Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Karkkisukupolvet

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   12.11.24 19:49:05

Missä menee teidän kokemuksella se ikä tai syntymävuosi, minkä ikäiset syö enemmän karkkia? Siis esim. äitini ikäiset, 50-luvulla syntyneet ei juurikaan ostele karkkipusseja saati irtokarkkeja joka viikko, mutta oman ikäiset, 80-luvulla syntyneet sitäkin enemmän. Ja joo, toki yksittäisiä poikkeuksiakin varmasti löytyy, mutta keskimäärin. Miten 70-luvun lapset?

Ja miksi tietystä sukupolvesta eteenpäin ollaan niin karkkiin koukuttuneita? Koska sitä on ollut lapsesta asti saatavilla?

Re: Karkkisukupolvet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.24 19:52:47

1960- luvun puolenvälin jälkeen syntyneet mussuttaa karkkia.

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   12.11.24 19:55:19

Poikkeus on mun 89v mummi, joka syö todella paljon suklaata ja irtokarkkeja. On nyt jo muistisairas ja hoitokodissa, mutta tyytyväinen, kun vie tuliaisiksi karkkia (ja konjakkia).

Lähettäjä: Metwurst 
Päivämäärä:   12.11.24 19:58:09

En syö karkkia. Leikkeleet laitan nykyään berliininmunkin päälle, koska ei ole suositeltavaa laittaa niitä leivän päälle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.11.24 20:00:12

vanhemmat sukupolvet ei syö karkkia, mutta pullaa, korppuja ja keksejä menee. Mun äiti ain aihmettelee, kun mitä sitä tuota karkkia pittää aina olla ja sitten itse ei saa kahvia alas, jos siinä ei ole joku käntty kaverina. Ja joka kauppareissulta joku pullapussi mukana.

Päivämäärä:   12.11.24 20:10:47

Mun 50-luvulla syntynyt äitini oli mahdoton karkinmussuttaja. Aina piti olla kotona karkkia, suklaata ja (suklaa)keksejä naposteltavaksi.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   12.11.24 20:13:13

Tää on tosi yksilöllistä. 50-luvulla syntyneet vanhempani tykkää kyllä karkista aika paljon. Samoin piti isoisäni ja isoäitini, synt 20-luvulla.

Lähettäjä: herkku 
Päivämäärä:   12.11.24 20:24:35

Täällä yksi 70-luvun lapsi, jolle maistuu kaikki makea, niin karkit kuin leivonnaisetkin. Samanlainen oli isäni ja samanlainen on lapseni. Isoäitini oli loistava leipuri, liekö sieltä alkanut tämä makealla herkuttelu.

Päivämäärä:   12.11.24 20:26:29

Minun vanhempani (nelkytlukulaisia) syövät karkkia koko ajan, ostavat isoja irttaripusseja viikottain. Minä seiskytlukulaisena en koskaan syö karkkeja, keksejä tai pullaa. Kuuskytluvun miehelleni taas kaikki kelpaa.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   12.11.24 20:48:35

Ei kai tämä mikään ikäkysymys ole? Olen syntynyt 70-luvulla enkä syö makeaa, mutta moni ikätoverini syö. Ihan minkä ikäinen tahansa voi olla perso makealle.

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   12.11.24 22:05:51

"Ei kai tämä mikään ikäkysymys ole?"

No kun minusta nimenomaan on! En tunne ketään yli 50-vuotiasta, joka söisi karkkia edes joka kuukausi, mutta alle nelikymppiset kyllä vetää, ihan hyvin suuri osa tuttavapiiristäni!

Päivämäärä:   12.11.24 22:31:17

Mä kyllä tunnen monia kuusikymppisiä, jotka syö päivittäin karkkia 🤔 En sanoisi, että on mitään ikäpolvien rajaa.

Lähettäjä: pippi 
Päivämäärä:   13.11.24 05:59:54

En minäkään näe tässä ikäkysymystä, yksilöllistä mieltymys karkkii. tuntuu olevan ihan iästä riippumatta. Omassa lähipiirissä karkkia syö nuorempien sijaan taas ne yli 50 v - 90v hujakoille asti olevat. Esim mummini vaati aina tuotavaksi hänelle kaupasta karkkia ihan sairaalapedille asti, söi joka päivä puolikkaan pussillisen :)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.11.24 06:08:28

Ei meillä kukaan syö karkkeja juurikaan. Äiti syntynyt 40-luvulla, sisko ja broidit 70-luvulla ja minä 80-luvulla. Lapsena äiti toi jonkun yksittäisen sukulakun tms pienen makean per naama, limupullo jaettiin toisen sisaruksen kanssa satunnaisesti (0.33L) jne. Äiti leipoi kyllä pullaa yms, mutta mitään karkkipäiväkulttuuria meillä ei ollut. Joululahjaksi kaikki sai aina mm suklaalevyn. Minäkin, kunnes parikymppisenä totesin, ettei kannata antaa, kun en välitä. Miehen kohdalla sama - ei meillä ole karkkeja ja suklaata kotona koskaan. Tai sipsejä, limsaa tms.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.11.24 06:11:24

Ja meillä siis liki viikoittain sai sen lakupötkön tms lapsena tai uimahallireissulla sai ostaa pennien kappalehinnalla myytäviä karkkeja jokusella markalla. Kyseessä ei siis ollut mikään kielletty ja paheksuttu juttu. Määräänsä enempää ei kuitenkaan ollut.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   13.11.24 06:37:47

Itse 80-luvulla syntyneenä syön paljon karkkia, äitini 50-luvulla syntyneenä syö jonkun verran karkkia mutta enemmän pullaa ja muuta makeaa. Hänen isänsä 1910-luvulla syntyneenä oli ollut oikea pullahiiri ja aina oli pitänyt olla joko pullaa tai keksiä tarjolla. Mummo taas käytti runsaasti sokeria kahvinsa kanssa.

Lähettäjä: 70-loppu 
Päivämäärä:   13.11.24 07:24:56

Mieltymyskysymys. Itse olen perso makealle, eikä mikään pikku maistiainen riitä kaupasta otettavaksi. Lapsena saatiin melko usein syödä, tai ei se ainakaan mitään kiellettyä ollut ja sen takia menisi. Maistuu vaan hyvälle, olen koittanut vähentää. Kaveripiirissä nuorena opiskelujen aikana olin se " joka päivä karkinmättäjä", ei muille maistunut ollenkaan samalla tavoin.

Lähettäjä: karkkihiiri 
Päivämäärä:   13.11.24 07:28:34

vuosimallia -60 ja aina syönyt paljon karkkia.

Lähettäjä: -70 
Päivämäärä:   13.11.24 07:29:14

Minä söisin karkkia, vaikka joka päivä, mutta koska lihon pelkästä näkemisestäkin rajoitan syöntiä kerta viikkoon tai harvemmin.

Lähettäjä: Näin meillä 
Päivämäärä:   13.11.24 07:39:11

Isovanhemmat ja vanhemmat, eli 20-50-luvuilla syntyneet syövät paljon pullaa ja muita leivonnaisia.

Nuoremmat 70-80-luvuilla syntyneet eivät välitä leivonnaisista, mutta suklaa maistuu.

2000-luvulla syntyneet nuorimmat sukupolvet ovat sitten jo karkin perään.

Päivämäärä:   13.11.24 07:46:43

60-70luvulla vauvoille juotettii sokerivettä tuttipullosta jos sattuivat huutamaan väärään aikaan. Saattaa vaikuttaa myöhempään elämään siten että saavat lohtua makeasta.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   13.11.24 07:48:45

En näe sukupolvikysymyksenä, toiset vain tykkäävät karkeista ja yleensä makeasta enemmän kuin toiset.

Olen keski- ikäinen ja syön paljon karkkia, samoin mies, vaikka lapsuudessa 80- luvulla oli karkkipäivät eikä karkkeja syöty arkiviikolla. Molempien 70- 80- vuotiaat vanhemmat syövät karkkia, erityisesti yli kahdeksankymppinen isäni rakastaa irtokarkkeja.
Sen sijaan meidän lapset eivät ole ollenkaan karkin perään vaikka kasvatettu samoin kuin meidät lapsena; oli karkkipäivä joka lauantai.

Lähettäjä: 2000- luku 
Päivämäärä:   13.11.24 11:15:37

Kaitpa muutkin sukupolvet sinne karkkilaareille nykyisin löytää koska niitä on joka paikka täynnä. En tajua miksi cittarissa on iso karkkiosasto ja lisäksi sinne tuli eri paikkaan vielä jumalaton irtokarkkiosasto.

Se milloin nuo järkyttävät karkkiosastot tulivat kauppoihin on se ajankohta jolloin karkkisukupolvi syntyi.Se buumi alkoi 2010- luvulla.
Ennen irtokarkit ostettiin kappalehinnalla.
Irtokarkkeja syödään Suomessa kaikissa ikäryhmissä, eniten irtomakeisia kuluttavat 15–24-vuotiaat ja 45–59-vuotiaat. Miehet syövät irtokarkkeja enemmän kuin naiset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.11.24 11:28:13

"Se milloin nuo järkyttävät karkkiosastot tulivat kauppoihin on se ajankohta jolloin karkkisukupolvi syntyi.Se buumi alkoi 2010- luvulla."

höpöhöpö. Mä olen ollut lukiolainen 90-luvun lopulla ja muistan jo silloin, että irtokarkkeja ostettiin marketeista kauhalla kaataen. Ysärin alussa oli vielä pieniä kioskeja, joista ostettiin markalla merkkareita, mutta ne taisi lamassa kaatua ja viimeistään euroihin siirtyessä lopettaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.11.24 11:34:28

Minun 50-luvulla syntyneet vanhempani syövät paljonkin karkkia. Epäilen, että kyse on nyt siitä, että vanhempien sukupolvien karkkikulutustottumuksia ei välttämättä tunnisteta. Vanhemmat sukupolvet eivät välttämättä niinkään harrasta esim. irtokarkkipusseja vaan makeisia syödään eri tavalla, muttei se sitä tarkoita, ettei niitä syötäisi. Jopa mummini, joka oli syntynyt 20-luvulla, piti aina makeisia kaapissa, mutta ne olivat ihan tiettyjä klassikkomakeisia. Ei hän mistään irtokarkkilaatikoista käynyt kahmimassa kilon irtokarkkipussia itselleen.

Sekin on hyvä pointti, että nekin vanhempien sukupolvien ihmiset, jotka eivät syö karkkia, saattavat syödä makeaa sitten sellaisessa muodossa, jossa nuoremmat sukupolvet eivät juurikaan syö. Esim. vanhemmissa ihmisissä on todella paljon pullanmussuttajia, ja nuoremmissa sukupolvissa tämä on taas harvinaisempaa.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   13.11.24 12:26:49

Mun 50-luvulla syntyneet vanhemmat eivät syö karkkia mutta syövät keksejä, pullaa ja kuivakakkuja. Vanhemmat ovat eläkkeellä, joten mutsi leipoo viikoittain. Jouluna syövät suklaata mutta muuten eivät osta karkkia.

Minä taas, 70-luvulla syntynyt, syön karkkia. En syö kuivakakkuja enkä osta kotiin pullaa enkä keksejä mutta voin niitä syödä jos on tarjolla. Tosin irtokarkkeja ostan ja sitten suklaa- ja lakupatukoita.

Lähettäjä: Candy 
Päivämäärä:   13.11.24 12:58:32

Mä olen syntynyt 70-luvulla ja himoitsen karkkia.
En syö suklaata vaan irtokarkkia, hedelmä- lakritsi- ja salmiakkikarkkeja. Joka viikko pitää sitä saada ainakin 2-3 kertaa. Mieheni (myös 70-lukunen) syö huomattavasti vähemmän, hänelle tosin maistuvat niin suklaa ja keksitkin, joista itse en välitä yhtään.
Vanhempani, 50-luvulla syntyneet syövät karkkia aniharvoin ja näin on ollut aina.
Omat lapset 2000-lukuiset, syövät karkkia myös paljon vähemmän kuin minä tai mieheni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.