Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selkä menosuuntaan, jalat? OL

Lähettäjä: Tyhmä 
Päivämäärä:   15.11.24 10:34:36

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta nykyään lapsia kuljetetaan selkä menosuuntaan pitempään kuin ennen, ihan lasten turvallisuuden takia.

Mutta miten ne jalat mahtuvat olemaan? Onko tässä nyt jokin juttu, jota en tajua?

Re: Selkä menosuuntaan, jalat? OL

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   15.11.24 10:47:32

Lapsi istuu risti-istunnassa tai ilman kenkiä niin, että jalkapohjat on takapenkin selkänojaa vasten ja jalat koukussa. Istuimessa on tukea sivuilla, joten reidet/lonkat voi nojata istuimen reunoihin. Asento on siis leveä haara. Istuimen voi myös asentaa aika irti takapenkin selkänojasta ( jos auton pituus antaa myöden), jolloin tilaa tulee enemmän jaloille.

Lapset on paljon notkeampia kuin aikuiset, joten asennot on heille ihan mukavat. Lisäksi toisin päin matkustaessa jalat roikkuu monilla ilmassa, kun polvitaipeet ei riitä kunnolla istuimen etureunan yli. Se nyt ei ole kenelläkään pidemmällä matkalla kiva asento.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.24 11:14:04

Jaloille on kyllä vähän tilaa ja jalat myös ylettyvät selkänojaan mikä on huomattavasti mukavampaa kuin se, että jalat roikkuu ilmassa.

Toki oli istumasuunta mikä tahansa niin mikään ei ole lapselle täysin optimi joten tämä kannattaa huomioida taukojen määrässä kun ajaa pitkää matkaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.11.24 11:22:53

Hyvin mahtuu ainakin meidän lasten jalat. Eivät olw koskaan valittaneet mitään asiasta ja ovat kyllä sellaisia rutisijoita että jos sukkakin vähän kiertää, heti alkaa kauhea valitus. Taatusti siis kuuluisi ja pitkälle, jos olisi epämukavaa siellä autossa.

Mieluummin niitä koukussa pitävät kuin roikkumassa penkin reunan yli ilman tukea, silloin jalat puutuu. Esim linja-autossa huomaa, että alkavat asettelemaan ja nostamaan jalkojaan penkille kun eivät yllä jalat maahan.

Toki monesti vaatii silti vähän isomman auton, että kuski mahtuu myös. Meillä skoda suberb tämän vuoksi.

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   15.11.24 11:24:11

Mieti istuvasi korkealla jakkaralla jalat ilmassa ilman tukea roikkuen. Kuinka nopeasti se kävisi epämukavaksi? Istuisitko kuitenkin mielummin jalat ristissä/koukussa tai edes jalkojen alle jotain tukea saaden?
Jos katsot lapsia leikkimässä lattialla niin harvemmin he jalat suorana istuvat. Lapset ovat joustavia ja notkeita ja mahtuvat kyllä istumaan selkä menosuuntaan yllättävän pitkään.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   15.11.24 11:40:44

Lymfakanavat koetuksella istuipa lapsi miten päin tahansa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.11.24 12:18:58

Komeetta:

Jos nyt lähdetään siitä, että ihmistä ei ollenkaan tehty istumaan ja istuessa aina kaikki kierto elimistössä kärsii, niin enpä näkisi sitä automatkaa ihmisen pahimpana uhkana vaan enemmänkin nykyiset elämäntavat kun istutaan koulussa tai töissä 8h ja illalla sohvalla puhelinta selaten loput 8h tuntia.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.11.24 12:44:20

Ja kun aikuiset on huolissaan siitä, että lapsen jalat on koukussa, niin kuinka monen aikuisen jalat mahtuu olemaan suorana autossa? Koukussa nekin ovat. Ja sama juttu tuolilla. Itse olen alle 1600cm ja minulla ei aina yletä jalat maahan edes tavallisella tuolilla. Tuntuu tosi epämukavalta. Siksi nostan ruokapöydässäkin (en kylässä vieraammilla) jalat koukkuun tai risti-istuntaan. Mutta valtaosalla normaalipituisista aikuisista (varsinkin miehistä) jalat on enemmän ja vähemmän koukussa. Eikä sitä kukaan kauhistele.

Lähettäjä: Pikkasen pläski 
Päivämäärä:   15.11.24 13:02:57

...

Totta tämäkin. Olen lihava ja iso, 178 cm ja 120 kg. Silti mulle mukavin asento esim saunapenkillä on nostaa jalat syliin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.11.24 13:12:54

Jostain syystä vanha kansa väittää, että häijyä tekee kun jalat on koukussa. Vertailuksi näytin boeing-lentäjän asentoa lepotilassa, missä jalat ylempänä. Ei riittänyt sekään ja on vaa paras miltä näyttää eikä kukaan naura. Viis siitä, jos niskat retkahtaa kolarissa. No sellaisten kyytiin ei ole lapsellani asiaa. Vaikka itse matkustin korokkeella, nyt ei ole pakko toimia niin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.11.24 13:19:56

Vanhalla kansalla on itsellä jäykät polvet ja aikaa siitä kun oli vielä nuori ja vetreä niin kauan, että kuvottelevat muidenkin olevan yhtä jäykkiä.

Lähettäjä: WWW 
Päivämäärä:   15.11.24 14:01:10

" Itse olen alle 1600cm ja minulla ei aina yletä jalat maahan edes tavallisella tuolilla."

Mikä ihme tuo on. Jokainen ihminen on alle 1600cm pitkä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.