Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  90kg lv ;n selässä

Lähettäjä: Itku 
Päivämäärä:   14.11.24 17:51:07

Tuttava painaa 90 kg ja ratsastaa vasta kolmevuotiasta lv-hevosta ravitreenin lisänä. Kävelyttää kentällä ja vaihtelevassa maastossa. Olen yrittänyt puhua hänelle että valitsisi isomman ratsun mutta ei tunnu ymmärtävän. Tai ei halua ymmärtää. Miten ottaisitte asian puheeksi?

Re: 90kg lv ;n selässä

Lähettäjä: Panzer 
Päivämäärä:   14.11.24 17:53:10

Nyt on taas huono.

Lähettäjä: leo 
Päivämäärä:   14.11.24 18:00:59

Kaikki ratsastavat läskit ovat itsekkäitä minäminä-tyyppejä eli aika turhaa on yrittää mitään sanoa, tuttavasi tulee kuitenkin oikeuttamaan ratsastuksen johonkin harhaan nojaten. Hevoselle ja katsojien silmille parasta olisi jos olisi joku kohta johon napauttaminen aiheuttasi tuttavalle syömishäiriön, oppisi laskemaan kakkulusikan joskus alaskin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.11.24 18:04:59

Tuskin kukaan antaa 3 vuotiasta raviuralle treenattavaa noin ratsastaa. Tosin lämpösiä on isoja ja pieniä - aivan kuin suokeissa on monen kokoista. Pienimmät alle 150cm ja isommat yli 170 cm

Lähettäjä: hwww 
Päivämäärä:   14.11.24 18:05:42

Kaverini painoi reilusti enemmän kun ratsasti muiden lv:illä ja omalla 3v-suokillaan. On myös pitkä nainen, jotain 175 cm. Eikä hötölän sennujen aiempien ketjujen perusteella tämä edes ole provo, täällähän oli joskus ihan ketju "Millaisella hevosella 90 kg sennut ratsastavat" tms, jonne monet olivat laittaneet kuvia omista hevosistaan niiden vierellä seisten tai selässä istuen, ja yllättävän monella oli lv eikä edes kovin iso ja roteva sellainen... Ja he väittivät että ovat ihan sopivia ratsastajia. Todella moni hevonen oli satuloitu ihan päin hemmettiä, mahavyö kainalossa ja satula sä'än päällä.

Lähettäjä: Trot 
Päivämäärä:   14.11.24 18:14:39

"Lähettäjä: Minä Vaan
Päivämäärä: 14.11.24 18:04:59

Tuskin kukaan antaa 3 vuotiasta raviuralle treenattavaa noin ratsastaa. Tosin lämpösiä on isoja ja pieniä - aivan kuin suokeissa on monen kokoista. Pienimmät alle 150cm ja isommat yli 170 cm"

Et ole tainnut ammattitalleissa paljon olla? Kolmevuotiailla joillakin valmentajilla hoitajat ottavat jopa laukka vetoja selästä. Isoin osa hoitajista on toki kevyitä mutta ei kaikki..

Lähettäjä: Itku 
Päivämäärä:   14.11.24 18:20:37

Itse tätä omaa hevosta valmentaa. Ei ole hevosella erikseen omistaja tai valmentajaa toppuuttamassa.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   14.11.24 18:36:35

Jos tuon polle kestää,voi tulla kova montetykki.Ajaessa ei tarvi erikseen jarrukärryjä..

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   14.11.24 18:41:53

Outoa, että aloituksen perusteella ratsastaja on läski. Oma ukkoni painaa 100-110 kg, eikä ole läskinen. Ei kyllä pieni ja hentokaan.

Lähettäjä: Itke pois 
Päivämäärä:   14.11.24 19:04:40

No ompa ongelma aloittajalla. Jos menee käyntiä niin tuskimpa ihan noihin lenkjeihin hajoaa. Kolme v.ee on jo ihan keittynyt. Ja noillahan ajetan jo kilpaakin aika reippaasti. Ilmeisesti on kookas ja lihaksikas hevonen, jos on jo treenissä joten turhaa itket ja pillitätä täällä.

Lähettäjä: Hello 
Päivämäärä:   14.11.24 19:19:29

Nomadi, 90kg painava nainen on 99% tapauksista läski. Pitkä lihaksikas mies voi hyvin olla normaalipainoinen tuon kokoisena, mutta silti liian painava useimpien hevosten selkään.

Lähettäjä: pprk 
Päivämäärä:   14.11.24 19:26:35

nomadi: Minun serkkuni on 120 kg 180 cm mies ja kisaa painonnostossa. Ei ole läski, mutta melkoinen möhkäle silti. Ei hän 100kiloisenakaan mikään pieni ollut, oli järkäle jo tuolloin. Mutta ei se silti tarkoita, että tuon painoinen kuuluisi hevosen, varsinkaan nuoren ja kokemattoman selkään, vaikka ei olekaan läski.

Joskus opetimme yhtä 3v lv-varsaa ratsuksi. Ratsatajavaihtoehtoina oli 162 cm 50 kg minä tai 165 cm 70 kg kaveri. Ei tuo 70kiloinenkaan mikään läski ollut, mutta kyllä hevonen käveli huomattavasti helpommin minun allani. Tuon kaverin alla se jotenkin pelkäsi joka askelta ja otti vain yhden askeleen kerrallaan ja liikkui hoippuen, vaikka kaveri oli huomattavasti osaavampi ratsastaja kuin minä. Minun kanssani hevonen käveli ihan normaalisti. Ratsastimme eri päivinä ja muutkin huomasivat eron kuin minä, eikä tuo kaverini sitten enää edes halunnut ratsastaa hevosella kun näki miten se häntä kantaa. Joka kerralla tuossa vaiheessa oli siis taluttaja ja hevonen vain käveli taluttajan kanssa, selässä oleva ratsastaja vain istui satulassa.

Eli kyllä näköjään jo 20 kg ero ratsastajan painossa vaikuttaa hevosen liikkumistapaan. Mitään 90kiloista ratsastajaa en uskaltaisi laittaa tuollaiselle hevoselle vaikka tuokaan ei ollut rakenteeltaan silakka.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.11.24 19:26:59

Tietty kevyt hoitaja laukkavetoja voi vetää 3 vuotiaalla mutta 90 kg on aika paljon nuorelle hevoselle...

Lähettäjä: 8ä8 
Päivämäärä:   14.11.24 19:44:06

Kolmevuotias ei ole kovin kehittynyt eikä sillä ole kasvurajat kiinni ja toivottavasti ei vielä ratsastajan kantamiseen käytettävät lihaksetkaan ole joutuneet isolle rasitukselle.

Kärryjä vetäessä hevonen rasittuu ihan eri tavalla eikä ne kolmevuotiaana menestyvät välttämättä juokse enää ollenkaan kuusivuotiaana. No, jotka juoksevat kilpaa niin kauan kuin ikä riittää, ovat harvoin niitä, joilla on kisattu täysiä jo kolmevuotiaina. Eikä kolmevuotiailla ratsuilla ole oikein mitään ratsastuskilpailujakaan ihan syystä.

En ihan ymmärrä miksi nuoren selkään on pakko ängätä. Ainakaan sen enempää kuin että opettaisi sen kantamaan satulaa ja ratsastajaa ja silloinkin riittää että mennään ihan käyntiä. Neljävuotiaana ehtii opettaa enemmänkin jos haluaa että hevonen on käyttökunnossa vielä 10-vuotiaana.

Ja miksi sinne nuoren hevosen selkään on aina mentävä niiden joilla paino on lähemmäs sataa kiloa. Eikö enää löydy sen kevyempiä ratsastajia? Itse olen vaatteet ja varusteet päälläkin alle 60 kg mutten tunne ketään, joka tarvitsisi hevoselleen selässä istujaa.

Eräs tuttu nuori hevonen lähti joskus hevoskouluun nuorelle tytölle. Hän erikoistui ravipuolelle ja hiittasi tuolla 4v-hevosella aika ahkerasti. Puolen vuoden päästä hevonen palautui omistajalleen selkä sökönä. Sen selkään ei voinut edes koskea kun se oli niin arka. Se oli kilttinä ja nöyränä tehnyt mitä pyydettiin kunnes hajosi. Hevonen myytiin eräälle nuorelle naiselle joka tiesi hevosen entuudestaan ja tarvitsi omalle hevoselleen seuraa. Ensimmäisen 2 kk hän vain antoi hevosen olla ja kävelytti sitä tiellä ja maastossa ja käytti uimassa joessa. Sitten vasta valjaat selkään ja sen jälkeen ratsasti käyntiä 10 minuuttia kerrallaan.

Eikä tämä ole mitään kuulopuheita, seurasin itse tuon hevoskoululaisen sometusta ja hirvitti katsoa vierestä, ja tunnen tuon naisen, joka hevosen osti ja kuntoutti ja itsekin olin hänen hevosiaan hoitamassa ja tuota selkävikaista kuntouttamassa maastakäsin.

Vaikka ne nuoret hevoset näyränä tekevät mitä vain, niin ei niillä kannata tehdä mitä vain.

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   14.11.24 20:14:47

Sanoisin aloittajana ihan suoraan tai tekisin elsun

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   14.11.24 20:25:00

Mulla on omakohtaista kokemusta painon vaikutuksesta hevoseen. Lihoin 80-kiloiseksi raskauksien vuoksi ja hevonen oli huomattavan tahmea verrattuna siihen kun olen 60-kiloinen. Eikä ole mikään poni, 600kg muhku pv 175-säkäinen. Laskennallisesti siis voisi painavampikin sinne selkään mennä.

Mutta ei, ihan kaikki tökki vastaan. Omassa kropassa se läski elää omaa elämää, ei sitä millään hallita ja painopiste siirtyi rintojen alle kun se ennen oli alempana. Tästä seurasi se että jo paikallaan istuminen oli ravissa työläämpää, pitää sitä massaa kyydissä. Aivan hirveää! Puuskutin 10min harjoitusravien jälkeen kun oli kaikki työ sen oman kehon kanssa, arvatkaa jäikö hevosen ratsastamiseen paljon kaistaa.

Laihduin 20kg ja hevonen on taas aivan eri. Sekä se, että minä jaksetaan työstää ihan eri tavalla perusistunnassa. Istun hiljempaa, hötkyn vähemmän kun ei ole niin paljon massaa, pystyn vähemmän häiritsemään hevosta. Ja se kropan painopiste putosi sinne lantioon päin. Ratsastus ei ole lihavien laji, ei sitten millään!

Ja jos joku niistä lihaksista vs läskistä kommentoi niin onni on oma hevonen että voi pitää just sellaiset rajat kuin minusta tuntuu omalla hevosella hyvältä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.