Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sodan uhka - onko teillä arvoeroja ystävien kans

Lähettäjä: Eba 
Päivämäärä:   19.11.24 13:26:55

sa siitä, lähdetäänkö täältä karkuun vai puolustetaanko isänmaata, jokaisellahan on maanpuolustusvelvollisuus?

Eilen päätin tietoisesti pitää suuni kiinni, kun viestittelin kaverin kanssa tarkoin tästä tilanteesta. Tiukkaa teki, kun vi-tut-ti niin. Huomasin, että nyt jos sanon mitä mieltä hänen karkaamisajatusmaailmastaan olen, niin särö tulee.

Sotealan ja tekniikan ammattilaisia tarvittaisiin. Lisähuomiona: se 12 v. lapsi voi olla paljonkin hyödyksi, jos niikseen on. Pikkulotat oli 8-12-vuotiaita...

("Mut ku ei oo kivaa sille lapselle jos paukkuu...")

Takaisin ei tarvitse tulla. No, eipä välttämättä ole maata mihin palata, jos ei Igoriksi ja Natalyaksi aio ryhtyä.

Voi hyvin olla, ettei tätä koko saa ta nan tilannetta edes tule. Mutta toinen 50 % onkin se vaihtoehto, että ei hyvin käy.

Re: Sodan uhka - onko teillä arvoeroja ystävien kans

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   19.11.24 13:36:24

Minuakin ihmetyttää ja vähän suututtaa ihmiset, jotka puhuvat kuinka lähtevät hippulat vinkuen karkuun. Minusta saisivat lähteä jo nyt ja olla tulematta takaisin. Miksi he ajattelevat, että on etuoikeus nauttia kaikista Suomen eduista, mutta eivät sitä tarvittaessa puolusta? Jos jossain maassa on asiat niin paljon paremmin kuin Suomessa, että sinne kannattaa lähteä niin lähtisivät jo nyt. Olen itse asunut paljon ulkomailla ja kokemuksesta sanon, että todella on etuoikeus olla syntynyt Suomeen.

Toivon tietenkin, ettei sotaa tule. Ja ehkä jopa uskonkin siihen. Mutta jos sota tulisi niin kyllä minä aijon olla niin paljon hyödyksi kun suinkin voin.

Suomi on joskus ollut tunnettu sisustaan. Se taitaa kadota vanhojen sotaveteraanien myötä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.11.24 13:42:32

Ymmärrän molemmat puolet. Vituttais kuolla kahden johtajan kinastelun takia. Toisaalta sitä haluaa olla sankari ja puolustaa maataan ja samalla pitää ajatusmaailmaa "on hyvä jos kuolemalla on tarkoitus". Sodat on aika aivopesua loppujenlopulta. Toitotetaan minkä vuoksi pitäisi kuolla ja uhrata itsensä, vaikka takana olisi pelkkä johtajan vallanhimo. Ennen ne oli uskontoja nyt ne on "isänmaan vuoksi" meenaten siis sitä maata, joka sodan aloittaa.

Mitään vihjeitä ei ole sodasta, vaikka IS tykkääkin vauhkoonnuttaa. Jäisin silti puolustamaan Suomea jos meillä olisi teoriassa sota ja hyvin todennäköisesti ihan rintamalle. Ymmärrän silti täysin, jos jotkut ei halua riskeerata itseään sodan takia. Olen myös täysin varma että suurin osa ei oikeasti lähtisi minnekkään.

Lähettäjä: Läplätin 
Päivämäärä:   19.11.24 14:15:19

Sitä kun ei saa päättää mihin syntyy.
En todellakaan ole kiinnostunut puolustamaan maata millään tapaa jos joskus sota tulisi.
Haaveissa on ulkomaille muuttu, kun aika sen sallii.
Mielestäni on järjetöntä sotia toisten sotia, mikä maa tahansa kyseessä. Joutaisivat isot herrat köntätä toisiaan

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   19.11.24 14:25:37

Jos Suomi olisi sodassa, koko Euroopassa olisi todennäköisesti hyvin epävakaa tilanne, joten pako johtaisi helposti ojasta allikkoon. Yhdysvallat ei ottaisi mitään pakolaisia tai maahanmuuttajia. Kaikki eivät mahdu Sveitsiin tai Kanadaan.

Minun työni olisi erityisen tärkeää sota-aikana. Lapsia ei ole. Kokisin velvollisuudekseni jäädä.

En kyllä yleensä viestittele kavereideni kanssa tällaisista aiheista. Miksi ihmeessä?

Lähettäjä: Sgg 
Päivämäärä:   19.11.24 14:30:28

Ei olla puhuttu asiasta. Sen sijaan Israel -palesota jakaa hieman. Minusta Israel saa ihan rauhassa kitkeä teroja, ml. naispuoliset terot, palet kuitenkin hyökkäsivät sinne kiduttamaan, tappamaan ja raiskaamaan. Ok, lapsia on kuollut turhan paljon, mutta toisaalta palet käyttävät niitä ihmiskilpinä. Muutama kaveri sen sijaan uskoo kaiken palepropagandan kritiikittömästi.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   19.11.24 14:30:49

No sinänsä olisi varmasti "näkemyseroja", sillä ystävälläni on taapero- ja vauvaikäiset lapset, joten tietysti hän lähtisi lasten mukana pakoon. Tosin tästä olen itsekin samaa mieltä, vaikka sodan tullessa haluaisin ja olisin valmis puolustamaan Suomea.

Lähettäjä: Iida 
Päivämäärä:   19.11.24 14:38:18

Ei ole oikeastaan mitään mielipidettä asiaan, ei ole ystäväporukassa näitä sotavauhkoja, niin varmasti tilanteen mukaan mentäisiin.

Päivämäärä:   19.11.24 14:43:12

Jotkut haluaa muksunsa pikkulotiksi ja ottaa riskin, että oma lapsi päätyy 10-vuotiaana sotilaiden joukkoraiskaamaksi.

Ja toiset haluaa lähteä turvaan jos sellaista on enää tarjolla siinä vaiheessa kun sota syttyy.

Meillä on näkemyseroja ihan oman suvun kesken joten sodasta ei puhuta. Jos se tulee niin jokainen tekee omat ratkaisunsa ja elää sen asian kanssa.

Kuten joku ylempänä sanoi. Me ei valita maata mihin synnytään. Meillä on aika sotahullu naapuri valitettavasti.

Lähettäjä: hg 
Päivämäärä:   19.11.24 14:47:07

Ukrainan sodan alkaessa olin vahvasti sitä mieltä että jos sota tänne syttyisi, jäisin ehdottomasti tekemään osani. Äitini murehti kovasti että passi pitää hoitaa kuntoon jos lähtö tulee, mutta itse olin täysin varma siitä että en edes harkitsisi lähtöä. Nyt on kuitenkin alkanut tulla vähän eri fiilis, nykyinen hallitus on paskonut tämän maan niin että oma maanpuolustushalu on huvennut. Saas nähdä.

Päivämäärä:   19.11.24 14:51:02

Minuakin ärsyttää ja ihmetyttää täällä kirjoittelevat jotka sodan syttyessä lähtisivät noin vain hevostraileri auton perässä elikoineen jonnekin karkuun elämään normaalielämää vaikka maa olisi sotatilassa tai että koira on ihmiseen verrattava jonka kanssa voi mennä jokapaikkaan kuten väestönsuojiin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.11.24 15:11:11

Jutteleeko ihmiset oikeasti tästä aiheesta niin paljon, että riitaantuuvat teoreettisen tilanteen vuoksi? Kuten joku jo mainitsikin, jos täällä sota syttyisi, niin ei ole mitenkään selvää missä sitä sitten olisi turvassa siltä sodalta, sikäli ennakkosuunnittelu, saati valmiiksi pakoon muuttaminen voi mennä pahasti pieleen. Jos joku saa mielenrauhaa suunnittelemalla pakoaan, niin siinäpä kun suunnittelee. Käytännössä vaihtoehdot voi olla aika rajallisia kakan osuessa tuulettimeen.

En ole mitenkään innokas maanpuolustaja enää vanhemmiten, paskoja päättäjiä typerien ihmisten keskuudestaan valitsemina. Mutta ei se pakolaisenkaan rooli helppo ole, joten tilanteen tullen sitten pitää harkita siinä kohtaa pienimmän riesan ratkaisu. Se voi olla myös itsemurha, tämä elämä tuntuu muutenkin olevan välillä ihan tarpeeksi nähty, joten kovasti pitää sodan lopputulos kiinnostaa, jos sitä jäisin sitten vielä seuraamaan.

Lähettäjä: Miten sen ottaa 
Päivämäärä:   19.11.24 15:13:54

En myöskään ymmärrä näitä jotka ovat lähdössä pois asioiden eskaloituessa, koska Suomessa ei ole (mukamas) mitään mitä puolustaa. Noh. Ei Suomessa missään nimessä asiat täydellisesti ole, mutta se on ihan varmaa, että jos tätä paikkaa ei puolusta, niin mitään parempaa ei ole luvassa vaan pelkkää gulakkileiriä. Tämä on asia mitä siis en ymmärrä. Joo, poliitikot ja poliittiset päättäjät välillä v****taa. Mutta se on ihan satavarma, että muuta kuin pelkkää orjuutta ja täyttä sontaa on tulossa tilalle, jos tuo naapurimme tänne pääsee. Joten kyllä, kannattaa siis tehdä jotain, ettei asiat muutu vielä huonommaksi. Pohjoismaat ovat sentään vähiten epäonnistuneita valtioita, ja se on jo saavutus maailman mittakaavassa. Huomaa etteivät ihmiset ole matkusteelleet ja nähneet sitä maailmaa, missä mikään ei todellakaan toimi. Tätä minusta ihmiset ei ymmärrä. Asiat ei todellakaan parane, jos puolustamatta jättää.

Mutta topan kysymykseen, ei jaa näkemyksiä. Oma lähipiirini on kyllä valmis puolustamaan isänmaata sekä länsimaalaisia arvoja.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   19.11.24 16:12:18

Minä haluaisin myös ihan mielenkiinnosta kuulla niiltä ihmisiltä, jotka eivät puolustaisi Suomea sen takia, ettei Suomi maana yhtään kiinnosta, niin puolustaisitteko sodassa mitään maata? Lähtisittekö te aina sotien syttyessä uuteen maahan, ja aikoisitteko sodan jälkeen palata takaisin lähtömaahan?

Lähettäjä: Rosa 
Päivämäärä:   19.11.24 16:16:34

"-ihmetyttää täällä kirjoittelevat jotka sodan syttyessä lähtisivät noin vain hevostraileri auton perässä elikoineen jonnekin karkuun elämään normaalielämää vaikka maa olisi sotatilassa tai että koira on ihmiseen verrattava jonka kanssa voi mennä jokapaikkaan kuten väestönsuojiin."

Tämä. Minä, minä minä ja minun oikeudet. Se traikkuketju oli tosin jo aivan koominen. Kun moni oli lähdössä nasta laudassa traikku perässä jonnekin, ei edes tietoa minne ja se rakas metwursti siellä traikussa :'D! Ihan tosi nyt.

"Viis isänmaasta ja äidinkielestä, minä lähden nyt ja vien lihankin lähtiessäni"

Entä se koira väestönsuojaan -juttu :D Toisaalta naurattaa, toisaalta ei.

isänmaan toivot/toivettaret asialla.

Lähettäjä: Rosa 
Päivämäärä:   19.11.24 16:18:57

"Minä haluaisin myös ihan mielenkiinnosta kuulla niiltä ihmisiltä, jotka eivät puolustaisi Suomea sen takia, ettei Suomi maana yhtään kiinnosta, niin puolustaisitteko sodassa mitään maata? "

Juu, ja vastatkaapa myös siihen, että ettehän te haukkujat koske paskaisella tikullakaan esimerkiksi suomalaiseen julkiseen terveyteenhuoltoon tai koulutussektoriin? Ettehän toki ;) On niin paskaa, että Mehiläisessä käytte sydärit ja synnytykset hoitamassa? ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.