Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras soijakastike

Lähettäjä: apuja 
Päivämäärä:   17.11.24 14:35:47

En ole koskaan ostanut soijakastiketta enkä tehnyt itse ruokaa johon laitan soijakastiketta.

Olen kuitenkin muutaman kerran syönyt ruokaa joka on maustettu soijakastikkeella. Joskus se on hyvää ja joskus ei. Joskus maistunut palaneelta ja joskus todella hyvältä. Jotkut kaveritkin sanovat, etä soijakastikkeissa on eroja ja jotkut maistuvat ihan suolavedeltä ja toiset todella hyvältä.

Mikä siis on hyvää soijakastiketta ja mikä on pahaa?

Ja onko jotain muita asioita, jotka pitäisi ottaa huomioon, että soijakastikkeella maustettu ruoka maistuisi hyvältä? Joku mauste, joka on "must" soijakastikkeen kanssa, tms.? Tai jota ei pidä käyttää?

Olen aika huono kokkaamaan ylipäätään, mutta yritän opetella.

Kävin jokin aika sitten kaverini kanssa syömässä wokkipaikassa ja siellä soijakastikkeella maustettu riisinuudeliannokseni oli toooodella hyvää. Olisi kai pitänyt kysyä, mitä kastiketta käyttävät. Olen siitä lähtien haaveillut, että ostan riisinuudeleita ja teen samantapaista ruokaa.

Aion tänään illemmalla käydä Prismassa, kunhan san pyörään nastarenkaat vaihdettua, joten mitä soijakastiketta kauppalistalle laitan?

Re: Paras soijakastike

Lähettäjä: apuja 
Päivämäärä:   17.11.24 14:36:51

Vai onko parhaat soijakastikkeet jotain pienissä erikoisliikkeissä myytäviä, joku itämainen pikkukauppa yms., jota on turha mistään Prismasta edes etsiä?

Lähettäjä: okkula 
Päivämäärä:   17.11.24 15:03:38

Kaikki maistamani soijakastikkeet ovat olleet todella suolaisia.

Lähettäjä: Mino 
Päivämäärä:   17.11.24 15:11:25

Esimerkiksi Lee Kum Keen soijakastike (en tiedä, onko markettivalikoimissa) sekoitettuna paahdettuun seesamiöljyyn, valkosipuliin ja inkivääriin on hyvä yhdistelmä. Reseptistä riippuen voi lisätä myös esim. gochujangia tai kalakastiketta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.11.24 15:19:08

Japanilaiset soijat ja sienisoija ovat suosikkejani. Etnisestä kaupasta ostan Hakaniemestä (Helsinki)

Lähettäjä: ulalla 
Päivämäärä:   17.11.24 15:20:14

Millainen soijakastike kikkomannin on?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   17.11.24 15:47:11

Kikkomanin kastike on oma suosikkini. Se on tosin todella suolainen, mutta ajaa ruuassa nimen omaan sitä suolan virkaa. Esim. sushiin lantraan kikkomanin kastiketta vähän. Itse en kamalasti maista paljoa muuta soijakastikkeessa kuin sen suolan, soijakastikkeella korvaan suolan osasta ruuista. Se maustaminen muuten tapahtuu sitten muilla mausteilla: inkivääritahnaa, valkosipulia, sipulia, pippureita, erilaisia kastikkeita (hoi sin, osterikastike, kalakastike jne.), seesamiöljy, sitruunaruohotahna, erilaiset currytahnat, chili. Lisäksi kasviksilla, kuten paprikalla saa mahtavasti makua ruokiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.24 15:49:16

En usko, että nuo huomaamasi makuerot ruuissa ovat olleet soijakastikkeen laadusta kiinni, vaan muista mausteista, raaka-aineista ja laittotavasta. Ei ne soijakastikkeiden makuerot niin huomattavia ole, että ruuan seasta helposti erottaisi. Toki eri tavoin maustettuja kastikkeita on olemassa, mutta ilmeisesti olet ihan maustamatonta hakemassa? Japanilaisissa on vähemmän suolaa, Kikkomanilla tosin löytyy myös vähempisuolainen versio.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.24 15:59:13

Kikkomann on ainut ja oikea ja saa ihan lähikaupasta. Minä ostan puoli litraa kerralla kun on niin paljon käyttöä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.11.24 16:03:34

Tosiaan, soijakastike ei itsessään ole kummoista, maku tulee yleensä muista aineista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.