Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nyt alkaa olla usko parempaan koetuksella

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   17.11.24 09:05:18

Aina aiemmin elämässä on ollut ehkä joitain joko arkisia tai isompia vastoinkäymisiä, mutta on voinut "luottaa", että vaikeamman hetken jälkeen seuraa aina vähintäänkin tasaisempi ajanjakso tai jopa jotain mukavaa tapahtuu. Nyt taas viimeiset n. 2,5 vuotta elämäni on tuntunut olevan jatkuvaa alamäkeä, välillä loivempaa ja välillä sitten aina tulee äkkipudotuksia.

Tiedän, että monen (mukavan) asian toteutuminen on itsestä kiinni, enkä siis odota, että jotain kivaa tapahtuu, jos istun kotona odottelemassa. Muttanyt rupeaa jatkuva yrittäminen ja joka aamu toiveikkaana nouseminen käydä ylitsepääsemättömiksi. On varmasti monia, joilla on vielä paljon vaikeampi tilanne ja olen heihin verrattuna edelleen onnekas, mutta kyllä tässäkin on ollut kestämistä ja huumorintaju koetuksella.

En nyt ryhdy tähän luettelemaan, mitä kaikkea näiden 2,5 vuoden aikana on tapahtunut, mutta lyhyesti sanottuna on sattunut sekä isompia vastoinkäymisiä, joita harva kohtaa elämässään, että sitten sinäänsä arkisia asioita, mutta sellaisella tahdilla, ettei tosikaan. Välillä voi olla välissä kaksi viikkoa, että ei satu mitään erikoista ja on "vain" hirveä kiire ja stressi töissä, mutta sitten taas tulee jokin kurja uutinen, jotain hajoaa tms. Olen menettänyt myös tänä aikana esimerkiksi KOLME lemmikkiä, joista yksi oli vasta pentu ja ehti olla minulla vain muutaman kuukauden, kunnes sairastui niin, että jouduttiin lopettamaan.

Jos tässä nyt käydään läpi esimerkiksi loka-marraskuuta, niin olen ehtinyt kuulla erään sukulaisen vakavasta sairaudesta, saanut itse kroonisen sairauden diagnoosin (erään aiemman sairauden lisäksi), autosta on mennyt (uudehko) rengas, läppäri on hajonnut, jääkaappi on hajonnut, posti on hukannut pakettini ja sain tietää, ettei määräaikaisuuttani jatketa.

Olen yrittänyt myös järjestää kivoja juttuja, esimerkiksi ilmoittautua kiinnostavalle käsityökurssille, mutta se peruuntuikin. Viime viikonlopulle olin sopinut ensin treffit miehen kanssa, joka vaikutti kiinnostavalta ja sitten seuraavalle päivälle näkemisen kaverin kanssa, mitä odotin innolla. No, mies teki oharit ja sitten kaverikin perui, koska tuli jotain kiinnostavampaa tekemistä. Olin myös sopinut vuokra-asunnon näytön ja sallin jo itseni olla vähäsen innoissani, että löytäisin kivan uuden kodin (vuokranantajani haluaa myydä nykyisen asuntoni). Ei minua kuitenkaan valitettavasti valittu uudeksi asukkaaksi hakemaani asuntoon. Tämä nyt ei toki sinällään ole mitään epäonnea, hakijoita oli varmasti monia, mutta ei se nyt tietysti mieltä piristänytkään.

Suurin osa näistä asioista on täysin toisistaan riippumattomia, mutta kun tarpeeksi tulee lunta tupaan, niin voin kertoa, että vastoinkäymisetkin rupeavat tuntumaan joltain henkilökohtaisilta loukkauksilta. ja se myös syö, että tosiaan kun yrittää järjestää jotain kivaa, oli se sitten uusi harrastus tai kavereiden näkeminen, niin hommasta ei meinaa tulla mitään, tulee peruutus tms.

Kävin viime keväänä muutaman kerran juttelemassa työterveydessä asioistani, kun tuntui jo silloin, että voimat rupeavat loppumaan. Psykologi sanoi tuolloin, että tuntuu, ettei hänellä ainakaan ole oikein keinoja auttaa, koska kuulostaa siltä, että olen jo yrittänyt kovasti, en ole lannistunut vastoinkäymisistä ja olen yrittänyt esimerkiksi järjestää mielekkäitä asioita elämääni.

Nyt tuntuu, että positiivisella ajattelulla ja parempaan uskomisellakin on rajansa. Olen myös ruvennut miettimään, että sellaiset sanonnat, kuin että kaikki järjestyy tai muuttuu paremmaksi, eivät ole mistään kotoisin. Ei ole sanottua, että asiani kääntyvät paremmalle tolalle, vaikka toisaalta on hämmentävää, miten paljon etenkin tuollaisia arkisia vastoinkäymisiä yhdelle ihmiselle voi osua.

Monet sellaiset asiat, joita moni muu pitää itsestään selvinä, ovat ruvenneet jo tuntumaan ihmeiltä. Tunnen oikeasti jo valtavaa kiitollisuutta siitä, jos joku sovittu tapaaminen toteutuu, tai pesukone pesee pyykit ongelmitta :D

Re: Nyt alkaa olla usko parempaan koetuksella

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.11.24 09:08:55

Seuraan ketjua mielenkiinnolla, ihan samoja kokemuksia ja ajatuksia ! Väliin miettii mitä järkeä tässä jatkuvassa ponnistelussa ja tulipalojen sammuttelussa on.. ja koska on se "luvattu parempi aika" ?

Lähettäjä: Kolkki 
Päivämäärä:   17.11.24 09:15:23

En osaa sanoa mitään muuta kuin toivottaa kovasti Tsemppiä!

Itselläni on oikeastaan kovin samanlainen tilanne ja lopulta oma vakava sairastuminen vei loputkin voimavarat sen arkisen härdellin kestämisestä. Toivoa paremmasta en kuitenkaan aio menettää, ja aina yritän muistaa, että voisi olla huonomminkin.

Ja tärkein: vastoinkäymiset saa suututtaa. Jospa se on vihan ja pettymyksen tunne, joita tässä nyt jostain syystä pitää harjoitella.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.24 09:24:53

Tuohon on vaikea sanoa yhtään mitään, muuta kuin koira(takaa) kestää! Jos yhtään lohduttaa, itselleni oli saman tyyppinen elämänvaihe kolmekymppisen ja se kesti melkein 5 vuotta. Sitten elämä alkoi tasaantua ja tapahtua hyviä asioita peräjälkeen.
On todella vaikeaa pysyä positiivisena, eikä mielestäni tarvikaan, mutta kannattaa käsitellä tunteet (ja toki antaa niiden tulla). Jos nyt katkeroituu, se on karhunpalvelus tulevaisuudelle: kun hyviä asioita tapahtuu on niin kyyninen, ettei niistä saa mitään.
Hyviä asioita on varmasti vielä tulossa, koittakaa jaksaa!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.11.24 09:32:45

Itselle ei ole tapahtunut mitään hyviä asioita oikeastaan koskaan. Tasapaksua ja jos näyttää että jotain hyvää tapahtuisi tulee lähes välittömästi jotain joka kumoaa sen.
Siksi en enään osallistu hevoskimppaan, kolmessa ollut mukana ja jokainen hevonen loukkaantunut, ei tulevaisuutta kun pullahevosena.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   17.11.24 09:35:56

Tervetuloa epäonnisten kerhoon.

Lähettäjä: jooo 
Päivämäärä:   17.11.24 09:42:26

Samaistun.

Huomaa myös, että monien on vaikea ymmärtää tilannetta ja pitävät hankalana valittajana, jos itsellä arki rullaa ilman suurempia murheita. Kavereita kun ei muutenkaan ole hirveästi, niin en nyt joka vastoinkäymisellä heitä toki haluakaan kuormittaa, mutta isommat joita jaan, niin silti ei meinaa saada ymmärrystä vaan enemmänkin sellaisia "no mutta ulkona paistaa hei aurinko" tai "vastoinkäymisistä aina oppii ja nyt olet taas paljon vahvempi" - fraaseja. En tietenkään odota, että kukaan kaveri mitään ratkaisua tilanteisiin keksisi, mutta ottaisin mieluummin kuuntelemisen ja jonkin pahoittelevan kommentin kuin nuo tekopirteät "no mutta..." - jutut.

Lähettäjä: Fur 
Päivämäärä:   17.11.24 10:39:19

Kyllä jokaisella tulee raja välillä vastaan. Elämä ei todellakaan ole tasapuolista, jollekin käy vastoinkäymisiä aivan liikaa! Itse ainakin olen muutaman kohdalla ajatellut, että on sattunut liikaa ja myös niiden haasteiden kanssa rämpiminen on saattanut aiheuttaa lisää vaikeuksia, koska jaksaminen on loppunut.

Tässä muutamia ajatuksia tekstistäsi.
Ei tarvi uskoa mihinkään parempaan, silti voi ottaa vastaan sen hyvän, mitä kohdalle sattuu. Vastoinkäymisiä ei todellakaan tarvitse jättää käymättä läpi ja ne saa suututtaa ja herättää tunteita. Varsinkin menetykset yms anna surun tulla. Itselle on ollut ratkaisevaa sitten huomata hyvää. Ihan just se tavallinen arki, ettei vene keiku on arvokasta. Vaikeina aikoina olen yrittänyt vähentää kalenterista kaiken, mitä voi ja panostaa kunnolliseen ruokaan ja lepoon.

Oma sairastumisesi, todella ikävää ja tämä varmasti vaikuttaa elämääsi. Onko sairaudestasi paljon tutkimuksia, lääkitys nykyaikaista ja hoidettavissa? Itsellä pari kroonista sairautta, toinen paheneva. Omaa mieltä helpottaa, että olen voinut saada tietoa sairaudesta ja sairaus on lääkittävissä. Vertaistukea voin suositella lämpimästi. Tee vaikka feikkiprofiili faceen ja liity siellä ryhmiin. Olen itse niissä sivustaseuraajana, osa keskustelusta on minulle turhaa, osasta julkaisuja olen saanut paljon tietoa ja omille ajatuksille selkeyttä. Monelle sairaudelle on ihan virallisia yhdistyksiä, joiden kautta myös omaiset voivat saada vertaistukea, joka hyväksi esim. jos sinulla on lapsia. Itse en ole vielä 100% sinut sairauteni kanssa, en tiedä tulenko ikinä olemaan. Jollain tasolla ymmärrän, että minun täytyy se hyväksyä. Ja hyväksyä se tosiasia + tehdä itse se työ käytännössä, että elintavat ratkaisee pitkälle vointini ja varmasti 20v päästä vielä merkittävämmin.

Just toi, että positiivisella ajattelulla on rajansa!!! Tämä, ja isosti!!! Itsellä mahdollisuus käydä kerran viikkoon sellaisessa harrastuksessa, jossa jotenkin saan päätä nollattua. Ei siellä kukaan tiedä, että tulen paikalle yleensä pahemmalla mielellä mitä lähden. Voin tehdä aktiviteettiä omalla energiatasollani, kukaan ei huomaa, jos "lusmuilen". Jotenkin tosta on muodostunut mulle tilanne, mistä saan sitä positiivistä ajattelua ja loppuilta yleensä on aika jees. Tossa varmaan tapahtuu joku dopamiinijuttu, sillä itse en koe olevani kovin aktiivinen vaikuttaja oman olon parantamiseksi vaan kehossa varmaan tapahtuu jotain. Ei mun ajatuksenvoima riittäisi ollenkaan samaan ponnistukseen.

Sen oon kans tehnyt, että oon jutellut kavereille. Yhdelle yhdestä haasteesta ja toiselle toisesta. Kaikki kaverini ei edes tiedä vielä sairastumisestani. Ei siksi, että siinä olisi jtn salattavaa, en vaan jaksa jokaisen kanssa käydä asiaa läpi. Sen yhden kanssa juttelen sairasasiat ja sit jutellaan muuta, toisen kanssa asuntoasiat (todellakin kuormittaan, mun pitäisi päästä muuttamaan asap) ja kolmannen kanssa työasiat (aika ok mulla nyt, mutta kyllä työ on niin iso osa elämää, että hyvä vähän purkaa muualla kuin työpaikalla). Tälleen saan jutella sit ihan muita asioita ei mene kaikki kaveriaika omissa syvissä vesissä sukelteluun ja voin olla tueksi muiden kuuntelijana. Se on itselle kans hyväksi, ettei tarvi kaikesta kokoajan avautua, vaan saa olla kuuntelija tai just sivustaseuraaja tuolla vertaistukijutuissa.

Älä luovuta, koska et kuulosta siltä, ettei sulle olisi millään mitään väliä. On ok, että sulle on väliä ja haluat, että sun asiat tulee kuntoon! Osa ei ehkä ikinä tule, mutta se ei tarkoita sitä ettetkö saisi haluta edistää asioita. Vaikkei rahaa olisi, niin haaveilla kyllä saa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.11.24 10:45:55

Ymmärrän sinua aloittaja, itselläni ollut sama tilanne kohta 8(!) vuotta. Pikkuhiljaa alkaa peruspositiivisuus ja toiveikkuus karista.

Järjestän itselleni pieniä positiivisia juttuja arkeen joiden voimalla jaksan -olisiko mahdollista sinullekin.

Olen myös yrittänyt omaksua asennetta, että turha odottaa mitään ulkopuolista pelastajaa ja tai pelastusta, yritän itse sinnikkäästi muuttaa elämäni suuntaa parempaan, vaikka vastustaakin. Opiskelen, teen neljää työtä (vain yksi täysipäiväinen), yritän saada passiivisia tuloja aikaan. Toistaiseksi tämä raataminen näkyy tilanteen pienenä paranemisena.

Mitään turvaverkkoja minulla ei ole. Eikä myöskään ketään jonka kanssa puhua haasteista. Tuleepa ainakin vahvemmaksi ja yli-itsenäiseksi.

Lähettäjä: kuuntele tää 
Päivämäärä:   17.11.24 11:30:10

Jos et ole kuullut vielä tätä biisiä, niin ehdottomasti kuunteluun!!!!

Juju - Et sinä yksin

Kuuntele sanatkin ajatuksella. Itselle toimii tsemppibiisinä. Kerro mitä tykkäsit!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.