Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluaisin erota, mutta en pärjää

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   17.11.24 11:45:24

Tilanne se, että minulla on iso maalaistalo (yhdessä ostettu, mutta minun omistama ja maksama), jossa asumme yhdessä miehen kanssa.

Mies on näin vanhemmiten (+50) tullut hankalaksi, kiukuttelee ja murjottaa jostain päivittäin, jos kaikki ei mene hänen mielensä mukaan. Ei osaa keskustella rakentavasti tai asiallisesti, suuttuu helposti. On työtön ja seinät kaatuu kotona päälle. On mustasukkainen minun työmenoistani, ilman mitään todellista syytä. En vaan jaksa enää kannatella miestä, vaikka välillä jaksaa olla mukavakin, kuten nuorempana.

Haluaisin siis erota, mutta ongelma on, että meillä on ravihevosia ja tilan työt vaativat traktorin ja muiden koneiden hallintaa. Itse en osaa kuin henkilöautoa ajaa, mutta olen aivan surkea isojen koneiden kanssa. Enkä pystyisi yksin jatkamaan raviharrastusta. Tarvitsen siis miehen apua melkein päivittäin (hän siis harrastaa myös raveja ja hevosia, eivät ole yksin minun harrastukseni, mutta minä maksan kaiken). Mies ei pystyisi eron jälkeen pitämään hevosia eikä jatkamaan harrastusta.

Nyt siis kipuilen lopetanko rakkaan harrastuksen päästäkseni eroon ilkeästä miehestä, vai jaksanko jatkaa tätä... Talosta en halua luopua, enkä kaikista hevosista, mutta pelottaa pärjäänkö yksin siltikään, vaikka raviharrastuksen lopettaisin. Heinäpaalit pitää kuskata traktorilla hevosten ruokakatoksiin, ei onnistu käsipelillä. Kuivikkeet siirrettävä traktorilla, tarhat siivotaan kaivurilla jne.

Re: Haluaisin erota, mutta en pärjää

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   17.11.24 11:47:15

Haluatko elää lopun ikäsi kiukuttelevan, ilkeän miehen kanssa (jota ilmeisesti et enää rakasta?) vai voisitko kuvitella opettelevasi sen traktorin ajon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.11.24 11:48:28

Koneiden käytön kyllä oppii helposti. Jos osaat autoa ajaa, niin pärjäät takuulla koneidenkin kanssa kun vaan lähdet rauhassa tekemään. Koneet ovat ehkä isompia kuin autot, mutta niistä myös pääsääntöisesti näkee huomattavasti paremmin ulos.

Päivämäärä:   17.11.24 11:48:42

Lapsia ei onneksi ole, mutta talo on siis sukuni omistuksessa ollut pitkään ja haluan sen siksi pitää. Mutta pystynkö täällä yksin asumaan, vanhassa puulämmitteisessä talossa, joka vaatii pientä remonttia silloin tällöin. Viime vuosina mies on tosi laiskasti enää mitään kylläkään remontoinut, joten paljon on myös ns korjausvelkaa talossa.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   17.11.24 11:48:45

No eihän se ole kuin opetella ajamaan niillä.
Tuntuu kummalliselta, että joku olisi huonossa parisuhteessa siksi, ettei osaa ajaa traktorilla. Ei ole miehellekkään reilua, että olet hänen kanssa vain hyötyäkseksi hänestä.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   17.11.24 11:50:36

Joko opettelet tai lopetat harrastuksen. Älä nyt hyvänen aika harrastuksen takia jatka tuota parisuhdetta.

Vai auttaisiko asumusero?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.24 11:52:56

Ota jonkun ravimiehen 1-2 hevosta talliin asumaan sillä sopimuksella, että mies tekee tarvittavat konehommat ja kiinteistön korjaukset.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   17.11.24 11:57:42

Traktorilla ajaminen on kyllä aika helppoa, varsinkin jos ei tarvitse peruutella minkään perävehkeen kanssa vaan kaikki hoituu etukuormaajalla. Ja peruuttelunkin oppii kyllä. Ainakin Ilmajoen maatalousoppilaitoksella järjestetään naisten konekursseja, ja voisin veikata että muillakin vastaavilla kouluilla voisi olla mahdollisuus päästä opettelemaan. Tai sitten pyydät vaikka facen puskaradiossa, että joku tulisi maksua vastaan opettamaan. Remontit voi teettää ja varmasti joku pienii polttopuutkin maksusta, jos et itse ehdi.

"Ei ole miehellekkään reilua, että olet hänen kanssa vain hyötyäkseksi hänestä."

Tämä. Eikä ole itseäsi kohtaan reilua kitkutella suhteessa, jos se tuntuu paskalta. Jos teillä ei ole halua tulla toisianne vastaan, on parempi lähteä eri teille.

Päivämäärä:   17.11.24 11:58:55

Ongelma on myös vanhat koneet, eli ovat hankalia käyttää. Esim traktorin kytkin on niin jäykkä, ettei painoni riitä painamaan sitä alas, vaan joudun käsillä repimään ratista itseäni alas, jotta saisin tarpeeksi painoa jalalle. Tämä on todella hankalaa ja vaarallistakin, kun tilat meillä kuitenkin ahtaat. Kaivuri on vielä vaikeampi, en ymmärrä mitään niistä kaikista vivuista.

Mies jaksaa olla mukavakin joskus, mutta tuntuu että ne päivät ovat aina vain harvemmassa. Ehkä kärsii masennuksesta, alkokin maistuu, mutta itse ei tunnista eikä koe olevansa minkään hoidon tai avun tarpeessa.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   17.11.24 12:06:03

Tuo jäykkä kytkin on kyllä paha, tiedän sellaista käyttäneenä! Saa hypätä koko painolla polkimen päälle, kun oma pituus ja voima eivät riitä sen painamiseen istuen. Ehkä joutuisit sitten vaihtamaan traktorin johonkin kevyemmin ajettavaan, niitäkin on. Kaivurin saisit varmasti myytyä, tarhathan voi siivota myös traktorin kauhaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.11.24 12:12:02

Sitä heinää kuskaa vaikka kottikärryillä tarhaan jos ei traktorin käyttö suju. Vähän vaivalloisempaa toki. Meillä on ollut pihassa parhaassa tapauksessa 20 hevosta eikä ole koskaan ollut traktoria käytössä ja ollaan pärjätty.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   17.11.24 12:16:25

Eikö hevostallilla pärjää vaikka ihan Avantin kanssa? Tarvitsetko välttämättä isoja koneita. Oma lapseni oppi alle 10-vuotiaana ajamaan Avanttia (auttoi tallitöissä) noin viidessä minuutissa, joten eiköhän aikuinen selviää. Ja selviät varmasti isompienkin koneiden kanssa, jos vaan niin päätät.

Päivämäärä:   17.11.24 12:27:25

Ostat sen avantin tao uudemman traktorin? Opettelet nämä taidot ja sitten pistät miehen pihalle. Otat jonkun toisen raviharrastajan tontille niin että tekee tarvittavia töitä apunasi. Haluatko vielä 30v katella tota ukkoa vain koska et uskalla opetella uusia taitoja?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   17.11.24 12:33:53

Et pärjää. Pidä mies.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   17.11.24 12:39:42

Puhuttele se ukkosi nyt ekaksi. Että kiukuttelu ahdistaa. Jos ukko ei pysty muuttumaan, vaan pahenee vain vanhemmiten, sitten ero.

Onko vaihtoehto, että pitäisi yhden tai kaksi hevosta vieraalla. Tai vuokraisit oman tallisi vieraalle, ja pitäisi siinä kahta hepoa.

Mikä harrastuksessa on tärkeää/tärkeintä? Se, että omat kasvatit pärjäävät, vai ravien tunnelma ja mukanaolo? Ei harrastuksesta tarvitse kokonaan luopua.

Päivämäärä:   17.11.24 12:40:56

*Ota tallipaikoille joku / jotkut henkilöt joiden sopimukseen kuuluu tehdä konehommat
*Suunnittele uusiksi heinäpaalien ja kuivikkeiden siirrot. Voisiko ne tilata suoraan paikoilleen, ilman siirtelyä?
*Tarhat voi siivota käsinkin, riippuen millaiset tarhat ja kuinka kaukana lantala
*Tilaa joku lannanhävityspalvelu, jotka toimittaa vaihtolavat, ja yhden tarhojen lähelle?
*Myy vanhat jäykät koneet, ja osta ns. naisen käteen sopivammat tilalle? Jos heinät ja kuivikkeet saa tilattuna suoraan järkevään paikkaan ilman siirtelyä, pärjäät vaikka mönkijällä.

Älä nyt hyvä nainen kuluta elämääsi ärtyisen ukon kanssa vain siksi ettet jaksa suunnitella tallin toimintoja itsellesi sopiviksi. Moni nainen pyörittää hevostilaa ihan yksin ja vieläpä täysin vaivatta

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.11.24 12:43:51

Sillä rahalla mikä sinulla menee nyt miehen hevosharrastuksen yms. asioihin saat varmasti ostettua tarhoille kaivuri/traktorisiivouksen ! Pari lemmikkihevosta jos pidät itse niin saat ne hoidettua ihan käsipelillä. Pääset siis myymään isot ja vanhat koneet pois, ajan kanssa voit miettiä josko pikku avanti olisi kätevä omaan käyttöön. Ole vain iloinen, että taloudellisesti on varaa heittää huonoksi mennyt mies pois ja pitää sukutila ! Käytännön asiat sitten kyllä järjestyvät. Ala puhumaan miehelle ajoissa, että saa aikaa hankkiutua hevosistaan yms. eroon.. Siinä on se ainoa pieni mahdollisuus saada mies palaamaan entiseksi itsekseen tai hakemaan apua kun ilmoitat ettet ole enää varma parisuhteen jatkumisesta, mutta ainakaan et enää työttömänä makaavan miehen hevosharrastusta maksa, että nyt kaakkia myyntiin tai makkaratehtaalle. Jos ei tapahdu niin pvm xx alkaen se on yy euroa kuukaudessa hankittava. Niin ja parisuhteelle tehtävä samalla jotain, pelkkä raha ei riitä. Siitä se lähtee !

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.24 13:13:53

Pistä mies lääkäriin, ihan klassiset vaihdevuosioireet, korjaantunee testosteronilääkityksellä. Jos siis muuten kiinnostus jatkaa suhdetta ja mies tekee myös osansa tilanteen korjaamiseksi.

Tai sitten pistät äijän pihalle, pidät pari harrastehevosta ja ostat tarvittavat konepalvelut tai satsaat avanttiin tai uuteen traktoriin. Yksin työn ohessa raviharrastus käy raskaaksi, been there, kesäaikaan vielä menettelee, mutta talven pimeillä ja liukkailla on raskasta ajaa ravireissuja ja kotiutua yöllä, hoitaa yksin hevoset, sitten pari tuntia unta ja aamutalliin ennen työpäivää...

Päivämäärä:   17.11.24 13:19:39

Kiitos kaikille tsempeistä. Jos rahaa olisikin ylimääräistä, olisi helpompaa ostaa uudet koneet, vaikka se Avantti. Mutta valitettavasti tässä olen velkaantunut miehen työttömyyden ja kalliin harrastuksen myötä niin, ettei ole varaa uusiin hankintoihin. Vanhoista koneista ei avantin verran rahaa saa, vaikka ne saisikin myytyä. Meillä tehty myös heinät itse ja paalit siis pellolla edelleen, tuolla monen kilometrin päässä, josta aina haetaan paali kerrallaan suoraan ruokintakatokseen. Mutta ensi syksynä olisi tietenkin mahdollista tehdä toisin.

Miehen kanssa olen jo puhunut useasti, etten enää kauaa jaksa tätä jatkuvaa mökötystä ja kiukuttelua. Vetoaa aina väsymykseensä ja lupaa parantaa tapansa, mutta alle viikossa palaa samaan tyyliin takaisin.

Kai sitä tosiaan naiset yksinkin pärjäävät, joten miksi en minäkin, kunhan vaan uskaltaisin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.11.24 13:28:40

Oletko puhunut asiasta miehen kanssa? Olisko hän valmis esim. pariterapiaan? En tiedä kauanko olette asian kanssa veivanneet mutta reilua että hänelläkin olisi mahdollisuus muuttaa käytöstään ennen kun otat eron. Toki voi olla että olet jo antanut mahdollisuuden.

Mut kuten sanottu niin voit opetella traktoria ajamaan, hankkia erilaisen traktorin tai vaikka etsiä itsellesi jonkun kämppiksen joka hoitaisi tuollaiset hommat ja saisi sitä vastaan asua edullisesti?

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   17.11.24 13:54:08

"Haluaisin siis erota, mutta ongelma on, että meillä on ravihevosia ja tilan työt vaativat traktorin ja muiden koneiden hallintaa. Itse en osaa kuin henkilöautoa ajaa, mutta olen aivan surkea isojen koneiden kanssa. Enkä pystyisi yksin jatkamaan raviharrastusta. Tarvitsen siis miehen apua melkein päivittäin (hän siis harrastaa myös raveja ja hevosia, eivät ole yksin minun harrastukseni, mutta minä maksan kaiken). Mies ei pystyisi eron jälkeen pitämään hevosia eikä jatkamaan harrastusta."

Siis tarkoittaako tämä, että miehellä on omia hevosia, joiden kulut aloittaja maksaa vai että mies (ilmaiseksi) hoitaa aloittajan hevosia? Jos ensimmäinen, niin eikö silloin vapaudu taloudellista resurssia sen verran (kun mies vie omat hevosensa pois), että ne konetyöt voi ostaa ulkopuoliselta - ei kai pikkuharrastetilalla päivittäin tarvitse traktoria. Jos jälkimmäinen, niin en puhuisi miehen harrastuksen maksamisesta jos mies tekee mulle ilmaiseksi hommia (päivittäin?).

Päivämäärä:   17.11.24 13:57:08

Mä olen yleensä näissä poikkeus, itse aivan hyvin voisin olla äkäpussin kanssa yhä samassa kodissa kunhan ei olisi seksiä ja jos ei ole suoranaista henkistä väkivaltaa. Ei minua kiukuttelu ja tuhina haittaa jos toisesta on hyötyä elämän helpottamisessa ja on käytännöllistä asua yhdessä.

Päivämäärä:   17.11.24 14:25:37

Terveystarkastukseen mars! Monikin sairaus oireilee noin ja nyt olisit potkimassa pellolle sairastuneen miehen. Aika tylyä, mietippä omalle kohdalle.

Päivämäärä:   17.11.24 14:30:22

Ota ihan oikeasti laskin käteen ja katso, mitä miehen ja miehen hevosten elättäminen sinulle maksaa juuri nyt.

Päivämäärä:   17.11.24 14:39:36

Jos olet autolla ajon oppinut, opit kyllä koneiden käytön.

Rohkeutta se vain vaatii, vain sinä estät sitä muutosta tapahtuvaksi. Kaikki järjestyy kyllä, tavalla tai toisella.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.11.24 14:49:42

Entä jos mies ei suostu lähtemään? Ota huomioon, että saatat joutua niiden hevosten takia oikeusprosessiin, mies on tehnyt sinulle töitä vuosia / vuosikymmeniä. Mies saattaa olla oikeutettu saamaan erossa osan omaisuudestasi.

Et voi noin vain potkia pihalle miestä, joka on käytännössä tehnyt tilan työt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.