Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin? Kastrointi OK

Lähettäjä: Hhhh 
Päivämäärä:   13.11.24 19:41:21

Milloin aikaisintaan Voikastroida uroskoiran?

Re: Milloin? Kastrointi OK

Päivämäärä:   13.11.24 20:00:10

Up

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   13.11.24 20:09:04

Kyllähän niitä jo lapsena kastroidaan, mutta uusimmat tutkimuksetkin jo tukevat kokeneiden koiraihmisten kokemuspohjaista ajatusta siitä, että pitää antaa kasvaa aikuiseksi hormoneidensa kera. Pienirotuiset koirat ovat vähän aikaisemmin edes fyysisesti valmiita kuin isot tai jätit, mutta siinä aikuishaarukassa.

Tosin itse olen sitä koulukuntaa kenen mielestä urokset leikataan vain terveydellisistä syistä..

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   13.11.24 20:09:09

Milloin vain, ei siihen mitään ikärajaa ole. Esim. Jenkeissä kastroidaan ihan pikkupentujakin ja elävät ilman ongelmia. Toki kastraatioon aina liittyy riskejä ja voi aiheuttaa sitä sun tätä ongelmaa.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   13.11.24 20:09:37

Iso vai pieni koira? Pienen 6kk ja ison n vuoden iässä

Päivämäärä:   13.11.24 20:14:19

Iso kyseessä

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   13.11.24 21:24:46

Ei missään nimessä alle 2-vuotiaana, oli koko mikä tahansa. Hormonitoiminta vaikuttaa esim luuston kasvuun ja kehitykseen. Yksikään koira ei ole luustoltaan valmis vuotiaana tai alle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.11.24 22:21:41

Ihan tutkitusti aikainen kastrointi lisää mm. luusyövän riskiä koiralla.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   13.11.24 22:44:38

En leikkauttas ennen, kun on saanut kasvaa ja kehittyä aikuiseksi. Mulla on suomenlapinkoiria ja jos oisin noista jomman kumman kastroinut, niin aikaisintaan 2-vuotiaana.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.11.24 22:51:07

2-3vuotiaana sama nartuilla

Lähettäjä: ..- 
Päivämäärä:   14.11.24 00:34:39

Itse pohdin parhaillaan samaa, kun pennulla on piilokives. Parilta elliltä olen kuullut, että ainakaan ennen 1v ei kannata leikata. Pieni koira kyseessä. Kasvainriskin takia ehdottomasti on kastraatio edessä, mutta ajankohta on vielä mietinnässä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.11.24 08:53:14

Jenkeissä varmaan sitten kaikki koirat ja kissat kuolevat käsiin hyvin nuorena koska sielä tosiaan leikataan pikkupentuna kaikki. Jännä että eläinlääkärit sielä eivät tunnista siinä mitään ongelmaa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.11.24 08:59:42

”Itse pohdin parhaillaan samaa, kun pennulla on piilokives. Parilta elliltä olen kuullut, että ainakaan ennen 1v ei kannata leikata. Pieni koira kyseessä. Kasvainriskin takia ehdottomasti on kastraatio edessä, mutta ajankohta on vielä mietinnässä.”

Mun koiralla myös piilokives, mutta ajattelin poistattaa vain sen piilokiveksen, en kastroida.

Noin yleisesti en missään tapauksessa kastroisi alle 2-vuotiasta koiraa (pl. vakavat terveydelliset syyt).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.11.24 09:00:16

Jenkit onkin valtava kehitysmaa

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.11.24 09:02:47

Mä: Jenkeissä tilanne on huomattavasti erilainen kuin täällä. Siellä lemmikkien holtiton lisääntyminen on ihan oikea ongelma ja kodittomia koiria on aivan käsittämätön määrä. Yksittäisen koiran mahdollinen syöpä on aivan marginaalinen ongelma verrattuna vallitsevaan koirakriisiin ja se pikkupentujen kastrointi/sterkkaus on huomattavasti pienempi paha kuin jos koirat saisivat säilyttää lisääntymisvehkeensä sukukypsyyteen asti.

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   14.11.24 09:03:28

Jenkeissä nyt on hyvin erilainen suhtautuminen koiriin ylipäätään. Häkittäminen ja sähköpannat on esimerkiksi hyvin monelle ok. Lisäksi kodittomia koiria on tarhat täynnä, hylätyt koirat ovat aivan eri tasoinen ongelma kuin Suomessa. Sinne siis ei ymmärrettävästi kaivata pentuja enää yhtään lisää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.11.24 09:28:46

Hormonitoiminta on koiralle tärkeä. Kastraatio on pahempi siis kuin hännän/ korvien typistäminen.

Terveen koiran silpominen on moraalitonta.

Mikäli kastraatioon on järkevät syyt kuten yliseksuaalisuus (joka tulisi pyrkkä jalostamaan pois) tai piilokives, kastrointi 2v.

Se, että uros joskus uikuttaa narttujen perään tai nuuhkii lenkillä EI ole vika. Se on koiran normaalia käytöstä.

Päivämäärä:   14.11.24 09:41:37

Meillä jouduttiin kastroimaan lapinkoira 7kk ikäisenä. Ihan hyvin meni sen elämä ja 13-vuotiaaksi eli. Varmasti olisi kuollut alle vuotiaana ellei olisi tehty.

Lähettäjä: onerva 
Päivämäärä:   14.11.24 09:51:39

Meillä koira menossa ensi kuussa kastroitavaksi, kun kääntyy 2 vuotiaaksi. Jatkuvia eturauhasongelmia ollut, joiden takia tämä tehdään.

Päivämäärä:   14.11.24 10:01:55

Kuitenkin nuorena että siitä on konkreettisesti hyötyä. Vanhemmalla koiralla käytös on jo iskostunut päähän eikä kastraatio vaikuta samalla tavalla enää. Ite sanoisin että 1,5-2-vuotiaana.

Pelotteluja siihen asiaan kuitenkin on, mutta omat ja lähipiirin kymmenet ja kymmenet koirat on steriloitu ja kastroitu ja elämä on ongelmatonta kaikilla. Parilla nartulla on ollut ajoittain virtsanpidätysongelmia, mutta siinäpä ne ongelmat kaikkinensa on ollut.

Päivämäärä:   14.11.24 11:12:22

"Pelotteluja siihen asiaan kuitenkin on, mutta omat ja lähipiirin kymmenet ja kymmenet koirat on steriloitu ja kastroitu ja elämä on ongelmatonta kaikilla."

Eläintä voi silpoa hyvinkin paljon ja silti se voi elää vanhaksi ihan "ongelmitta". Eläimeltä voi leikata hännän ja korvat ja pallit ja vielä yhden jalankin. Siltä voi poistaa kynnet ja toisen silmänkin ja edelleen se voi elää ja leikkiä terveenä vanhukseksi.

Päivämäärä:   14.11.24 11:15:07

Pisteellä mielenkiintoinen ajatus että eläimiä silvotaan jos ne kastroidaan.
Ihminen on kastroinut eläimiä kivikaudesta asti ja todennut toimivaksi tavaksi.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   14.11.24 12:33:38

Kastrointi ja sterilointi vasta sitten, kun koira on kasvunsa kasvanut ja on aikuinen. Kasvuun ja kehitykseen tarvitaan myös niitä sukupuolihormoneja.

Päivämäärä:   14.11.24 12:34:06

^ihmiset ovat kastoroineet myös toisia ihmisiä. Eunukkeja on ollut iät ajat. Se, että jokin tapa on ihmiselle helpoin ei vielä tee siitä oikeaa.

Kritisoin siis sitä millä kastrointia oikeutetaan. Uroskoiralle kuuluu pallit siinä missä häntä ja korvatkin. Ja hormonitoiminnalla on lukemattomia tehtäviä ja hormonitoiminnan amputointi ilman painavaa syytä on väärin.

Päivämäärä:   14.11.24 12:43:20

Tuo onkin vain pisteen näkemys, ei totuus.

Lähettäjä: suht 
Päivämäärä:   14.11.24 13:21:19

Meillä 2 jenkkilästä miehen mukana tullutta pentuna kastroitua urosta ja aivan kummallisia nössöjä rimpuloita molemmat. Lihasmassaa eivät kerää millään ja pyytelevät koko ajan anteeksi olemassa oloaan. Samanrotuisia mutta erisukuisia, olen selittänyt asian tuolla aikaisella kastroinnilla.

Yhdessä hankittu suomalainen kastroimaton uros (samanrotuinen kuin yo.) on ihan sellainen normaali luonne kuin rotumääritelmässä seisoo ja samalla liikunnalla melkoinen muskelimies.

Kyllä ne koirat tarvii niitä hormoneita muuhunkin kuin lisääntymiseen..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.11.24 13:39:10

Mun uros kastroitiin terveydellisistä syistä 1v 4kk iässä. Olisin kyllä kovasti toivonut, että olisi saanut pitää pallit pidempää. Kyllä niille hormooneille ihan tosiaan käyttöä olisi

Päivämäärä:   14.11.24 13:44:32

Kaverin uros muuttui apaattiseksi ja lopetti leikkimisen kastorointiin. Myös virtsankarkailua ollut. Nyt 10v on vaikka mitä vaivaa ja jatkuvalla lääkityksellä.

Päivämäärä:   14.11.24 13:44:56

Jännä kuitenkin että kaikkien muiden eläinten kastrointi ja sterilointi on aivan ok, mutta koirien jokin pyhäinhäväistys :D

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   14.11.24 14:32:42

inb4 hevosta ei saa ruunata kuin terveyssyistä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.11.24 15:06:57

Joo jokainen joka täälläkin protestoi koirien kastraatioita ei varmaankaan hyväksy myöskään hevosen ruunaamista vaan harrastaa ainoastaan tammoilla ja oreilla;)

Päivämäärä:   14.11.24 15:11:16

Myöskään heillä ei ole kastroituja ja steriloituja kissoja ja kaneja. Eikös kaikki eläimet tarvitse hormoneja? Vai ainoastaanko koirat?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.