Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Traktori vai mönkkäri maalle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.11.24 14:28:20

Meillä on tähän asti ollut ostoauraus jne, mutta nyt tilauksessa jompikumpi. Kumpi mielestäsi järkevämpi?

Re: Traktori vai mönkkäri maalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.24 14:33:41

Pikkusolis etukauhalla ja lumilevyllä uutena n 22000 eur. Luulisin et on mönkijää monipuolisempi.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   13.11.24 14:44:44

Traktori ehdottomasti.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   13.11.24 14:50:06

Etukuormaajallinen traktori ehdottomasti.

Sillä vie vedet, heinät, siivoa tarhat jne.
Plus linko

Päivämäärä:   13.11.24 14:52:04

Riippuu täysin tarpeesta. Paljonko aurattavaa ja millaista? Pari kilometriä sivutietä vai sokkeloinen piha? Onko muuta käyttöä ja millaista?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   13.11.24 15:04:37

Avantti jos vaan piha on aurattava, tehokas sellainen ei mitään pikku rääpälettä.

Päivämäärä:   13.11.24 15:05:59

ei tietä ole kun pari sataa metriä, muuten sitten pihassa mitä nyt haluaa aurata kulkuväylää.
Muuta käyttöä on lähinnä yhden tarhan ja pihaton siivous jossa pari hevosta, heinän ja veden mahdollinen kuskaus (nämä saattaisi olla mönkkärillä näppärämpiä kun määrät pieniä), polttopuiden roudaus. Vähän huolettaa pihojen kestävyys traktorilla että onko meillä kohta koko tontti pelkkää traktorin hajottamaa maata...?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.11.24 15:57:06

Traktori

Päivämäärä:   13.11.24 15:59:55

Pienemmässä pihassa ja pikkuhommissa traktori ei ole kätevä. Meillä on traktori vain peltohommien vuoksi. Muussa puuhastelussa pienempi vekotin on kätevämpi

Päivämäärä:   13.11.24 19:18:36

Meillä kyllä saattaisi olla vähän maatöitä esim kentän teko, joten sellaisessa voisi traktorilla olla enemmän tekoa. Ja täällä päin lunta myös yleensä tosi paljon joten vähän sekin epäilyttää miten mönkkärillä selviää

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.11.24 19:20:10

Traktorin perään voi laittaa kolmioraudalla auton peräkärryn. Helppo nostaa kesällä vesiä yms kyytiin.

Päivämäärä:   13.11.24 19:56:20

Traktori on monipuolisempi, mönkkäri nopeempi. Jos ei tartte peltohommia tehdä niin mönkijä on oiva menopoli. Sillä auraa lumet, kuljettaa asioita ja on nopea tempoinen esim. heiniä viedessä hevosille.

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   13.11.24 20:02:51

Koppamönkijä!

Päivämäärä:   13.11.24 20:44:31

Mutta meillä vaan yks tarha ja melko lähellä heinävarastoa, joten siinä mielessä nopeasti heinän kuljetus ei tuo hirveästi hyötyä. Ja lisäksi Heiniä on automatisoitu aika paljon

Lähettäjä: PKS 
Päivämäärä:   13.11.24 21:50:57

Jos itse miettisin, niin traktori voiman ulosottomahdollisuuksien takia. Traktoriin saa kohtuuhinnalla käytettynä linkoa, klapikonetta, pumppua, generaattorista ja vaikka mitä muuta lisälaitetta. Toisekseen lumituiskussa on paljon kivempi körötellä kopissa kuin mönkkärin selässä.

Lähettäjä: Tadaa 
Päivämäärä:   13.11.24 22:03:42

Mä sit taas rakastan mun mönkkäriä! Sen ajaminen on kivaa, saa tehtyä kentän lanauksen ja pienet peltohommatkin. Toki mulla ei lääniä ole hirveesti mut hyvin on pärjännyt.

Ainut mitä kaipaan on jonkinlainen kauha eteen. On pärjänny ilman mut oishan joku avanti aika pähee jos fyrkkaa rittäis :)

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   14.11.24 09:43:53

Osta suurempi ohjaamollinen etukuormaajalla oleva Solis. Sillä onnistuu pyöröpaalin käsittely ja lumilingo käyttö.

https://ymparistokoneet.fi/tuote/solis-50-stage-v-turbo/
Voisi sopia tallin hommiin. Sillä pyörii pienempi lumilinko ja se pystyy kentän kentän ja ajotien aurauksiin ja lainauksiin.
Sillä ja pienemmällä 6 - 7 tonnin kipaavalla kärrillä onnistuu heinien haku ja pienempi hiekan ajo pienillä kuormilla.
Myös laitumen puhdistusniito onnistuu traktorilla.

Mönkkäri on lähinnä kiva laite puuhastella. Aja se pyöröpaalin viereen tai lumiselle kentälle ...

Lähettäjä: Nöpö 
Päivämäärä:   14.11.24 09:52:49

Meillä Avant 620 vai oliko se 520(mutta iso kuitenkin) ja traktori. Traktorissa perälevy joka hoitaa isommat auraukset ja radan kunnossapidon,Avantilla hoidetaan kaikki muu. Avantissa pieni lumiaura,sillä vetää kätevästi pihat,tarhojen välit yms. Kauha ja trukkipihdit tallilla ehdottomat lisävarusteet.Seuraavaksi hankintalistalla paalipihdit ja lumilinko traktoriin. Mönkkärillä ei varmaan tehtäis mitään.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   14.11.24 10:19:11

Jos joutuisin valitsemaan mönkkärin, Avantin ja traktori väliltä ostaisin traktorin.
Meillä oli säilöpaalit 2kilometrin päässä pellolla. Eli peltotien auraus lumilingolla ja paalien kuskaaminen kotiin onnistui vain traktorilla.
Ja en osaa kuvitella kentän aurasta pikkuvehkeillä, kun yöllä on satanut 20 senttiä lunta.

Lähettäjä: Mönkijä-mies 
Päivämäärä:   14.11.24 10:29:12

Mä olen tehnyt mönkijällä paljon hommia, mutta joka paikassa ei silläkään pärjää. Silloin olen soittanut naapuriin ja sieltä on saatu traktoriapua silloin kun on tarvis. Toisaalta traktori on taas joihinkin hommiin niin iso, että sillä ei hommat onnistu. Kompromissi, ainakin meillä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.