Lähettäjä: --
Päivämäärä: 14.11.24 15:38:37
Sitä huomaa jänniä asioita, kun elää lapsen kanssa. Itse olen lapseton, mutta miehelläni on ala-asteikäinen lapsi.
Nyt olen kiinnittänyt huomiota siihen, että lapsia usein kehutaan liioitellen, jopa täysin yliampuvasti liioitellen.
Esim.
- Lapsi on aloittanut viime keväänä harrastuksen, johon kuuluu temppujen (kärrynpyörä, spagaatti, silta yms.) tekeminen. Lapsi on kehittynyt ihan hyvin ja oppinut kivasti uusia juttuja. Mutta totta kai hän on vielä täysin aloittelija. Lapsi on kovasti yrittänyt tehdä spagaattia ja on siinä kehittynyt, vaikka on vielä monta senttiä matkaa ja siltakin jää vielä hyvin vajaaksi.
Mies ja sukulaiset kehuu lasta tyyliin kuin hän olisi jo voimistelun ammattilainen. "Oi kun sä osaat jo tehdä spagaatin ja sillan, koskas on ensimmäiset kilpailut, noilla taidoilla varmasti voittaisit. Olet varmasti ryhmän paras" tai mies saattaa sanoa "Lapsi on intohimoinen harrastuksen suhteen ja harjoittelee ihan jatkuvasti ja osaa jo monet liikkeet paljon paremmin kuin muut ryhmässä."
Todellisuudessa lapsi ei käytännössä koskaan kotona harjoittele eikä oikeastaan paljon puhukaan harrastuksesta, eikä muutenkaan osoita minkäänlaista intohimoa.
Minä en vain osaa lapselle valehdella. Kehuin häntä viimeksi tyyliin "Sinähän olet kehittynyt hyvin. Ei ole enää paljoa matkaa että saat tuon spagaatin tehtyä. Tosi nopeasti oot kyllä edistynyt, hienoa". Lapsi taisi ottaa tästä vähän itseensä, koska kaikki muut ovat kertoneet hänelle, että hän osaa jo spagaatin. Lapsi myös itse puhuu siitä niin, että hän osaa jo.
- Lapsi tykkää tosi paljon piirtää. Mutta usein kuvat jäävät kesken. Kuitenkin vaikka piirustus olisi vain tyyliin tikku-ukko, niin mies kehuu kuinka lapsi on niin taitava, todellinen taiteilija ja sitten mietitään, pitäiskö työ oikein kehystää.
Minä en tässäkään osaa valehdella lapselle. Jos hän on piirtänyt tikku-ukon, jollaisen kuka tahansa 5-vuotiaskin voisi piirtää, saatan sanoa vaan että "kiva kun piirrät, aiotko vielä jatkaa tuota kuvaa" tms. jos lapsi näyttää työtään.
Jos lapsi näyttää parempaa työtä, joka on kuitekin jäänyt kesken, saatan kehua ja sitten kysyä, että aikooko hän värittää loppuun (jos esim. selkeästi jäänyt väritys kesken).
Jälleen lapsi saattaa loukkaantua, koska hän odotti kehujen tulvaa ja minähän en taas tajunnut että olisi kuulunut valehdella. Totta kai minäkin kehun, jos työ on valmis, mutta en taas osaa valehdella ja kutsua keskeneräistä työtä, saati sitten sitä tikku-ukkoa, seinälle laitettavaksi tauluksi.
- Itse muistan myös saaneeni lapsena näitä liioiteltuja kehuja. Harrastin rastastausta ja viimeistään joskus teini-iässä sain kuulla tietyiltä ihmisiltä näitä "jokos sinä opetat muita"/"näkyykö ne kilpailut telkkaristakin" yms. Muistan kuinka se oli tosi vaivaannuttavaa, koska olin se HeB-tason harrastelija, joka osallistui seuratason kisoihin.
- Koulussa minua aina kehuttiin myös, koska olin se ns. kympin tyttö. Tämä aiheutti sen, että koko peruskoulun elin jonkinlaisessa kuplassa, jossa oikeasti luulin olevani vähän fiksumpi kuin muut, koska präjäsin harjoittelematta. Kukaan ei koskaan kehottanut minua harjoittelemaan ja opiskelemaan, pelkästään vaan loputtomasti kehuttiin fiksuudesta. Vasta lukiossa jouduin tippumaan maan pinnalle, kun huomasin, että ihan ilman opiskelua en pärjääkään. Pärjäsin kyllä ihan kohtalaisesti, mutta olisin pärjännyt paljon paremmin, jos olisin osannut opiskella, kysyä apua ja oikeasti oppinut siihen, että en ole mikään nero joka osaa kaiken tekemättä mitään.
Nyt siis kysyn että miksi näin tehdään.
En väitä etteikö pitäisi kehua. Tietenkin pitää! Mutta miksi ei voi kehua realistisesti?
Jos se lapsi ei ole ryhmänsä paras, miksi väittää häntä sellaiseksi. Jos lapsi jättää piirustuksen tai askartelun kesken, miksi ei voi sanoa siitä (ja kehua siitä, että työstä tulee hieno, kun sen saa valmiiksi)? Jos lapsi ei osaa jotain temppua, miksi ei voi kehua harjoittelusta/edistymisestä, miksi väittää että hän osaa jo? Jos lapsi ei koskaan harjoittele kotona, miksi valehdella että hän tekee niin? Ja koulussa miksi lasta ei voi kannustaa opiskelemaan ja kehua sitten siitä, kun hän onnistuu (omalla tasollaan), miksi uskotella lapselle, että hän on fiksumpi kuin muut?
Onko minussa vain jotain vikaa, kun en ymmärrä lapselle valehtelua edes kehumisen merkeissä?
Kehua kuitenkin voi niin monella tavalla ilman suoraa valehteluakin.
|