Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihavia kohdellaan huonommin??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.24 21:21:04

Ensinnäkin... 2/3 ihmisistä on ylipainoisia. Silti heitä kohdellaan huonommin?

Kunhan vaan mietin kun jatkuvasti tätä kuulee. Enkä itse ymmärrä ollenkaan. En ole ylipainoinen mutta en ikinä itse voisi olla ylipainoiselle jotenkin epäkohtelias, koska en ole kellekkään (ellei ole pätevää syytä) en ole myöskään omassa lähipiirissä ikinä huomannut että lihavaa ei kohdeltaisi saman arvosena.

Onko tää nyt enemmänkin lihavuudesta aiheutuvaa häpeää ja huonoa omaatuntoa? Varmasti nyt joku on törkeä ja ilkeä lihavalle mutta en vaan usko että lähes kaikki ihmiset olisi lihavalle ilkeitä.

Re: Lihavia kohdellaan huonommin??

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   12.11.24 21:23:30

No kyllä minä ainakin uskon, ei tarvitse kuin hetken täällä selailla tai Hesarin kommentteja lukea niin on aivan selkeää miten ihmiset suhtautuvat lihaviin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.11.24 21:23:43

Kyllä asia valitettavasti on näin, etenkin nuorempien keskuudessa. Miesystäväni oli teininä lihava. Sitten hän laihdutti monta kymmentä kiloa, ja koulukavereiden asenne häneen muuttui täysin. Aiemmin häntä joko kiusattiin tai sitten ei huomattu ollenkaan, timminä taas juttelemaan tuli sellaisetkin, jotka eivät aiemmin katsoneet päinkään.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   12.11.24 21:32:39

Kyllä se on näin. Olen ollut merkittävästi ylipainoinen, nykyään normaalipainoinen. Oman kokemuksen perusteella paino vaikuttaa tosi paljon siihen, kuinka sinut kohdataan.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   12.11.24 21:37:05

Kuuntelepa vaikka Kehorauhaa -nimistä podcastia. Sen kautta olen itse tajunnut, miten suuri ongelma tuo oikeasti on.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.11.24 21:38:35

Kyllä läskivihaa edelleen on eikä sitä häpeillä yhtään näyttää. Tästä syystä kaikki julkiset liikuntapaikat on itseltäni pois laskuista. Myös joillakin työpaikoilla olen saanut kommenttia etenkin vanhemmilta naisilta.

Päivämäärä:   12.11.24 21:38:50

Ylipainoiselle koulukaverilleni huudeltiin kadulla että "läski!", monelle ylipainoiselle naiselle on tuttua, että tullaan vaikka yleisellä paikalla pilkkaamaan ulkonäköä. Ylipainoisille naisille tulee vihaviestejä somessa, heitä käsketään tappamaan itsensä ja muuta vaataavaa. Ylipainoisen on vaikeampi saada töitä kuin hoikan, ainakin naisten kohdalla on näin.

Kyllä ainakin ylipainoisia naisia kohdellaan huonommin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.11.24 21:50:14

Tästä syystä kaikki julkiset liikuntapaikat on itseltäni pois laskuista.

- uimahallissa on ok meininki

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.11.24 21:51:07

Kyllä mua ainakin alettiin kohtelemaan heti paremmin kun laihduin ja ennen mut ignoranneet tyypit yritti ängetä kaveripiiriin tai miehet tehdä tuttavuutta lähemmin.

Sen perusteella sanoisin, että täyttä totta.

Nykyään taas lihava ja näkymätön. Ei mua huonosti kohdella, mutta taatusti saisin taas parempaa palvelua miehiltä laihempana ja apua paremmin tuntemattomilta ja esim työelämässä tietyt pinnalliset ihmiset alkaisi kaveeraamaan.

Lähettäjä: Aikuinen nainen 
Päivämäärä:   12.11.24 22:38:26

Täysin samaa mieltä, että lihava on näkymätön. Olin ennen xxxl kokoa ja huonosti pukeutuva, nyt xs-s kokoa, tyylikkäästi tai sporttisesti pukeutuva. Vaikka olisin kuinka nyrpeä, väsynyt ja kiireisen oloinen, niin joka paikassa tervehditään, jutellaan, tarjoudutaan avuksi ja vaikka mitä paljon helpommin kuin ennen. Jos vielä hymyilen, näytän itsevarmalta ja olen laittanut hiukseni ja tukkani, minua kohdellaan aivan poikkeuksellisen hyvin. Saan myös anteeksi virheitä ja mokia.
Itse olen yrittänyt toimia aivan päinvastoin. Mitä tavallisempi tai vaikka erikoisempi ulkonäkö, yritän olla sitä ystävällisempi. Mutta harmi vaan että lihavat vihaavat usein myös itse itseään niin paljon, ettei heidän muurinsa läpi mene mikään. Ja uskon olleeni itse aivan samanlainen ja halusin vain olla näkymätön. Minusta ei mm ole yhtään ainoaa kuvaa lihavimmillami.

Päivämäärä:   12.11.24 22:57:50

Myös ihan tutkimusten mukaan ihmiset liittävät ylipainoon negatiivisia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia kuten laiskuuden. Jo lapset oppivat tämän asenteen, kun lapsilta on kysytty millaisiksi he kuvittelevat ylipainoiset, he vastaavat esimerkiksi että tyhmiksi ja ilkeiksi. Viihteessä varsinkin ylipainoiset naiset esitetään negatiivisessa valossa. Ylipainoinen nainen on elokuvissa ja tv-sarjoissa joko naurettava ja surkea tai jonkinlainen vaarallinen sekopää. Nykyään tähän on joitakin poikkeuksiakin, mutta hyvkn yleistä se edelleen on.

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   12.11.24 22:59:44

On eri asia olla lievästi ylipainoinen kuin selkeästi lihava.

Päivämäärä:   12.11.24 23:08:51

Myös terveydenhuollossa ylipainoisia kohdellaan syrjivästi. Vaikka se vaiva josta on lääkäriin hakeuduttu ei johtuisi millään lailla ylipainosta, niin silti lääkäri voi käyttää paljon aikaa ylipainosta puhumiseen.

Lähettäjä: Lytätty 
Päivämäärä:   12.11.24 23:37:22

Minä olin sokerilapsi syntyessä ja siitä 33 vuotta ylipainoinen.
En sairaanloisenlihava, mutta kookas ja painava ja pullea. Sain sietää ihan älytöntä kuraa ihmissuhteissa, työelämässä ja vapaa-ajalla kokoni takia.
33 vuotta.
LÄSKISTÄ tuli osa identiteettiäni.

Sitten koin elämänmuutoksen joka vei uuden urheilulajin pariin ja kohtasin ihmisen, joka ei nähnyt pelkkää läskiä vaan taidon ja yhtäkkiä olin (kovan työn jälkeen) menestyvä kilpaurheilija, rasvaprosentti 9 ja olin todella näyttävä, taitava ja osoitin olevani myös pystyvä, rehellinen, aikaansaava, lempeä, koulutettu, järkevä ja myös myönteinen ihminen!
Ja voi pojat, että olin suosittu!! Eka kertaa elämässä!! Jihaa!!
Oli mahtava kokea sellaista: hyväksyntää ja hyviä sanoja.

Ei siitä kuitenkaan oikein osannut nauttia, koska olin Läskinäkin pystyvä, rehellinen, aikaansaava, lempeä, koulutettu, järkevä ja myös myönteinen ihminen.
Ja nyt kun kilpa-ajat on ohi ja vammat ja ikä ja kokemus on saanut taantumaan taas pulleammaksi ja ihmiset ympäriltä on häipyneet, niin jatketaan taas Läskinä.
Mutta nyt se ei enää haittaa: jatkan edelleen elämää ja olen pystyvä, rehellinen, aikaansaava, lempeä, koulutettu, järkevä ja myös myönteinen ihminen ja pysyn niiden harvojen ihmisten seurassa, jotka tykkää niistä ominaisuuksista minussa, vaikka koko vaihtelee.
Olen myös tavannut ihmisiä, joille minun koko tai paino on yhdentekevää.
Turhan pitkä ja hankala reissu.

Jos vaan ihmiset opettelisivat uudestaan käytöstavat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.