Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häpeä hyvistä tuloista

Lähettäjä: Hefe 
Päivämäärä:   17.11.24 11:51:52

Illanvietossa tuli keskustelunaiheeksi palkat. Olen itse kyseisen porukan hyvätuloisin, ja pienen "ei ole pakko kertoa mutta kerro nyt kuitenkin, palkka-avoimuutta pitäisi lisätä" paineen jälkeen kerroin palkkani. Tämä aiheutti todella ahdistavan tunteen itselleni ja harmittaa edelleen että annoin periksi. En osaa sanoa miksi paremmat tuloni hävettävät. En olisi yhtään hävennyt kertoa tulojani jos ne olisivat olleet suurin piirtein samat kuin muilla. Ja en edes ole rikas, tulot 60k/v. Tieto ei sinänsä aiheuttanut isoa reaktiota, tosin pari sairaanhoitajaa valitteli omia tulojaan.

Jäin pohtimaan tätä, onkohan muilla samaa palkkahäpeää? Mieheltä kysellessäni hän kertoi että kaveriporukassa kyllä puhutaan avoimesti palkoista eikä häntä ainakaan omia tulojansa hävetä kertoa. Ei sinänsä yllättäisi, jos tämä olisikin jokin naisille tyypillinen juttu.

Ajatuksia?

Re: Häpeä hyvistä tuloista

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.24 11:55:56

No ei sairaanhoitajan pitäisi lisien kanssa nyt niin valtavan paljon jäädä tuloista alle, tuollainen ero olisi iso juttu. Kun otetaan verot huomioon, niin ei se nettopalkka nyt niin järisyttävästi eroa. Turhaan siis häpeät.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.24 12:00:45

Ei ole palkkahäpeää, olen ylpeä tuloistani. En niitä kuitenkaan mielellään kerro, etenkään porukassa jossa ne poikkeavat paljon muiden tuloista. Etenkin naiset ottavat hyvin negatiivisesti sen tiedon, että jollain on 'miesten tulot'.

Lähettäjä: Wqc 
Päivämäärä:   17.11.24 12:38:43

Naisilla on joku ajatus, että naisella yli 3500 tuloihin vaadittaisiin suunnilleen kirurgin koulutus ja jos joku muu kuin kirurgi ilmoittaa tienaavansa yli tuon, täälläkin heti ilmoitetaan hänen valehtelevan tulonsa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   17.11.24 12:46:17

Mielenkiinnosta: häpeisitkö myös, jos olisit köyhempi kuin toiset?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.11.24 13:08:39

Minä häpeän myös. Tulot 9500e/kk ja välillä jos teen jotain sivutoimisen yrityksen kautta, enemmänkin. En sano kenellekään palkkaani ja kuljen farkuissa ja villapaidassa. Harrastuksista, talosta ja autosta huomaa etten ole niin vähävarainen kuin annan ymmärtää

Lähettäjä: Katriina 
Päivämäärä:   17.11.24 13:31:33

Olen sairaanhoitaja, joka tienaa 65 000 e vuosi. Ei toki ole ihan normi palkka, mutta tiedän myös 70 000 e tienaavia hoitsuja. Toki meitä on ehkä 1/10000, ettei kannata tästäkään vetää hernettä nenään. Mutta älä häpeä palkkaasi.

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   17.11.24 13:38:28

Olen itse niin keskituloinen (n. 45 te/v) ettei hävetä enää nykyään. Tunnistan kuitenkin ilmiön.

Itse olin ylopistossa opiskellessa harvinaisen hyvin toimentuleva erinäisistä syistä, enkä esimerkiksi nostanut lainkaan opintolainaa. Kun muut valittelivat tulojaa ja aidosti laskivat euroja ja budjetteja, ei minun tarvinnut sitä tehdä, vaan riitti, kun noin satasen tai parin tarkkuudella laskin, että rahat riittää. En minä todellakaan koskaan kertonut ikinä kenellekään todellista rahatilannettani, vaan voivottelin muiden mukana ympäripyöreästi.

Todennäköisesti, jos nykyään tienasin jotenkin poikkeuksellisen paljon, en kehtaisi sitä myöntää. Ymmärrän siis aloittajaa, mutta mitään neuvoja minulla ei ole!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.