Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saatteko hernekeitosta pehmeää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.11.24 09:11:03

Olen muutaman kerran yrittänyt tehdä hernekeittoa kuivista herneistä, mutta ei meinaa onnistua millään. Herneet jäävät aina enemmän tai vähemmän koviksi enkä keksi missä menee vikaan.

- olen kokeillut kaikkia marketista saatavia kuivattuja herneitä ja merkillä ei ole ollut väliä
- liotan herneitä vedessä aina vähintään 12 h ennen valmistusta
- käytän tekemiseen aikaa. Olen antanut porista liedellä kerran 2h, kerran 4h ja kerran jatkoin keittelyä seuraavana päivänä, mutta silti herneet jäi koviksi.

Apua! Haluan tehdä itse hernaria, mutta mun tekele on aivan syömäkelvotonta :D

Re: Saatteko hernekeitosta pehmeää?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   14.11.24 09:24:53

Hernari ei ole mitään pikaruokaa. :D Sen haudutteluun menee pikemminkin 8-12h kuin 2h, tän takia esim. puuhella, pönttis tai leivari on näppäriä kun sen voi laittaa hautumaan ns. itsekseen.

Päivämäärä:   14.11.24 09:24:56

Kyllä herneet mulla pehmenee. Liotan herneitä sellaisen 20 tuntia. Laitan illalla likoamaan ja teen seuraavana päivänä töiden jälkeen keiton. Laitan porisemaan pienelle lämmölle tunniksi, pariksi. Ja käytän ihan noita halpis Rainbow herneitä.

Ehkä kokeilisin vielä suna pidentää liotusaikaa.

Päivämäärä:   14.11.24 09:27:08

Mulla on välillä herneet ollu likoamassa yli vuorokaudenkin, kun en oo ehtinyt sittenkään tekeen ekana päivänä keittoa. Vaihtaa vaan veden välissä. Omasta mielestä pitkällä liotuksella on vaikutusta pehmeyteen, mutta on vaan ihan mutua.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   14.11.24 09:28:07

Jotkut sanovat, että herneiden laatu on viime vuosina ollut sellainen, ja että sattuman kauppaa, millaiset herneet sattuvat.

Päivämäärä:   14.11.24 09:33:53

Soodaa liotusveteen voi kokeilla.

Itse teen hernarin aina uunissa, saa hautua siellä tuntikausia eikä tarvitse pelätä, että palaa pohjaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.11.24 09:58:17

Aina on tullut pehmeää. Herneet ovat lionneet yleensä noin vuorokauden, joskus ehkä ylikin. Keittoaika on kyllä ollut ehkä lähempänä neljää tuntia koko ajan hiljaa poristen.

Päivämäärä:   14.11.24 10:04:17

Herneitä liotetaan vuorokausi ja haudutetaan liedellä tai uunissa monta tuntia. Hernari ei ole mitään hätähisen ruokaa.

Päivämäärä:   14.11.24 10:59:32

Painekattila on yksi vaihtoehto, jos usein rokkaa keittelee.

Päivämäärä:   14.11.24 11:01:54

Liotan vuorokauden ja laitan yöksi leivinuuniin jossa alkuun lämpö 180 ja se hiipuu siinä yön aikana.
Ei pala eikä kuivu.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.11.24 13:29:11

Jos herneet ovat päässeet liian kuiviksi (olleet varastoituna liian kauan), ei niitä saa enää täysin pehmeiksi. Ketuttaa, jos kohdalle osuu sellainen satsi.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   14.11.24 14:45:13

Vuorokausi vähintään liotusta ei riitä mihinkään se 12h.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.11.24 14:47:14

Saisiko jonkun hyvän ohjeen leivinuunissa valmistamiseen? Hirvenlihaa olisi laittaa sekaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.11.24 15:05:56

Meillä rokka hautuu puuhellan kulmalla koko päivän 10-12h ja pehmeää tulee aina.

Lähettäjä: Mitä ihmettä 
Päivämäärä:   14.11.24 19:46:42

Et ole kokeillut Ylistalon herneitä, Kymppi suomalainen kuivattu herneitä tai Papuska ruokaherneitä.
Minä olen ja jos huuhtelen ne ja laitan likoamaan yön yli, keitän pari tuntia, niin aina ovat herneet pehmenneet. Ei soppaa tarvitse eikä ole tarkoitus koko päivää keitellä todellakaan.
Keitetty on samalla kaavalla jo yli kolkyt vuotta eikä tuollaista ongelmaa ole koskaan ollut etteikö kahdessa tunnissa olisi valmista.

Päivämäärä:   14.11.24 19:52:39

"Hopia kertoo myös palkokasvi-ilmiöstä nimeltään HTC. Tämä voi olla syy, miksi hernekeiton herneet eivät kypsy pehmeiksi.

”Tälle ilmiölle on virallinen nimikin: Hard-to-cook -ilmiö (HTC) jota esiintyy joskus palkokasveilla.”

Syy tälle ilmiölle liittyy kasvin kasvu- sekä säilytysolosuhteisiin.

”Vuodet eivät ole samanlaisia. Jos kasvukausi on ollut kuuma ja kasvit ovat saaneet liian vähän vettä, se voi aiheuttaa tätä ilmiötä"

Päivämäärä:   14.11.24 20:21:22

Onko vettä tarpeeksi hauduttaessa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   14.11.24 20:48:47

Suola voi hidastaa palkokasvien kypsymistä joten suola kannattaa lisätä vasta kun on valmista.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.11.24 20:53:31

"Suola voi hidastaa palkokasvien kypsymistä joten suola kannattaa lisätä vasta kun on valmista."

Juuri näin.

Lähettäjä: Pierre U Lemoix 
Päivämäärä:   14.11.24 20:55:44

Komppaan Mitä ihmettä nimmaria. Aina on onnistunut kotimaisilla herneillä ihan pussin ohjeilla. Nam. Täytyypi taas keitellä.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   14.11.24 21:44:30

Juuri keitin Ylistaron herneistä. Hyvin onnistui, kuten muillakin herneillä. Yön yli liotus, veden vaihto, tunnin keitto ja pari tuntia haudutusteholla. Hyvää tulee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.