Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saastaiset kodit

Lähettäjä: Yök 
Päivämäärä:   13.11.24 11:44:06

On työn puolesta tullut katsottua useita asuntoja. On aivan uskomatonta kuinka kamalissa murjuissa ihmisiä asuu! Tavallisia työssäkäyviä, pareja, perheitä. Ymmärrän toki mt ongelmaiset, sairaat ja syrjäytyneet. Mutta heidän kodit eivät ole sen pahempia. Taas tuli uusi taloyhtiö työn alle eikä voi kuin surra missä kunnossa asunnot ovat.

Re: Saastaiset kodit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.11.24 11:51:11

Tämäpä. Sitä itse ajattelee, että on sotkuinen. Mutta kun kiertelee töiden puolesta noita taloyhtiöitä, niin tajuaa hyvin, ettei itse ole ollenkaan paha.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.24 11:54:55

Juu kyllä jotkut elää aivan holtittomasti.

Päivämäärä:   13.11.24 12:03:03

No kerro nyt vähän, pelkkä että on paskaista on aika mitätön kuvaus.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   13.11.24 12:20:30

En ole aloittaja mutta töiden puolesta käyn ihmisten kodeissa ja viime vuosina olen huomannut tuon siivottomuuden lisääntyneen.

Esimerkkinä: astun kerrostaloasuntoon ja eteisessä makaa useita (ei siis yksi eikä kaksi) roskapussia odottamassa roskiin vientiä, hajusta päätellen ne sisältävät ruuantähteitä eivätkä ole olleet siinä vain hetkellisesti, että seuraava ulos menijä ne vie. Lattialla kengistä tullutta hiekkaa, kengät sikin sokin ja kaappi pursuaa takkeja. Siitä asut olohuoneeseen niin sohvien ja tuolien selkänojat täynnä vaatteita, lisäksi olohuoneessa voi olla pyykkiteline täynnä kuivuneita vaatteita, lattialla pölyä ja hiekkaa, kaikilla pöydillä ja vaakatasoilla aikakausilehtiä ja irtoroinaa.

Keittiössä tiskiallas täynnä likaisia astioita, tasoilla ruokatarvikkeita, likaisia astioita, keittiötarvikkeita, myös keittiön pöydällä tavaraa ja lattia likainen ja tuntuu kuinka sukat tarttuvat siihen. Kylpyhuoneessa haisee märkä, pyyhkeet kosteina naulakossa, lattialla hiuksia ja jotain likaa, allas ja pielikaappi täynnä hammastahnajälkiä, vessanpönttöä ei ole pesty hetkeen, suihkuverhon alareuna on punahomeessa kuten myös suihkunurkan alimmat laatat saumoineen.

Makkareissa sängyt petaamatta, vaatteita lattialla ja tuolien selkänojilla. Ikkunoita ei selvästi ole pesty pariin vuoteen, peileissä kädenjälkiä.

Lähettäjä: Näppylä 
Päivämäärä:   13.11.24 13:54:01

Joo. Kuvittelin olevani sotkuinen, mutta uudessa työssä näkee huhhuh... ja se tavarapaljous mitä sossun eläteillä on jemmassa ja lisää temutetaan.

Päivämäärä:   13.11.24 13:57:06

Saman olen huomannut. Tavaraa nurkat täynnä, eteinen täynnä kenkiä sikin sokin ja hiekkaa. Lattiat eläinten karvoissa ja kaikissa murusissa ja tahmaisia. Just kävin yhdellä asiakkaalla niin kun tulin olkkarista takaisin eteiseen laittamaan kenkiä, niin tahmaisista sukista sai pyyhkiä murusia. Hyi helkkari. Mä en tosiaan tiedä miten niistä lattioista saa tahmaisia? Onneksi sekä oma perhe että miehen perhe on aina olleet tosi siistejä. Sitä jotenkin pitää normina, mutta ei se ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.11.24 14:24:24

Ymmärrän hyvin, että kun teinilauma tulee koulusta jääkaapille, niin sotkua hetkellisesti on. On niitä kenkiä eteisessä kenkätelineen vieressä, tyhjä leipäpussi jää pöydälle leivänmurujen viereen jne. Jossain vaiheessa joku kuitenkin laittaa sen pussin roskiin (oma teini tai seuraava syöjä) ja ne vieraiden kengät häviävät eteisestä. Nämä sotkut kuuluvat elämään.

Sitten on oikeasti niitä taloja, joissa roskikset haisevat ja ne ovat niin täynnä, että roskia ruvetaan kasaamaan tiskipöydälle (miksei edes pussiin ovenripaan?), tiskivuori kasvaa kasvamistaan useita päiviä, sitä eteistäkään ei imuroida kun ne vieraat (joita ei enää käy) vievät kenkänsä pois. Vessa on likainen, lavuaarit roiskeissa ja täynnä esimerkiksi shampoopulloja. Tyhjiä vessapaperihylsyjä kasataan siihen rullatelineeseen, pyyhkeet ovat mustana liasta. Tavaraa, kuten mainoslehtiä, kivoja tyhjiä suklaarasioita (juhlapöydän konventi ym), tyhjiä pesuainepulloja jne on kaikki kaapin päälliset täynnä eikä.pölyjä enää pääse pyyhkimään. Koriste-esineitä on ikkunalaudoilla lääkepurkkien kanssa kasoina, kuivat pyykit telineessä ja lisää kaikkien ovien karmeilla, sohvat ja kaikki muut tekstiilit vuosien ajalta pesemättä ja tuhkakuppi täynnä, vaikkakin kaapissa piilossa ja tätä hajua yritetään peittää wunderbaumeilla.

Joudun joskus käymään tuollaisessa talossa. Siellä asuu vanhempi nainen, joka esittää niin hyvää ja siistiä ihmistä, mutta on oikeasti oikea törkyhamsteri. Kerroin joskus täälläkin, kun eteisessä oli elintarvikkeita, mm. kaali, johon wc-raikastaja töräytti tietyin väliajoin "tuoksuaan" ja nimesin kaalin kemi-kaaliksi. Sisällä roikkuu eri hajuisia wunderbaumeja ja se löyhkä on jotain aivan sanoinkuvaamatonta.

Lähettäjä: Yök 
Päivämäärä:   13.11.24 14:29:47

Mädäntyneitä roskia pöydillä, banaanin kuorista käytettyihin nuuska pusseihin.
Tekstiilit (käsipyyhkeet, lakanat, verhot) paksun pölyn ja lian värjäämiä, haisevia.
Sisällä ku kävelee niin kengät joutuu puhdistaa ennenkuin tulee firman autoon.
Uuni pinttynyt käyttökelvottomaksi, viemärit tukossa ja saastainen vesi seisoo siksi mm keittiön altaissa.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   13.11.24 14:38:13

Niin ja sitten ääripää eli ne järjettömän siistit asunnot, missä ei mikään asia ole poissa paikoiltaan ja kaikki nurkat kiiltelee puhtautta. Hyvä kun saat astua omine sukkinesi pestylle lattialle.

On kaksi eri asiaa jos hetkellisesti paikat on epäjärjestyksessä mutta itsekin näen sellaisia koteja, että huomaat jo sisään tultaessa, että niitä tavaroita ei ikinä järjestellä. Tai imuroida ja pestä lattioita.

Mä joudun käymään ihmisten kylppäreissä ja käsittämätöntä on huomata kuinka huonosti niitä siivotaan. Toki sitten ovat ne, jotka hinkkaavat laattoja ja saumoja sellaisella tavalla, että liiallisen hankaamisen ja vahvojen pesuaineiden takia laattojen saumat ovat piloilla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.11.24 14:59:45

Kaverin koti oli tuollainen. Tein lasun.
Hevoset, koirat ja kissat yhtä paskassa. Tein elsun.

Päivämäärä:   13.11.24 15:10:55

Mä luulin että meillä on kohtuu siistiä, mutta tämän perusteella ollaan saastaisia. Todellakin on kengät monesti hujan hajan ja takkeja saattaa tursuta kaapista.
Myös kädenjälkiset ja roiskeiset vessan peilit on aika arkipäiväisiä meillä. Lehtiakin saattaa olla tasoilla.

Tähän vuodenaikaankin hiekkaa kulkeutuu sisälle aika hulluja määriä.

Että jos nämä kaikki on just valloillaan kun meille sattuu tulemaan ni saattaa näköjään löytää itsensä täältä palstalta.

Päivämäärä:   13.11.24 15:37:29

Meillä on juuuri tuollaista sekaista!
Mutta ei haittaa. Eikä haittaa, millaista muiden kotona on.
Olen tyytyväinen elämääni.
Minulla on hyvä työ ja hyvä palkka, olen pärjännyt opinnoistani, minulla on mahtava harrastus jossa olen pärjännyt kilpatasolle aika pitkälle, mieheni on komea, rakastava ja kaikkea mitä voi miehestä toivoa, olen hyvä pääpiirteittäin hyvä ihminen ja minulla on paljon kavereita ja tutustun ihmisiin helposti. Minulla on myös ihanat lemmikit! Olen kaikin puolin hyväosainen. En ole elämässäni joutunut kokemaan mitään niin kohtuuttoman pahaa, josta en olisi selvinnyt. Resilienssini on erinomainen. Eli kiinnosta mitä mieltä olette kämpästäni! :D

Päivämäärä:   13.11.24 15:38:16

Kirjoittaa en näemmä osaa ilman kirjoitusvirheistä, mutta sekään ei häritise minua ;)

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   13.11.24 16:59:45

Joo hyi helkkari.

Työn puolesta olen joutunut kiertämään kerrostaloasuntoja ja se oli ihan hirveää. Päällisin puolin siistitkin asunnot oli kammottavan usein tahmeita, jos johonkin joutui koskemaan. Ja sukat tosiaan tuntui usein tarttuvan lattioihin vaikka olevinaan oltiin niin siistejä, että kengät vaadittiin jättämään eteiseen.

Joka kerta muuttaessani olen kammoksunut edellisen asukkaan tai useammankin epäsiisteyttä. Ruoantähteitä astiakaapeissa, valumajälkiä ja roiskeita seinillä ja lattialla, likaisia käden jälkiä kaikkialla mihin kosketaan ikinä, koiran kakkaa kaapissa, pinttynyt pölykerros jokaisella vähänkään silmän ulottumattomiin jäävällä pinnalla, esim. ovien päällä ja ylimmillä hyllyillä. Nuokin asunnot on olleet kuitenkin tyhjiä ja päällisin puolin ihan ok, vasta kun sisään muuttoa varten on alkanut tarkastelemaan tarkemmin, niin siivottavaa onkin ollut pariksi viikoksi. Nykyään joudun välillä tarkistamaan sijoitusasuntoja vuokralaisen jäljiltä ja aina on vähän vaikea valinta kehtaako vuokrata eteenpäin sellaisenaan vai vaatiiko suursiivouksen välissä. Enimmät kyllä vuokralaisten toimesta imuroidaan, mutta mitään ei oikeasti katsota ja käydä järjestelmällisesti läpi koko asumisen aikana, vaikka asuisi useita vuosia. On tiettyjä likatyyppejä, jotka on tullut vastaan kaikissa koskaan muiden jäljiltä siivoamissani asunnoissa, enkä ymmärrä mitä esim. se keltainen sitkeä tahmaroiske on, kun omilta jäljiltäni en ole vastaavaa koskaan löytänyt, mutta muitten jäljiltä aina...

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.11.24 17:26:10

Olin ajatellut ostaa asunnon jossa pienituloinen sisareni olisi saanut asua yhtiövastikkeen, veden ja sähkön hinnalla. Kun tein hänen muuttonsa vuokrakämpästä seuraavaan, tulin toisiin ajatuksiin. Kämppä oli juurikin melko siivoton. Ei edes paha, mutta huomasi että siellä ei oltu siivottu kovinkaan usein. Hirveät määrät tavaraa kasseissa ja nyssäköissä, pölyistä. Jos jokin kynttilän steariini tai kukan vesi oli valunut pöydälle tai maahan, oli saanut kuivua siihen. Loppusiivousta jynssäsi viikon aamusta iltaan kädet verillä kun oli joka puolella vuosien kuivuneet paskat ja pelkäsi menettävänsä vuokravakuuden.

Ajattelin, että jos toisten omaisuudesta huolehtiminen on tuota luokkaa, niin en ostakaan hänelle asuntoa (ei siis tiennyt mitään aikeistani tai siitä, että minulla on varallisuutta).

Periaatteessa ihmiset saavat asua puolestani kotonaan kuten haluavat, mutta itselläni siinä menee raja, että toisen omaisuus menee pilalle siivoamattomuudesta

Nykyinen puolisokin on muuttunut vuosien varrella sottaiseksi ja mietin jo oman naisluolan ostoa, että saisin siellä nauttia hiljaisuudesta, rauhasta ja siisteydestä.

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   13.11.24 17:42:27

Kerran viikossa pitäisi olla siivouspäivä johon kaikki asujat osallistuu ikään katsomatta. Jokainen kykyjensä mukaan. Paitsi siisteyden kautta terveyden vaalimiseksi niin myös yhteenkuuluvuuden takia. Kodin siisteys on sitä elämänhallintaa ja kurinalaisuutta jota tarvitaan joka paikassa. Ilmankos koulut ja työ ahdistaa kun siellä on pelisääntöjä joihin tottumattoman on tuskallista sopeutua. Aina ei voi olla kivaa.

Lähettäjä: Wanha 
Päivämäärä:   13.11.24 20:38:20

Teen silloin tällöin muuttosiivouksia siten että pois muuttanut on ensin itse "siivonnut" asunnon.

Yleensä asunto näyttää ensi vilkaisulla siistiltä, mutta lähes aina joudun kuuraamaan törkyisen lieden, uunin ja uunipellit, pesemään liesituulettimen suodattimen ja koko huushollin ilmanvaihtoventtiilit, pesemään lattiakaivot, ikkunat, sälekaihtimet, roskiskaapin astioineen, kylppärin seinät ja suihkuseinät, ovenkahvat ja kaappien vetimet ja valokatkaisijat. Lisäksi yläpölyt ovien yms päältä on aina pyyhkimättä ja kaikilla pinnoilla on eri värisiä roiskeita, osa tahmeita, ja pakastin sulattamatta. Vessanpönttö saattaa olla muuten kohtalaisen siisti mutta reunan alta kun harjailee niin sieltä tippuu oksettavaa karstaa. Kaappien hyllyt saattaa olla pyyhitty, mutta vain kuivalla rätillä eli mahdolliset tahrat eivät ole lähteneet.

Ilmeisesti siivous tarkoittaa monille samaa kuin imurointi ja roskapussin vienti.

Päivämäärä:   13.11.24 21:35:53

"Kerran viikossa pitäisi olla siivouspäivä johon kaikki asujat osallistuu ikään katsomatta"

-Lisäksi pitää hoitaa välillä myös se suursiivous. Jos nyt ei aina jouluksi ja juhannukseksi, niin edes parin vuoden välein.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   13.11.24 22:23:14

No on niitä tavaroita useinkin levällään, lapsi kantelee ja voi olla vaikka matkalaukut olkkarissa. Ennen kutsuin aina kavereita ja kollegoita kylään että tulee siivottua =). Ei meillä kuitenkaan likaista ole koskaan.

Lähettäjä: huima 
Päivämäärä:   14.11.24 00:47:23

Sitten on mun mutsi ja sen kaverit, jotka kilvoittelee kuka on siistein. Mutsi imuroi joka päivä kaiken, siis kaiken. Pyyhkii lattiat vähintään kerran vkossa, pesee keittiön lattiat joka päivä. Verhot, matot, tyynyt vähintään 2-3 kertaa vuodessa. Ei halua tiskikonetta koska ei kestä ajatusta että siellä tiskikoneen luukun takana on - hui - likaisia astioita. Ei, hän vie lautasen sun edestä kun leikkaat viimeistä lihapalaa koska se pitää tiskata HETI!. Kaapsiaa kaikki tavarat superjärjestyksessä ja viivasuorissa silitetyissä pinoissa. Keittiö, vessa, kylppäri pestään moneen kertaan päivässä. Ja sitä rataa...
Ja kun siitä sanoo mutsille, hän "Herrajumala, enhän minä ole siisti, näkisitpä Kertun!" Kertulla on 2 eri pölynimuria, toinen sisätiloihin, toisella hän imuroi omakotitalonsa edess olevan jalkakäytävän...

Päivämäärä:   14.11.24 06:44:35

Monissa kodeissa näkyy vuosien pölyt esimerkiksi koriste-esineissä, tekokukissa. Jos tiskikonetta ei käytetä niin pestyt tiskit asuvat tiskipöydällä ja kaikki kaapit tursuavat tavaraa. Puhtaat ja likaiset vaatteet sulassa sovussa sängynpäädyssä, kaikki tasot täynnä vanhoja sanomalehtiä ja tyhjiä juomapulloja. Ruuantähteitä ei lakaista lattialta ja jos aamupuurosta tippuu mustikoita niin ne tallotaan lattialle.

Tälläiset pienet jutut saavat kodin näyttämään hoitamattomalta, puhumattakaan niistä oikeasti saastaisista taloista.

Päivämäärä:   14.11.24 07:08:16

Vanhoissa asunnoissa sentään löytyy kaapit/vaatekomerot. Uusissa niukasti, joten vaikka tavaraa ei ole paljon niin kyllä sitä aika mestari saa olla että esim ne takit saa ängettyä johonkin ilman sitä tursuamista.
Keittiökaapeista puhumatta. "Keittiö" kun tänä päivänä koostuu siitä seinästä jossa jääkaappi, tiskari, liesi, roskikset ja vetolaatikostot. Ja yläpuolella ei sitten yhtään paremmin tilaa. Jos kotona laittaa ruokaa niin en kylläkään ymmärrä että mihin kaikki kuivamuonat ja astiat saa ängettyä.Kohtalaisen luova saa kyllä olla että kaikki kamat saa sullottua kaappeihin.

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   14.11.24 10:27:57

nykyään aika sotkuista. Ennestäänkin jo suhteellisen saamaton mieheni sai aivovamman ja nyt ei tee sitäkään vähään. Astiat ja roskat jäävät siihen missä ne ovat olleet käytössä, tupakan tuhkaa on keittiöntasot täynnä, liesituuletin ihan musta. Itse joudun huolehtimaan sekä päivätyöstä että hevosistamme. Lähden klo 5.50 ja tulen iltamyöhään. En vaan enää jaksa siivota. Pakko on syödä ja nukkua ja etsiä seuraavan päivät tavarat. Siivoojaan ei mies suostu. Tai voisi varmaan suostua, jos mä maksaisin sen, mutta mulla ei ole sellaiseen varaa ja ennen kuin pääsisi siivoamaan tarvittaisiin raivaustraktori paikalle.

Lähettäjä: yöök 
Päivämäärä:   14.11.24 10:48:28

Hyi olkoon. Miksei ihmiset pidä vessoja siistinä? Kiihottaako sen oman tai toisen paskarantujen näkeminen pöntössä?

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   14.11.24 12:19:28

En ymmärrä miksi ihmiset ei palkkaa siivoojaa?? Ei ole kallis investointi verrattuna hyötyyn!

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   14.11.24 12:26:06

viiva: Siinä vaiheessa kun arvotaan ostetaanko ruokaa vai lääkkeitä, ei todellakaan palkata siivoojaa. Se on kallis palvelu monelle keskituloisellekin. En minä ainakaan laita satasia kuussa siivoojaan, mulla on sille rahalle parempaakin käyttöä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   14.11.24 12:33:32

Onko huima äitisi työtön, kotirouva vai eläkeläinen, vai miten hänellä on aikaa käyttää lähes koko valveillaoloaikansa kodin siivoamiseen? Ei työssäkäyvä ihminen kerkiä monta kertaa päivässä keittiötä ja kylppäriä siivoilemaan?

Päivämäärä:   14.11.24 13:51:30

Eniten putkarina ihmetyttää valtavat lukaalit joissa ei asu edes lapsia, mutta näkee ettei siellä ole imuroitu ainakaan vuoteen kuin ehkä kulkuväylät. Kiireisiä töissäkäyviä, hyväpalkkaisia ihmisiä, miksi eivät palkkaa siivoojaa edes kerran kuussa kun kaikesta näkee, että rahaa olisi?

Sotku ja saastaisuus on ihan ok, kunhan työn saa tehtyä turvallisesti. Ihmettelen vain itsekseni miksi sille ei tee mitään kun minun silmääni ei näy estettä siivoojan palkkaamiselle. Tai että itse imuroisi.

Täällä taitaa monella unohtua se, että vakavatkin mielenterveyshäiriöt jäävät monesti huomaamatta henkilöltä itseltäänkin. Jos olet aina masentunut tai olet ollut aina burnoutissa ja silti suorittanut mitä ympäristö vaatii ei sitä itse välttämättä tajuakaan. Monet suorittavat opinnot ja työt ilman että millekään muulle jää jaksamista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.11.24 15:09:06

Meillä kissa pelkää hysteerisesti uutta imuria niin on imurointi jäänyt. Hiekkaa on siis varmasti pitkin nurkkia, vaikka kulkuväylät harjataankin. Vanhaa imuria ei pelännyt lainkaan.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   14.11.24 16:32:27

nykyään aika sotkuista. Ennestäänkin jo "suhteellisen saamaton mieheni sai aivovamman ja nyt ei tee sitäkään vähään. Astiat ja roskat jäävät siihen missä ne ovat olleet käytössä, tupakan tuhkaa on keittiöntasot täynnä, liesituuletin ihan musta. Itse joudun huolehtimaan sekä päivätyöstä että hevosistamme. Lähden klo 5.50 ja tulen iltamyöhään. En vaan enää jaksa siivota. Pakko on syödä ja nukkua ja etsiä seuraavan päivät tavarat. Siivoojaan ei mies suostu. Tai voisi varmaan suostua, jos mä maksaisin sen, mutta mulla ei ole sellaiseen varaa ja ennen kuin pääsisi siivoamaan tarvittaisiin raivaustraktori paikalle."

Kuulostaa siltä, että pitäisi hetkeksi pysähtyä miettimään mikä on elämässä tärkeää ja mikä tuottaa iloa arkeen. En suostuisi päivääkään asumaan asunnossa, jossa joku polttaa sisällä ja karistelee vielä tuhkat pöydälle. " Parisuhteessa voi olla vaikka ei asuisi yhdessä.

Päivämäärä:   14.11.24 17:07:31

Mulla itsellä on sellainen koti jossa kaikki tavarat on tiptop, ei tiskejä, ei roskia eikä mitään semmoista. Mutta likaa, karvaa, hiekkaa ja pölyä senkin edestä. Oon ihan hiton laiska siivoamaan silloin kun kyse on "pyyhi ja kuuraa" -siivouksesta. Sen sijaan "järjestele ja laita tavarat paikoilleen" -siivoamista teen koko ajan.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.11.24 17:08:21

Tässä hyviä vinkkejä:
kannattaa siivota usein ja vähän kerrallaan, tehdä siitä rutiini.
Robotti-imuri on hyvä apu. Jos lemmikit pelkäävät imuria, ratkaisu ei ole piilottaa imuria kaappiin, vaan jättää se keskeiselle paikalle, että lemmikki tottuu siihen ja käyttää vaikka useammin.

Tavaroille omat paikkansa ja laittaa ne sinne. Jos perheenjäsenet jättävät romujaan lojumaan joka puolelle, niitä voi aina välillä hävitä (roskiin).

T. siisti

ps. minusta jotkut pölyt ylätasoilla, rasvaa uuninluukussa tai liesituulettimessa ei ole vielä SAASTAISEN kodin määritelmä.

Siivosin ennen itse kaiken säännöllisesti. Koska puolisoa ei kiinnosta kuin kritisoida tekemisiäni ja laiskotella, olen rajoittanut perussiivoukseen. Kunnes saan oman kämpän :D

Päivämäärä:   14.11.24 17:09:27

Ja tarkennan vielä että koskee laittioita ja asioita joita ei aktiivisesti käytetä. Työskentelypinnat pidän puhtaana, esim työpöytä, keittiön tasot, ovenkahvat, vessan lavuaari ja pytty, keittiön pöytä jne on kyllä aina puhtaita. Mutta lattiatt, nurkat, esim huonekasvit paksun pölyn peitossa, hiekkaa ja karvaa nurkissa..

Päivämäärä:   14.11.24 17:21:23

Vanhempieni kodissa on paikkoja joita ei ole siivottu yli 25 vuoteen kertaakaan. Olen niitä yrittänyt nyt heille pestä mutta tuntuu vähän turhauttavalta ja turhalta.

Olen osoittanut mitkä paikat talosta on homeessa ja mihin pitäisi puuttua. Vastaukesksi tulee vaan että no se nyt on tuollaista, mitään ei tapahdu.

Osaako joku kertoa minulle mikä tekee ihmisestä noin välinpitämättömän?

Päivämäärä:   14.11.24 17:38:46

Mä, et ole koskaan nähnyt hysteeristä kissaa? Imurin käynnistyttyä se lähtee sinkoilemasn pitkin seiniä, pudottaa mennessään niin huonekasvit kuin astiatkin. Ei rauhoitu, vaikka olisi jo aivan henkihieverissä ja pelkää viikkotolkulla kaikkea, kun on kerran imuroinut. Edellistä imuria seuraili ihan tyynenä, joten jokin tuon äänessä on siitä sietämätöntä. Kaappiin ei ole imuria piilotettu. Siinä se tönöttää olohuoneessa, kun ei meillä ole niin isoja kaappeja, että sinne imuri mahtuisi.

Lähettäjä: ö6ö 
Päivämäärä:   14.11.24 17:45:54

Minäkin olen ihmetellyt ihmisten saastaisia koteja jo kauan. Eikä siinä ole merkitystä tavaran määrällä. Minimalistinen koti voi olla saastainen ja maksimalistinen koti puhdas.

Ehkä ihmiset eivät enää osaa siivota? Moni kehuu somessa, että suursiivosi koko 2-kerroksisen talon tunnissa ja luettelee, miten on pyyhkinyt kaikki pinnat ja imuroinut joka paikan ja vaihtanut lakanat ja niin ja näin ja noin. No jos kaiken tuon ehtii tehdä tunnissa, niin silloin on imurilla ja rätillä ja mopilla vain pikaisesti lääpätty sieltä täältä, mutta ei todellakaan ole saatu ainuttakaan pintaa puhtaaksi vaan ainoastaan levitelty likaa ja jätetty puolet siivoamatta. Ja vaikka tuon suursiivouksen tekisi joka viikko, niin pinnat ovat aina lähmäiset ja likaiset.

Tai sitten ei kiinnosta, kun ei jaksa kun kaikilla on ADHD ja autismi niin ei kykene tai jaksa tai ei vain näe likaa ja sotkua ympärillään. Kaikki jää siihen mihin kädestä tippuu ja joka paikka on täynnä tavaraa kun kaikki on levitetty tasoille ja lattioille että ei vain mahdu siivoamaan.

En ole mikään siisteyshullu, mutta tykkään pitää kotini siistinä, koska en halua elää lian keskellä ja ällöttää, jos joka paikka on likainen. Tunnen ihmisiä, joiden kodit ovat saastaisia. Joka paikka liassa, kun kaikki sotketaan mutta mitään ei siivota. Omistusasunnossa/-talossa he tuhoavat omaa omaisuuttaan, mutta vuokralla toisen omaisuutta...

Joidenkin koteihin en edes halua mennä ja moni yhteinen tuttu on sanonut samaa. En ota kenkiä pois jalasta tai laitan jotkut sisäkengät, laitan päälle jo valmiiksi likaiset vaatteet tai jotkut rönttävaatteet. En halua koskea mihinkään, en suostu istumaan missään kun kovat tuolitkin on ihan tahmeat ja likaiset. Ja mieluiten tapaamme jossain muualla. Enkä koskaan halua syödä mitään heidän itsetekemäänsä kun käsi- ja keittiöhygienia on niin karsea.

Lähettäjä: jek 
Päivämäärä:   14.11.24 18:24:49

Joka puolella aina sanotaan, ettei asunnon loppusiivoukseen kauaa mene. Yksiön siivoaa hyvin kahdessa tunnissa yksinkin ja varsinkin kahdestaan ja kaksion 3-4 tunnissa.

Jos oikeasti noin on, niin ei kyllä kovin hyvin loppusiivousta tee. Siksi kai kukaan ei saakaan muuttaa puhtaaseen asuntoon, kun kaikki sanovat aina, että asunto oli jätetty törkyiseen kuntoon ja sinne piti tilata ammattilaissiivoojat tekemään loppusiivous että seuraava suostui muutamaan sisään.

Itse olen kaksi kertaa tehnyt noin. Tyhmyyksissäni ensimmäiseen yksiööni muuttaessani kuurasin sitä edellisen asukkaan jäljiltä itse pe-illasta su-iltapäivään.

Ja pari vuotta sitten autoin kaveria muuttosiivouksessa. 35 m2 yksiö. Ei ole asunut mitenkään saastaisesti ja osaa kyllä siivota. Silti kuurasimme sitä kahdestaan la-aamusta su-iltaan. Jos olisimme saaneet sen yhdessä päivässä valmiiksi, ei lopputulos olisi ollut puhdas. Joten kunnollista muuttosiivousta ei todellakaan tehdä parissa tunnissa. Tuossa ajassa saa tehtyä vain osan vaadittavista asioista.

Siksi kai ihmisten kodit on saastaisia kun ei niitä siivota ja siivoamisena pidetään sitä että vähän seisottiin keskellä lattiaa katselemassa ympärilleen. Vaikka ei ne seinät oikeasti sillä puhdistu että niitä vain tuijottaa...

Lähettäjä: Marenki 
Päivämäärä:   14.11.24 18:27:27

Loppusiivous on oikeasti iso urakka. Minä olen tehnyt sen huone kerrallaan jo siinä pakkaillessa, esim pessyt jo yhden makkarin kaapit ja ikkunat ja pyyhkinyt seinät jne sitä mukaa kun huoneet tyhjenevät. Viimeksi oli aivan mahtavaa muuttaa, kun uusi omistaja kielsi siivoilemasta kun aikoi tehdä ison remontin.

Päivämäärä:   14.11.24 18:39:33

Nykyään pesuaineet on niin järkyttävästi hajustettu, ettei niitä pysty käyttämään. Hajusteettomat ovat usein kovin tehottomia, kun ovat kaikin tavoin hellävaraisia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   14.11.24 18:50:37

Ei se ole saastaisuutta, että pyykkitelineessä on kuivia pyykkejä. Katsokaa joskus telkkaria; siellä näytetään jenkkikoteja, joissa ei mahdu liikkumaan, hyönteisiä vilisee, ja haju vaatii kaasunaamarin.

Kunnat voisivat tarjota matalalla kynnyksellä siivousapua. Ensin olisi raivaussiivous, ja sitten 10 viikon ohjelma, jossa siivottaisiin kerran viikossa yhdessä ammattilaisen kanssa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.11.24 18:56:01

Jos perussiistin yksiön siivouksessa menee usea päivä niin mitä siellä oikein siivotaan ja miten?

Lähettäjä: True sennu 
Päivämäärä:   14.11.24 18:58:30

Joskus vuosikymmeniä, sitten lapsiperhe missä äiti ei pitänyt vaippaa lapsella. Pissasi mihin vaan ja haju oli ihan karsea. Kun sinne meni niin teki mieli kääntyä ovelta jos olisi kehdannut. Oli kaveri ja oltiin nuoria, en edes tiennyt mistään laskusta. Eipä äityli edes vaikuttanut masentuneelta, mutta se haju oli jo rappukäytävässä. Nykyisin on ex kaveri muista syistä.

Erään vanhuksen luo minua kutsuttiin joskus siivoamaan, siellä tämä vanhus virtsasi mihin vain ja haju oli jotain kauheaa. Oli ihan siinä ja siinä että sinne pystyi menemään, enkä ole nirppanokka. Kun tämä siirtyi palvelukotiin niin omaiset valittivat siellä hoitohenkilökunnalle ihan keksittyjä asioita.

Työkaverin sisko on kuulemma niin eläinrakas. Kerran vein sinne avaimen. Voi tsiisus mikä kissankusen haju oli rappukäytävässä. Hänellä leikkaamaton kolli ja narttu. Tekivät pentuja. Tämä sisko ei halunnut luopua niistä pennuista Kun voisivat joutua huonoon kotiin.

Lähettäjä: Marenki 
Päivämäärä:   14.11.24 19:04:48

True sennu: olisiko ero sitten ollut niin traumaattinen? Pidettiinkö isän luona vaippoja?

Lähettäjä: True sennu 
Päivämäärä:   14.11.24 20:05:53

Isä ja äiti asuivat yhdessä. Isä lytättiin henkisesti osastohoitoon. Äiti teki vielä liudan lapsia toisen miehen kanssa, kuka hoiti lapsia. Äiti on narsisti, siksi välit menivät.

Päivämäärä:   14.11.24 20:21:15

....:

Siellä mm. pestään kaikki pinnat eikä vain ne, jotka huvittaa. Myös seinät pyyhitään kuivalla ja sitten kostealla, ja tarvittaessa vielä tahrat erikseen. Patterin taus ja välit puhdistetaan, ikkunat pestään joka pinnalta ja myös sälekaihtimet putsataan. Listat imuroidaan ja pyyhitään. Kylppärin kaikki pinnat pestään kauttaaltaan, myös lattiakaivo. Tiskikone puhdistetaan kauttaaltaan ja keittiön kaikki pinnat puhdistetaan puhtaiksi asti eikä vain levitetä likaa ympäriinsä. Koko asunnosta puhdistetaan kaikki tahrat, pelkkä rätillä jonkun kohdan huitaisu ei riitä. Myös häkkivarasto siivotaan. Yhtään mikään kohta asunnosta ei jää likaiseksi kun pyyhkäisee mikrokuituliinalla tai kädellä. Ainoastaan röpelöpintainen katto olkkarissa jätettiin rauhaan, kaikki muut, myös kylppärin katto, pestiin.

Kun katsoo miten ihmiset loppusiivouksen tekevät, niin joo, kyllä minäkin tekisin tuollaisen siivouksen yksin kahdessa tunnissa. Mutta sen jälkeen tuleekin siivousfirmasta kaksi ammattilaista kuuraamaan neljäksi tunniksi eivätkä saa asuntoa edes kokonaan siivottua. True story...

Ja minäkin tein töitä siivoojana vuosia, joten kyse ei ole siitä, etteikö minulla olisi ollut kunnollisia välineitä ja oikeita aineita kun kaverin kanssa hänen yksiötään siivosimme.

Päivämäärä:   14.11.24 20:47:37

"Jos perussiistin yksiön siivouksessa menee usea päivä niin mitä siellä oikein siivotaan ja miten?"

-Vie yllättävän paljon aikaa, kun pesee ihan kaiken pesuaineella, hankaa tahrat irti varovasti ettei pintamateriaalit vaurioidu ja huuhtelee pesuaineen pois. Siivoaa puhtaaksi kaikki hankalat välit. Liottelee kalkkisaostumat tuhoamatta kaakelinsaumoja.

Omat poismuuttosiivoukseni on olleet hyvin ylimalkaisia. Hyllyt pyyhkinyt tyhjentäessä ja tasot & lattiat pyyhkinyt lopuksi. Siitä huolimatta jokainen asunto on jäänyt siistimpään kuntoon, kuin missä sen itse sain, sillä olen ennen sisäänmuuttoani (vuotta tai muutamaa aiemmin) kuurannut ne edellisten asukkaiden 50-60v varrella kerryttämät pinttymät pois ja sen jälkeen omat sotkut sitä mukaa kun niitä on tullut. Itselläni ei ole tapana jättää esim. ruokaroiskeita kuivumaan kiinni seiniin.

Päivämäärä:   14.11.24 20:54:37

"Lisäksi pitää hoitaa välillä myös se suursiivous. Jos nyt ei aina jouluksi ja juhannukseksi, niin edes parin vuoden välein."

Eikä tarvitse mitään suursiivousta, ihan hullun hommaa. Viikkosiivouksen yhteydessä voi siivota nurkan kerrallaan myös. Ei tarvitse rymisteerata ihan koko kämppää kerralla hikipäässä kun vähintään kerran kuussa jaksaa ottaa jotain muutakin työn alle kuin mitä ylläpitosiiivoukseen yleensä kuuluu.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.11.24 20:57:18

Ja tuohon meni kahdella ihmisellä kaksi päivää 35 neliön asunnossa? Ok.

Päivämäärä:   14.11.24 22:45:22

....
Emme me vuorokauden ympäri tuolla asunnossa olleet. Yövyimme ja kävimme syömässä muualla, joten noihin taukoihinkin meni oma aikansa siirtymisineen. Emme siivonneet vuorokauden ympäri.

Haluaisin nähdä, miten itse olisit sen asunnon siivonnut. Ja olisiko sinun siivoamanasi tullut yhtä puhdasta muutamassa tunnissa. Epäilen ;)

Kyllähän me olisimme siitä parissa tunnissa kahdestan selvinneet, jos olisimme siivonneet vain sieltä täältä ja pelkkä luutulla pyyhkäiseminen tarkoittaa samaa kuin puhdas.

Aika usein vuokranantajat jättävät vuokravakuuden palauttamatta ja vetoavat puutteelliseen loppusiivoukseen. Ja asukkaat väittävät kuuranneensa asunnon katosta lattiaan. Voin lyödä vetoa, että noissa tapauksissa vuokranantaja on oikeassa ja loppusiivouksen jälki on ollut jotain ihan muuta kuin puhdas.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.