Lähettäjä: Päistär
Päivämäärä: 17.11.24 13:29:11
Huoh, pakko vähän purkaa johonkin anonyyminä. Ystäväpiirini on hyvin samanmielinen kuin minä, joten tiedän jo, mitä he sanoisivat. Tästä tulee pitkä tarina, koska asia on aika pahasti mielen päällä juuri nyt.
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä lukioikäisestä saakka ja olemme nyt jo 30+ eli pitkä historia takana. Kuvailisin parisuhdettamme hyväksi ja onnelliseksi: arki sujuu ja juhla vielä paremmin. Koen, että meillä on pääasiassa hyvin samanlaiset arvot. Paitsi yhdessä asiassa: homoseksuaalit, muun- ja transsukupuoliset sekä kaikki muu tähän liittyvä. Minä olen asiassa erittäin vapaamielinen ja näen, että se on jokaisen oma asia, eikä kuulu minulle.
Mieheni on aina ollut vähän nihkeä homoseksuaaleja, transsukupuolisia yms. kohtaan, mutta aikaisemmin hänen mielipiteensä on ollut niin sanotusti pehmeämpi ja kunhan ei hänen elämäänsä vaikuta, niin ihan sama, mitä tekevät. Muutama vuosi sitten tasa-arvoinen avioliittokeskustelu ei esimerkiksi nostanut mitään vahvoja tunteita, vaan hän ohitti sen enemmänkin olankohautuksella "ihan sama, kunhan minun ei tarvitse mennä naimisiin miehen kanssa". Viime vuosina hänen mielensä asiassa on kuitenkin hitaasti koventunut.
Minulla on itseni kanssa samanikäinen, miehenä syntynyt serkku, joka noin kymmenen vuotta sitten tuli ulos kaapista ja kertoi kokevansa olevansa nainen. Hän (ja me) oli tuolloin siis parikymppinen. En ole varma missä kohtaa hän aloitti sukupuolenvaihdosprosessin, mutta viime vuonna hän virallisesti sai sukupuolensa vaihdettu miehestä naiseksi. Serkku oli lapsena minulle todella etäinen ja muistan hänen lähinnä murjottaneen jossain nurkassa yksinään. Viime vuosina hän tuntuu kuitenkin suorastaan puhjenneen kukkaan ja olemme alkaneet olla yhteyksissä enemmän. Yllätyksekseni olen huomannut, että meillä on samoja kiinnostuksen kohteita ja olemme itseasiassa hyvin samanlaisia monellakin tavalla. Olemme nykyään lähes päivittäin yhteyksissä ja tapaamme noin kuukausittain yhteisten kiinnostuksen kohteidemme parissa, vaikka emme edes asu samassa kaupungissa. Keskustelumme ovat syventyneet ja alkaisin jo kuvailla häntä läheiseksi ystäväksi.
Mies on ollut tähän saakka melko välinpitämätön serkkuni osalta. Hän on sitä mieltä, että sukupuolen vaihtaminen ei ole mahdollista mutta ainahan sitä voi naista leikkiä, jos se kerta saa olon tuntumaan hyvältä ja eihän se ole häneltä pois. Sukujuhlissa mies on voinut istua serkkuni kanssa samassa pöydässä, vaikka hieman tyly ja lyhytsanainen onkin ollut, mutta ei avoimen vihamielinen tai möläytellyt mielipiteitään ääneen.
Tähän asti miehen mielipiteistä ei ole siis ollut ongelmaa. Kunnes serkkuni keväällä julkisti parisuhteensa naiseen. Nyt miehelläni on selvästi jokin henkinen ja looginen ongelma: tunnustaako, että serkku on nykyään nainen ja parisuhteessa naisen kanssa eli hyihyi homoseksuaali. Vai pitäytyäkö harhaluulossaan, että sukupuoltaan ei voi vaihtaa eli serkkuni on mies ja heterosuhteessa naisen kanssa, jolloin miehen logiikalla ei asiassa pitäisi olla mitään ongelmaa, paitsi on nyt sitten kuitenkin. Mies jätti pari sukukokoontumista kesällä väliin tämän dilemmansa takia ja se oli minulle aivan ok, koska hyvin voin käydä niissä yksinkin.
Nyt syksyllä on kuitenkin ongelmaksi noussut se, että mies ei enää haluaisi minun tapaavan serkkuani. Mitään loogista syytä mies ei osaa esittää, mutta kokee minun ja serkkuni tapaamiset pahana ja minun pitäisi katkaista kaikki yhteyteni häneen. Mies ei siis estä minua lähtemästä, mutta riita tuntuu tulevan joka kerta aiheesta ja saarna siitä millainen luonnonoikku serkkuni on. Tänään on taas koko aamu riidelty, kun sovin ensiviikolle lounastreffit kotikaupunkiini työnsä puolesta tulevan serkkuni kanssa.
Niin kauan, kun serkkuni ei tule puheeksi, parisuhteemme toimii ja olen ihan aidosti onnellinen mieheni kanssa. Mutta nyt suhteeni serkkuni kanssa on syventynyt ja lähentynyt, tulee hän tietenkin puheeksi entistä useammin, mikä sitten taas johtaa riitoihin tässä asiassa erilaisen arvomaailmamme takia.
Mitä minun pitäisi tehdä? Heittää yli 15 vuoden onnellinen parisuhde romukoppaan vai viilentää välit serkkuun, johon nyt paremmin tutustuessani olen ihan todella kiintynyt ja ystävystynyt?
|