Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies kutsuu kaverinsa jouluksi

Lähettäjä: Eikiva 
Päivämäärä:   19.11.24 10:31:23

Mietin oonko turhasta valittaja, kun en ole asiasta ilahtunut.

Mies siis eilen ilmoitti (ei edes kysynyt onko ok), että aikoo kutsua jonkun kaverinsa meille joulun viettoon. En kyseistä kaveria edes tunne, saatika että olisin koskaan tavannut. Me siis vietetään aatto kotona lasten ja isäni kanssa. Mies on kotoisin maasta, jossa joulua ei vietetä ja samoin on tämä kaverinsa (kaveri asunut nyt pari vuotta Suomessa). Eli kyse ei ole siitä, että kaveri joutuisi viettämään joulua yksin (koska ei hän sitä nornaalistikaan vietä).

Mulle joulu on todella tärkeä juhla, ja viime vuodet se on ollut aika raskaskin kun menetin sekä äitini että mummuni (keiden kanssa joulua aina vietimme). Ja koen että joulu on nimenomaan perhejuhla, ja lapset ovat myös toivoneet että vietetään sitä rauhassa oman väen kesken (eikä lähdetä sukulaisille aattona).

Oonko ihan hirveä, kun mun mielestä ei ole ok että meille aattona tulee joku minulle ja lapsille (ja isälleni) tuntematon henkilö, joka ei edes vietä joulua. Isäni myös maksaa melkein kaikki ruuat (omasta tahdostaan), joten mielestäni miehen kuuluisi isältänikin kysyä että onko asia ok.

Re: Mies kutsuu kaverinsa jouluksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.11.24 10:35:59

Itselle joulu on juhla johon mahtuu aina muitakin joukkoon.
Meillä oli tapana kotona kutsua mukaan naapurin leskimies ja muitakin esim vaihto-oppilaita jne joilta puuttui paikka jouluna.

Toki jos he eivät joulua vietä niin mitä se tarkoittaa? Osallistuuko miehesi kuitenkin joulunjuhlintaan vai miten te yleensä toimitte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.11.24 10:36:00

Et ole turhasta valittaja. Nyt ilmoitat miehellesi, että joulu on perhejuhla ja vietätte sen oman perheenne kesken. Voitte kutsua tuon kaverin jonain jouluaaton jälkeisenä päivänä vierailemaan.

Päivämäärä:   19.11.24 10:36:02

Kyllä todellakin olisi kuulunut kysyä. Vaikuttaa siltä, että mies ei kunnioita sinua eikä läheisiäsi kun hän vain päättää tuollaisen yksin. Ilmeisesti hän ei myöskään halua ymmärtää sinun kotimaassasi tärkeitä perinteitä. Ei kuulosta hyvältä.

Päivämäärä:   19.11.24 10:38:26

Siis olette jo useamman joulun suomalaisittain viettäneet ainakin sinä ja lapset ja suku ja mies ei vieläkään tajua, että tämä on suomalaisten isoin (perhe)juhla? Kumpi teistä on tyhmä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.11.24 10:39:35

Käykö teillä usein niin, että mies tekee tällaista kysymättä? Jos asioista keskustellaan, kuinka usein mies saa tehdä oman mielensä mukaan?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.11.24 10:48:23

Joulun pitäisi olla juhla, jossa on tilaa kaikille. Vaikka miehen ja kaverin kotimaassa ei vietetään joulua, tuntuisi varmaan ikävältä olla yksin kotona, kun kaikki muut juhlivat. Toki olisi pitänyt kysyä ensin, mutta ehkä miehen kotimaassa on itsestään selvää, että juhlitaan yhdessä ystävien kanssa, eikä jätetä ketään yksin ja sulkeuduta perhepoteroihin, eikä yksi lisälautanen pöydässä ole big deal, niin ei tullut ajatelleeksi.

Päivämäärä:   19.11.24 10:54:39

No et todellakaan ole hirveä, ei kyllä olisi minullekaan ok. Onko kyse vaan kulttuurieroista, että mies ei jostain syystä vieläkään tajua, että joulu on useimmille suomalaisille vuoden tärkein juhla ja sitä yleensä halutaan viettää perhepiirissä, vai eikö vaan välitä? Ensimmäiseen vaihtoehtoon voi auttaa keskustelu ja toiseen sitten järeämmät keinot.

Lisäksi jos isäsi kerta hoitaa jouluruuat, myös häneltä olisi tietenkin pitänyt sinun lisäksesi kysyä, voiko ruokittavaksi tulla ylimääräinen suu. Todella tahditonta käytöstä mieheltä.

Päivämäärä:   19.11.24 10:56:11

"Joulun pitäisi olla juhla, jossa on tilaa kaikille. Vaikka miehen ja kaverin kotimaassa ei vietetään joulua, tuntuisi varmaan ikävältä olla yksin kotona, kun kaikki muut juhlivat. Toki olisi pitänyt kysyä ensin, mutta ehkä miehen kotimaassa on itsestään selvää, että juhlitaan yhdessä ystävien kanssa, eikä jätetä ketään yksin ja sulkeuduta perhepoteroihin, eikä yksi lisälautanen pöydässä ole big deal, niin ei tullut ajatelleeksi."

Tästä huolimatta miehen olisi pitänyt jotain tajuta. Ylipäänsä jos järjestetään jotkut juhlat niin kai se nyt pitäisi olla yhdessä päätetty juttu, että keitä niihin kutsutaan eikä niin, että yksi vain päättää tuoda jonkun jota muut eivät edes tunne. Ja mieshän ei edes joulua vietä, mutta katsoi silti asiakseen määrätä muiden joulunvietosta. Mieshän olisi voinut mennä vaikka käymään kaverinsa luona jouluna jos ei halua tämän olevan yksin.

Kyllä tämä kuulostaa nyt enemmän siltä, että ei vain kunnioiteta kumppanin toiveita ollenkaan eikä siksi tule edes mieleen kysyä tämän mielipidettä.

Lähettäjä: Kyrsä 
Päivämäärä:   19.11.24 10:57:06

Syövätkö sikaa ja osaako vanha isä varautua, jos eivät?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.11.24 11:00:33

Mutta tuollaisiin kulttuurieroihin pitäisi löytyä joustoa jos mamun kanssa menee yksiin ja tekee lapsetkin ? Viittaan nyt niin jouluun kuin siihen ettei ole tapana niin vaimolta kysellä tai varmistella. Sinänsä ihan kilttiä, että haluaisi ystävän kutsua.

Monella kantasuomalaisellakin on joulupöytä avoinna yksinäisille naapureille tai ystäville.. toisille sitten ihan juuri se perhejuhla. Voisitko lähestyä asiaa niin, että minkälaista kulttuuria haluat lapsillesi välittää ? Perhejuhlaa ajattelet nyt, mutta entäs miehen kulttuuri, missä yksinäiset ystävät ovat useinkin aina tervetulleita ja kaikista huolehditaan on sitten mikä pyhä tahansa ?

Päivämäärä:   19.11.24 11:05:40

"Mutta tuollaisiin kulttuurieroihin pitäisi löytyä joustoa jos mamun kanssa menee yksiin ja tekee lapsetkin ? Viittaan nyt niin jouluun kuin siihen ettei ole tapana niin vaimolta kysellä tai varmistella. Sinänsä ihan kilttiä, että haluaisi ystävän kutsua.

Monella kantasuomalaisellakin on joulupöytä avoinna yksinäisille naapureille tai ystäville.. toisille sitten ihan juuri se perhejuhla. Voisitko lähestyä asiaa niin, että minkälaista kulttuuria haluat lapsillesi välittää ? Perhejuhlaa ajattelet nyt, mutta entäs miehen kulttuuri, missä yksinäiset ystävät ovat useinkin aina tervetulleita ja kaikista huolehditaan on sitten mikä pyhä tahansa ?"

Entäs jos aloittaja tekisi mieheltä kysymättä mitä tykkää jonkun miehelle tärkeän tilaisuuden suhteen? Olisikohan se miehelle ihan ok?

Nimenomaan tässä taitaa olla nyt ongelmana se, että juuri vaimolta ei kysytä mitään. Ja se ei ole mikään pieni ongelma se.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   19.11.24 11:25:40

Ei olisi ok minullekaan tuollainen. Vähintään rähinät päälle että miksi ei ole etukäteen kysytty sopiiko kaverin tulla.

Päivämäärä:   19.11.24 11:29:59

Mutta oliko mies siis vielä kutsunut kaveriaan?
Vai vasta oli kutsumassa?

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   19.11.24 11:32:03

Minusta joulu jos jokin on jakamisen aikaa. Jolloin olisi hyvä avata omaa mieltä ja ajatella myös yksinäisiä.
Joulu on toki perhejuhla, mutta minusta myös juuri se hetki kun voi opetella avaamaan sydäntään muillekkin.

Itsekin ”mamuna” olleena on kurjaa, kun on uudessa maassa ilman samanlaista tuki ja ystävä verkkoa, kuin muilla. Vaikka omaan kulttuuriin jokin juhla ei kuulu niin on todella vaikea integroitua uuteen maahan, jos jää tällaisista ulkopuolelle.

Mikäli isälläsi ei ole taloudellisesti varaa ruokkia vielä yhtä suuta niin voisiko miehesi osallistua kaverinsa kuluihin?

Itse olen todella perhekeskeinen ja haluan viettää joulun perheeni kesken, mutta meillä on avoimet ovet myös muille. Eli perhe täytyy olla koossa, se on must. Mutta jos on tulossa enemmänkin väkeä niin se sopii. Minun sydän särkyisi, jos tietäisin tuttavapiirissäni olevan joku, joka joutuu olla yksin.

Päivämäärä:   19.11.24 11:37:25

Yhdessä olisi toki pitänyt sopia, mutta joulu on välittämisen ei itsekeskeisyyden aikaa. Ja jos nyt ei ole oletus että tämä viras siellä ryyppää ja aiheuttaa pahennusta, niin toivottaisin tervetulleeksi. Joulu on nimenomaan sitä aikaa, kun lähimmäisen rakkaus eli välittäminen ylipäätään pitäisi korostua ja muistaa

Lähettäjä: preni 
Päivämäärä:   19.11.24 11:38:01

Minusta miehen olisi pitänyt keskustella kanssasi ennen kuin kutsuu ketään teidän juhlaan.

Mutta mielestäni joulu myös on juhla, johon pitäisi löytyä tilaa myös niille ystäville ja sukulaisille, jotka muuten viettäisivät joulun yksin.

Päivämäärä:   19.11.24 11:41:44

Ja vaikka olenkin sitä mieltä, että näistä asioista puhutaan etukäteen (varsinkin kun vieras on vieras), niin jos ei ole mitään kovin erikoista erityisruokavaliota, niin eiköhän joulupöydästä riitä ruokaa vieraallekin. Jos ei muuten, niin lisää vettä soppaan.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   19.11.24 12:22:26

Jos mulla tai miehellä olisi ystävä, joka olisi yksin jouluna (vietti joulua tai ei) niin totta kai me kutsuttaisiin hänet meille. Musta on ihan ihme ajatus, että nyhjötetään kotona perheen kesken. Meillä ovat tervetulleita niin sukulaiset kuin ystävätkin, jouluna ja muutenkin.

Päivämäärä:   19.11.24 12:24:11

Ei tulisi kun asia on noin esitetty.

" Meillä ovat tervetulleita niin sukulaiset kuin ystävätkin, jouluna ja muutenkin."
No eihän aloittajalla tuo tyyppi ole sukulainen tai ystävä vaan täysin vieras ihminen joka pitäisi ottaa omien lasten erityiseen päivään?

Lähettäjä: Mussukka 
Päivämäärä:   19.11.24 12:42:17

tälllainen tarina tänään.

Päivämäärä:   19.11.24 12:44:25

Kiitos kommenteista ja ajatuksista? Vastaan nyt tähän yhteisesti, toivottavasti ei jää mitään huomiotta :)

Isäni ei ole vähävarainen, eli siitä ei ole kyse. Ja tosiaan mekin kyllä ruokia ostetaan, mutta meitä on 5 joten kyllähän isä isomman osan maksaa. Niin mielestäni olisi kohteliasta häneltäkin kysyä asiasta.

Kyseinen kaveri on minulle siis täysin vieras, en tiedä edes hänen nimeään.

Eniten juurikin sieppaa se, että mies ei kysynyt onko asia minulle ok. Mun mielestä juhliin ei kutsuta ketään ilman että siitä sovitaan. Ja olen siis kyllä hyvinkin sosiaalinen ihminen, että siitä nyt ei ole kyse.

"Musta on ihan ihme ajatus, että nyhjötetään kotona perheen kesken. Meillä ovat tervetulleita niin sukulaiset kuin ystävätkin, jouluna ja muutenkin."

No siis tämähän on miehen toive (ja toki lapsien nykyään myös). Itse haluaisin mennä aattona serkulleni, siellä on muitakin sukulaisia ja meidät sekä isäni on sinne toivotettu tervetulleeksi. Mutta mies ei sinne halua mennä, joten jumitetaan aatto kotona. Joulupäivänä yleensä mennään mun veljelle syömään.

Ja siis mies kyllä osallistuu joulunviettoon olemalla paikanpäällä, mutta ei se hänelle mitään merkkaa. Esim. viime jouluna lähti illalla pelaamaan futista kavereidensa kanssa kun lapset menivät nukkumaan. Eli ei sitä mitenkään viettäisi, jos ei minua ja lapsia olisi.

Päivämäärä:   19.11.24 12:48:55

Eihän sen kaverin tartte koko päivää olla? Aamusta iltaan siis. Minulle tuo kuulostaa kenties jopa hauskalta illalta. Itse vietän aina sukulaisten kanssa. Jotenkin tylsää ja aina hiljaista pöydässä kun ei olla niin läheisiä. Aiheena aina sää ja miten työt menee :D Mielummin viettäisin mieheni kaverin kanssa joulun.

Päivämäärä:   19.11.24 12:50:39

Ja siis jotenkin asia olisi helpompi, jos meitä olisi iso porukka. Kun ollaan niin pienellä porukalla, tuntuu täysin ulkopuolisen läsnäolo vähän oudolta.

Enkä vaan ymmärrä miksi hänet pitää juuri jouluna kutsua, vuodessa on yli 360 muutakin päivää. Mieheni ei muutenkaan mitään juhlia vietä, niin en vaan ymmärrä miksi juuri jouluksi pitää kutsua (kun miehen ajatuksissa se on tavallinen päivä).

Päivämäärä:   19.11.24 12:52:04

Lähettäjä.

Päivämäärä19.11.24 12:48:55

Eihän sen kaverin tartte koko päivää olla? Aamusta iltaan siis. Minulle tuo kuulostaa kenties jopa hauskalta illalta. Itse vietän aina sukulaisten kanssa. Jotenkin tylsää ja aina hiljaista pöydässä kun ei olla niin läheisiä. Aiheena aina sää ja miten työt menee :D Mielummin viettäisin mieheni kaverin kanssa joulun.

Joo siis päivällä hän on tulossa. Meillä ei ole yhteistä kieltä, joten sen puolesta aika hiljaista tulee olemaan. Eli mies ja kaverinsa juttelee kaksin, ja minä sitten isäni kanssa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.11.24 12:56:53

"Mutta mielestäni joulu myös on juhla, johon pitäisi löytyä tilaa myös niille ystäville ja sukulaisille, jotka muuten viettäisivät joulun yksin."

Jep, ja edelleen ap:n mies ja kaverinsa eivät edes vietä joulua :D

Lähettäjä: hyi 
Päivämäärä:   19.11.24 12:59:08

Mu*un kanssa elämä nyt muutenkin on sama kuin perslävessä asustelis ja sitä päivittäin makustelis. Oma valinta. Lapsia käy sääliksi.

Päivämäärä:   19.11.24 13:02:01

Sellainen tuli vielä mieleen, että kunnioittaahan tämä kaveri kuitenkin joulua, ja ymmärtää, minkälainen juhla se on?

Jos itse olisin jossain maassa, jossa vietetään jotain heille mahdollisesti pyhää perhejuhlaa, ja minut kutsuttaisiin sinne, niin menisin ilomielin ja ottaisin selvää, mistä juhlassa on kyse, ja pyytäisin myös paikan päällä opastusta ja juhlisin kaikkien kanssa yhdessä sitä heidän juhlaansa. Mutta näin olettaisin myös meidän vieraiden tekevän.

Päivämäärä:   19.11.24 13:02:22

Lähettäjähmm

Päivämäärä19.11.24 12:56:53

"Mutta mielestäni joulu myös on juhla, johon pitäisi löytyä tilaa myös niille ystäville ja sukulaisille, jotka muuten viettäisivät joulun yksin."

Jep, ja edelleen ap:n mies ja kaverinsa eivät edes vietä joulua :D

Tämä, heille jouluaatto on perustiistai. Eli pitäisikö kaveri kutsua meille joka päivä, ellei hän ole jonkun toisen kaverinsa luona?

Päivämäärä:   19.11.24 13:05:17

Kyrsä: Hyvä kysymys, kun en tosiaan tiedä hänestä yhtään mitään. Eikun kertoihan mies että hän on 28v, ja hän on mies. Siinä kaikki tieto. Ja siis nytkun mietin, en edes tiedä onko hän miehen kotimaasta kotoisin vai esim. Irakista :D Kun mies ei tosiaan oo hänestä mitään kertonut.

Mutta siis voihan olla että hän ei edes halua tulla. Mistäs sitä tietää.

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   19.11.24 13:05:30

"Itse haluaisin mennä aattona serkulleni, siellä on muitakin sukulaisia ja meidät sekä isäni on sinne toivotettu tervetulleeksi. Mutta mies ei sinne halua mennä, joten jumitetaan aatto kotona."

Eikö tämä ongelma ratkeaisi sillä, että vietätte sen aaton erikseen? Mies viettää sen kaverinsa kanssa ja sinä menet lasten ja isäsi kanssa serkulle. Siten kaikki saavat juuri sellaisen joulun kuin itse haluavat.

Päivämäärä:   19.11.24 13:08:05

elli: En haluaisi olla jouluna eri paikoissa, ja toki lapsetkin puhuneet että ovat mielummin kotona. Ja en usko että mies "suostuisi" siihen että ollaan eri paikoissa.

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   19.11.24 13:14:10

Kannattaisi ehkä opetella siihen eri paikoissa olemiseenkin. Se helpottaa elämää pidemmän päälle, kun ei kaikkea tarvitse tehdä yhdessä ja siten tehdä koko ajan kompromisseja ja aina jollakin on paha mieli.
Tuossa tilanteessa voisi laittaa ihan vaikka plussat ja miinukset paperille ylös joka vaihtoehdosta, ja miettiä sitten yhdessä mikä kenellekin on se mieluisin joulunvietto. Jos sinulle on pitkä miinus se miehen kaverin tulo, niin älä suostu siihen. Jos mies on sen jo sinulta kysymättä sopinut, niin joko peruu tai sitten sinä lähdet lasten kanssa sinne serkulle.
Kuulostaa vähän siltä, että miehen kulttuurissa ei naisella ole mitään sananvaltaa ja nyt vie sinua kuin märkää rättiä ja päättää asioita sinulta kysymättä. Joko alistut siihen ja nielet kaiken, tai sitten osoitat oman tahtosi ja pidät pääsi.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   19.11.24 13:15:39

Jos miehesi ei muutenkaan oikein osallistu joulun viettoon, niin eikö hän voi sitten olla sen kaverinsa kanssa vaikka olohuoneessa juttelemassa ja katsomassa telkkaria tai jotain ja te muut istutte pöydässä viettämässä perhejoulua? Ja teet miehelle selväksi että on sitten viimeinen kerta kun tuollaista päättää yksin. Että jatkossa sinäkin osallistut tällaisten päätösten tekemiseen.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.11.24 13:18:11

Jos mies ei vietä joulua niin hänelle joulunpyhät voivat olla ahdistavaa aikaa. Ja ilmeisesti aiemmin on joulua kuitenkin normaalisti teidän kanssanne viettänyt?

En siis ihmettele jos on innoissaan ajatuksesta että kutsuu ystävän jouluksi, on joku "samanhenkinen" seurueessa.

Sinulle joulu on tärkeä, mutta miehelle ei. Ja olet sen hyväksynyt kun hänet kumppaniksesi valinnut.
Ei siis pidä pahastua siitä, jos mies käyttäytyy niin ettei joulu ole hänelle tärkeä.

Päivämäärä:   19.11.24 13:20:58

Samaa mieltä. Melkoiset laput silmillä saa Suomessa kulkea, jos ei ymmärrä, että joulu näkyy ja vaikuttaa täällä myös niiden elämään, jotka sitä eivät varsinaisesti vietä. Yksin oleminen on muutenkin kamalaa ja vielä inhottavampaa, kun joka paikassa toitotetaan, miten jouluna on ihanaa viettää perheen ja ystävien kanssa. Minusta oli ihanaa, kun minut nuorempana pyydettiin Yhdysvalloissa asuessa mukaan 4th of July -juhlintaan, vaikken sitä itse mitenkään vietä. Melkoisen yksinäinen, ulkopuolinen ja ei-tervetullut olo olisi ollut, jos silloin kaikki muut olisivat viettäneet aikaa omissa piireissään ja itse olisi ollut yksin vain siksi, ettei minulle Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivä ole asia, jota juhlistaisin itse.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   19.11.24 13:23:07

Törkeää olla neuvottelematta etukäteen. Sanoisin miehelle, että aatto on oman perheen juhla ja kaveri voi tulla joulupäivänä. Tai jos se ei käy, mies voi viettää aaton kaverinsa kanssa ja sinä + lapset + isäsi menette serkulle viettämään perinteistä suomalaista joulua.

Päivämäärä:   19.11.24 13:30:20

Elli: Me ei olla joka paikassa yhdessä, päinvastoin. Mies ei esim. osallistu mihinkään sukujuhliin (pois lukien häät ja hautajaiset), vaan menen niihin lasten kanssa.

Vaikka siis miehen kulttuuriin ei joulu kuulu, kyllä hän sitä viettää. Hänellä on jopa jouluneuleitakin :D Eli ei ole mitenkään ahdistavaa aikaa hänelle. Lahjoja myös ostaa, ja sanoi että pitää tuolle kaverilleenkin ostaa.

Kaverinsa ei ole mikään yksinäinen reppana, tuntuu että moni ajattelee niin.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   19.11.24 13:31:53

”Enkä vaan ymmärrä miksi hänet pitää juuri jouluna kutsua, vuodessa on yli 360 muutakin päivää. Mieheni ei muutenkaan mitään juhlia vietä, niin en vaan ymmärrä miksi juuri jouluksi pitää kutsua (kun miehen ajatuksissa se on tavallinen päivä).”

Ajatteleppa asiaa toiselta kantilta.
Muutat maahan, jossa vietetään todella laajaa juhlaa. Kaikki viettävät aikaa perheidensä ja ystäviensä kanssa. Olisiko sinusta mukava olla yksin? Tuntisitko kuuluvasi yhteisöön? Se on ihmisen perustarve. Tuntea kuuluvansa.

Jos isäsi ei ole vähävarainen niin en usko, että tämä yhden vieraan läsnäolo on ongelma. Hän tuskin syö niin paljon, ettei muille jäisi mitään tai olisi varaa.

Minusta nämä kuulostaa vähän myös kulttuurieroilta. Monessa muussa on paljon normaalimpaa kutsua ystäviä kylään ja tarjota sitä ruokaa. Minusta kuulostaa jopa vähän tekosyyltä tuo rahapolitiikka ruuan kanssa. Joulukinkusta yleensä riittää siivu tai pari yhdelle ylimääräiselle syöjälle, ja laatikoiden hinta per yksi naama ei ole montaa euroa.

Minun korvaan kuulostaa, että olet hieman katkera, kun et pääse sinne serkulle vaan ”jumitat” kotona. Minusta on eri asia lähteä sukuloimaan, kun pyytää yksi ihminen kotiin.
Mikäli ongelma oli tavassa jolla miehesi asian selitti niin eihän se ole tämän kaverin vika. Sano miehelle, että jatkossa toivoisit, että asiasta keskusteltaisiin ensin.

En jaksa uskoa sitäkään, että lasten joulu siitä menisi pilalle. Päinvastoin, mikä olisikaan parempi tapa opettaa lapsille, ettei joulussa ole kyse vain lahjoista ja joulupukeista, vaan lähimmäisistä.

Lähettäjä: TFG 
Päivämäärä:   19.11.24 13:42:14

Niin, tästä voi tietenkin olla samaa tai eri mieltä. Jokainen tekee omien halujensa mukaan mutta saa päättää siitä itse, ja perheessä Suomessa on usein tapana sopia nämä asiat ennen kuin lähdetään kutsumaan yhtään ketään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.