Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Julkinen terveydenhuolto

Lähettäjä: mietityttää 
Päivämäärä:   11.11.24 09:05:21

Tässä kun julkinen terveydenhuolto menee alaspäin kun lehmänhäntä, apua ei saa ja lääkäriin ei pääse, onko miten monella sairauskuluvakuutus että pystyy sitten menemään yksityiselle, varsinkin jos jotain vakavaa tulee?

Re: Julkinen terveydenhuolto

Lähettäjä: Tk 
Päivämäärä:   11.11.24 09:30:56

Öh... kysyt, miten monella on sairauskuluvakuutus.

Mitä sellainen tieto hyödyttää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.11.24 09:45:49

Työnantaja on vakuuttanut, omaa ei ole. Nopeasti olen kyllä julkisellekin tähän mennessä päässyt

Lähettäjä: mietityttää 
Päivämäärä:   11.11.24 09:46:29

No täällä kysellään aika paljon kaikkea mikä ei ehkä hyödytä lopulta moniakaan?

Mielipiteitä? Onko miten yleistä tänäpäivänä että ihmiset ottaa vakavan sairauden turvan vai luotetaanko vielä julkiseen. Kokemuksia? Onko vakuutuksista lopulta hyötyä vai viedäänkö viimeisetkin rahat ja jätetään mätänemään yksin?

Tässä yksisuntoinen tuntuu sairastuvan esm syöpään, auttaako jos on sairauskuluvakuutus vai joku muu ettei jää täysin tyhjänpäälle ja ajaudu vaikeuksiin jos hengissä sattuu pysymään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.11.24 10:05:12

Jos jotain vakavaa. Tulee, yksityisellä ei edes hoideta. No joo, syövän sytostaattihoitoja saa kyllä siellä (yhdessä) yksityisessä syöpäsairaalassa, mutta ainuttakaan aivosyöpää ei leikata yksityisellä.

Eikä hoideta yhtään sydäninfaktia tai aivoveritulppaa. Tai montaa muuta sairautta.

Yksityinen hoitaa kivasti rajattuja näppärästi hoitavia yksinkertaisia ongelmia, mieluiten nuoria ja muuten terveitä potilaita.

Vakavat sairaudet muuten päätyy aina julkiselle. Ja vakavat sairaudet siellä vielä jotenkin hoituu, vaikka muu ei hoidukaan. Vaikeinta on päästä hoitoon ja saada se lähete erikoissairaanhoitoon asti. Helpointa, jos sairaus alkaa kerralla kunnolla, ja päätyy ambulanssilla hoitoon.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   11.11.24 10:27:16

Mulla on sairauskuluvakuutus. Sen hyöty on tosiaan lähinnä siinä, että minkä tahansa vaivan kanssa pääsee lääkäriin nopeasti, ja voidaan jo heti alkuun tehdä tarvittavat tutkimukset (esim. magneettikuvaus) eikä tarvitse jonottaa tai odotella että menisikö vaiva ajan kanssa kuitenkin paremmaksi ilman kuvaamista.

Kuitenkin jos jotain isompaa tai vakavampaa löytyy, niin ihan samalla tavalla joudun julkiselle puolelle hoidettavaksi ja jonottamaan. Etuna silloinkin toki se, että jotain tutkimuksia on jo ehkä tehty valmiiksi ja niiden tulosten kanssa saa sitten lähetteen, eli säästyy se vaihe että pitää mennä ensin terveyskeskukseen vaivansa kanssa. Yksityisellä puolella tehdään esim. leikkauksia varsin rajallisesti, ja syöpähoidotkin tapahtuu pitkälti julkisella puolella jos sellainen iskee. Vakuutuksia on monenlaisia, joissain on jotain isompia kertakorvauksia jos todetaan syöpä tai joku muu (usein hyvin rajattu) vakavampi sairaus, sellainen saattaa helpottaa taloudellista puolta jos joutuu olemaan pitkään sairauslomalla. Ilmaisia tuollaiset vakuutukset ei tietenkään ole, niin kuin ei ole sairauskuluvakuutuksetkaan.

Lähettäjä: kohti uutta 
Päivämäärä:   11.11.24 10:29:29

Jos minulta löytyy esim syöpä, toivon että se on mahdollisimman pitkälle edennyt ettei tarvii mitään kivuliaita hoitoja alkaa turaamaan. Olen valmis lähtemään.

Lähettäjä: Flfl 
Päivämäärä:   11.11.24 14:28:55

Minulla on vakuutus, mutta omavastuu on 100 e/vuosi + 10 % hinnoista eikä vakuutus edes kata kaikkea mahdollista. Voi tulla siis kalliiksi.

Joudun kyllä miettimään mihin sitä käytän. Esim. rinnassa oleva patti + mammo + ultra kävin julkisella. Pääsin parissa tunnissa lääkärille ja alle viikon päästä oli mammo + ultra. Tämä oli marraskuussa enkä ollut koko vuonna käyttänyt vakuutusta mihinkään. Hintaa yksityisellä olisi tullut yhteensä varmaan tonni, kun julkisella ainoa maksu oli 20 e tk-maksu. Mummosta ja ultrasta ei koskaan tullut laskua vaikka ultrassa kävin vielä puolen vuoden päästä uudelleen. Ei syöpä vaan fibroadenooma.

Jonkun päiväkirurgisen leikkauksen teetin joskus yksityisellä. Olisin päässyt myös julkiselle, mutta olisin joutunut odottamaan todella kauan niin suositeltiin yksityistä, kun syynä oli lääketieteellinen diagnoosi ja vakuutus korvasi. Hintaa yksityisellä tuli jokunen tonni ja minulle maksettavaa noin 450 e. Olihan se aika kallista, mutta eipä tarvinnut odotella kuukausia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.24 14:59:55

Flfl, mikä yhtiö? Tuntuu että omavastuut alkaa 150 eurosta.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.11.24 15:02:21

Työskentelen päivystyksessä sairaanhoitajana ja tätä terveydenhuollon alasajoa aitiopaikalta katsellessa päädyin juuri ottamaan sairaskuluvakuutuksen. Ihan hirveitä juttuja nähnyt ja säästöt ovat raakoja. Meilläkään ei käytännössä ole mitään työterveyttä ja olen täysin julkisen varassa. En halua kokea niitä säästöjä jotka minun terveyteni kustannuksella tehdään ja päätin investoida vakuutukseen. Suunta on todella kurja ja ajatukseni ovat niiden puolella, joilla ei ole edes realistisia mahdollisuuksia vakuutusten ottamiseen.

Lähettäjä: Flfl 
Päivämäärä:   11.11.24 15:14:50

...
OP Pohjola tai mikä se nyt nykyään onkaan. Vakuutukseni on jo vanha, ei siis uusi. Siksi kai siinä on tuo 100 e omavastuu + 10 % kuluista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.11.24 01:20:34

"Vakavat sairaudet muuten päätyy aina julkiselle. Ja vakavat sairaudet siellä vielä jotenkin hoituu, vaikka muu ei hoidukaan. Vaikeinta on päästä hoitoon ja saada se lähete erikoissairaanhoitoon asti. "

Tämä on juuri se miksi vakuutus on hyvä olla vaikka yksityisellä ei hoidetakaan vakavia sairauksia mutta yksityiseltä saa sen lähetteen erikoissairaanhoitoon, julkiselta kun on täysin mahdotonta saada lähetettä jos ei saa edes sitä ensimmäistä lääkäriaikaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.11.24 02:20:32

Ei ole vakuutusta kun sairastetun syövän takia en joko saa vakuutusta tai ehdot olisi ihan surkeat. Joten jos mennään jenkkimalliin niin kuolen sitten pois.

Päivämäärä:   12.11.24 05:54:34

Yritin saada vakuutusta mutta eivät myöntäneet, jos on pientäkään mielenterveyden ongelmaa niin sitä ei saa.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   12.11.24 06:25:57

Viime vikolla löytyii patti rinnasta. Sen verran huolissani olin, että koska seulontamammografia oli 2 kk sitten ok, otin selvää mitä kuuluu tehdä. Tarvittiin rintojen uä ja menin yksityiselle maanantaina. 230e kaikkineen, toimistomaksut olivat useita kymppejä. Rtglääkäri sanoikin siinä tehdessään, että työterveyskin olisi kyllä hoitanut tämän.
Molemmissa ! rinnoissa syöpä, keskiviikkona julkisella koepaloissa ja huomenna on tulos tiedossa. Ja juna kulkee nyt ihan julkisella raiteella.

Että vuosien vakuutusmaksu ei olisi tässäkään hyödyttänyt rahallisesti, vakavat sairaudet hoidetaan edelleen hyvin.

Jos jokaisesta nilkkamuljautuksesta ja selkäjumista haluaa magneetin, niin silloin vakuutus on varmaan kustannustehokas. Tai haluaa jutella tuntemuksistaan yleisellä tasolla lääkärin kanssa.

Mutta kun tosi kyseessä, julkinen toimii hyvin. Suurin osa viiveistä johtuu potilaasta; ei usko rinnassa olevan pattia, kun mammografiakin oli juuri ok.
Vakuutusyhtiöiden lobbaamat tarinat lehdistössä, joissa 29v löytyykin keuhkosyöpä oireiden takaa, ja vasta yksityinen löytää taudin; ovat niin poikkeuksellisia tilanteita, että niistä ei voi vetää mitään johtopäätöstä.
Yksityinen syöpäsairaala on aivan uskomaton kaitos, loputonta tutkimusta ja pelottelua, suositusten vastaisia hoitoja ja tasan niinkauan kuin rahaa riittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.11.24 06:36:22

Kun sairaanhoitopiirinä on koko maailma, ovat suomalaiset aina jonon hännillä.

Päivämäärä:   12.11.24 08:02:43

On vakuutus ja käyn aina yksityisellä. Omavastuu satasen per sairaus.

Lähettäjä: Skeu 
Päivämäärä:   12.11.24 15:24:54

Äiti otti vakuutuksen jo ennen syntymääni. Kaikki ei mennyt hyvin. Synnyin keskosena, 4 vk teholla ja 2 vk vastasyntyneiden osastolla. Oli tarvetta ravata lääkärillä ja ties missä fysioterapeutilla.

Kun täytin 2 vuotta, vakuutusyhtiö irtisanoi vakuutukseni yksipuolisella päätöksellä. Tulin kuulemma heille liian kalliiksi.

Uuden vakuutuksen sain ottaa vasta kun täytin 18 vuotta. Ja siitä on tietenkin suljettu ulkopuolelle kaikki mitä olen oireillut, sairastanut tai tarvinnut siihenastisen elämäni aikana. Mutta jotain se sentään korvaa, joten on minulla jokin vakuutus. Nyt olen 40 v ja aina välillä on joku eri vakuutusyhtiö soitellut ja kosinut asiakkaaksi, ja olen vain neutraalisti kysynyt että millä tavalla heidän vakuutuksensa olisi parempi. Olen esittänyt vaihtamisen ehdoksi, että heidän vakuutuksensa korvaa sitten aivan kaiken mitä nykyinen vakuutukseni ei korvaa eikä mitään jätetä korvaamatta vain siksi, että minulla on siitä terveydenhuollon papereissa merkintä joskus aiemmin.

Vastauksena on ollut vaivaantunutta mutinaa, että ei tuollaista voida luvata ja ei se kyllä noin mene, ja silti koetettu sössöttää, että kyllä meidän vakuutus olisi parempi kuin nykyinen vakuutukseni. Kun pyydän kertomaan esimerkkejä, ei niitä keksitä ainuttakaan, mutta silti hoetaan, että kyllä meidän vakuutus on parempi. Ööö...?

Eli onnekkaita ovat ne, jotka vakuutuksen saavat ja joilla se jotain jopa korvaakin niin, että sen turvin ei tarvitse julkista puolta käyttää. Minä en ole montaa kertaa vakuutustani käyttänyt, koska on tullut halvemmaksi mennä julkiselle. En kuitenkaan uskalla sitä irtisanoakaan, koska sitten olisin pulassa, jos sitä tarvitsisin...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.