällä tai kävellen, ja sekin tuntuu rajoittavan pukeutumistani... Kenkinä on enimmäkseen tennarit, maiharit tai vaelluskengät. BMI:ni on 20.3, joten en ole mitenkään lihavakaan.

Olen katsonut muiden pukeutumista, tuijottanut instan tyyli- ja pukeutumisvinkkivideoita, ihmetellyt miten mikä tahansa näyttää muiden päällä hyvältä, mutta vaikka kuinka itse vaatekaupassa sovittelen vaatteita, en löydä mitään joka näyttää hyvältä. Lähinnä kaikki näyttää tyhmältä tai tuntuu huonolta.

En naamastakaan näytä kovin vanhalta ja saan jatkuvasti kuulla, että naaman perusteella näytän noin kaksivitoselta, eikä tämä pukeutumistyylini auta asiaa yhtään!! Omasta mielestäni näytän naamasta kyllä reilusti yli kolmekymppiseltä eikä kenenkään pitäisi oikeasta iästäni järkyttyä, mutta kun tämä pukeutuminen tosiaan viittaa "ikiteiniin", niin haluaisin kyllä olla vähän aikuisemman näköinen...

Tulin siis tänne odottelemaan niitä aloittajan saamia pukeutumisvinkkejä, jos niistä itsekin hyötyisin.

Lähettäjä: lyyla 
Päivämäärä:   20.11.24 14:51:26

Ai niin... Hameita ja mekkoja en ole koskaan oppinut käyttämään. On aina jotenkin hankala tai epämukava olo sellainen päällä.

Lähettäjä: hewh 
Päivämäärä:   20.11.24 14:54:42

Mustan ja valkoisen kanssa käy oikeastaan kaikki värit. Harmaan kanssa riippuu harmaan sävystä, mitkä passaa.

Jos pukeutuu kokovalkoiseen tai kokomustaan, niin silloin ei kannata olla ylä- ja alaosa samaa materiaalia/kuosia, vaan kankaan pintamateriaalilla tuoda jotain eroa niihin. Muuten näyttää, kuin olisi kokovartalohaalari päällä.

Eli esim. mustat sileähköt housut ja musta neulepusero = eri tekstuuri kankaassa niin eivät näytä yhtenäiseltä.

Päivämäärä:   20.11.24 14:59:50

Ja ongelma on myös ollut ja on se, että asukokonaisuudesta tulee aika riikinkukko. Kaikki on eri väriä keskenää. Ei ole mahdollista hankkia monen värisiä kenkiä, laukkuja, takkeja. Jos vaikka paita on punainen, housut mustat, takki harmaa, kengät keltaiset, laukku ruskea, niin kaikki riitelee keskenään. Takit tietysti otetaan sisällä.pois, mutta silti asuni ovat aina monessa värissä. Sukat voivat vielä olla eri väriä, koska en tykkää mustista sukista.
Olisin stylistin painajainen.

Päivämäärä:   20.11.24 15:03:23

Mulla on beige, melko pitkä villatakki. Se sopii aika monen värin kanssa yhteen. Tai sitten olen tyylitajuton puusilmä (todennäköistä). Mutta mun mielestä se on helppo vaate yhdistellä.

Päivämäärä:   20.11.24 15:09:33

Minkä väriset hiukset sinulla on? Kerran olen beigeä hankkinut ja ei käynyt minulle yhtään. Beige näyttää hyvältä vaalealla,mutta itsellä maantien ruskeat hiukset, ei käyneet yhtään yhteen.

Päivämäärä:   20.11.24 15:12:49

Mulla tukan väri vaihtelee eri sävyisistä punaisista ruskeaan. Kerran oli violetti villitys tässä välissä.

Päivämäärä:   20.11.24 16:02:35

Ruskea on ongelmallinen hiusväri, koska musta, harmaa, valkoinen ja beige syö siitä värit tai ne eivät näytä keskenään juuri miltään. Lila voisi toimia.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   20.11.24 16:26:47

Tummansininen sopii yhteen tosi monen värin kanssa. Ja jos ylipäätään tykkää käyttää tummempia värejä, niin kaikki kengät, laukut ja vyöt kannattaa hankkia mustana. Takki joko keskiharmaa tai tummansininen. Joskus sitten, kun oma tyyli alkaa olla paremmin hallussa, voi miettiä beigeä, punaista tai ruskeaa.

Jos nyt verkkarilinjalta jotain pykälän siistimpää haluaa, ilman jakkulinjalle lähtöä, niin esim.
- kapeahkolla lahkeella varustetut mustat tai tummansiniset stretch-farkut yhdistettynä
- yksivärisestä collegekankaasta tehtyyn jakkuun,
- mustiin matalalla korolla oleviin nahkakenkiin ja
- hillittyyn kuviolliseen puseroon (ei trikoopaita!)
on aika turvallinen valinta. Mukavuudesta ei tarvitse tinkiä kovin paljoa ja vaatteiden leikkaus saa kokonaisuuden näyttämään siistimmältä kuin kotiverkkarit.

Istuvia vaatteita on kyllä hankala löytää juuri nyt. Kaikkien vaatteiden mitoitus on edelleen mallia 'laatikko' ja nykyään vielä helmatkin pätkittiin napamittaan. Vintagekaupoista ja kirppareilta voi löytää jotain. Vaatteiden mallia kannattaa opetella arvioimaan jo kuvien ja ulkonäön perusteella. Esim. pitkähihaisen paidan helman haluat todennäköisesti yltävän vähintään hihojen tasolle, tai niiden alapuolelle. Jos helma näkyy jäävän hihojen yläpuolelle, paita jää puettunakin napamalliksi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   20.11.24 16:31:43

Miten olisi pikeepaita ja samettihousut? Siihen joku puuvilla- tai villaneule säästä riippuen. Aika helppo siirtymä farkuista, t-paidasta ja hupparista aikuisempaan lookiin.

Päivämäärä:   20.11.24 16:37:27

Kannattaa miettiä mistä väreistä tykkää. Itse inhoan sinistä, beigeä ja kaikkia ruskean sävyjä. Ruskea menee nahkajutuissa, kengät, vyöt ja laukut, muttei kankaana. Sininen menee farkuissa. Samoin en pidä kuvioista, joten vaatteeni ovat yksivärisiä. Saan migreenin kaiken maailman pallokuoseista, raidoista, kukkakuvioista ja värioksennuksista.

Eniten mulla on harmaata ja valkoista, ne sopii melkein minkä kanssa vaan. Ja perusmustia. Tykkään kylmän punaisen sävyistä, violetista ja vihreästä.

Silti suurimmaksi osaksi kuljen farkuissa ja hupparissa, ikää 49 v.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   20.11.24 16:54:13

Sinulla on varmaan joku lempiväri tai muutama väri, joita käytät mielelläsi ja jotka mielestäsi sopivat sinulle. Panosta niihin, ja katso että värit sopivat myös yhteen keskenään.

Minulla esimerkiksi on kengät, laukut ja asusteet mustaa. Takit ja yläosat enimmäkseen tummansinistä, housut keskisinistä denimiä, sitten löytyy joitain vaatteita valkoisena, tummanharmaana, petrolina ja viileänä pinkkinä. Minusta nämä sopivat kaikki kivasti yhteen ja saa yhdisteltyä kaikkea kaikkien kanssa. Keltaista, vihreää, punaista, oranssia, ruskeaa, violettia minulla ei ole ollenkaan eikä sopisi tähän käyttämääni värimaailmaan.

Onko sinun juttusi enemmän lämpimät vai kylmät värit?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.