Lähettäjä: pprk
Päivämäärä: 14.11.24 19:26:35
nomadi: Minun serkkuni on 120 kg 180 cm mies ja kisaa painonnostossa. Ei ole läski, mutta melkoinen möhkäle silti. Ei hän 100kiloisenakaan mikään pieni ollut, oli järkäle jo tuolloin. Mutta ei se silti tarkoita, että tuon painoinen kuuluisi hevosen, varsinkaan nuoren ja kokemattoman selkään, vaikka ei olekaan läski.
Joskus opetimme yhtä 3v lv-varsaa ratsuksi. Ratsatajavaihtoehtoina oli 162 cm 50 kg minä tai 165 cm 70 kg kaveri. Ei tuo 70kiloinenkaan mikään läski ollut, mutta kyllä hevonen käveli huomattavasti helpommin minun allani. Tuon kaverin alla se jotenkin pelkäsi joka askelta ja otti vain yhden askeleen kerrallaan ja liikkui hoippuen, vaikka kaveri oli huomattavasti osaavampi ratsastaja kuin minä. Minun kanssani hevonen käveli ihan normaalisti. Ratsastimme eri päivinä ja muutkin huomasivat eron kuin minä, eikä tuo kaverini sitten enää edes halunnut ratsastaa hevosella kun näki miten se häntä kantaa. Joka kerralla tuossa vaiheessa oli siis taluttaja ja hevonen vain käveli taluttajan kanssa, selässä oleva ratsastaja vain istui satulassa.
Eli kyllä näköjään jo 20 kg ero ratsastajan painossa vaikuttaa hevosen liikkumistapaan. Mitään 90kiloista ratsastajaa en uskaltaisi laittaa tuollaiselle hevoselle vaikka tuokaan ei ollut rakenteeltaan silakka.
|