Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raskaus, pingottunut vatsa, tukaluus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.11.24 10:03:24

Mistäköhän voisi johtua todella kiristävä ja pingottunut (ei siis iho vaan sisältä päin) vatsa vaikka viikkoja vasta 25 ja risat.

Vatsa lähtee jotenkin tasapaksuna heti rintojen alta ja ihan tavallinen istuminen on liki mahdotonta, etenkin jos on syönyt lähiaikoina, koska vatsa ottaa kiinni (kylkiluihin?). On pakko nojata taaksepäin ja oikeastaan vain makuulla on hyvä. Maha on jotenkin täysin ahdas ja pingottunut, mutta ei mitenkään erityisen ulostyöntyvä, kasvaa täysin keskikäyrällä ja ylipainoinenkaan en ole, lähtöpaino 167/51 ja nyt 57kg (toki painoa on jonkin verran tullut. Olen tosin tämän verran painanut ilman raskauttakin toisinaan, eli hyvin hoikassa kunnossa olin lähtötilanteessa)

En tiedä liittyykö tuo jotenkin ruumiinrakenteeseeni vai suolistooni (minulla on esimerkiksi suoliston endometrioosi ja taipumusta turvotukseen vatsassa) vai mihin, mutta en käsitä miten vielä vauva mahtuu kasvamaan ilman että ratkean tai menetän täysin liikuntakyvyn, olen nyt jo kuin joku hylje, täytyisi kieriä paikasta toiseen. Todella vaikea olo, vatsa-ja selkälihakset on jännittyneenä koko ajan kun en saa varsanseutua rennoksi kun on niin kireä.

Re: Raskaus, pingottunut vatsa, tukaluus

Päivämäärä:   12.11.24 10:08:07

Lisättäköön vielä, että olen pitkäselkäinen, eikä näin ollen pitäisi tässäkään olla syy.

Tuntuu että anatomiassani tai sisuskaluissani on jotain vikaa

Lähettäjä: Mahtavaa 
Päivämäärä:   12.11.24 15:03:32

Se on ihan normaalia raskaana, että olo on hirveä ja sattuu eikä mitenkään päin ole hyvä olla. Ei sinussa mitään vikaa ole.

Onnea raskaudesta ja nauti siitä. Vielä on pitkä aika edessä ja tilanne vain pahenee mitä isommaksi sikiö kasvaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   12.11.24 15:14:28

Kysy neuvolasta apuja? Voikohan olla närästystä?

Itse olen rv 30 ja ei tää maha tunnu miltään. Tai toki se on tiellä ja iso, mutta ei kiristä tai ahdista. Välillä on ollut muutamia päiviä, että on tuntunut venytystä jossain mahan sisällä, mutta ei tuo tunne jatkuvasti ole.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   12.11.24 15:34:01

Olisiko vauva jotenkin sellaisessa asennossa, että se kiristää nyt enemmän?

Itsellä tuli raskaudessa tuollaisia tukaluuden tunteita satunnaisesti. Mielsin nämä sikiön kasvuun liittyviksi, kun sitten parin pvn päästä olo oli "normaali" eli ehkä vauvan kasvu sopeutui kehooni. Sitten taas parin vkon päästä tuli uudestaan sama.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   12.11.24 15:36:33

Mulla esikoisen raskaudessa kiristivät vatsalihakset, ne olivat niin kipeät, että välillä oli pakko ottaa särkylääkettä. Nyt tässä raskaudessa vatsaa kiristää ilma vatsassa, on fiilis, ettei vatsassa vain ole tilaa ylimääräiselle ilmalle, pingottaa koko maha.

Vähän myöhemmässä vaiheessa myös harjoitussupistukset tekivät vatsan kivikovaksi, se oli kyllä vatsalihaskipujen lisäksi ihan hirveää, mutta sekin täysin normaalia.

Joillekkin raskaus vain sattuu olemaan epämukavampaa, kuin toisille.

Päivämäärä:   12.11.24 15:39:47

Mullakin välillä on. Etenkin iltapäivällä. Jutellut muiden kanssa ja ilmeisesti tää nyt vaan on tämmöstä. Rv 22+3.

Päivämäärä:   12.11.24 15:47:46

Minulla tuntui että vatsa ei vaan mahdi kylkiluiden sisälle, teki mieli työntää sormet kylkiluiden väliin ja venyttää luita auki.

Päivämäärä:   12.11.24 16:18:26

Kiva kuulla kokemuksia. Tosiaan minullakin tuo tunne ettei vatsa mahdu kylkiluiden alle. Tämä ei ole mitenkään kovin ajoittaista, toki tosiaan syöminen pahentaa oloa ja aamuisin on vähän parempi kuin iltapäivällä.

Harjoitussupistuksia minulla on ollut jo pitkään aika paljon päivittäin (on tutkittu, etteivät ole kypsyttäneet paikkoja), se vasta tekee olon pinkeäksi ja kävelyn vaikeaksi.

Olen ollut raskaana kerran aikaisemmin, mutta tästä reilu 10v aikaa ja en muista että tuolloin olisi ollut ihan tällaista. Muutenkin raskaus oli paljon helpompi. Nyt myös hirveät liitoskivut vaivanneet jo pitkään, ensimmäisessä ei kertaakaan. Kai se on ikäkin. Vaikka vasta 30v ja risat

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.