Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Johtuuko tämä masennuksesta?

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   12.11.24 20:54:00

Olen seurustellut 1,5v ja suhde on todella hyvä, mies täydellisen sopiva minulle ja minä hänelle. Minulla todettiin masennus kesällä. Lääkitys aloitettiin ja kertaalleen jo vaihdettukin, nyt reilu kuukausi uutta mennyt. Näemme yleensä joka viikonloppu, asumme eri kaupungeissa ja molemmilla lapsia. Nyt miehellä oli 3 viikonlopun ajan menoa niin, että ei olla nähty kohta kuukauteen. Soittelutkin vähän jääneet, miehellä kova kiire töissä ja viikonloput menneet lastensa kanssa. Mies valittaa ikäväänsä ja kertoo kaipaavansa minua, mutta mun on vaikea vastata, koska tuntuu etten tunne yhtään mitään! Mulla ei ole ollut ikävä, olen vaan ollut helpottunut, kun ei tarvitse matkata eestaas ja olen saanut olla vain yksin lapsivapaat viikonloput. Kauhistuttaa, koska tunteeni ovat olleet todella voimakkaat miestä kohtaan ja vaikka toki tasaantuneetkin tässä ajassa jo, niin kaksikin viikkoa on tuntunut hirveän pitkältä ajalta olla erossa.

Olen ollut kahdessa vastaavassa etäsuhteessa aiemminkin ja niissä miehellä lopulta ei ollut aikaa eikä jaksamista tapaamisiin, mietin että mahtaako tämä reaktioni johtua jotenkin tästä taustasta vai masennuksesta. Kuten sanottu, parempaa kumppania en voisi kuvitellakaan ja suhdetta haluan ehdottomasti jatkaa. Tässä suhteessa mies on ollut todella aktiivinen ja nyt kiireidensä vuoksi tullut tällainen katkos. Viestitellään kyllä päivittäin paljon.

Onko jollain masennusta sairastavalla/sairastaneella kokemusta tällaisesta? Ettei tunnu enää mikään miltään edes kumppania kohtaan? Meneekö tämä ohi tai voisiko lääkkeen vaihto auttaa? Brintellix tällä hetkellä, Voxrasta lähdettiin liikkeelle.

Re: Johtuuko tämä masennuksesta?

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   12.11.24 20:57:59

Masennuksen yksi tunnusmerkeistä on juuri tuo että mikään ei tunnu miltään. Lääkkeen vaihtoa voi kokeilla tai annoksen nostoa. Itsellä ei pelkät lääkkeet riittäneet mihinkään vaan tarvitsin terapian

Päivämäärä:   12.11.24 21:14:58

Terapiassa käyn kyllä myös (tth:n kautta lyhytterapia ja nyt odptan kuntoutuspsykoterapiapäätöstä), mutta siinä ollut nyt taukoa muutama viikko. Tiedän tuon kyllä, että masennuksessa tunteet voivat harmaantua, mutta että näin pahasti?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   12.11.24 21:18:04

Tiedän tuon kyllä, että masennuksessa tunteet voivat harmaantua, mutta että näin pahasti?

Kyllä, ihan noin pahasti. Tsemppiä toipumiseen <3

Päivämäärä:   12.11.24 21:34:41

Voi vietävä =( En halua, että tuore parisuhde menee pilalle tällaisen takia! Miten tämän voi edes ilmaista toiselle loukkaamatta? Vai onko parempi olla sanomatta mitään ja teeskennellä? Kauanko teillä on kestänyt saada tunne-elämä takaisin? Vai onnistuuko se vasta lääkityksen purun jälkeen? Sitten taidan nakata lääkkeet samantien pois.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   12.11.24 21:59:11

Masennus voi todellakin lamauttaa tunne-elämän täysin. Mikään ei tunnu miltään, mikään ei kiinnosta, millään ei ole mitään merkitystä.

Minulla oli aikoinaan sekä lääkitys että psykoterapia. Terapiassa kävin vuoden verran säännöllisesti ja toinen vuosi kontrollikäynneillä silloin tällöin. Myös lääkitys kesti vuoden verran, sitten alko tuntua etten sitä enää tarvitse, ja yhdessä terapeutin kanssa päätimme lopettaa lääkityksen ja katsoa mitä tapahtuu. Ei tarvinnut aloittaa uudestaan.

Mutta minulla oli masennukselle selkeä syy - läheisen ihmisen kuolema - ja siksi selkeä asia jota käsitellä terapiassa. Voi olla vaikeampaa jos masennukselle ei ole varsinaista syytä.

Mutta oli miten oli, se voi silti vaikuttaa tunteisiin hyvinkin vahvasti. Minulla tunne-elämä palautui sitä mukaa kun aloin päästä jaloilleni ja masennus alkoi hellittää.

Minä en ehkä kertoisi kumppanille. Pelkäsin että hän loukkaantuu pahasti jos kertoisin etten tunne mitään häntä kohtaan, siltikin että hänelle kertoisin mistä se johtuu. Itse varmaankin loukkaantuisin ainakin vähän, jos toinen sanoisi ettei hän tunne mitään minua kohtaan. Ymmärtäisin kyllä syyn, mutta ei kai sille mitään voi että pahalta se silti tuntuisi. Jäisi arvailun varaan vaikuttaisiko se suhteeseen jotenkin vai ei.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   12.11.24 22:41:41

Myös epäsopiva lääkitys voi lamauttaa noin voimakkaasti. Mulla katosi käytännössä kaikki tunnekokemukset mirtazapiinilääkityksellä.

Päivämäärä:   13.11.24 10:00:25

Hmm...mirtatsapiinia otan iltaisin uneen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.11.24 10:22:39

Minä ajattelen niin, että masennuksen aikan tunteet ovat kyllä olemassa, ne eivät vain pääse tajuntaan ja kroppaan vaikuttamaan koska masennus estää sen.

Olen sanonut kumppanille, että minun on masentuneena vaikea ilmaista tunteita koska ne ikäänkuin menevät kauas ulottumattomiin.

Päivämäärä:   13.11.24 19:03:23

Kiitos viiva! Pitää yrittää puhua miehen kanssa tilanteesta tuolla tavoin niin ehkä ei sitten huolestuisi niin kovasti ja ymmärtäisi tilannetta paremmin. Tämä on itsellekin niin uutta ja tuntuu ettei 2kk sairauslomallakaan ollut voimavaroja parisuhteeseen asti. Nyt pitäisi aloittaa työt osa-aikaisesti, jospa se piristäisi ja kuntouttaisi osaltaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.24 20:41:38

Niin tai sitten alkuhuuma on laantunut ja olet itsenäinen ihminen joka latautuu yksin olemisesta ja kaipaat rauhaa viikonloppuina. Itsellä näin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.11.24 10:29:07

Erikoista, että masentuu, kun on nk.onnensa kukkuloilla

Päivämäärä:   14.11.24 10:31:25

Masennus voi iskeä ihan milloin vain ja täysin aivokemiallisista syistä. Siihen ei vaikuta vaikka olisi maailman onnellisin ja rakastetuin.

Päivämäärä:   14.11.24 10:38:24

Mä en mitenkään masentuisi tossa tilanteessa. Aloittaja ei oo kärsinyt paljon mitään elämässään.

Päivämäärä:   14.11.24 10:46:55

Tiedättekö kun masennus ei ole sitä että nyt vaan on paha mieli, vaan aivoissa on kemikaalit epätasapainossa syystä tai toisesta. Et sä sitä itse päätä milloin se tulee. Usein syitä on lapsuudessa tapahtuneet traumat tmv, joita harva niitäkään itse valitsee.

Päivämäärä:   14.11.24 10:59:45

"Mä en mitenkään masentuisi tossa tilanteessa."

:D Kerro ettet ymmärrä masennuksesta sairautena mitään kertomatta ettet ymmärrä masennuksesta mitään

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   14.11.24 11:42:24

Ei se nyt ihan pelkkää kemiaakaan ole. Ratkaisemattomat asiat aiheuttaa masennusta

Päivämäärä:   14.11.24 11:44:33

Piste joka vänkää etten ymmärrä masennusta tuskin ymmärtää kärsimyksestä mitään. Jos aloittaja olisi saanut sellaisen elämän kuin minä, se olisi niiiin onnellinen ja kiitollinen nykyisestä tilanteesta, ei todellakaan masentunut. Tämä lähes sadan prosentin varmuudella.

Lähettäjä: wigo 
Päivämäärä:   14.11.24 12:02:02

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.11.24 11:44:33

Piste joka vänkää etten ymmärrä masennusta tuskin ymmärtää kärsimyksestä mitään. Jos aloittaja olisi saanut sellaisen elämän kuin minä, se olisi niiiin onnellinen ja kiitollinen nykyisestä tilanteesta, ei todellakaan masentunut. Tämä lähes sadan prosentin varmuudella.

Ei, vaan masennus on sairaus, se voi iskeä kenelle vaan. Ihan sama millaista elämää elää. Se ei ole mikään asenne- tai arvostamiskysymys.

Päivämäärä:   14.11.24 12:03:11

"Ei se nyt ihan pelkkää kemiaakaan ole. Ratkaisemattomat asiat aiheuttaa masennusta"

Kyllä, masentua voi monesta syystä. Yksi niistä on nimenomaan pelkästään aivokemiallinen masennus, joka voi iskeä kenelle tahansa millaisessa elämäntilanteessa tahansa.

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   14.11.24 12:38:28

Ap, ehkä alkuhuuma on mennyt? Kuulostaa siltä

Päivämäärä:   14.11.24 13:14:25

Lähettäjä.

Päivämäärä14.11.24 11:44:33

^Ja sä olet 100% varma että tiedät millainen elämä meillä kaikilla muilla on ollut?

Lähettäjä: Kiivi 
Päivämäärä:   14.11.24 13:19:35

”Ei, vaan masennus on sairaus, se voi iskeä kenelle vaan. Ihan sama millaista elämää elää. Se ei ole mikään asenne- tai arvostamiskysymys.”

Juuri näin!

Päivämäärä:   14.11.24 14:54:59

"Piste joka vänkää etten ymmärrä masennusta tuskin ymmärtää kärsimyksestä mitään. Jos aloittaja olisi saanut sellaisen elämän kuin minä, se olisi niiiin onnellinen ja kiitollinen nykyisestä tilanteesta, ei todellakaan masentunut. Tämä lähes sadan prosentin varmuudella."

Voi että! täytyykin jatkossa muistaa kysyä aina sulta että saako masentua vai ei. Miten sut saa helpoiten kiinni? :´D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.