Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pieni suku, lapsen ripari ahdistaa

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.11.24 11:47:56

Katkaiskaa mun negatiivisten asetusten kierre.

Asia on vuoden päästä ajankohtainen ja jostain syystä tämä nyt pälkähti päähän ja alkoi ahdistaa ihan v*tusti.
Meillä on tosi pieni suku, en ole tekemisissä serkkujeni kanssa ja asuvat eri paikkakunnalla, miehellä sama. Lomalla tajusin, ettei mulla ole edes ystäviä. Neljän viikon aikana äiti oli ainoa joka soitti.
Lasten serkut on ihan eri ikäluokkaa ja toiset asuu sitten taas toisella puolella Suomea. Kahden sisarukseni kanssa olen kyllä tekemisissä mutta en välttämättä edes viikoittain.

Aloin miettimään tätä kun lapsi puhui vanhemman kaverinsa kanssa tämän riparista ja pikaisesti laskin, että meidän juhlissa olisi ehkä 20 vierasta.
Lapsen samanikäisellä kaverilla on iso suku ja porukkaa varmaan triplasti. Toki on varmasti sellaisiakin perheitä joilla ei ole edes varaa järjestää juhlia.

Koko vuosi on ollut jotenkin tosi surkea ja kesän jälkeen oon alkanut miettimään, että missä välissä musta tuli näin no life, jolla ei ole ystäviä. Pelkään, että lapsilla on sama kohtalo.
Tuntuu etten saa tätä negatiivisten ajatusten kierrettä katkeamaan, auttakaa..

Re: Pieni suku, lapsen ripari ahdistaa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.11.24 11:52:15

20 vierasta on mielestäni ihan normikokoinen porukka rippijuhliin. Sinne on omasta mielestäni tapana kutsua lapsen sukulaiset, ei välttämättä ollenkaan vanhempien ystäviä. Toki jos ystäväperheillä on lapsia, jotka ovat oman lapsen kavereita, niin ehkä sitten heidät kutsuisi. Naapureita on myös usein tapana kutsua, jos heidän kanssa ollaan tekemisissä.

Kurjaa toki, ettei sinulla ole ystäviä, mutta ei se mielestäni liity millään tavalla lapsen rippijuhliin.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   17.11.24 11:53:30

Kyllä tuo 20 henkeä on ihan normaali määrä vieraita rippijuhliin. Ja aina voi kutsua myös naapureita tai lapsen kavereita, jos sellaisia on. Ei kaikilla ole isoa sukua, eikä se haittaa yhtään. Isojen juhlien järjestämisessä on iso homma ja ne maksavat paljon. Nyt voit säästää sen vaivan ja rahan, ja antaa vaikka itse rippilahjaksi lapselle isomman summan, jos pelkäät että se lasta haittaa, ettei saisi paljoa lahjoja.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.11.24 11:53:44

Lisään vielä, että ainakin itselleni olisi äärimmäisen ahdistavaa ja kallista järjestää jotkut 60 hengen rippijuhlat. Eiväthän he mahtuisi edes taloon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.24 11:59:10

"Lasten serkut on ihan eri ikäluokkaa ja toiset asuu sitten taas toisella puolella Suomea. Kahden sisarukseni kanssa olen kyllä tekemisissä mutta en välttämättä edes viikoittain."

Eihän näillä ole mitään väliä, tietenkin kutsut kaikki lapsen serkut iästä ja asuinpaikasta riippumatta. Eikä rippijuhlavieraiden kanssa ole tarvinnut olla viikottain tekemisissä, niihin kutsutaan yleensä kauempiakin sukulaisia joita ei välttämättä ole tavattu vuosiin. Hyvä jos joulukortti lähetetty. Nää on monissa suvuissa juuri niitä "long time no see"-pippaloita.

Lähettäjä: *a 
Päivämäärä:   17.11.24 12:00:48

Erikoinen ongelma aloittajalla.
Ei juhliin kutsuttujen tarvitse samalla paikkakunnalla asua, eikä heidän kanssaan tarvitse päivittäinnolla tekemisissä.

Juhlien tarkoituskin on vähän niin kuin nähdä niitä toisella puolella Suomea asuvia sukulaisia, ja eri ikäisiä serkkuja.

Päivämäärä:   17.11.24 12:01:41

Ihmeelliset asiat sitä ahdistaakin. Kun sanoit pieni suku, niin ajattelin, että vieraita olisi tyyliin neljä. Minun juhlissani (ripari, valmistujaiset jne) ei ole koskaan ollut edes lähelle sitä 20 ihmistä, enkä ole koskaan sitä kokenut ongelmaksi.

Etäinen serkku kutsui kaikki mahdolliset suvusta yo-juhliinsa ja silti kokoon tuli nippa nappa juuri se 20 henkeä.

Joillakin nyt vaan on pienempi suku ja ei siinä ole mitään hävettävää. 20 ei nyt kuitenkaan ole pieni suku. Exälläni suku oli käytännössä vain hänen äitinsä, koska isä hylkäsi lapsuudessa ja äitin puolelta ei ole tätejä tai setiä ja isovanhemmat kuolleet. Silloin on pieni suku.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.24 12:07:01

Meidän suvussa 20 hengen juhlat olisivat jo isot.

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   17.11.24 12:09:41

Minäkin ajattelin aloituksesta, että tyyliin kaksi vierasta, mutta aloittajan ongelma on naurettava, koska mitään oikeata ongelmaa ei ole.
On täysin typerää verrata itseään ja perhettään muihin ja muiden vierasmääriin.

En myöskään arvosta yhtään juhlia joihin kerätään kaikki mahdolliset tutut tai edes sen tapaiset, koska lapsen pitää saada lahjoja/rahaa. Enkä myöskään osallistu tällaisiin juhliin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.11.24 12:23:41

Meilläkin olis isot riparijuhlat kos 20 vierasta. Sukua on lähellä ja kaukana mutta yleensä riparijuhlat pidetty aika pienelle joukolle

Lähettäjä: Miksi 
Päivämäärä:   17.11.24 12:24:51

Onpa sulla pieni suku tosiaan
Ahdistavaa että lahjoja ei tule tarpeeksi, siis rahaa

Päivämäärä:   17.11.24 12:31:40

"En myöskään arvosta yhtään juhlia joihin kerätään kaikki mahdolliset tutut tai edes sen tapaiset, koska lapsen pitää saada lahjoja/rahaa. Enkä myöskään osallistu tällaisiin juhliin."

Harmi että omien kuvitelmiesi vuoksi jätät osallistumatta. Minusta taas nämä ovat kivoja tapahtumia, mukavaa tavata niitä harvoin nähtäviäkin sukulaisia pitkästä aikaa. Varmaan sinunkin tapaamisestasi joku ilahtuisi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.24 12:31:48

Onpa hassu ajatusmaailma, muistelin ja totesin että omissa rippijuhlissani oli minä mukaan lukien 12 ihmistä enkä kyllä kokenut sitä miksikään ongelmaksi, lähisuku kutsuttiin eikä mitään kaukaisempia sukulaisia joita nähty viiteen vuoteen, eikä rippijuhliin mitään vanhempien kavereita kutsuta :'D Ne oli siis mun juhlat. Eikä niihin kyllä omiakaan kavereita tullut kutsuttua kun suurin osa niistä oli omissa rippijuhlissaan.

Päivämäärä:   17.11.24 12:35:02

Mulla pieni suku. Serkullani vielä pienempi. Hänen rippijuhlissa taisi olla perheensä, meidän perhe ja hänen isovanhemmat. Silti oli kivaa ja ikimuistoinen ilta. Pienempi porukka sitä enemmän aikaa jutustella eri ihmisten kanssa. Anna lapsen kutsua vieraita myös itselleen kuten luokkakavereita. Kaikki heistä ei edes juhlia pidä. :)

Lähettäjä: Lori 
Päivämäärä:   17.11.24 12:45:44

Omissa rippijuhlissa oli oman perheen lisäksi kummitätini ja hänen miehensä. Eli 6 henkeä plus minä.
Isovanhemmat olivat jo kuolleet, äidin puolelta sisarukset myös. Isän puolelta riitauduttu sukulaisten kanssa, kummisedästä ei ollut tietoa onko hengissäkään enää.

En ole ikinä ajatellut, että se olisi ollut jotenkin "väärin", ettei pidetty hirveää hulabaloota minun ripille menostani. Pikkusiskoilla ei tainnut olla juhlia ollenkaan.

Kysy siltä lapselta, mitä hän itse toivoisi. 16-vuotias luultavasti osaa sen verran kertoa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.11.24 12:54:20

"Minäkin ajattelin aloituksesta, että tyyliin kaksi vierasta, mutta aloittajan ongelma on naurettava, koska mitään oikeata ongelmaa ei ole."

Niinhän minä sanoin aloituksessa :D

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.11.24 12:54:55

Suurin osa pelkää ja kammoaa miten saisi järjestettyä ne isot juhlat jos sellaiset edessä, koska tilaa ja rahaa ja suunnittelua tarvitaan niin paljon ! Ole siis iloinen sen kokoisista juhlista, että ne voi kotona ja vaikka itse tehden järjestää.

Ei ole minullakaan ollut aina edes ihan tuota kahtakymmentä juhlijaa.. enkä kyllä menettänyt mitään, tupa tuntui kaikissa juhlissa ihan tarpeeksi täydeltä ja lahjojakin tuli enemmän kuin uskalsi odottaa :) Kyllä se nuorikin tietää minkä kokoinen suku teillä on, ei tule teinille yllätyksenä. Kutsut kaikki ja katsot ketkä tulevat ja ketkä eivät, niin yksinkertaista.

Otsikossa puhuttiin riparista, mutta tuo varsinainen yksinäisyyden ongelma on siitä ihan erillinen ja siitä ei muodostu lapsesi ongelmaa ellet ala siitä sellaista tekemään tai omia käytösmallejakaan siirtämään eteenpäin !

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.11.24 13:09:15

Meillä ei oo sukulaiset käyny edes lasten synttäreillä eikä mulla oo yhtään ystävääkään. Isän puolelta ehkä muutama tulis juhliin. En tee asiasta mitään numero, ollaan lasten kans kolmestaan. Rippikoulun saavat mennä aikusena sitten, en halunnu laittaa lapsia viikoksi mihin uskonto leirille, mieluummin ovat isän luona.

Lähettäjä: hwh 
Päivämäärä:   17.11.24 13:24:02

Itse en käynyt riparia vaan protuleirin, enkä pitänyt juhlia.

Kun mietin omien sukulaisten ja kavereiden rippijuhlia, niin niissä on yleensä ollut rippilapsen sukulaisia ja kavereita. Ei kai ole mitään tarkkaa sääntöä, ketä kutsutte. Kummit ja sukulaiset ja kaverit. Lapsen kavereita ja omia kavereitanne, ne, jotka haluavat ja pääsevät.

Minulla ei koskaan ole oikein ollut kavereita tai ainakaan he eivät ole tulleet mihinkään juhliini vaikka kutsun. Ylioppilasjuhlat hävettivät itseäni, kun en tiennyt yhtään, paljonko vieraita tulee tai tuleeko ketään. Äiti kysyi asiasta että tietää mitä ja paljonko hankkii tarjottavia. En osannut vastata enkä kehdannut sanoa, ettei varmaankaan kukaan tule.

Isosiskoni pelasti minut, ja kutsui kasan omia kavereitaan, jotka ovat ainakin tavallaan minunkin kavereitani. Saatiin juhlat kasaan. Vanhempien sukulaiset eivät paljoakaan viitsineet paikalle vääntyä, kun asuvat ihan eri päässä Suomea, ja isovanhemmistakin vain yksi enää elossa.

20 vierasta kuulostaa ihan hyvältä. Ei rippijuhlissa tarvitse olla sataa vierasta.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   17.11.24 13:28:21

Eikös häät, hautajaiset ja rippijuhlat ole nimenomaan niitä tilanteita missä niitä kaukaisempi sukulaisia nähdään? Meillä ainakin monia joiden kanssa yhteydenpito on ihan vaan noissa juhlissa, silti on kiva aina nähdessä jutustella kuulumiset yms. Ainut milloin en kutsuisi sukulaisia on jos ollaan riidoissa tai muuten pahoissa väleissä

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   17.11.24 13:47:10

Minun rippijuhlissani oli alle 20 vierasta ihan omasta toiveestani (tosin alkuperäinen toiveeni oli jättää väliin koko juhlat).

Rippikoulun käyminenhän ei edellytä juhlien järjestämistä ollenkaan, voi vain osallistua konfirmaatioon.

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   17.11.24 13:49:52

"Nää on monissa suvuissa juuri niitä "long time no see"-pippaloita."
Usein tämä!

Minä en käynyt rippikoulua, joten rippijuhliakaan ei ollut, mutta yliopilasjuhlissani oli oman perheeni lisäksi 11 ihmistä. Ihan hyvät juhlat ne silti oli ja minunnäköiseni.

Ihan siis syyttä suotta ahdistut, aloittaja!

Päivämäärä:   17.11.24 14:22:41

Mun juhlissa oli isovanhemmat ja kummit, ei muita. Ei ahdistanut yhtään, päinvastoin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.