Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko opiskellut joukko-oppia?

Lähettäjä: (.)(.) 
Päivämäärä:   11.11.24 20:42:38

Minun lapsuudessani kauhisteltiin kun lasten piti opetella jotain niin outoa, kun joukko-oppi. Minusta se ei ollut vaikeaa. Oliko sinusta?

Re: Oletko opiskellut joukko-oppia?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   11.11.24 21:00:13

Lukion laajassa matikassa sivuttiin hieman.
Eli tyyliin perusteet.
Vanhanaikaista oppia ja hyvin pitkälle turhaa.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   11.11.24 21:01:47

Ei ollut vaikeaa, mutta en oikein ymmärrä, mihin sitä tarvittiin. Siksi kai aika nopeasti poistuikin alakoulusta.

Lähettäjä: (.)(.) 
Päivämäärä:   11.11.24 21:08:54

Niinpä. Minä opiskelin sitä ala-asteen ekalla tai tokalla ja Rikun aikaan se oli lukion laajan matikan sisältöä.
Kohta Aallossa huippumatemaatikot voivat valita prosenttilaskun perusteet.

Lähettäjä: Oldfart 
Päivämäärä:   11.11.24 21:10:57

Täähän kopioitiin suoraan DDR:stä.
Itsekin ala-asteella näitä opettelin.
70-luvulla :))

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.11.24 21:14:16

Kyllä, ekalla ja tokalla ala-asteella. Oli helppoa, mutta tuntui jotenkin tarkoituksettomalta.

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   11.11.24 21:17:02

En, ja meni hieman yli hilseen, kun lueskelin mitä joukko-oppi on.

Lähettäjä: Jeo 
Päivämäärä:   11.11.24 21:19:36

90-luvun lopussa TTKKssa. Kyllähän se näin jälkeenpäin ajateltuna loogista ajattelua varmasti kehitti, mutta en ole käyttänyt / törmännyt asiaan teekkariaikojen jälkeen.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   11.11.24 21:21:09

"meni hieman yli hilseen, kun lueskelin mitä joukko-oppi on."

Yksinkertaisimmillaan se juuri niitä hauki on kala juttuja.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   11.11.24 21:26:08

ala-asteen ekalla ja tokallahan sitä oli, vieläkin muistan unionin U ja leikkauksen, jossa merkkinä U väärinpäin. kuuluu joukkoon oli sellainen € yhdellä viivalla ja ei kuulu joukkoon jossa kenoviiva poikki tuon merkin.
en tiedä mitä se kehitti, mutta olihan se UUTTA! olin siis ekoja joilla kansakoulu muuttui peruskouluksi ja laskento matematiikaksi.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   11.11.24 22:17:59

Opiskelen juuri nyt yliopistossa sivuaineena matematiikkaa ja joukko-oppia tuli ekalla kurssilla. Kyllä sitä on tarvinnut näillä myöhemmilläkin. Jossain peruskoulussa tai toisella asteella ei varmaan ole tullut sellaisia asioita, joissa sitä olisi käytännössä tarvinnut, ja siksi jäänyt abstraktiksi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.11.24 23:20:11

Suoritin IB-lukion, jossa higher level matematiikasta osa on Suomessa vasta yliopistossa. Meillä oli jonkin verran joukko-oppia (group theory). Englantilaiset matematiikan kirjat oli, ja niissä oli sitä.

Lähettäjä: silleen 
Päivämäärä:   11.11.24 23:46:29

AMK insinööriopinnoissa oli yhellä matikan kurssilla.

Lähettäjä: :-D 
Päivämäärä:   12.11.24 00:08:57

Juu 70-luvulla eka ja tokaluokalla ja osaan edelleen päässä laskea varpailla ja sormilla ja myös kertotaulun :-D

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   12.11.24 00:15:46

Ekalla ja tokalla peruskoulussa. Oli mm sinisiä poikia ja punaisia tyttöjä ja sit piti tietää kuka ei kuulu mihinkäkin joukkoon jos oli muitakin värejä tai nisäkkäitä. Olis varmaan kielletty aine nykyään, koska sukupuolijako. Turhaa hömppäähän se oli.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   12.11.24 00:37:33

En ole, jos ei ole sivuttu jossain lukion pitkän matematiikan alkeissa. Mitä nyt nopeasti vilkaisin, niin vaikuttaisi siltä, että yksinkertaiset asiat on väännetty ihmeellisen haasteellisen näköiseen muotoon. Ja tämän sanon kouluaikojen matematiikkaprimuksena :D

Oma kakkosluokkalainen tuskin ymmärtäisi noista mitään, jos niille 70-luvun lapsille ei ole ollut jotain palikkaversiota.

Lähettäjä: enpä 
Päivämäärä:   12.11.24 01:11:43

En ole koskaan kuullut että kukaan olisi kauhistellut joukko-oppia. Kuulostaa anekdootilta.

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   12.11.24 02:07:48

Lukiossa pitkän matikan logiikan kurssilla oli joukko-oppia. Enoni on opiskellut joukko-oppia ala-asteella 70-luvulla. Mummolassa oli hänen vanhoja 1-2 luokan matikan kirjojaan. Joskus yläasteikäisenä niitä selailin, enkä ymmärtänyt mitään, vaikka oman yläasteen matikan kokeista sain tasaisesti numeroita 9 tai 10.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   12.11.24 07:29:25

Olen opiskellut peruskoulun aamuna 1970-luvulla. En tänäkään päivänä käsitä, mikä siinä niin vaikeaa voi olla, vaikka ansaitsin ensimmäiset omat palkkarahat opettamalla sitä muille. Minulla oli silloin 10 matematiikasta. Meillä keskikoulun aloittaneilla se oli jokseenkin samaa tasoa kuin ekaluokkalaisilla. Tärkeintä oli oppia käsitteet, eli mikä on unioni, leikkaus ym. Ei siis mitään tekemistä varsinaisen laskemisen kanssa.

Noin puolessa vuosisadassa sen jälkeen olen kerran havainnut pientä hyötyä joukko-opista. Se oli yliopiston tilastokurssilla, josta myös sain parhaan arvostelun.

Lähettäjä: Mjooh 
Päivämäärä:   12.11.24 08:25:07

Kyllä 70-luvullla opetettiin joukko-oppia. Ei se vaikeaa ollut. Joukko-oppitietoutta voi soveltaa IT-ohjelmoinnissa esim. tietokantatauluista hakuihin (joukko-operaatiot) eli ei se ihan joutavaa ole.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   12.11.24 08:34:20

Yliopistossa ainakin tilastotieteen ja todennäköisyyslaskennan kursseilla käytetään joukko-oppia, se oli itse asiassa eka kokonaisuus mikä käytiin peruskursseilla läpi. On siis olennainen osa todennäköisyyslaskentaa.

Hämärästi muistan että sitä käytiin myös peruskoulussa läpi jollain tasolla.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   12.11.24 09:06:24

Mä olen Suomen eka eskarilainen, ja meillä siis joukko-oppi alkoi jo eskarissa. Sitä opiskeltiin kolmannelle luokalle asti.
Olen 65 syntynyt, ja käynyt siis eskari-peruskoulun. Monessa kaupungissa ja kunnassa siirryttiin peruskouluun muutamaa vuotta myöhemmin, ja eskari keksittiin kymmeniä vuosia myöhemmin.

Ei joukko-oppi vaikeaa ollut. Ja mä en tajua miksi joukko-opista mulle tulee ekana mieleen "poikien joukossa tyttöjen joukko tyhjä".

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   12.11.24 14:02:43

No kyllä sen järkevyyttä epäilivät 70-luvulla niin opettajat kuin vanhemmatkin. Eikä siinä kyllä juurikaan järkeä ollut. Ihmiskuvioiden lisäksi oli palloja, neliöitä ja kolmioita, värit vähän vaihtelivat ja sit piti ympyröidä joukosta osajoukkoja ohjeen mukaan, vaikka niin että pallot jäi pois kun piti kolmioiden ja neliöiden osajoukko.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.11.24 14:17:28

Olen opiskellut.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   13.11.24 06:18:41

Siitä 70-luvun eskari- ja ala-astelaisten joukko-opista on hyvä lyhyt dokkari Ylen elävässä arkistossa.

Ite olen koulutaipaleeni aloittanut vasta 84 (ja eskari ennen sitä), mutta meillä oli tuosta pikkukoululaisten joukko-opista vielä jotain häntiä, vaikka se oli jo periaatteessa kuopattu unionien ja "tyhjä sininen lehmä" -käsitteiden mentyä suurelta osalta pikkukoululaisista yli hilseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.