Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten jaatte harrastukseen kuuluvan ajan

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   18.11.24 12:34:41

..parisuhteessa?

Meillä on molemmilla aikaa vievät harrastukset ja kokoajan kompastumme siihen, että toinen huomaamattaan harrastaa enemmän ja yleensä se on mies.

Nyt alkoi suututtaa todenteolla, hän oli eilen koko päivän harrastamassa kun minä olin töissä. Äitini oli lapsen vahtina.
Puhe oli, että minä harrastan tänään ennen ilavuoroani. Heräsin, mies oli lähtenyt harrastuksensa pariin. Oletin, että hän muistaa ja tulee aiemmin ja niin tulikin! Vaihtoi työvaatteet päälle ja lähti töihin vaikka eilen aikoi pitää vapaata. Sain pikku kilarit jonka seurauksena hän lupasi jäädä huomisaamulla kotiin jotta pääsen kengitykseen. Joo, kengitykseen mutten liikuttamaan kun taas pitää kiiruhtaa töihin.

Siis ja joo, ymmärrän kyllä että töitä on tehtävä mutta kummasti omiin menoihin töistä löytyy vapaata miten haluaa. Lapset on myöhään hoidossa ja yleensä onkin töissä silloin, mutta on monesti myös lähtenyt aiemmin harrastamaan.

Mies harrastaa siis metsästystä ja meillä on metsästyskoiria ja tuo minun hevonen.

Hevonenkin tarvii säännöllisesti liikuntaa ja mielestäni ei ole paljoa vaadittu, että sen tekisin 4x viikossa pari tuntia mitä että hän saattaa olla koiran kanssa metsässä monta kertaa viikossa jopa kokonaisen päivän!

Argh. Mitä tässä tekee ja miten keskustelee että itsekin pääsee? Ärsyttää olla aina kinuamassa jotakuta lastenvahdiksi, yleensä en edes saa kun mies on häiriköinyt jo koko sukua ammaksi omiin menoihinsa ja rajat ne on heilläkin.

Olen jopa miettinyt hevosen pois laittamista, mutta jos olen jo nyt tästä katkera niin mitä sitten olisin?

Muuten mies on kyllä huomaavainen, ei juo, on säästeliäs, huolehtii perheestä mutta sitten tuo harrastus kuitenkin vie kaiken ajan ja myös minun ajan! Onko kellään muulla ollut tai on sama tilanne? Miten olette saaneet sovittua harrastusmenot niin, että ne myös pitää?

Re: Miten jaatte harrastukseen kuuluvan ajan

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.11.24 12:46:28

Miehen pitää alkaa kunnioittaa sinun aikataulujasi. Se on valitettavasti asia, jota et voi ulkoapäin hänelle pakottaa.

Meillä on kalenteri, johon laittelen ylös myös omassa pihassa olevien hevosten liikutukset koska oma mies on vähän myös puuhamies, jolla kalenteri täyttyy huomaamatta. Kalenteri toimii meillä, koska mies oikeasti pitää kiinni siitä, mitä on yhdessä sovittu. Kalenteri on sinällään vain helmitaulu ajan laskemiseksi eikä se itsessään auta, jos mies vain pyyhkisi persiinsä sillä ja painelisi metsään koirinensa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.11.24 12:46:45

Minulla hepat jotka on tietysti aivan pakko hoitaa ja liikuttaa. Miehellä metsästys ja moottoriurheilu. Molemmat pitävät lapsia mahdollisuuksien mukaan mukana, esimerkiksi autojuttuihin on helppoa ottaa lapset kun siellä varikolla on muitakin isejä ja me on vahdittu heidän lapsiaan aikoinaan. Sorsametsällekin voi ottaa lapsen/lapset, ja lähinnä mies vain linnustaa eli syksypainotteista on.

Kun lapset olivat pienempiä, niin minä hoidin enemmän kun en ollut töissäkään. Nykyään kyllä ovat tallihommissa mukana, pienempänä tein lasten kanssa vain ihan pakolliset ja loput sitten illalla.

Molemmat haluavat viettää aikaa lasten kanssa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.11.24 12:48:24

Laittakaa eteiseen seinäkalenteriin molempien menot (naamatusten sopimisen yhteydessä), josko se vähän hillitsisi sitä kengän narujen solmimista "vääränä" päivänä miehelläkin.

Päivämäärä:   18.11.24 12:53:58

Tosiaan vielä noihin lapsiin. On otettu molemmat lapsia mukaan. Poika 5v on myös innostunut metsästyksestä ja onkin siellä kiltisti mukana. Hevosista ei niinkään pidä ja tallireissuista ei tule yhtään mitään jos hän on mukana :/ huutaa, juoksee, nakkelee tavaroita eikä kertakaikkiaan ymmärrä että hevonen voi olla vaarallinen.

Pienempää 2vtä ei voi ottaa metsälle mukaan ja hän sitten onkin ollut mukanani tallilla paljon. Nyt hänenkin kanssaan vaan hankaloitunut kun ei pysy enää vaunuissa joten hänenkään kanssa ei voida käydä muutakun katsomassa hevosia:D

Noh, talvi tulee joten liikunta muutenkin vähäisempää mutta pääsisi edes kahdesti tai kolmesti ilman lapsia niin saisi kerralla harrastaa itsekin kunnolla mitä että pikaisesti lasten kanssa räpiköiden jonka jälkeen kaikki on huonolla tuulella.

Mieheni on yrittäjä joten minun säännöllinenharrastus ei kuulema tule kysymykseen, hänen on mentävä silloin kun asiakas pyytää. On vaan niin turhauttavaa kun hän itse pitää tuon tuosta roikuli päivää eikä kukaan häiritse! Riittäisi jos pääsisin vaikka ma, ke ja la mutta ei, saattaa toteutua kerran ja seuraavalla viikolla pääsenkin vasta perjantaina niin eihän tässä ole enää mitään järkeä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.11.24 12:54:05

Todella törkeää ihan lapsiakin kohtaan pitää lapset hoidossa, että voi itse harrastaa.

Ei päiväkoti ole mikään säilytyspaikka kun ei itseä huvita. Tao se miehelle kalloon.

Toki myös oma hevonen on aika hankala ratkaisu pienten lasten kanssa.

Ellei muuten onnistu niin jaatte päivät ja niistä ei jousteta. 3 harrastuspäivää per puoliso ja yksi perheen päivä jolloin ei harrasteta.

Ja lapsia ei pidetä enää iltaan hoidossa, että voidaan harrastaa vaan töistä lähdetään ja haetaan lapset suoraan.

Tuo aika mitä elätte kestää max 10 vuotta.

Päivämäärä:   18.11.24 12:55:30

Tuo seinäkalenteri idea kuulostaa hyvältä. Sitäkin tosin on testattu ja eihän ne metsänelukat liiku sinä päivänä mitä kalenteriin on merkitty. Kaveri saattaa soittaa tyyliin nyt, että täällä on supi pitää saada ajokoira ja sillon mennään. Hitsi kun olisi itselläkin tuollainen ajatusmaailma että NYT menen koita selvitä nähdään joskus! :D

Päivämäärä:   18.11.24 12:57:54

Ja kun miehellä on rokulipäivä, niin ne lapset jää tietenkin kotiin eikä mene päiväkotiin!

Sano nyt vielä että se olet sinä joka sekä vie että hakee lapset päiväkodista.

Päivämäärä:   18.11.24 12:57:59

* kiitos, niinpä. Harmi vain kun en itse töistä käsin voi vaikuttaa Haku aikaan. Teen paljon itse iltavuoroa ja hoito pakko varata myöhään saakka mikäli miehelle tulee illemmasta keikkaa tai aamu venyy. On omastakin mielestäni tärkeää, ettei hae heitä sillon kun pääsee vaan pitää loppuun asti periaatteella kerta siitä maksetaan/on varattu. Ja tässä ehkä nyt pointtina se, että etenkin jos harrastelee hyvissä mielin sillon ku he ovat hoidossa niin päästäisi nyt minut sitten menoilleni muuna aikana!

Päivämäärä:   18.11.24 12:59:33

Minä vien iltavuoroinani ja mies hakee heidät aiemmin mitä minä pääsen. Yleensä myös vie heidät jos mulla on ainainen aamu ja minä taas puolestaan haen heidät. Kaikki tällaiset sujuu todella moitteetta ja ilman kummempaa härdelliä/draamaa :D

Päivämäärä:   18.11.24 13:07:43

Miksi olet niin kiltti? Miksi annat sen miehen tehdä noin?

Eipä tuohon auta kuin ero jos asiasta on miehen kanssa jo puhuttu ja asiaan ei ole muutosta tullut.

Ero tai sitten siedät tuota. Kumpikampi.

Itsellä kasvaisi varmaan niin iso katkeruus että ero tulisi joka tapauksessa myöhemmin ellei itseltä poksahtaisi verisuoni päästä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.11.24 13:12:52

"Mieheni on yrittäjä joten minun säännöllinenharrastus ei kuulema tule kysymykseen, hänen on mentävä silloin kun asiakas pyytää."

Ei se näin mene. T. yrittäjä

Tosin tämä yrittäjä on nainen ja äiti, joten yllättäen minun aikatauluni pitävät kyllä silloin, kun omat ja lasten aikataulut on kyseessä. Työaikani ei ole silloin, kun olen luvannut hakea lapset tarhasta. Yrittäjän vapauteen kuuluu nimenomaan mahdollisuus sovitella omia aikatauluja.

Miehesi on työnarkomaani joka ei osaa asettaa rajojaan vaan juoksee asiakkaiden perässä. Ja sinä mahdollistat tämän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.24 13:14:54

metsästyksestä en silleeb ymmärrä, mutta voin kuvitella ettei sinne voi lähteä esim 2h piipahtamaan, vaan menee useempi tunti. kun taas hevosen voi hätätilanteessa käydä pikaisesti juoksuttamassa, tai ratsastamassakin jos tallimatka ei ole pitkä.

eli pitäisi suhteuttaa, jos mies saa olla vaikka kaksi päivää viikosta metsällä, on ihan kohtuullista että sinä saat esim neljä iltaa kun mies on lasten kanssa.

Päivämäärä:   18.11.24 13:19:24

. Olet asian ytimessä ja minulle riittäisi se tunti-kaksi kunhan tietäisin milloin pääsen ja sitten myös varmasti pääsisin! Ihan sama vaikka mies eläisi siellä metsässä tuon lopun ajan :D tämäkään kuitenkin ei toteudu kuin harvoin ja olen siitä vihainen että mies pystyy latailla paukkuja, käyttää koiraa ja olla siellä harrastuksessaan niin paljon kun haluaa ja unohtaa että minunkin pitäisi päästä.

Päivämäärä:   18.11.24 13:20:15

Mutta siis joo. Ei auta kun taas keskustella asiasta vakavasti ja nauttia siihen asti kun taas unohtuu. :D

Helpotti avautua! Kiitos siitä! :D

Lähettäjä: sjjs 
Päivämäärä:   18.11.24 13:27:35

Onko miehesi metsällä vuoden ympäri vai pelkästään syksyisin? Hengaako huvikseen siellä metsällä vai tuoko myös ruokaa pöytään?

Isäni metsästi, marjasti ja kalasti. Oli siis vuoden ympäri aina "sivistyksen ulottumattomissa". Mutta hän tosiaan toi ruokaa pöytään, harvoin tuli tyhjin käsin kotiin. Kalaa ja marjoja tuli lähes aina kun haki, hirvi sitten joko tai ei. Koiraa isällä ei ollut kuin silloin kun me lapset olimme alle 6-vuotiaita.

Keskustelkaa asioista. Ja laittakaa tosiaan esim. kalenteriin ylös, että kuka hoitaa lapsia. Kuka on luvannut hoitaa ja toteutuiko se.

En ensimmäisenä ehdottaisi, että luopuisit hevosesta, koska sitten olisit vielä vihaisempi siitä, ettei sinulla ole harrastusta.

Nyt vain merkkaatte ylös että kumpi kumpi on hoitanut lapsia ja kumpi on luvannut hoitaa lapsia. Ei sen tarvitse olla nollasummapeliä = molemmat hoitaa lapsia ja harrastaa yhtä paljon, mutta tasapaino pitää olla, eli jos mies harrastaa jatkuvasti metsästystä, niin silloin hänen pitää tuoda sieltä sitä ruokaakin pöytään niin, ettei teillä osteta lihaa kotiin ollenkaan.

Ja jos mies on luvannut hoitaa lapsia ja päättääkin lähteä harrastukseen/töihin, niin hän hankkii itse lapsenvahdin. Oharit ja myöhästymiset merkataan ylös ja se tarkoittaa, että hän hoitaa sitten lapsia tuplavuoron tai hankkii niille lapsenvahdin.

On muuten outoa, että miehet ei lapsiaan hoida. Jotenkin oletetaan, että nainen kyllä hoitaa, vaikka mies olisi lapsenhoitovastuussa. Kaverini oli sanonut olevansa koko päivän omissa menoissaan, lähtevänsä klo 13 ja tulevansa kotiin n. klo 19. Oli kertonut, että kaapissa on sitä ja tota ja kokkaa niistä vaikka teille ruokaa. Jauhelihaa, vihanneksia, perunoita jne. Kun hän palasi kotiin seitsemältä, oli vastassa kiukutteleva lapsi ja vihainen mies. Mies sätti kaveriani siitä, että täällä on lapsi ollut nälissään koko päivän kun ei sille ole annettu ruokaa. Ja nyt mies joutuu laittamaan ranskanpotut uuniin, että lapsi saa edes jotain syödäkseen. Kaverini oli aika sanaton... Siis ihanko oikeasti mies ei tajunnut, että kun mies on lapsenhoitovastuussa, niin siihen kuuluu myös ruuan teko ja 4v lapsen ruokkiminen? Ja ainoa ruoka, mitä mies keksi, oli pakasteranskikset, vaikka kaapit oli pullollaan ties mitä?

Tuolloin molemmat olivat päivätöissä, lisäksi mies opiskeli illat ja oli lauantait lähiopetuksessa toisella paikkakunnalla. Kaverini oli ma-la vastuussa kaikesta kotiin liittyvästä. Ruuat, siivous, pyykit, lapsenhoito, ihan kaikki. Sunnuntait taas niin, että mies on vastuussa kodista ja lapsesta muutaman tunnin, kun kaveri on omilla menoillaan. Ja silti mies suuttui, kun hän joutuu tosiaan myös ruokkimaan lapsen!

Mitä vttua...???

Ja miksi miehet ajattelevat, että heidän menonsa, työnsä, harrastuksensa, kaverinsa ja vapaa-aikansa on tärkeämpää kuin naisen vastaavat? Miehet voivat venyä menoissaan ja mennä miten huvittaa, mutta naisen on aina oltava kotona ja vaikka on luvattu, että nainen saa olla kotoa pois 4 tuntia, alkaa mies kuitenkin jo tunnin päästä kysellä, että kestääkö vielä kauan ja tuuthan viimeistään puolen tunnin päästä kotiin, kun pitäisi sinunkin joskus meidän yhteistä lasta hoitaa. Vaikka nainen on ollut 1,5 vuotta lapsen kanssa kotona ja täysin vastuussa lapsesta, koska miehen työ, lepo ja harrastukset on tärkeämmät niin mies ei sitten kestä olla lapsensa kanssa edes hetkeä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.11.24 13:31:09

"On omastakin mielestäni tärkeää, ettei hae heitä sillon kun pääsee vaan pitää loppuun asti periaatteella kerta siitä maksetaan/on varattu"

Siis mitä ihmettä? Eli jos päivähoidosta on maksettu niin mielummin on näkemättä omia lapsiaan?! Nyt miehen kanssa terapiaan mars! Kuulostaa siltä että kummallekaan lasten kanssa vietetty aika ei ole prioriteettilistan kärjessä. Vähiten miehelle. Lapset tuntee ja huomaavat, että ovat vanhemmille vain rasittava taakka, jotka tulee sysätä milloin kenenkin harteille.

1. Jos toinen vanhempi on kotona, lapsia ei laiteta hoitoon. Lasten kanssa vietetyn ajan tulee mennä etusijalle ja olla ihana asia. Lasten kanssa voi tehdä vaikka mitä ihanaa ja kivaa.

2. Aikaa vievät harrastukset eivät sovi perheellisille. Ette ehdi viettää aikaa lainkaan perheenä. Ero koputtelee ovelle tuota pikaa.

3. Parisuhteessa ei voi käyttäytyä kuin sinkku. Omat menot vaikuttavat toiseen. Kysy mieheltä haluaako oikeasti elää perhe-elämää vai onko tärkeämpää päästä sinne metsälle kun itsestä siltä tuntuu. Elämässä ei kaikkea saa.

Itse neuvoisin, että 1-2 harrastepäivää molemmille. Loput 3-5pv harrastatte ja puuhaatte perheenä. Menette koko porukka tallille tai metsään. Rakennatte olohuoneeseen majoja, arkartelette joulukoristeita, käytte kävelyllä, pelaatte lautapelejä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.11.24 13:32:20

"Miehesi on työnarkomaani joka ei osaa asettaa rajojaan vaan juoksee asiakkaiden perässä. Ja sinä mahdollistat tämän."

Tuskinpa. Lastenhoito ei vaan kiinnosta, ja siitäpä pääsee hyvin kun sanoo että on töitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.