Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laihdutin, riitänkö silti ikinä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.24 23:11:35

Olen niin ylpeä itsestäni. Olen tähän mennessä laihduttanut 15kg. Painan nyt 90kg, ja musta on ihanaa painaa näin vähän. Alle 90 oli vain haave ja ajattelin etten pysty siihen, ja nyt se on jo ihan pian saavutettu!
En ole edes hirveästi muuttanut mitään, syön vaan vähemmän. Vielä jos oppisi veden janojuomaksi ja jättäisi alkon, niin menisi vielä paremmin.
Tykkään mun kropasta nyt. Eron vanhaan huomaa, kun osasin alkaa katsoa tarkemmin, enkä kiinnittänyt huomiota pelkästään ongelmakohtiin. Oon ihan liekeissä 
Tiedän, että olen edelleen lihava muiden silmissä. Jos haen töitä, mielessä painaa edelleen se, etten kelpaa koska olen lihava, ja tottahan se on että paremmannäköisiä suositaan ihan alitajuisesti. Pelottaa, että muutenkin ihmissuhteissa ja omassa toiminnassani muutun liian itsevarmaksi, ja joku paskapää alkaa haukkua ulkonäköäni. Olen edelleen epävarma itsestäni. Itselleni kelpaan, mutta pelkään niitä satuttavia sanoja. Torjutuksi tulemista. Tiedän, että tämä on ihan se ja sama, ei kaikkien kanssa tarvitse pystyä olemaan, mutta silti se satuttaa. Ehkä jatkan sulkeutunutta elämääni, haluaisin kyllä uuden suunnan sille.
Katsoin bmi rajoja, ja ne tuntui ihan absurdeilta. Kuvissa joissa olen hoikimmillani, olen silti lievästi ylipainoinen, ja näytän kyllä hyvältä. Tuskin tulen samaa saavuttamaan ikinä, olin silloin teini ja elin tosi aktiivista elämää enkä syönyt mitään, kun laihdutin.

Voinko ikinä olla tarpeeksi laiha? Se on ollut aina oletuksissani haaveillessa tulevaiduudesta.
Ja joo, en väitä että lihavuus olisi ainoa syy huonoihin ihmissuhteisiin, työnhakuun, opiskeluun ja muuhun tälläiseen, mutta jos en saavuta edes normaalipainoa, niin kuinka mikään muu sujuisi

Re: Laihdutin, riitänkö silti ikinä?

Lähettäjä: Lytätty 
Päivämäärä:   12.11.24 23:56:13

Raakaahan se on ja raainta, että sinäkin tiedät miten maailma toimii. Minun tai kenenkään muun on tuossa vaiheessa turha sanoa, että kelpaat juuri sellaisena kun olet.
Mene sitä normipainoa kohti sillä liekillä ja täpinällä joka sinulla nyt on, ei siitä ole mitään haittaakaan, mutta muista siinä sivussa, että sinulla on myös mieli, joka nyt kerää kokemuksia ja ajattelee ja oppii ja soveltaa ja selkeästi mietit asioita. Pidä siitä kiinni koko prosessin ajan.
Keho pettää jossain vaiheessa, sielu ei, vaikka on treenannut ja syönyt hyvin.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   13.11.24 06:41:33

Mitä jos päästäisit irti siitä että pitää olla tietynlainen kelvatakseen/riittääkseen?
Itsensähyväksymisestä kaikki lähtee. Kun oikeasti hyväksyt itsesi, muiden mielipiteillä ei ole oikeastaan mitään väliä. Mutta isoin työ on saada omat negatiiviset ajatukset ja niiden juurisyy itselleen päivänvaloon. Usein kumpuaa lapsuuden kokemuksista. Myötätuntoa ja lempeyttä itseään kohtaan on hyvä harjoitella aina, mutta etenkin niinä hetkinä kun ajattelee noin, että millainen pitäisi olla jotta kelpaa. "Olenko tarpeeksi laiha?" Tarpeeksi laiha kenelle?
Suosittelen miettimään mikä oikeasti on tavoitteenasi. Tietty ulkonäkö jotta muut hyväksyvät sinut? Vai olisiko terveempi tavoite yleinen oma hyvinvointi, jolloin sisäisesti annat itsellesi hyväksynnän ja tilaa olla juuri se ihana ihminen joka olet, ja joka tekee parhaita mahdollisia hyvinvointiin johtavia tekoja itselleen, jotta voisi elää mahdollisimman terveellistä ja laadukasta elämää. Kysy ennemmin itseltäsi että mitä itseään arvostava ihminen tekisi tässä tilanteessa/millaisia valintoja hän tekisi nyt.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   13.11.24 06:51:14

Ongelma ei ole paino vaan itsetuntosi. Harmi, että sitä ei voi ostaa apteekista. Katso ympärillesi ja huomaa, kuinka valtavan lihavia ihmisiä on työpaikoissa.

Tärkeintä on kuitenkin se, että hyväksyt itsesi. Onhan se kiva ihailla itseään, kun on huomannut saaneensa jotain aikaan. Jotain rajaa oman navan ympärillä pyörimiseenkin. Kun muut kelpaavat sellaisina kuin ovat, kyllä kelpaat sinäkin.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   13.11.24 07:05:39

Sehän on hienoa, että olet jo laihtunut reilusti. Tiedät tosiaan kuitenkin itsekin, että olet edelleen lihava. Se on lääketieteellinen fakta. Jos olet melkeinpä koko elämäsi ollut ylipainoinen, se on voinut vääristää kehonkuvaasi niin, että normaalipaino kuulostaa sinusta aivan absurdilta. Kehonkuva voi vääristyä näinkin päin eikä aina niin, että hoikka tai jopa laiha kuvittelee olevansa liian lihava.

Ja "tarpeeksi laihahan" sinun ei edes kannata olla. Laiha tarkoittaa alipainoista ja on eri asia kuin hoikka ja normaalipainoinen.

Jos kerran laihduttaminen on sujunut hyvin ja tunnet olosi sen myötä paremmaksi, mikset vain jatkaisi sitä?

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   13.11.24 07:06:52

Pää pystyyn vain. Jos joku puhuu sinusta alentavasti painosi takia, se on hänen häpeänsä, ei sinun. Ei kannata lukea liikaa läskivihajuttuja, vaan katsoa ympärilleen: työpaikoissa on lihavia ihmisiä, parisuhteissa on lihavia ihmisiä, lihavilla ihmisillä on kavereita... Oma käytös muita kohtaan on oleellisinta.

Lähettäjä: Veena 
Päivämäärä:   13.11.24 08:57:19

Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia ja ylipainoon on totuttu siinä määrin että vaikka oikeasti tosi lihavia kohdellaan eri tavalla, niin vähemmän lihavia pidetään jo normaaleina sillä tavalla ettei se vaikuta kohteluun. Eli jos olet n. 170cm niin 20kg ylipaino ei nykypäivänä ole enää ihmeellistä varsinkin jos se on tasaisesti jakautunut. Se vaikuttaa vasta kun ylipainoa on reippaasti yli 30kg.

Voin kertoa kokemuksesta sillä olen jojoillut aikuisiällä normaalipainon ja lähes sairaalloisen ylipainon välillä.

Päivämäärä:   13.11.24 09:19:56

Onneksi olkoon! Laihduttamisen motiivina pitäisikin aina olla oma halu, oma olo ja oma terveys. Muille kelpaamisesta ei kannata välittää hittojakaan. Vaikka olisit laiha kuin heinänkorsi, AINA löytyy joku, jolle et kelpaa, koska kaikkia ei voi koskaan miellyttää. Se joku voi taas arvostella sinua liiasta laihuudesta. Joten häntä pystyyn ja nauti keventyneestä kropastasi!

Lähettäjä: jingle 
Päivämäärä:   13.11.24 10:00:17

Lähettäjäs
Päivämäärä13.11.24 06:51:14

Ongelma ei ole paino vaan itsetuntosi. Harmi, että sitä ei voi ostaa apteekista.

Tämä. Tee rohkeasti töitä pääsi kanssa, koska ilman sisäisen puheesi muuttumista et koe ikinä itseäsi riittäväksi tai tyytyväisyyden tunnetta, ihan sama oli ulkoinen habituksesi millainen vain. Eli mielen parantelu työn alle! :)

Päivämäärä:   13.11.24 10:09:03

Faktahan on että 90 kg ei ole vielä riittävä maali ja ihan hyvä että mielesi siellä kertoo tehtävää vielä olevan!
Sanoitkin jo että työterveydenkin kannalta on tärkeää että painosi putoaa. Tottakai pystyt siihen ja tiedostit jo hienosti elämäntapoja, joita voit muuttaa.

Terveys ja paino on jokapäiväisiä valintoja elämässä, jopa hoikille.

Päivämäärä:   13.11.24 10:13:21

Kun opit arvostamaan itseäsi, alkavat muutkin arvostaa sinua. Arvostus ei synny painosta tai lihavuudesta, mutta itsearvostus voi johtaa siihen, että alat kohdella itseäsi paremmin eikä sinulla enää ole tarvetta itsellesi vahingollsten elintapojen ylläpitämiseen.

Lähettäjä: Susy 
Päivämäärä:   13.11.24 10:18:33

Lähettäjä.
Päivämäärä13.11.24 10:13:21

Kun opit arvostamaan itseäsi, alkavat muutkin arvostaa sinua. Arvostus ei synny painosta tai lihavuudesta, mutta itsearvostus voi johtaa siihen, että alat kohdella itseäsi paremmin eikä sinulla enää ole tarvetta itsellesi vahingollsten elintapojen ylläpitämiseen.

Tämä! Mielen hyvinvointi heijastuu ulkoiseen olemukseesi ja kehoon , se helpottaa terveiden elämäntapojenkin ylläpitoa suuresti. Mutta onnelliseksi et voi tulla, vaikka kehosi olisi miten tiptop kunnossa, jos oma mielesi polkee sinua maan rakoon noin kuin nyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.