Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Söin lihaa joka ei ehkä ollut enää hyvää

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   13.11.24 17:28:05

Söin vähän lihaa, jonka olin paistanut muutama päivä sitten. Mitään pahaa makua ei varsinaisesti ollut, mutta syötyäni tuli semmoinen vähän outo sivumaku suuhun.

Nyt noin 2h syömisen jälkeen on hieman outo/huono olo ja vatsa pitää ääntä. Olenkohan saanut jonkun ruokamyrkytyksen?

Re: Söin lihaa joka ei ehkä ollut enää hyvää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.11.24 17:30:01

Ei tässä kohtaa kannata enää murehtia tilanteesta, mitään vakavaa tuskin on tapahtunut. Toivottavasti vältyt pahoinvoinnilta ja ripulilta, mutta selviät niistä todennäköisesti jos ne tapahtuvat.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   13.11.24 20:22:43

No ei ollut pilalla vaan möyrinät on palsebo vaikutusta. Ja jos olet jo syönyt niin ei sille enää mitään voi.

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   13.11.24 21:07:55

Jep, ripuli ja pahoinvointi saattaa iskeä, mutta kärsimällä.niistä pääsee. Ei ruokamyrkytys sen vaarallisempi yleensä ole.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.11.24 22:36:08

Ehkä olet, ehkä et.

Lähettäjä: koukku 
Päivämäärä:   13.11.24 23:36:44

Muutama päivä sitten paistettu ja oikein säilytetty liha ei ole pilaantunutta. Järki käteen nyt ihmiset. Jos kerran maku ok niin se on ok,kunhan säilytät kylmässä.
Ihan vaan vertailuksi,ei neuvoksi itse syön hyvin usein yöksi kypsentämisen jälkeen hellalle unohtunutta ja vasta aamulla kylmään nostettua liharuokaa,usein muutaman päivänkin. Mitään ei ole tapahtunut. Tonnikala pitsankin jämät söin vielä kaks päivää sen jälkeen vaikka oli yön seissyt huoneenlämmössä ennenkuin aamulla laitoin jääkaappiin. Tämä ei tietenjään sitten ole kellekkään ohje tai yllytys toimia samoin.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   14.11.24 01:38:17

Ei pitäisi kyllä olla vielä pilalla, jos oikein säilytetty jääkaapissa paistamisen jälkeen.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   14.11.24 11:11:38

Syökö siis monikin muutaman päivän vanhaa ruokaa? Itse en syö koskaan kahta päivää vanhempaa ruokaa. Oon saanut kaksi kertaa ruokamyrkytyksen. Toisella kertaa ravintolasta ja toisella kertaa kaupan valmisruuasta, jonka lämmitin heti ostamisen jälkeen. Joten en todellakaan ota enää riskiä. En oo ikinä ollut niin kipeä kuin näissä myrkytyksissä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.11.24 11:14:08

” Syökö siis monikin muutaman päivän vanhaa ruokaa?”

Minä syön. Valmistetussa ruuassa mulla on viikko sellainen maksimi. Muutoinkaan ei tule hirveämmin päiväyksiä katseltua, lihan voi hyvin paistaa vielä tänään vaikka päiväys meni eilen.

Ei yhtään ruokamyrkytystä.

Päivämäärä:   14.11.24 12:06:27

"Syökö siis monikin muutaman päivän vanhaa ruokaa?”

Tietysti syö. Saatan syödä lähemmäs viikon vanhaakin ruokaa, joka ei siis ole ollut pakastimessa välillä. En muista että olisin ikinä saanut ruokamyrkytystä kotona tehdystä ruosta. Parista ravintolasta sellaisen kyllä olen saanut.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.11.24 12:19:23

Tietty vanhat ruoat syodään pois - tietty ei saa unohtua liian vanhaksi jääkaappiin. Ei ole ollut ripulia yms koskaan.

Päivämäärä:   14.11.24 12:45:08

Olen keski- ikäinen ja syön aina samaa ruokaa 2-3 päivää, olen tehnyt näin nuoresta saakka kun omilleni muutin. En ainakaan tietääkseni ole koskaan saanut ruokamyrkytystä, minulla on hyvä keittiöhygienia ja siirrän jäähtyneet ruuat jääkaappiin, talvella varsinkin on helppo jäähdyttää parvekkeella. Ja jos teen ruokaa myöhään ja se jää huoneenlämpöön yöksi niin siirrän aamulla jääkaappiin ja edelleen, syön samaa ruokaa useamman päivän.

Lähettäjä: -.,-., 
Päivämäärä:   14.11.24 13:24:26

"Syökö siis monikin muutaman päivän vanhaa ruokaa?”

Kuvitteleeko joku, että kaupan einekset ja valmissalaatit on joku tehnyt viime töikseen edellisenä iltana ja kiikuttanut heti kauppaan? Kyllä ne on lähes aina "muutaman päivän vanhoja".

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.11.24 13:40:11

Siis, teen aina ison satsin ruokaa ja siitä syödään juurikin yleensä 2-3 pvää.

Lähettäjä: -!- 
Päivämäärä:   14.11.24 14:49:31

Ruokamyrkytyksen oireet alkavat 30min -2h kuluttua pilaantuneen ruoan syömisestä.

Lähettäjä: Kopea 
Päivämäärä:   14.11.24 14:50:29

Kyllä, syön samaa ruokaa 2-4 päivää, riippuen miten sitä riittää.
Monesti itselläkin on ruoka yön yli lämpimässä, jos olen illalla tehnyt ruuan ja se vielä liian lämmin kylmään laitettavaksi ennen nukkumaanmenoa.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   14.11.24 14:56:47

Tulin vain kertomaan, että ainakin toistaiseksi kaikki ihan hyvin!

T. Aloittaja

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.11.24 15:11:36

"Lähettäjä-!-
Päivämäärä14.11.24 14:49:31

Ruokamyrkytyksen oireet alkavat 30min -2h kuluttua pilaantuneen ruoan syömisestä."

No eikä ala, alkamisaika riippuu täysin myrkytyksen aiheuttajasta. Kahdesti kampylobakteerin kokeneena kumpikaan ei alkanut suitsaitsukkelaan ja ei itseasiassa ole tietoa, mistä nuo sain. Kaverilla ehec oireili viiden tunnin kuluttua. Eli ei, et voi niputtaa ruokamyrkytyksiä yhdeksi ja samaksi, aiheuttaja vaikuttaa paljolti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.