Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  DIY joululahjat

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   13.11.24 09:04:36

Joulu kohta ovella ja heikon talouden vuoksi haluan antaa lahjoiksi itse tehtyjä lahjoja. Onko ideoita? En osaa neuloa/kutoa joten sukat yms ovat poissuljettuja.

Nyt mietinnässä olisi:
-Kirpparilta joulukuusen palloja, maalaan itse jotain kivoja kuvia siihen
-styroksikartio ja liimaan teepusseja -> teekuusi
-mahdollisesti sytykesipsejä
-kirpparilta joku kiva teekuppi ja teen siihen kynttilän

Onko jotain muuta kivoja ideoita? :)

Re: DIY joululahjat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.24 09:27:37

Aineeton lahja, esim auton pesu ja sisäsiivous, joulusiivous ja ikkunoiden pesu, kauppareissu, koiran hoito, lapsen vieminen harrastukseen, lumityöt ym

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.11.24 09:32:57

Noista aloituksen lahjoista muut ok, paitsi tuo teekuusi. Olen suuri teen ystävä, mutta en ikinä uskaltaisi käyttää noita kuuseen liimattuja teepusseja. Tee on elintavike ja jos niitä pusseja liimaillan johonkin styroksiin ties millä myrkkyliimalla, niin eihän sitä tiedä mitä liimahöyryjä se kuiva teerouhe on imenyt itseensä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   13.11.24 09:35:10

Itse ilahtuisin pullista, sämpylöistä, kuivakakusta tai muista leivonnaisista, jotka voi laittaa vaikka pakastimeen jos ei heti tarvitse.

Nuo sinun ideat ja itse askarrellut joulukoristeet kuulostaa ihanalta myös. Pinterestista tai youtubesta löytynee ideoita.

Päivämäärä:   13.11.24 09:43:02

"Noista aloituksen lahjoista muut ok, paitsi tuo teekuusi. Olen suuri teen ystävä, mutta en ikinä uskaltaisi käyttää noita kuuseen liimattuja teepusseja. Tee on elintavike ja jos niitä pusseja liimaillan johonkin styroksiin ties millä myrkkyliimalla, niin eihän sitä tiedä mitä liimahöyryjä se kuiva teerouhe on imenyt itseensä."

Tämä!!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.11.24 10:25:15

Minäkin arvostaisin eniten aineetonta lahjaa. Juuri joku pieni palvelus on ainakin tämmöiselle kiireiselle raajarikolle helpotus.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.11.24 10:32:42

Tuun seuraamaan myös ideoita.

Jos antaa jouluaiheisia koristeita, niin antakaa ne sitten reilusti ennen joulua.

Tylsä saada joku hieno koriste 24. pvä.kun joulukoristeet lähtee veks 27. pvä.

Mielelläni laitan joulujuttuja esille ajoissa.

Syötävät kelpaa aina <3

Päivämäärä:   13.11.24 10:33:49

Teepussit kannattaa kiinnittää nuppineuloilla.

Päivämäärä:   13.11.24 10:35:53

Tai teipillä kiinni ne teepussit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.11.24 10:36:38

"Tylsä saada joku hieno koriste 24. pvä.kun joulukoristeet lähtee veks 27. pvä."

Mikäs sääntö se tuollainen on? :D

Lähettäjä: Marenki 
Päivämäärä:   13.11.24 10:39:17

***: kannattaa laittaa oma nimi tuollaiseen toiveeseen, emme me tiedä, kuka olet.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   13.11.24 10:43:50

Minä annoin viime jouluna muun muassa itsetehtyjä sytykepaloja, mysliä ja saaristolaisleipää.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   13.11.24 12:47:58

Syötävien/juotavien lahjojen kanssa kannattaa olla varovainen ellei tiedä että valittu lahja on varmasti mieleinen. Itse en esimerkiksi tekisi jollain mysleillä yhtään mitään kun en sellaisia syö, mutta jollekin toiselle se taas voisi olla hyvinkin mieluisa lahja. Sama juttu teepuun kanssa. Jos lahjan saaja on innokas teen juoja voi lahja olla täydellinen valinta, etenkin jos puuhun valitut teelaadut ovat saajalle mieleisiä, mutta jos hän juokin teetä silloin sun tällöin saattaa lahja mennä suurelta osin hukkaan.

Muut lahjaideat kuulostivat kivalta, etenkin se kivaan teekuppiin tehty kynttilä.

Lähettäjä: Kisu 
Päivämäärä:   13.11.24 12:52:19

Sinappi on (lähes) aina tervetullut lahja joulunaikaan.
Ja tuosta teekuusesta tuli mieleen vielä nämä konvehdeista tehdyt kuuset.
Lisäksi jostain tuli joku päivä vastaan video, jossa ostettiin jotain "joulutuoksuista" nestesaippuaa läpinäkyvässä pullossa, otettiin etiketit pois ja sinne saippuan joukkoon minimini-joulupalloja/glitteritähtiä/tekokuusenoksa.

Lähettäjä: swgln 
Päivämäärä:   13.11.24 12:52:43

Mikä hemmetti on DIY..

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.11.24 12:55:00

Sinappi, suppilovahverohilloke, suolakurkut (toki nämä olisi pitänyt tehdä jo elokuussa), mallasleipä, maustesuolat tai sienisuolat, pikkelöidut suppilovahverot...

Päivämäärä:   13.11.24 13:04:14

DIY = Do It Yourself

Eli suomeksi itse tehty tai tee-se-itse.

Päivämäärä:   13.11.24 13:36:00

Eikös ne mausteet ollut todella surkea lahja viimeksi kun asiaa kysyttiin?

Päivämäärä:   13.11.24 13:41:14

Marenki, ihan yleispätevä vinkki. Typerää antaa joulukoristeita tai herkkukori vasta jouluna tai välipäivinä.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   13.11.24 13:52:45

Minä ennemmin antaisin jotain syötävää. Halutessaan syötävät voi koristella jotenkin, esim. tekee koristeellisen pussukan/purkin tuotteelle. En siirtäisi tuotteita pois alkuperäispakkauksista, koska alkuperäispakkauksissa näkyy tuotetiedot ja tuotteet pysyy parempina kun ei avaa pakkauksia. Enkä liimaisi t-pusseja. Tuoteturvallisuus pitää säilyä.

Noi koristeet, kuten joulupallot ja kynttilät voi olla kivoja, mutta valitettavasti ainakin oma kokemus on, että harva askartelija osaa tehdä oikeasti niin hienoja, että noita lahjaksi saatuja koristeita haluaisi pitää esillä tai ainakaan säilöä enää ensivuoteen. Monet askartelut ei edes kestä säilyttämistä kunnolla vaan menevät sitten huonoksi (esim. joku askartelumaali ilman mitään lakkaa päällä ei ehkä kestäkään kun se säilötään joulukoristelaatikkoon. Tai sitten on jotain glitteriä mikä leviää kaikkialle).

Päivämäärä:   13.11.24 15:01:45

Itsetehdyistä valitettavasti suurin osa on sellaista jota ainakaan itse en osaisi arvostaa, poislukien ne villasukat ja leipomukset silloin kun ne tulevat riittävän läheiseltä, joka tietää makuni. Vaikka hienosti koristellut piparit olisi kuinka hienoja, ne on pyörineet ties missä (ainakin lasten koristelemat), ja jouluinen hedelmäkakku runsailla rusinoilla jää välistä. Koriste-esineet harvoin on sellaisia joita oikeasti haluan esille, kuten xx tuossa totesi.

Päivämäärä:   14.11.24 06:43:59

Hyviä pointteja! Vaihdan liiman kaksipuoliseen teippiin. Ja tottakai näitä DIY-lahjoja mietin saajaa, teekuusi menisi teenjuojalle ja sytykesipsit sille kenellä talo lämpiää puilla jne. Konvehtikuuseja olen tehnyt jo parina jouluna ja nykyään ne konvehtirasiat maksaa niin paljon, että en enää pysty niitä tekemään. Yhteen kuuseen meni muistaakseni 5-6 rasiaa ja rasia on melkein sen 5€..

Pitääpä tsekata pysyykö maalin viimeistelylakka joulupallossa. Tämä oli vaan ajatus, ajatuksia pitää aina testata toimiiko, ennen kuin vie eteenpäin.

Leipomuksista olen samalla linjalla, että ei koskaan tiedä mitä mieltä saaja on niistä, niin niiden suhteen olen vähän epäileväinen kannattaako leipoa.

Valmiin syötävän antaminen toimii muuten, mutta ne maksaa jos ostaa jokaiselle jonkun levyn suklaata.

Olen pinterestiä yms katsellut, mutta ajattelin jos täältä löytyisi muilta vinkkejä toimivista lahjoista. Täytyy sitten jatkaa etsimistä

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   14.11.24 06:59:32

Sinappi on musta hyvä joululahja ja sen purkin voi koristella. Roskalavalta voi vaikka kysyä pilttipurkkeja sinapille.

Meillä on nyt vauvan myötä tullut paljon pilttipurkkeja ja olen googlannut, mitä niistä voisi tehdä. Tosi kivoja ideoita esim. tuikkukipoksi on Pinterestissä. Purkin sisään voisi laittaa myös jonkun pienen joulufiguurin, pumpulia, hilettä jne. ja tehdä koristeen.

Saaristolaisleipä on aika helppo tehdä ja monelle mieleen.

Päivämäärä:   14.11.24 07:03:32

Noita joulumaailmoja voi tehdä isompiakin vaikka suolakurkku/punajuuri purkkiin. Mulla on muutama niitäkin säästössä, kun lapsi on sellainen jouluttaja, että oksat pois. Rustassa oli eurolla figuureja. Ajattelin että lapsi saa omaan huoneeseen tehdä lasipurkkisomisteen. Aikuinen saa niistä jo tosi näyttäviä, joten kelpaavat kyllä lahjaksi. Mutta kyllä niillekin helposti tulee hintaa pari kymppiä kun alkaa hommata askartelujuttuja.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   14.11.24 11:31:38

"Lisäksi jostain tuli joku päivä vastaan video, jossa ostettiin jotain "joulutuoksuista" nestesaippuaa läpinäkyvässä pullossa, otettiin etiketit pois ja sinne saippuan joukkoon minimini-joulupalloja/glitteritähtiä/tekokuusenoksa."

Onko sitä saippuaa tarkoitus vielä käyttää? Pestä kätensä glitteritähdillä ja holjata muoviroskaa viemäriin?

Lähettäjä: 65v 
Päivämäärä:   14.11.24 11:35:23

Itse olisin ikionnellinen jos joku kävisi pesemässä ikkunat.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.11.24 11:58:35

Ai että jos joku tekis mulle kunnon suklaataatelikakun jouluksi! Voisin vaikka maksaa siitä!

Lähettäjä: Krista 
Päivämäärä:   14.11.24 11:59:03

Cookie in a jar on musta kiva lahja.

Päivämäärä:   14.11.24 12:16:26

Opiskelijana tuli huomattua että itsetehdyt joululahjat tulivat yllättävän kalliiksi, tosin silloin askartelutarvikkeet piti ostaa jostain Tiimarista, nyt voi tilata kiinakaupoista muutamilla kymmenillä senteillä... Jos osaat leipoa niin saaristolaisleipä olisi itselle tosi tervetullut joululahja.
Minä annoin aikanaan aina itsetehtyjä lahjakortteja, aikuisille sisaruksille lastenhoitoa, vanhemmille esim. auton pesu sisältä ja päältä, isovanhemmille siivousta. Ja joo, toki perhettä autetaqn muutenkin, mutta nuo olivat sellaisia kivoja aineettomia lahjaideoita, meidän suvussa aikuiset eivät kaipaa mitään tavaraa kotiinsa.

Päivämäärä:   14.11.24 13:12:08

Opiskelijana tuli huomattua että itsetehdyt joululahjat tulivat yllättävän kalliiksi, tosin silloin askartelutarvikkeet piti ostaa jostain Tiimarista, nyt voi tilata kiinakaupoista muutamilla kymmenillä senteillä... Jos osaat leipoa niin saaristolaisleipä olisi itselle tosi tervetullut joululahja.
Minä annoin aikanaan aina itsetehtyjä lahjakortteja, aikuisille sisaruksille lastenhoitoa, vanhemmille esim. auton pesu sisältä ja päältä, isovanhemmille siivousta. Ja joo, toki perhettä autetaqn muutenkin, mutta nuo olivat sellaisia kivoja aineettomia lahjaideoita, meidän suvussa aikuiset eivät kaipaa mitään tavaraa kotiinsa.”

Totta tuokin. Itsellä tosin on suurin osa askartelukamoista jo valmiina saatavilla kun olen käsillä tekevä ihminen. Mutta ymmärrän pointtisi!
Olen tehnyt kyseisiä lahjakortteja kun koko perhe vielä asui vanhemmilla. Nykyään sisarukset asuu eri puolella suomea, että kyseiset lahjakortit ei enää oikein toimi. Itsekin harvemmin porukoilla tulee käytyä kun bensa maksaa ja bussit kulkee maalle huonosti. Täytyy kuitenkin pistää korvan taakse jos jotain lahjakorttia keksisin kuitenkin. Kiitos :)

Lähettäjä: Marenki 
Päivämäärä:   14.11.24 15:38:25

Kävin juuri kirpparilla, jossa sai vitosella niin paljon pikkusälää kuin sellaiseen paperipussiin mahtui. Oli nappia, nauhaa, pennejä, joulupalloja, figuureja, kulkusia, muovihavuja jne jne jne.

(Vinkkinä teille askartelijoille)

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   14.11.24 17:55:00

Askartelu ja muu näpertely ei sovi omille hermoille, joten teen ennemmin ruokalahjoja (ja todellakin vain sellaisille ihmisille jotka osaavat arvostaa). Saaristolaisleipää, gluteenitonta joululeipää, punasipulihilloketta, muutamille myös joululaatikot.

Päivämäärä:   15.11.24 02:07:45

Ajatuksena kauniita jokaikinen mutta kyllähän nuo vähän krääsän puolelle todellisuudessa menee, etenkin jos et satu olemaan erityisen luova ja taitava.

Voisiko niitä lahjoja etsiä kirpparilta? Jotain pientä ja lahjan saajalle sopivaa?
Tai sitten pientä kaupasta saatavaa käyttötavaraa jonka koristelet kauniisti?

Lähettäjä: Sori mut 
Päivämäärä:   15.11.24 02:09:51

Millä ihmeen logiikalla marenki on yleispätevä vinkki niin kuin joku neuvoi? :D
Vihaan marenkia yli kaiken mutta en ollut tajunnut olevani uniikki lumihiutale.

Päivämäärä:   15.11.24 05:42:14

Minä puolestani olen kai ainoa jolla ei sinappi mene kurkusta alas missään muodossa.

Vaan niinhän se on, että mitä tahansa syötävää tai juotavaa joku ehdottaakin, aina löytyy joku toinen joka sanoo että ei ikinä. Sellaista elintarviketta ei varmaan ole olemassakaan joka saisi yksimielisen hyväksynnän ihmisiltä.

Lähettäjä: ilta 
Päivämäärä:   15.11.24 07:10:04

Lisäisin lahja-idea listaan.

-kukka-astelmat. Sammal on omasta metsästä, kävyt kerään koristeiksi ajoissa. Kirppiksiltä kerään ruukuiksi sopivia asioita, jos ei ole kivoja ruukkuja niin vaikka alumiinen vanha kattila, tai vaikka isoon mukiin, siihen mahtuu vaikka hyasintti. Koristelen maltillisesti nauhoilla (jotka usein kierrätettyjä myös) ja mahdollisesti pienillä joulupalloilla, käpyjä voi hieman maalata jos haluaa Ainekset maksaa per asetelma siis n. 5-10e, vähän riippuen mitä kasvia pistää ja mihin hintaan kirppikseltä löytää astiat.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   15.11.24 07:23:20

Jotain kuluvaa tavaraa, kahvia, teetä, saaristolaislimppua, suklaata...

Ei mitään itsetehtyä koriste- esineitä, ellet tunne saajaa niin hyvin että tiedät hänen varmasti ilahtuvan sellaisesta. Suurimmalla osalla on tavaraa ihan tarpeeksi eikä kotiin haluta enempää.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   15.11.24 07:51:52

Pilttipurkit eivät ole lämpölasia, joten ne eivät sovi tuikkukipoiksi oikeille kynttilöille, saattavat räjähtää kuumuudesta.

Päivämäärä:   15.11.24 08:06:23

m,
Unohdin kirjoittaa, että tietysti led-tuikku sisään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.