Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miks ihmiset vie koiria hautausmaalle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.11.24 19:18:37

Ärsyttävää!!!
Porteissa on kielto merkit. Ja ei kiva jos kakkii tai pissii jonkun haudoille. Tykkäisitkö itse jos omaisesi haudalla käydessä astut kakkiin? Jotain kunnioitusta. Koirille on muitakin ulkoilutuspaikkoja.

Täälläpäin usein näkee koiran ulkoiluttajia hautausmaalla. Törkeää.
Ja eivät ole mitään "laitapuolenkulkujoiden koiria tai ulkoiluttajia" vaan päinvastoin!!! Ne sentään kunnioittaa hautausmaita.

Re: Miks ihmiset vie koiria hautausmaalle

Päivämäärä:   14.11.24 19:21:11

Lain mukaan koiran saa viedä hautuumaalle. Mutta ite en ymmärrä, miksi sen koiran pitäisi siellä käydä. Joutaa koirat odotella autossa tai kotona nyt edes sen aikaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.11.24 19:21:27

On kyllä ihan perkeleellisen iso ongelma!

Päivämäärä:   14.11.24 19:21:52

Ilmasia luita!

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.11.24 19:22:35

Koska minulla on oikeus, eikä tämä meidän sesse ketään haittaa.

Päivämäärä:   14.11.24 19:32:53

Totta helvetissä käyn isäni haudalla isäni koiran kanssa. Isot ongelmat teillä :D

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.11.24 19:35:12

Asuin aikanaan hautausmaan vieressä. Käytiin siellä koiran kanssa usein lenkillä, samoin kuin monet lähialueen ihmiset kävivät siellä juoksemassa/muuten ulkoilemassa/kuntoilemassa. Hautausmaan poikki kulki suosittu luontopolku. Ja tietenkään en kusettanut koiraa kenenkään haudalle, vaan pysyimme hautausmaan alueella olevilla ulkoiluteiteillä eikä menty itse hautakortteleihin. En näe tässä mitään väärää.

Eri asia, jos kyseessä on jonkun kirkon kupeessa oleva pieni hautausmaa jossa ei ole muuta kuin hautoja. Tällä hautausmaalla ei ollut kirkkoa/kappelia. Ja tunsin myös hautausmaalla vahtimestarina työskentelevän henkilön, illalla kun portit laitettiin kiinni hän käytti hautausmaata koirapuistona ja päästi koiransa sinne vapaana juoksemaan. Ei hautakortteleihin, vaan tyhjille viheralueille, joita ko. hautausmaalla oli paljon.

Lähettäjä: Jyvä 
Päivämäärä:   14.11.24 19:35:21

Ajattelemattomia mitäväliii-ihmisiä. Ehkä heidän mielestään on tiukkapipoista, että jotkut eivät halua kuulla hautuumaalla koiran haukkua tai nähdä koiran sotkemia hautoja. Nätisti kulkeva koira, jota ei päästetä haudoille, ei oikeasti muodosta mitään haittaa, mutta kyse on käytöstavoista. Ihan samoin kuin kovaääninen möliseminen tai musiikin jumputtaminen hautuumaalla on rumaa.

Päivämäärä:   14.11.24 19:37:09

- on malliesimerkki siitä, kuinka ihmiset inhimillistää lemmikkejään.
Viedään isän koiraa isän haudalle ja uskotellaan, että se koira tajuaa missä ollaan.
Heidän mielestään koira on tietenkin hän eikä se.

Lähettäjä: Jyvä 
Päivämäärä:   14.11.24 19:37:10

Ja itse ymmärrän kyllä, jos koira on ollut vainajalle tärkeä. Silloin on ihan kauniskin ele ottaa se joskus mukaan haudalle. Mutta noin yleensä en oikein ymmärrä, miksi sesse pitää viedä hautausmaalle.

Päivämäärä:   14.11.24 19:39:39

Minusta tässäkin pitäisi muistaa molemmin puolinen kunnioitus. Jos oikaisee hautuumaan hiekkatien poikki koiran kanssa, ei se haittaa ketään.

Sen sijaan pitäisi olla selvää ettei koirien anneta kuseskella tai tehdä tarpeitaan haudoille. Sen takia itse en nää hautuumaata kovin kätevänä lenkkipaikkana. Jotta voin varmistaa ettei koira nosta jalkaa hautakivelle, pitäisi hihna pitää erittäin lyhyenä ja olla päästämättä haistelemaan mihinkään väärään paikkaan. Voisi olla ihan kiva kävellä vaikka pyhäinpäivänä hautuumaan läpi kynttilöitä ihastellen, mutta ei tuo muuten kovin hyvä valinta olisi. Vähän sama kuin kauppakeskuksissa. Helpottaa elämää, jos joskus voi läpi kulkea, mutta ei sinne muuten mikään hinku ole.

Joskus olen myös kulkenut koiraani kantaen.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   14.11.24 19:45:13

Miksi tällaiseen ketjuun pitää tulla valehtelemaan?? Tasan tarkkaan ei yksikään Suomalainen hautausmaa ole mikään liikuntapaikka tai luontopolku!! Jotain kunnioitusta?! Hävetkää.

Lähettäjä: Äksy 
Päivämäärä:   14.11.24 19:54:34

Mä käyn usein koiran kanssa kävelyllä hautuumaalla. Koirani kulkee valvotusti vierelläni, ei tallustelee kenenkään haudalla tai kuseskele.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   14.11.24 20:03:28

Porttien kieltomerkit ei ole lainvoimaisia. Ne palvelee juurikin aloittajan kaltaisia ihmisiä, jotka sitten suureen ääneen asiaa ihmettelee.

Minä ymmärrän täysin, että hautausmaalle mennään koiran kanssa. Hautausmaalla tulee käytyä useammin, kun sen voi yhdistää koiralenkkiin.

Tietenkin pelisilmää pitää olla, eikä saa koiraa päästää kulkuväyliltä poikkeamaan kuseksimaan haudoille ym itsestäänselvää.

Lähettäjä: Mnn 
Päivämäärä:   14.11.24 20:19:42

Muistan kerran hautausmaalla, kun joku tyyppi piti kahta pikkukoiraa vapaana ja toinen kusi jonkun hautakiveen. Todellakin sanoin tyypille ajatukseni.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   14.11.24 20:22:45

Täällä puiston keskellä olevalla hautausmaalla koirakieltomerkit on aikoja sitten poistettu koska lain mukaan koiran kanssa ei enää ole kielletty hautuumaalle menemästä. Käymme juhlapyhinä ja joskus muutoinkin viemässä kynttilöitä palamaan sinne vainajiemme muistoksi ja ystävämme haudalle samalla kun käymme lenkillä koiramme kanssa. Niin täällä tekevät monet muutkin. Eikä kukaan katsele kieroon. Emme toki asu myöskään Suomen biblebeltillä missä pipot kovin kiristää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.11.24 20:35:39

Koska koiran saa viedä hautausmaalle. Mutta en hyväksy koirien kusettamista hautakiville, röyhkeyden huippuja sellaiset. Varmaan samoja ketkä jättää kakat keskelle katua ja vievät juoksuisen nartun koirametsään.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   14.11.24 20:38:51

Asun sopivan lenkkeilymatkan päässä hautausmaasta ja omistan koiran, joten miksi jättäisin koiran pois hautuumaakäynniltä? Osaan myös siivota koiran kasat hautausmaalta, ja katson ettei tee tarpeitaan suoraan haudoille.

Mites aloittaja suhtautuu siihen, että meillä hautuumaalla on huussi? Tai siihen, että hautausmailla kulkee paljon oravia, lintuja ja jäniksiä, joskus kettuja ja poroja? Ne myös tekevät tarpeitaan hautuumaalle.

Päivämäärä:   14.11.24 20:46:09

Kaikki mikä ei ole laissa erikseen kiellettyä on minä minä minä tyypeille sallittua.
Ei väliä käytöstavoista, ei moraalia ei etiikkaa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.11.24 20:47:29

Hautausmaat ovat lain mukaan nykyään täysin sallittuja koirille. Toki hienotunteisuus huomioon otettava. Kieltokyltit ovat ajalta ennen lakimuutosta, mitta mitään merkitystä niillä ei ole.

Viimeksi kun kävin isäni haudalla, se oli täynnä kaninpapanoita. Kuka kertoisi pupuille, ettei moinen ole sopivaa. Onneksi oli koira mukana ja niitä kakkapusseja, joihin papanat sai kerättyä.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   14.11.24 20:49:36

Eipä ollut taannoin erityisen mukava löytää tuore koiranpaska isäni haudalta. Olisinpa mennyt vähän aikaisemmin.

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   14.11.24 20:50:29

Ja sitten vielä ihmetellään sääntö-Suomea.

Päivämäärä:   14.11.24 20:50:55

Koira ei oikeasti ymmärrä tuon taivaallista, mikä on hautausmaa saati että siellä saattaa nukkua sen entinen omistaja. Inhimillistämistä tuommonen lässytys.

"Osaan myös siivota koiran kasat hautausmaalta, ja katson ettei tee tarpeitaan suoraan haudoille."

Miksi viet koirasi kuselle ja passkalle hautausmaalle?

Päivämäärä:   14.11.24 20:51:07

"Viimeksi kun kävin isäni haudalla, se oli täynnä kaninpapanoita. Kuka kertoisi pupuille, ettei moinen ole sopivaa."

Kovin tyypillistä minä minä minä heebon argumentointia.
Tuolla logiikalla minä saan ryöstää pankin, koska olen nähnyt kakaran varastavan kaupasta tikkarin.

Päivämäärä:   14.11.24 20:54:19

” Miksi viet koirasi kuselle ja passkalle hautausmaalle?”

Sitä koiran paskantamista ei voi kyllä estää. Se kyykistyy vaikka vauhdista, jos hätä iskee.

Lähettäjä: Taas 
Päivämäärä:   14.11.24 20:55:33

Ihan samoin kun koira ei ymmärrä kuolleen hautaa, ei kuolleet ymmärrä jos koira siellä kulkee. Kaikessa on kysymys elävien ihmisten ajattelumaailmasta. Turhaa tekopyhyyttä puhua moraalista tai etiikasta, aivan yhtä itsekästä kuin jos ei huolehdi siitä, mihin koira tekee tarpeensa.

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   14.11.24 20:56:43

Hautausmaalle paskantamisen voi estää niin ettei vie koiraa hautausmaalle.

Päivämäärä:   14.11.24 20:57:22

"Sitä koiran paskantamista ei voi kyllä estää. Se kyykistyy vaikka vauhdista, jos hätä iskee."

No kyllä voi ellei ole joku fyysinen ongelma. Ja jos on, tämmönen passkaperse ei kuulu hautausmaalle.

Lähettäjä: Vappu 
Päivämäärä:   14.11.24 20:58:47

Kai sen koiran pitää päästä hautajaisiinkin.

Päivämäärä:   14.11.24 21:00:06

” No kyllä voi ellei ole joku fyysinen ongelma. Ja jos on, tämmönen passkaperse ei kuulu hautausmaalle.”

Oma koira kyllä paskalle kyykistyy vaikka kesken pyöräilyn kun hätä iskee. Ei ole mitään fyysistä ongelmaa.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   14.11.24 21:00:25

Koska en viitsi erikseen lähteä n. kahden kilometrin matkaa haudalle. Kävelen joka tapauksessa koiran kanssa hautausmaan ohi useamman kerran viikossa. Samalla hoituu kynttilöiden sytyttämiset, kukkien kastelu ja muu yleinen haudan huolto. Ennen jätin koiran ulkopuolelle kiinni mutta kerran teinit keksi heitellä sitä kivillä. En ole sen jälkeen viitsinyt jättää koiraa aitaan kiinni ulkopuolelle.

Päivämäärä:   14.11.24 21:02:09

Pyöräileekö piste useinkin hautausmaalla ympäriinsä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.11.24 21:02:25

Asuin nuorena hautausmaan vieressä, lähellä oli ravitalli ja isännät kävivät päästämässä hevosilla lenkkiä hautausmaan isolla päätiellä. Suurin osa kävijöistä tykkäsi, tämä oli 80-likua ja monella vanhalla ihmisellä oli vielä muistoja oman talon hevosesta, muistan kun eräskin mummeli joka kävi miehensä haudalla sanoi aina, että " Kalle" oliisi ollut tosi mielissään kun tietäisi että sai hautapaikan ihan tästä hevosajotien vierestä :)

Kaipaan aikaa kun kaikesta ei jaksettu pahoittaa mieltä. Mitä ihmettä se koira siellä ketään haittaa, kun omistaja huolehtii ettei se tee tarpeitaan tai korjaa jäljet?

Päivämäärä:   14.11.24 21:05:25

” Pyöräileekö piste useinkin hautausmaalla ympäriinsä?”

Piste ei edes käy hautausmaalla, mutta otinpa kantaa tuohon koiran paskalle kyykistymiseen. Samalla tavalla se koira kyykistyy paskalle kävellessäkin, vaikka kuinka vetäisi perässä.

Päivämäärä:   14.11.24 21:10:01

Pitääkö nämä koirat viedä passkalle siis hautausmaalle jos noin vain yhtäkkiä ilman ennakkovaroituksia alkavat sontia? Itse ainakin omia koiria osaan lukea että milloin on hätä tulossa. Myös pyöräillessä.

Päivämäärä:   14.11.24 21:10:24

Hautausmaan edessä saa olla vaikka sata kieltomerkkiä, kieltomerkit ovat laittomia.

Päivämäärä:   14.11.24 21:12:16

"Tuolla logiikalla minä saan ryöstää pankin, koska olen nähnyt kakaran varastavan kaupasta tikkarin."

Varastaminen on laitonta kun taas koiran vieminen hautausmaalle ei ole. Eivät ole siis verrattavissa toisiinsa.

Päivämäärä:   14.11.24 21:12:33

"kieltomerkit ovat laittomia."

Ei ne nyt sentään laittomia ole.

Päivämäärä:   14.11.24 21:13:37

” Pitääkö nämä koirat viedä passkalle siis hautausmaalle jos noin vain yhtäkkiä ilman ennakkovaroituksia alkavat sontia? Itse ainakin omia koiria osaan lukea että milloin on hätä tulossa. Myös pyöräillessä.”

Kaikki koirat eivät paskomisaikeitaan kerro etukäteen. Ja joskus paskoja tehdään useampi kuin yksi.

Päivämäärä:   14.11.24 21:15:06

Eli pisteen mukaan näillä syillä on ok paskottaa koirat hautausmaalle. Ja sitten ihmetellään, miksi koiria ja niiden omistajia ei oikein haluta mihinkään.

Päivämäärä:   14.11.24 21:16:29

Antaako nämä ihmiset koirien sontia kerrostalon rappukäytävään ja muihin paikkoihin, kun se vaan nyt sattu kaki tulemaan nyt?

Päivämäärä:   14.11.24 21:17:28

"Varastaminen on laitonta kun taas koiran vieminen hautausmaalle ei ole. Eivät ole siis verrattavissa toisiinsa."

Opettele lukemaan.
Kani saa paskoa hautausmaalle, niin koirakin saa.
Pentu varastaa tikkarin, niin minä saan ryöstää pankin.

Päivämäärä:   14.11.24 21:21:17

Omat koirani olen kaikki kyennyt kouluttamaan siihen, ettei kaikkialle paskota. Joka ikinen on tarvittaessa kyennyt pidättelemään sen aikaa, että päästään sopivammalle paikalla kyykistymään. Sitä kakkaa ei myöskään tule jatkuvasti, joten kun sen koiran on kakittanut, niin sen jälkeen voi viettää vaikka puoli päivää hautausmaalla ennen kuin koiralla on uusi hätä. Nykyään minulla ei ole koiria, mutta minua ei tippaakaan haittaa koirat hautausmaalla, kunhan omistaja huolehtii että ne käyttäytyy.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   14.11.24 21:31:03

Missä välissä käytöstavat lakkasivat olemasta? Jos jokin ei ole vähintään lailla kielletty, niin "minä ainakin".

Ja sitten syy onkin se, ettei viitsi lähteä erikseen.

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   14.11.24 21:36:04

Olen joskus lenkin yhteydessä vienyt kukkia tai kynttilän. Olen kuitenkin pitänyt koiraani kokoajan sylissä.

Päivämäärä:   14.11.24 21:37:24

Koiran omistajien vakio ”koska muutkin niin minäkin” jos kani kakkaa haudalle, niin minunkin koira saa kakata. Hu hei mitä sakkia.
Minä huolehdin siitä, että koirani on tarpeet hoitanut muualle ennen hautuumaalle menoa ja jos joku ripuli vaivaa ettei pysty ennakoimaan, niin en vie sellaisiin paikkoihin joita on epäsopivaa sotkea. Hyi yök millaisia käytöstavattomia koiran omistajista löytyy.

Päivämäärä:   14.11.24 21:52:57

Sylissä olen koiraa pitänyt, ketä se siinä haittaa? On hiljaa eikä pääse kusemaan tai paskomaan siellä minnekään.

Päivämäärä:   14.11.24 22:36:51

Lähettäjä*Remontti Riku *

Päivämäärä14.11.24 19:37:09

- on malliesimerkki siitä, kuinka ihmiset inhimillistää lemmikkejään.
Viedään isän koiraa isän haudalle ja uskotellaan, että se koira tajuaa missä ollaan.
Heidän mielestään koira on tietenkin hän eikä se.

^ Olet itse malliesimerkki ihmisestä joka ei ymmärrä hautausmaan symbolista merkitystä sen keskeisenä osana. Jos hautausmaalla käyminen edellyttää sitä että ymmärretään missä ja miksi ollaan, niin sitten on turha viedä taaperoita tai vauvojakaan mukana. Onko turhaa viedä vauva isänsä haudalle? Eihän se ymmärrä missä ollaan.

Koirani ei ymmärrä hautausmaasta, mutta tulen viemään jokaista koiraani isäni haudalle. Siksi koska se merkitsee minulle paljon. :)

Päivämäärä:   14.11.24 22:43:24

Vertaat koiraa ihmislapseen.
Eli inhimillistät lemmikkisi juuri kuten aikaisemmin kerroin.

Päivämäärä:   14.11.24 22:46:19

Ja joo, sama koira oli hautajaisissa ja saattamassa arkkua, sai tulla kappeliinkin. On ihmisiä joille tärkeintä elämässä on päästä kritisoimaan muita mistä asiasta tahansa ja katsomaan alaspäin. Sitten on niitä jotka näkevät kauneutta pienissä asioissa. Ensimmäisiä säälin. Meillä jälkimmäisillä oli kaunis tilaisuus. Tsemppiä mielenpahottajille.

Päivämäärä:   14.11.24 22:51:01

Voi Remontti Riku, miten hatarat argumentit sinulla onkaan. En vertaa lasta koiraan, vertaan tietoista ymmärrystä hautausmaan merkityksestä ja sen puutteesta toisiinsa, koska itse argumentoit sitä kautta, ja vastasit vastaukseni surkealla olkihattuargumentilla.

Eli sillä ei siis olekaan väliä, ymmärtääkö hautausmaan merkitystä vai ei? Kyse on vain siitä, että koira ei sinne kuulu, piste?

No hyvä, sittenhän ei ole ongelmaa. Koirat on sallittu, yksittäisten ihmisten henkilökohtaisilla inhotuksilla aiheeseen ei merkitystä, niin kauan kun hautausmaalle tulevat lemmikit ovat hallinnassa ja käyttäytyvät :)

Päivämäärä:   14.11.24 22:53:12

On täysin ymmärrettävää, että koira osallistuu isäntänsä hautajaisiin, mutta se ei ole, että pidetään ihmisoikeutena raahata koira joka paikkaan mukaan.

Päivämäärä:   14.11.24 22:57:56

Jokainen voi keksiä omia sääntöjään ja pahoittaa mielensä, kun muut eivät toimikaan kuten hän haluaa. Ihmisoikeuksilla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Koirien vienti hautausmaalle on sallittu, eikä kenenkään tarvitse olla ottamatta koiraa sinne mukaan sen takia, että joku saattaa asiasta pahoittaa mielensä. Tässä maailmassa on monta muutakin asiaa, joka kanssaeläjiltä nyt vaan on kestettävä, koska se sallittua on.

Päivämäärä:   14.11.24 22:59:42

Onneksi kaikkien ei tarvitsekaan ymmärtää. Jos tarvitsisi, niin ei kukaan saisi ikinä tehdä mitään.

Tärkeintä on se että Remontti-Rikun mielipiteet eivät lakia muuta ja jatkossakin kuljen lainkuuliaisena ihmisenä ainoastaan paikoissa missä koirat on sallittu: hautausmaalla, kauppakeskuksissa, ravintoloissa, ruokakaupoissa, terasseilla, julkisissa, toimistolla :)

Päivämäärä:   14.11.24 23:02:23

Onneksi te minä minä minä tyypit olette koirano,istajissa vain marginaali. ,uutena lakiin tulisi aika nopeasti muutos, mutta ei sekään teitä estä, koska aina löytyy selitys ja se on yleensä ku muutki.

Päivämäärä:   14.11.24 23:03:13

Korkki kiinni.

Päivämäärä:   14.11.24 23:05:29

Koirat kiinni.

Päivämäärä:   14.11.24 23:05:58

Kyllä minäminä-tyyppejä on ne ulisijat, joiden mielestä muut eivät saa elää ja tehdä sallittuja asioita, koska minäminä-tyypit ei haluu, uli uli.

Päivämäärä:   14.11.24 23:21:19

Koko hommahan lähti siitä, kun järjestyslaki tuli voimaan ja korvasi aikasemmat kuntien omat järjestyssäännöt.

Tämä asia koirista hautausmaalla unohtui siis laista.
Pitkään oli eletty, kun ihmiset vielä kunnioitti tätä vanhaa sääntöä, mutta sitten, kun minä minä minä tyypit tajusi, ettei se olekkaan kielletty, niin käytetään porsaanreikää häikäilemättä hyväksi.
Todellisuudessa nämä koiriaan hautausmaalla kusettavat eivät aluksi edes tienneet, etteivät riko lakia, vaan lukivat siitä somessa.

Päivämäärä:   15.11.24 00:09:12

Aivan käsittämätöntä vinkua jonkun yli kaksikymmentä vuotta sitten poistetun säännön perään. Onpa tosiaan ollut tärkeä sääntö, kun sitä "unohdusta" ei vieläkään ole katsottu tarpeelliseksi korjata. Ihan kuin tässä vuosien varrella ei olisi moni muukin sääntö muuttunut tai poistunut. Mutta saahan sitä toki eräät ihmiset elämäänsä edes vähäistä sisältöä kiukuttelemalla siitä, että ihmiset noudattavat nykyajan sääntöjä.

Päivämäärä:   15.11.24 00:14:38

Voimassaoleva laki on aina se jota noudatetaan – koirani käy haudoilla muistamassa edesmenneitä läheisiään.

Päivämäärä:   15.11.24 00:19:31

"koirani käy haudoilla muistamassa edesmenneitä läheisiään."

Aivan varmasti.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   15.11.24 00:53:51

En ole koskaan nähnyt hautausmaita, jossa ei portilla (ainakin pääportilla) olisi lappua että koirat kielletty. Ilmeisesti jos tätä lappua ei ole niin on sitten sallittua. Itse en koiraa sinne veisi, enkä katsoisi hyvällä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.11.24 01:12:31

En ole itse koskaan käynyt koiran kanssa hautausmaalla, mutta eivät ne minua siellä häiritse ja voin ymmärrän kyllä syyt, miksi se koira saatetaan ottaa sinne mukaan. Lenkin lomassa on helppo käydä sytyttämässä kynttilä tai kastelemassa kukat, tai kesällä ei haluta jättää koiraan kuumaan autoon kukkien kastelun ajaksi.

Tietty haudoille pissiminen ja kakkiminen tai kaivelu on huonoa käytöstä. Mutta hihnassa vierellä kävelevä koira, en näe mitään ongelmaa. Ennen hautausmaalle menoa lenkki että rakko tyhjenee ja koira saa kakattua, ja jos on joku kamala vesiripuli että on pakko paskoa viiden metrin välein niin sitten ei hautuumaalle tietenkään.

Itsekin olen muuten kulkenut bussipysäkille hautausmaan läpi ja kyllä siellä kulki ihan pyöräilijöitä ja muitakin arkikulkijoita. Miksei koiran taluttajiakin. Jos lähdetään sille linjalle että aletaan rajaamaan muiden ihmisten tekemisiä mielipiteiden eikä lakien mukaan, niin mistä sitä tietää kenen mielipidettä täytyy noudattaa milloinkin. Pelataan lakien mukaan niin on selvintä.

Lähettäjä: Katti 
Päivämäärä:   15.11.24 01:39:00

Koirat ovat ihan mukavia vieraita, näin hautausmaan työntekijänä. Mikäs siinä koiraa rapsutellessa ja omistajan kanssa jutellessa.

Meidän hautausmaalla (yksi Suomen suurimmista) käy paljonkin ihmisiä koiriensa kanssa. Suurin osa omistajista osaa käyttäytyä. Vähän kyllä ärsytti siivota tänä kesänä julmetun isoa pökälettä nurmikolta, mutta ei sekään haudalla ollut. Ja jotkut pölväkkeet päästävät koiran kävelemään hiekkahaudan hiekalle.

P.S. Suurin osa meidän pökäleistä on kettujen tekosia... Ja peurat/kauriit/oravat/rusakot syövät kukat ja nyhtävät leikkokukat maljakosta ;)

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   15.11.24 02:00:18

Eihän sitä nyt siellä tarvii pissittää tai kakittaa. Tuskin tuosta nyt hirveen isoa vahinkoa koituu kellekään. Ihan sama onko mitään typeriä lappuja, laki sallii.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   15.11.24 02:41:56

Kieltääkö laki hevosen viemisen hautausmaalle?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.11.24 03:41:46

Vaan millä estettäisiin irtokissojen käyminen haudalla paskalla? Olen nähnyt useammankin kerran.
Minä minä minä kissanomistajat kyllä näkevät vaivaa koirista, mutta tietentahtoen rikkovat itse lakia jossa kielletään kissan ulkoilu valvomatta.

Päivämäärä:   15.11.24 06:09:05

"koirani käy haudoilla muistamassa edesmenneitä läheisiään."

xDDD

Päivämäärä:   15.11.24 07:15:59

Koiria on nykyään liikaa ja sitten niiden pitäisi päästä joka paikkaan jopa kauppoihinkin.

Päivämäärä:   15.11.24 08:08:17

” Eli pisteen mukaan näillä syillä on ok paskottaa koirat hautausmaalle. Ja sitten ihmetellään, miksi koiria ja niiden omistajia ei oikein haluta mihinkään.”

No se on nyt vaan asia, mille ei voi mitään. Tottakai koiran jätökset pitää siivota, tuli se paska sitten pyörätien laitaan tai hautausmaalle. Ketään tuskin haittaa se kerätty jätös siellä roskiksessa, vaikka alunperin tuotos olisikin tullut hautausmaalle.

” Antaako nämä ihmiset koirien sontia kerrostalon rappukäytävään ja muihin paikkoihin, kun se vaan nyt sattu kaki tulemaan nyt?”

Kuten sanoin, niin eipä siinä ole mitään tehtävissä. Voit toki vetää koiraa hihnassa perässäsi ja vain lisätä siivousurakkaasi. Se paska täytyy kumminkin siivota.

” Sitä kakkaa ei myöskään tule jatkuvasti, joten kun sen koiran on kakittanut, niin sen jälkeen voi viettää vaikka puoli päivää hautausmaalla ennen kuin koiralla on uusi hätä.”

Joo ei tule jatkuvasti ei, mutta ainakin oma koirani toisinaan tekee lenkillä useamman paskan, vaikkei löysällä vatsa olekaan. Eli vaikka koira olisi tarpeensa tehnyt ennen hautausmaalle saapumista, niin silti saattaa uusi paska tulla. Liike kun pistää myös suoliston liikkeelle, joka pätee meillä ihmisilläkin.

Päivämäärä:   15.11.24 08:11:09

Ja lisätään nyt vielä sen verran, että tietenkään sitä koiraa ei viedä tekemään tarpeitaan sinne hautausmaalle. Katsotaan, ettei uroskoirat pääse nostamaan jalkaansa hautakiville jne. Mutta jos se paskavahinko käy, niin tottakai jätökset siivotaan. Kuten muuallakin.

Enkä usko hetkeäkään, että kukaan koiranomistaja veisi koiransa hautausmaalle tarpeilleen. Vahinkoja kumminkin sattuu, vaikka kuinka yrittäisi parhaansa niitä estää.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   15.11.24 09:11:32

Riku logiikkasi ontuu
Kani paskoo haudalle -> koirakin paskoo haudalle
Kersa varastaa tikkarin -> Riku ryöstää pankin.
Ei nyt ihan natsaa. Toki ei ihmetytä yhtään.

Päivämäärä:   15.11.24 09:50:20

Pisteen koiralla on jotain ongelmaa ruokavaliossa kun noin herkästi paskoo vähän väliä joka kävelyllä eikä hallitse pidätyskykyään. Tai sitten sitä fyysistä ongelmaa. Normaali koira ei pasko yhtenään.

Lähettäjä: Vihdoinkin 
Päivämäärä:   15.11.24 10:06:23

Kielletään kaikki. Varsinkin ihmisten valittaminen kaikesta.

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   15.11.24 10:22:31

"On täysin ymmärrettävää, että koira osallistuu isäntänsä hautajaisiin,"

Miksi se on haudallakäyntiä ymmärrettävämpää?

Päivämäärä:   15.11.24 10:27:43

"Miksi se on haudallakäyntiä ymmärrettävämpää?"

Silloin se kuollut isäntä on vielä paikalla ja koira haistaa hänet.
Tuhkaus tietenkin erikseen.

Päivämäärä:   15.11.24 10:31:32

Karkasi.
Koiran vieminen haudalle on taas koiranomistajan päätös. Ei koiran.
Moni koiranomistaja pitää sesseään älykkäänä olentona ja rinnastaa sen ihmiseen kuten ylhäällä yksi tapaus kertoo. "koirani käy haudoilla muistamassa edesmenneitä läheisiään.".

Päivämäärä:   15.11.24 10:33:13

Ei omalla => Oletko ihan varma, että isäsi haudalle kakkasi koira? Veikkaan ennemmin, että on ollut kettu asialla. Niitä luonnoneläimiä kun liikkuu hautausmailla ihan joka päivä. Myös esim. supeja.

Ihminen näkee kerran koiran hihnassa hautausmaalla => kakka haudalla => se oli varmasti se koira

Päivämäärä:   15.11.24 10:37:15

Vai, että vilisee hautausmailla pesukarhuja.
Toisaalta eihän sitä voi tietää missä kirjoittaja asuu.

Lähettäjä: WWW 
Päivämäärä:   15.11.24 10:39:26

Eiks koirat tykkää kaivaa luita ja hautausmaallahan niitä on.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.11.24 10:41:47

Kuka tahansa normaalilla aivotoiminnalla varustettu suomalainen kyllä ymmärtää, että jos joku käyttää sanaa supi, niin sillä tarkoitetaan supikoiraa.

Päivämäärä:   15.11.24 10:51:00

” Pisteen koiralla on jotain ongelmaa ruokavaliossa kun noin herkästi paskoo vähän väliä joka kävelyllä eikä hallitse pidätyskykyään. Tai sitten sitä fyysistä ongelmaa. Normaali koira ei pasko yhtenään.”

Kuka sanoi, että pisteen koira paskoo yhtenään? Vaihteeksi keksit taas omiasi ja pikkusen heität värikynää päälle. Mutta joskus vaan tulee kaksi paskaa pidemmällä kävelyllä ollessa. Eikä koira ymmärrä, että ulkona on joitain erityisiä paikkoja, joihin sitä paskaa ei ole soveliasta tehdä. Sisälle tuo ei ole tehnyt sitten pentuajan jälkeen, jos ei lasketa yksittäisiä vatsatauteja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.