Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työn hakeminen useaan paikkaan, miten toimia

Lähettäjä: Hukassa 
Päivämäärä:   19.11.24 17:02:03

Huono otsikko, mutta en keksinyt parempaa.

Kuinka olette toimineet, kun olette hakeneet töitä useaan eri paikkaan ja valitsemisprosessit menevät osittain päällekkäin.

Tilanne se, että olen käynyt nyt 3 paikassa haastattelussa ja ensiviikolla 2 paikkaan saan tiedon olenko tullut valituksi. Sen lisäksi olen menossa vielä yhteen haastatteluun tällä viikolla. Kaikki paikat määräaikaisia eli ei voi purkaa sopimusta, jos mielenkiintoisempi löytyy. Hakijoita ollut valtava määrä joten periaatteessa, jos nyt tulen valituksi niin kannattaisi ottaa ensimmäinen paikka josta ollaan yhteydessä, mutta yksi paikka johon nyt hain josta todennäköisesti tulee ensimmäisenä vastaus ei nyt kuitenkaan ehkä iske vaan muut 3 paikkaa kiinnostaa enemmän. En vaan tiedä mitä tehdä, jos tuosta ekasta paikasta sanotaankin, että saan paikan.

Kuinka muut ovat vastaavassa tilanteessa toimineet? Töihin kuitenkin pakko päästä. Olen siis ollut opintovapaalla ja nyt valmistun ja vanhasta työstä olen irtisanoutunut.

Toisaalta lupaavaa, että ihan kaikkiin olen päässyt haastatteluun mihin olen hakenut, mutta olenko hölmö, jos jää vitkuttelemaan vastauksen antamisessa ja odotan 2 muusta vastausta ennen kuin hyväksyn tuon ensimmäisen. Viimeisen kanssa vastaus aika varmaan menee sen verran pitkälle ettei ekassa paikassa hyväksy niin pitkää harkinta aikaa.

Re: Työn hakeminen useaan paikkaan, miten toimia

Lähettäjä: Nosh 
Päivämäärä:   19.11.24 17:15:32

Onnittelut hyvästä tilanteesta tässä kovassa työmarkkinassa!

Sinuna tekisin paikoista ranking-listauksen, kuten olet jo hahmotellut. Jos nyt saat työtarjouksen "huonoimmasta" paikasta, niin ihan hyvin voit "vetkutella" paikan vastaanottamista (reilulla) viikolla ja samalla paineistaa "parempia vaihtoehtoja". Aikaa voi pelata esim. käyttämällä sopimuksen liiton lakimiehillä ja koittamalla neuvotella parempia ehtoja itselleen.

Mutta loputtomiin ei tietenkään voi huonompia paikkoja roikottaa, joten kohtuullisessa aikataulussa hyväksyisin jopa sen huonomman paikan tarjouksen. Määräaikaiset eivät kuitenkaan yleensä kestä montaa vuotta kuitenkaan, ja aika huonomassakin paikassa kerryttää kokemusta sekä työmarkkinatilanne voi olla määräaikaisen päätyttyä jo helpompi. Lisäksi, et voi valitettavasti olla 100% varma, että tulet saamaan työtarjouksen parhaasta paikasta :/

Päivämäärä:   19.11.24 17:25:02

Nosh//Kiitos vastauksesta. Tuota mietinkin, että jos kysyn suoraan minkä pituinen harkinta-aika ekassa paikassa on, jos nyt tulisin valituksi ja vikassa haastattelupaikassa sitten kysyn prosessin aikataulusta ja samalla paineistaisin nopean vastuksen antamisen suhteen. Nuo kaksi vikaa joihin hain on paikkoja jotka oikeasti kiinnostaa todella paljon ja molemmissa todennäköisesti työsuhde vakinaistetaan määräaikaisuuden jälkeen joten siksi myös todella kiinnostavat.

Tiedän, että työtilanne pysyy suht samana kuin määräaikaisuudet loppuvat eli haettavia paikkoja varmasti ilmaantuu, mutta sijoittuvat sellaiseen ajan kohtaan että todella moni valmistuu joten hakijamäärät kasvaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.11.24 17:25:53

Ei tarvitse vetkutella mitään. On ihan ok sanoa, että käynnissä on useampi työnhaku ja mielellään näkisit miten niiden kanssa käy. Kysyt milloin työantaja haluaa päätöksen, otatko paikan vai et.

Päivämäärä:   19.11.24 17:28:28

-//Kiitos. Tuota mietinkin, että voinko ihan rehellisesti sanoa noin työnantajalle ilman, että antaa minusta ns. Huonoa kuvaa. Viime työnhausta yli 10 vuotta enkä ikinä ollut vastaavassa tilanteessa niin jotenkin ihan pihalla mitenkä kannattaa toimia ettei polta siltoja takana ja on reilu, mutta luonnollisesti tavoittelee myös omaa etua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.11.24 17:40:05

On ihan ok sanoa, että on muitakin paikkoja haussa. Onhan työnantajallakin muitakin ihmisiä haastateltavana kuin sinä. Haastattelu on myös molemminpuolinen tapahtuma, voi olla että siinä tulee esille jotain sellaista, että sinä itse et enää paikkaa halua vaikka sinut siihen haluttaisiinkin palkata. On siis ihan ok myös kieltäytyä tarjotusta paikasta.

Päivämäärä:   19.11.24 17:59:26

-//Kiitos tästä.

Eli nyt toimi vaan avoimesti eikä se tee minusta huonoa työnhakijaa tai työntekijää. Kiitos kaikille rohkaisusta ja viisaista sanoista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.