Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työkaveri ajaa itsensä burnikseen

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   13.11.24 14:17:16

Mikä siinä on, että jotkut ihmiset joka ikisessä työpaikassa ajavat itsensä muutamassa kuukaudessa burniksen partaalle, ja sitten alkaa jatkuva kiukuttelu ja valitus ja kertomukset siitä, miten hän tekee koko ajan 12 tunnin päiviä, kun a) on vaan kuulemma pakko ja b) sanoo, että kukaan ei ole estämässä sitä? Ei myöskään syö mitään koko päivän aikana.

Hänen työnsä painottuu kehittämiseen, mikä ei todellakaan ole ko. alalla mitään aikatulusidonnaista, lisäksi hän on pienessä firmassa ja itse itsensä "projektinjohtaja", todellisuudessa mitään määriteltyjä projekteja ei meidän alalla ole pakko tehdä kenenkään, vaan homma on lakisääteista ja siihen perustuen kaikki työ noin keskimäärin tehdään, itse kukin omat projektinsa johtaen.

Miksi ihminen tekee näin itselleen? Muut jotka samaa työtä tekevät, eivät ole "saman kohtalon uhreja" vaan pystyvät määrittämään omat työajat selkeästi ja saavat aikaan ihan saman lopputuloksen.

Anteeksi että valitan siitä että toinen valittaa, mutta jaksan tätä ilmiötä ihmetellä. Kun sama ongelma toistuu oli työpaikka mikä tahansa. Ilmiönä tämä on todellakin kiinnostava. Se aggression määrä on aika järjetön, mikä näissä tilanteissa kertyy ja sitten sitä puretaan muihin.

Re: Työkaveri ajaa itsensä burnikseen

Lähettäjä: .. .. 
Päivämäärä:   13.11.24 14:20:54

Perfektionistinen luonne? ADHD? Härvää 12h päivässä, mutta mitään ei oikein valmistu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.11.24 14:22:49

Ehkä hänen osaaminen ei riitä tuollaiseen itseohjautuvaan työhön tai hän pyrkii täydellisyyteen? Jotkut ihmiset ottavat työnsä enemmän tosissaan ja suhtautuvat siihen intensiivisemmin. Tämä ilmiö näkyy myös yliopistolla: osa opiskelijoista tulee etuajassa ulos ilman ongelmia ja jotkut kitkuttavat siellä lisäajalla vuosi kaupalla kun on ongelmia saada edes 40 op kasaan per vuosi.

Itse olen yksi näistä jotka ovat etuajassa valmistuneet hyvin arvosanoin ja kaikki tentit ekalla kerralla läpi mutta myönnän olevani kohtuu neuroottinen ja käyttäväni enemmän aikaa valmistautumiseen vrt keskiverto opiskelija joka ehtii kyllä juosta haalari bileitä läpi. Olin myös ryhmätöissä aina se joka johti koko hommaa, korjasi muiden virheet ja palautti työt ajallaan.

Lähettäjä: burnis 
Päivämäärä:   13.11.24 14:29:38

Usein tuollaisessa tilanteessa puuttuu myös johdon tuki. Eli johto ei vihellä peliä poikki vaikka näkee mitä tämä touhaja puuhaa. En usko että nämä ovat pelkästään työntekijälähtöisiä ongelmia, burnout iskee tunnollisiin ja kiltteihin puurtajiin.

Ehkä on niitäkin tyyppejä, joista on hienoa olla burnoutissa ja pyrkivät siihen? En tiedä, arvelen vaan. Nämä ovat sitten varmaan muutenkin rikkinäisiä ihmisiä joilla on elämänhallinnan ja omien tunteidensäätelyn kanssa ongelmia.

Aloittajan tilanteessa ottaisin puheeksi johdon kanssa asian jos on huolissaan työkaverista. Johdon pitäisi puuttua ylitöihin ja muuhun ilmanmuuta! Miksi ei ole puuttunut?

Päivämäärä:   13.11.24 14:32:51

"Usein tuollaisessa tilanteessa puuttuu myös johdon tuki. Eli johto ei vihellä peliä poikki vaikka näkee mitä tämä touhaja puuhaa. En usko että nämä ovat pelkästään työntekijälähtöisiä ongelmia, burnout iskee tunnollisiin ja kiltteihin puurtajiin."

Tämä. Johto ei osaa käsitellä työntekijöitä, jotka ottavat liikaa hommia itselleen eivätkä osaa asettaa omia aikataulujaan ja pitää kiinni omista rajoistaan.

Toisille ei sovi näin vapaamuotoisen työn tekeminen, ja toisille ei sovi tällaisten johtaminen. Syntyy kierre.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   13.11.24 14:48:43

Olen minä nähnyt niitäkin tilanteita joissa johto yrittää puuttua mutta yksilö itse ei suostu. Tyyliin käyty kaikki työt läpi ja tarkasti se mikä on vastuualueet mutta yksilö itse haalii muita hommia lisäksi heti kun silmä välttää. Työntekijä itse tulee lomallaan töihin (ja loman pitämisestäkin joutuu muistuttamaan moneen kertaan) ikä suostu lähtemään kotiin, iltaisin usein sama juttu.

Näissä usein syynä on ollut joko yksinäisyys tai muu syy miksi ei halua kotiin mennä ja tarvitsee elämälleen jonkun muun kiinnekohdan. Tai ilmeisesti tarve kokea olevansa korvaamaton. Yksi sellainen marttyyri on tullut vastaan jonka kanssa oli tosi vaikea tulla toimeen, ilmeisesti itsetunto vaati sitä että joku koko ajan kehuu miten hyvä työntekijä hän on.

Kyllä sitä vastuuta pitää ottaa molemmissa päissä, niin yrityksessä kuin työntekijöiden itsensä

Päivämäärä:   13.11.24 14:55:41

"Tyyliin käyty kaikki työt läpi ja tarkasti se mikä on vastuualueet mutta yksilö itse haalii muita hommia lisäksi heti kun silmä välttää. Työntekijä itse tulee lomallaan töihin (ja loman pitämisestäkin joutuu muistuttamaan moneen kertaan) ikä suostu lähtemään kotiin, iltaisin usein sama juttu."

Tässä sitä johtamista tosiaan vaaditaan. Se vaatii esihenkilöiltä ihan oikeita toimia eikä mitään päänsilittelyä ja voivottelua. Tarvittaessa henkilöltä voidaan ottaa pois oikeuksia työvälineisiin ja vaikka avaimet, saattaa ovelle kädestä pitäen työajan päätyttyä ja niin edelleen. Vahtia vaikka kuukauden ajan kerran päivässä, että mitään ylimääräisiä hommia ei ala ilmestyä. Laittaa työasema esimiehen silmien alle jne. riippuen työtavoista.

Ja ihan oikeasti viedä sinne työpsykologille ja työterveyteen selvittämään mikä ajaa ahnehtimaan hommia ja sitten hajoilemaan työn määrään, ja tarvittaessa laittaa sairaslomalle.

Työtähän tämä esihenkilöltä vaatii ja harva siihen lähtee, kun monesti he ovat oikeasti vaan tyytyväisiä, että joku tekee ne työt, ihan sama mitä se aiheuttaa työympäristössä.

Lähettäjä: wwwerty 
Päivämäärä:   13.11.24 15:07:05

"Tässä sitä johtamista tosiaan vaaditaan. Se vaatii esihenkilöiltä ihan oikeita toimia eikä mitään päänsilittelyä ja voivottelua. Tarvittaessa henkilöltä voidaan ottaa pois oikeuksia työvälineisiin ja vaikka avaimet, saattaa ovelle kädestä pitäen työajan päätyttyä ja niin edelleen. Vahtia vaikka kuukauden ajan kerran päivässä, että mitään ylimääräisiä hommia ei ala ilmestyä. Laittaa työasema esimiehen silmien alle jne. riippuen työtavoista."

On myös tosi erilaiia työpaikkoja eikä kaikessa tällaiset toimet ole mahdollisia. Esim. itse olen it-alalla, jossa tällaista käytöstä välillä esiintyy. Työ on usein hyvin itsenäistä, eikä välttämättä ole mahdollisat edes vahtia yksittäisen työntekijän toimia niin tarkasti. Esim. työtä on usein tosi vaikea mitata, että paljonko pitäisi tehdä ja mikä on sopiva määrä, eli ei ole mitään yksiselitteistä mittaria joka kertoisi, että nyt joku tekee liikaa töitä.
Työtä voi tehdä myös etänä ja käyttöoikeudet eri työsssä vaadittaviin sovelluksiin on monimutkaiset, joten ei mitenkään voi tehdä niin että ne otettaisiin pois joka päivä.
Ja koska on joustava työaika ja moni tekee etänä, on mahdoton järjestää että joku olisi ottamassa ja antamassa avaimen aamulla.

Kyllä valitettavasti siis myös ihmisellä itsellään on vastuuta omasta työssä jaksamisessa. Kaikille ei valitettavasti sovi työ, jossa pitäisi itse pystyä omaa työntekoaan ohjaamaan.

Päivämäärä:   13.11.24 15:19:05

Onpa tullut hyvää pohdintaa kaikilta.

Mietin, voiko ongelmana olla liian vahva persoona, kun ongelma toistuu jokaisessa työpaikassa. Sellainen, joka ei esimiestä kuuntele. Minä kun en pääse kärpäseksi kattoon niihin keskusteluihin.. On määrätietoinen tyyppi myös muussa seurassa eikä tahdo kuunnella mitä muut sanovat.

Oma epäily osittain on, että tekee paljon turhaa työtä, joka ei ole ollenkaan välttämätöntä vaan tekee siitä itselleen silti sellaista.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   13.11.24 15:25:15

Se on henkilökohtainen ominaisuus, joka varmasti näkyy muillakin elämän osa-alueilla kuin vain töissä. Vaatii sellaisen esihenkilön, joka osaa ja uskaltaa viheltää pelin poikki.

Minulla valitettavasti oli joskus esihenkilönä tällainen henkilö, joka tuli omasta tahdostaan töihin klo 4 (meillä oli tavallinen 8-16 toimistotyö), teki yli 12 tunnin työpäiviä ja oletti, että kaikki alaisetkin ovat yhtä sitoutuneita ja innostuneita omasta työstään. Sai raivarin, kun kahvitauolla kehdattiin nauraa työkaverin kanssa jollekin kissavideolle, koska töissä saa ajatella vain työasioita.

Lähettäjä: .* 
Päivämäärä:   13.11.24 16:45:15

Yrittäjäluonne.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.11.24 16:50:30

Tuollaisen ihmisen ei missään nimessä pitäisi olla yrittäjä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.24 16:59:46

"Tai ilmeisesti tarve kokea olevansa korvaamaton"

Mä oon kohdannut paljon tätä.

Lähettäjä: nope 
Päivämäärä:   13.11.24 17:00:55

Lähettäjä: .*
Päivämäärä: 13.11.24 16:45:15

Yrittäjäluonne.

EI! Tuollainen yrittäjä tuhoaa vaan itsensä ja lopputulos on kaikkea muuta kuin hyvä.

Päivämäärä:   14.11.24 10:23:54

Eilen illalla jäin miettimään, onko tässä taustalla jotain sellaista hyväksytyksi ja huomioiduksi tulemisen tarvetta, perusrehellisellä luonteella varustetulla ihmisellä. Toisaalta yleensä ne jotka huomiota hakevat, eivät ole ahkeria lainkaan vaan pikemmin puhuvat ja delegoivat itsensä "työttömäksi".

Jonkinlainen trauma tässä taustalla lienee pakko olla ihmisellä, että toimii näin. Hänellä on kyllä puoliso ja silloin kun hänen kanssa on, tekee vähemmän ylitöitä. Mutta normaalitilanteessa on, että hänellä on keskimäärin koko ajan se 60 tuntia ylitöitä. Muilla vastaavaa työtä tekevillä keväällä kertyneet ylityöt on pidetty kesään mennessä aina pois.

Kuulemma tarvitsee jonkun, joka estää häntä tekemästä.. No tsemppaamalla viestitse tai järkeä puhumalla se ei ole onnistunut ja rehellisesti en jaksa enää koittaa tehdä sitä, vaikka haluaisin auttaa häntä.

Päivämäärä:   14.11.24 10:29:38

Esimiehen homma olla se, joka estää tekemästä. Jos henkilö ei usko kieltoja, ohjaus työpsykologille selvittämään ongelmia.

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   14.11.24 16:38:58

Tätä on tutkittu psykologiassa. On paljon monimutkaisempia syitä kuin äkkiseltöän arvaisi. Tietynlainen persoonapiirre traumataustalla vaikuttaa.

Päivämäärä:   14.11.24 16:45:28

Olisi kyllä mielenkiintoista lukea jokin tällainen tutkimus.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   14.11.24 19:40:54

Seuraan tätä keskustelua mielenkiinnolla. Oma lähiesihenkilö on tämmöinen "työn vammauttama", jonka on pakko raataa koko ajan jaksamisen rajamailla. On yritetty puuttua johdon tasolta, mutta henkilön työ on niin itsenäistä että siihen on vaikea puuttua. Organisaation muuttumisen ja tehtävien järjestelylläkin on puututtu, mutta niin vaan henkilö haalii itselleen taas kalenterin täyteen ja ylityöpankiin +70 tuntia.

Lähettäjä: ooh 
Päivämäärä:   14.11.24 20:27:19

Onneksi olen jo eläkkeellä ja aion myös pysyä.Nuorempiakin on raatamaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.