Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytätkö N-vaihdetta?

Lähettäjä: Automaatti 
Päivämäärä:   17.11.24 20:03:46

Joskus parikymmentä vuotta sitten mulla oli automaattivaihteinen auto ja kun sen ostin niin paljon autoista tietävä ja niitä korjaillut silloinen avomieheni sanoi, ettei kukaan käytä N-vaihdetta. Enpä sitä sitten koskaan tainnut käyttää.

Siskoni osti joku aika sitten ekan automaatin ja itse vaihdoin myös auton ja nykyinen on automaatti. Siskoni kokeili autoani ja kun pysähdyttiin niin ihmettelin, että mitä etsii kun ei autoa sammuttanut niin sanoi että olisi N:lle laittanut. Sanoin sitten että parkille vaan.

Jälkeen päin aloin tuota miettimään, että käytetäänkö nykyään (tai onko jotkut käyttäneet aina) N:ää. Vähän huvikseni netistä lueskelin niin jäi kuva, ettei oikein kukaan käytä. Mites täällä?

Re: Käytätkö N-vaihdetta?

Lähettäjä: Titi-U 
Päivämäärä:   17.11.24 20:11:28

Siis vapaalle? Toki, mulla ei edes parkkia ole robottivaihteistossa.

Lähettäjä: Hinaus 
Päivämäärä:   17.11.24 20:11:33

Eipä sitä taideta muussa käyttää kuin hinaamisessa, koska n:llä auton vaihteisto on vapaalla.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.11.24 20:14:39

Mä käytän N-vaihdetta, kun ajan auton talliin. Lattia on epätasainen ja jos jätän vaan P-vaihteelle, seisoo auto NS kytkimellä koko ajan ja kuluttaa sitä. N-vaihteella hakeutuu sopivaan lattiakoloon ja ei jää vaihteen varaan. Tämän teen toki muuallakin, jos on epätasainen pohja. Ja kyllä, käytän myös käsijarrua

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   17.11.24 20:31:54

N-vaihdetta "kuuluisi" käyttää, mikäli käyttää käsijarrua. Itse en sähköiseen käsijarruun luota etenkään talvella, ja auto on P-vaihdetta käyttäen toiminut hienosti jo 16 vuotta ja 350tkm. En tiedä mikä siinä pitäisi kulua, mutta ei ole luullakseni vielä rikki mennyt.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.24 21:01:00

En oikein tiedä, mihin sitä pitäisi käyttää, kun auto ei edes sammu kuin P-asennossa, eikä moottori sammutettuna pysty vaihtamaan vaihteita. Hinatakaan ei automaattia saa, eli...

Lähettäjä: Pu 
Päivämäärä:   17.11.24 21:05:24

Ei munkaan auto sammu kuin p-vaihteella... eli niin, mihin sitä käytetään? P voi laittaa myös, jos pomppaa vielä pois autosta, kun auto käy.

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   17.11.24 21:09:11

Käytän autopesulassa ja jos auto on (hyihyi) tyhjäkäynnillä sekä hinatessa (miksi automaattia ei saa hinata??).

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.11.24 21:22:32

20 vuotta vanha volvo ei edes sammu millään muulla kuin P-vaihteella.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   17.11.24 21:59:05

Ensin pitäisi laittaa vapaalle, sitten käsijarru ja sitten vasta P. Juurikin siksi ettei se auto jää nojaamaan vaihdetta vasten tai jotain en tiedä oikeita termejä.

Lähettäjä: Pöh 
Päivämäärä:   17.11.24 22:39:24

Automaattilaatikkoista autoa EI saa hinata nimim. hinaus.
Lootassa ei ole voitelua silloin ja se hajoaa.

Lähettäjä: Logiikka 
Päivämäärä:   17.11.24 22:46:14

Liikkuuko siellä "lootassa" jotain jos on N-vaihteella.Jos moottori ei käy ja vaihde on vapaalla.?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.