Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.11.24 13:33:04
Kyllä sitä on. Mieheni joskus tuskaili kun hän on ollut 35-vuotiaasta asti eläkkeellä eikä hänellä omien sanojensa mukaan ole minulle mitään annettavaa.
Kysyinkin sitten, että eikö se ole hänen kannaltaan parempi, että tietää ainakin varmasti että olen tässä suhteessa aivan vain hänen itsensä takia enkä hänen rahojensa tai aseman takia. Se helpotti huomattavasti hänen tuskailujaan, jostain jäänyt ajatus että pitäisi elättää puoliso tai tarjota parempaa elämää rahallisessa muodossa muutoin.
"
"Tässä parikymmentä vuotta myöhemmin voisin sanoa, että kun ihminen lähestyy itseään, ja kumppani itseään, on mahdollista löytää/päästä tilaan, jossa olemme erillisiä, mutta yhdessä, ja enemmän kuin osiemme summa. Kutsun tätä rakkaudelliseksi tilaksi, ja se ei tarkoita, etteikö välillä olisi haastavampia ja ikävämpiä tuntemuksia ja olotiloja.""
Näinpä. On jotenkin omituista itselle olla parisuhteessa jossa molemmilla saa olla myös omia, yksityisiä asioita. Ei sellaisella salailevalla tavalla, vaan ettei kumpikaan tunkeile asioissa jotka eivät sinänsä toiselle kuulu, antaen toiselle valinnanvapauden siitä mitä jakaa varsinkin asoista joihin liittyy muita ihmisiä. Voi luotttaa ihan täysin, että toinen kertoo mitä kokee kertomisen arvoiseksi. Toki kaikesta saa aina kysyä, mutta kun ei enää koe sellaista tarvetta koko ajan tietää mitä toinen tekee tai ajattelee tai puhuu kuten minulta tentattiin aiemmassa pitkässä parisuhteessani.
Ehdoton rakkaus on rajatonta rakkautta, huonolla tavalla. Eli rakastetaan läheisriippuvaisella tavalla toista siitä huolimatta miten tuhoisa se ihmissuhde olisi itselle.
Olen huomannut, että parinvalinnassa rakkauden lisäksi on erittäin tärkeää, että omat ongelmat eivät ole konfliktissa toisen kanssa. Jokaisella on jotain ongelmia, mutta terveessä suhteessa ne eivät aiheuta kitkaa vaan niissä voi olla toisen tukena ilman että omat traumat triggeityvät toisen ongelmista. Ja toki päinvastoin.
|