Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teini 16 ei halua mennä etävanhemmalle

Lähettäjä: Lähi 
Päivämäärä:   12.11.24 18:58:27

Syy "ilmapiiri" etävanhemmalla. Olen keskustellut teinin kanssa, mutta se ei auta. Mitä tehdä?

Re: Teini 16 ei halua mennä etävanhemmalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.24 19:02:02

Sanooko teini tarkemmin mitä siellä oikein tapahtuu? Miksi haluaisit pakottaa teinin paikkaan, jossa hän voi huonosti?

Lähettäjä: Lähi 
Päivämäärä:   12.11.24 19:03:31

Sanoo, en halua tässä eritellä tarkemmin. En pakota, mutta etävanhemman mielestä teini liioittelee ja minun asiani on keskustella teinin kanssa, että asia muuttuisi.

Lähettäjä: @!#$ 
Päivämäärä:   12.11.24 19:05:52

16 on jo sen ikäinen etten lähtisi enää pakottamaankaan. Voisko löytää toisen tavan tavata etävanhempaansa, käynti päiväseltään, yhteistä tekemistä muuten?

Päivämäärä:   12.11.24 19:05:59

Kumpaa uskot ennemmin, omaa lastasi vai entistä puolisoasi? Minä uskoisin lastani.

Lähettäjä: druidi 
Päivämäärä:   12.11.24 19:14:27

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.11.24 19:05:59

Kumpaa uskot ennemmin, omaa lastasi vai entistä puolisoasi? Minä uskoisin lastani.

^^Ja eiköhän aloittajallakin ex ole syystäkin ex... :P

Lähettäjä: Jännä 
Päivämäärä:   12.11.24 19:17:44

Eräässä tapauksessa tuon ikäinen teini olisi halunnut muuttaa etävanhemmalleen kokonaan. Arvatkaa saiko muuttaa….

Lähettäjä: Solo 
Päivämäärä:   12.11.24 19:18:51

Vastaavassa tilanteessa olleena päädyime ratkaisuun että teini tapaa isäänsä vain halutessaan vaikka lounaalla tai illallisella ja asuu muuten sataprosenttisesti minun luona. Nyt teini on jo aikuinen ja ilmapiiri on asiallinen. Isällään oli Villit vuodet päällä silloin ja teini koki ettei mahdu siihen kuvioon eikä meistä kukaan halunnut häntä siihen pakottaa. Luulen että se oli oikea ratkaisu kun katsoo että heillä on kuitenkin nyt ihan asialliset välit.

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   12.11.24 19:24:20

Juu en minäkään pakottaisi. Uskoisin, että liiottelee. Teinit yleensä liiottelee, en uskoisi koulustakaan ihan kaikkia juttuja opettajista.

Sanoisin teinille, että menee sinne nyt kuitenkin, ja pyydä soittamaan jos haluaa pois, ja sitten teini haetaan pois. Tämä yhteisymmärryksessä toisen etävanhemman kanssa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.11.24 19:32:59

En pakottaisi. Kannustaisin kertomaan mistä se huono fiilis tulee ja kannustaisin etää pyytämään lasta vaikka kävelylle tai ulos syömään jos tämä ei halua mennä etän kotiin. Siellä voi olla joku ahdistava uuis puoliso, paskaista, iljettäviä sisaruspuolia tai mitä vaan sietämätöntä. Lapset ei ole syyllisiä eroon .mutta sen pitäisi anta heille mahdollisuus valita oli paikkansa kahden kodin välillä.

En kuulustelisi koska en haluaisi vaikuttaa siltä että painostan olemaan poissa. Haluan aina olla lasteni kanssa ja minun kotona heille on aina tilaa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   12.11.24 19:37:15

Lapsihan saa käytännössä 12-vuotiaana päättää, kumman vanhemman luona asuu. Jos lapsi tai teini ei halua mennä etävanhemmalle huonon ilmapiirin takia, ei häntä voi sinne myöskään pakottaa.

Lähettäjä: Mina 
Päivämäärä:   12.11.24 20:29:36

Mun lapsi on saanut kyllä jäädä kotiin, jos ei ole halunnut isälleen lähteä. Erosta on 10v aikaa ja on nyt myös tuon 16v. On aina aiemmin halunnut mennä, mutta nyt kun menoa ja meininkiä tuntuu olevan jatkuvasti kavereiden luokse kotiviikonloppuinakin, niin välillä ei vaan jaksa lähteä, vaan haluaa levätä kotona. Lisäksi isän luona on hyvin ahdasta ja nukkuu siellä huonosti, omaa tilaa ei ole yhtään edes yöllä. Kun asiasta on jo keskusteltukin, niin aloittajana antaisin teinin jäädä kotiin. Isälle vain ilmoitus, että teinillä on itsemääräämisoikeus ja haluaa nyt keskustelusta huolimatta jäädä kotiin. Mihinkään vänkööseen ei tarvitse isän kanssa ryhtyä sen enempää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.11.24 20:42:54

Oot onnistuneesti etäännyttänyt. Onneksi olkoon, vuosien työ on nyt palkittu

Päivämäärä:   12.11.24 21:25:39

"Teinit yleensä liiottelee, en uskoisi koulustakaan ihan kaikkia juttuja opettajista."

Ja tällä asenteella jätetään esimerkiksi seksuaalista hyväksikäyttöä kokeneet teinit ilman apua. "Kun eihän se nyt tuollaista tekisi, niin fiksu ja mukava mies, teinit nyt aina juttuja keksivät ja ymmärtävät väärin". Tuhansia kertija toistunut tarina.

Lähettäjä: Kyllästynyt 
Päivämäärä:   12.11.24 21:53:14

Mies viha kukkii tällä foorumilla. Jälleen nähtävissä.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   12.11.24 22:01:53

Sukulaisteini ei eron jälkeen halunnut mennä äidilleen, että ei se automaattisesti mies ole, jonka luokse lapsi ei halua mennä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.11.24 22:21:23

Hankala tarkkaan ottaen kantaa, kun et halua eritellä tarkemmin. Voi olla että en pakottaisi, mutta kannustaisin kyllä vahvasti. Etävanhemman ja lastenvalvojan kanssahan tuossa on varmaan syytä keskustella, että miten jatkossa.

Lähettäjä: Pöh 
Päivämäärä:   12.11.24 22:23:25

Nimim jännä, 16v olisi ihan kyllä itse saanut päättää muuttamisensa.
Ei olisi lupaasi edes tarvinnut.

Päivämäärä:   13.11.24 10:52:39

Rikot vaan omat välit teiniin jos alat pakottamaan. On aika yleistä että tuossa iässä teini valitsee mukavamman kodin kodikseen eikä haluakkaan enää vierailla toisessa. Erityisesti jos siellä on jotain ongelmaa. Se tuntuu helposti siltä että on epätoivottu vieras joka joutuu olemaan siellä väkisin - ei kiva fiilis.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.11.24 10:56:16

"etävanhemman mielestä teini liioittelee ja minun asiani on keskustella teinin kanssa"

Eikö etävanhempi ole myös lapsensa huoltaja ja kasvattaja? Minkä takia se olisi lähivanhemman vastuu selvittää teinin ja etävanhemman välejä? Lähi ei estä teinin vierailuita eikä mustamaalaa etää, se riittää. Jos etä ei osaa olla vanhempi niin olkoon olematta.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   13.11.24 11:06:22

"Eikö etävanhempi ole myös lapsensa huoltaja ja kasvattaja? Minkä takia se olisi lähivanhemman vastuu selvittää teinin ja etävanhemman välejä? Lähi ei estä teinin vierailuita eikä mustamaalaa etää, se riittää. Jos etä ei osaa olla vanhempi niin olkoon olematta."

Samaa mieltä. Eri asia jos kyse olisi nuoremmasta lapsesta. Tällöin minusta on molempien vanhempien tehtävä huolehtia lapsen edusta, johon kuuluu molempien vanhempien tapaaminen (olettaen että vanhemmat on täyspäisiä).

Mutta 16v. on riittävän vanha päättämään itsekin missä haluaa olla ja vanhemmat voivat itse selvittää, miksi teini ei luona halua olla.

Tärkeää vain on just se, että lähivanhempi ei vahingossakaan mustamaalaa toista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.11.24 11:07:32

Samaa mieltä kuin yllä. Etävanhemman tehtävä selvittää välinsä oman lapsensa kanssa.
16v on oikeus päättää enkä pakottaisi vaikka ei olisikaan. Tue teiniä, kannusta keskustelemaan etävanhemman kanssa mutta älä painosta tai pakota, tai kiellä teinin fiiliksiä.

Päivämäärä:   13.11.24 11:31:24

Etävanhemman tehtävä selvittää välinsä. Ja tarvittaessa keskustelu lastenvalvojalle. Pyrkisin itse pysymään majdollisimman etäällä asiasta. Tai siis, ei ole sinun tehtävä mitätöidä tai vahvistaa teinin fiiliksiä. Pysyisin mahdollisimman neutraalina.

Ja suhde vanhempiin voi muuttua aikuistuttua. Nyt ikävä etävanhempi voikin esim. parikymppisenä olla se läheisin aikuinen. Ei suhde vanhempiin (toivottavasti) katkea täysi-ikäistyttyä. Muistuttaisin myös etää, että parin vuoden päästä teini on täysi-ikäinen, eli alkaa olla mahdotonta enää pakottaa mihinkään.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   13.11.24 11:57:13

Mä olin 12v kun vanhemmat erosivat ja isällä oli sitten uusi puoliso. Mä asuin äidin kanssa ja kävin isällä joka toinen viikonloppu. Oli todella ahdistavaa kun asunto oli iso kaksio ja mä nukuin olohuoneessa levitettävällä sängyllä ja viereisessä huoneessa isä ja sen uusi puoliso harrasti seksiä. Mä edelleen siis muistan kuinka mua ahdisti ja yritin peittä korvat tyynyllä. Jossain kohtaa kieltäydyin menemästä sinne vaikka äiti yritti maanitella ja isä pakottaa ja tietty haukkui äitiä vaikka äidillä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa enkä ollut kertonut syytä koska mun mielestä asiasta oli todella kiusallista puhua.

Että aloittajalle sellainen viesti, älä pakota vaan anna teinin valita. On etävanhemman velvollisuus pitää välit lapseensa kunnossa.

Lähettäjä: Kumpulainen 
Päivämäärä:   13.11.24 20:50:28

En minäkään halunnut teininä käydä isän luona, eikä siihen ollut mitään muuta syytä kuin että emme koskaan olleet isän kanssa kovin läheisiä eikä meillä ollut mitään yhteistä tekemistä. Minua ei pakotettu eikä asiasta tehty mitään numeroa.

Lähettäjä: Jessus sentään 
Päivämäärä:   13.11.24 21:17:16

Meillä oli sama ongelma lapsen ollessa 4-11, v ei halunnut, 7v oli pakko pakotta.
Nyt kohta 12v eikä ole enää vikme viikkoina mennyt ja exä ei oikein mahda enää mitään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.11.24 21:30:28

Ettei olisi kyse siitä, että isä vaatii enemmän, esim. kotitöiden ja koulun suhteen? Meillä kävi veljeni suhteen juuri niin, äiti vaati (ihan tavanomaisia asioita), isä lahjoi ja passasi, ja koulunkäynnillekin oli se ja sama.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.