Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  PCOS:n hoito?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.11.24 08:59:09

Te, joilla on PCOS: kuinka hoidatte sitä? Minulla oli nuorempana e-pillerit noin 7 vuoden ajan (ehkäisytarpeenkin takia), mutta ne eivät koskaan minulle oikein sopineet, koska olin niiden kanssa aika raivopää. Nyt lastenteon jälkeen minulla ei ole ollut mitään hormonivalmisteita käytössä.

Menkat tulee noin 2 kk välein. Matala estrogeeni aiheuttaa minulle kuitenkin voimakasta hiustenlähtöä ja silmien/ihon/limakalvojen kuivumista. Kävin kesällä gynekologilla kysymässä, jos voisin saada hormonihoitoa, mutta hänen mukaansa minulle ei voi aloittaa estrogeenihoitoa, koska keltarauhashormoni saattaa sekoittaa verensokereita (minulla on 1. tyypin diabetes). Olin vähän ihmeissäni lääkärin mielipiteestä. Tästä käynnistä maksoin kuitenkin melkoisesti, joten ei oikein innosta lähteä kokeilemaan onneaan eri lääkärille ja saada taas sama vastaus.

Olen varmaan lähemmäs vuoden ottanut lisäravinteena inositolia, koska se saattaa vaikuttaa positiivisesti PCOS:ään (tämän vinkin olen kuullut itse asiassa täältä ht.netistä), mutta en ole itse huomannut inositolilla mitään vaikutuksia. Lisäksi olen nyt muutaman kuukauden ottanut lisäravinteena humalauutetta, joka on luonnollinen estrogeeni, mutta en huomaa silläkään mitään vaikutuksia mihinkään.

Eikö tässä nyt muuta voi tehdä kuin kärsiä siitä matalasta estrogeenistä?

Re: PCOS:n hoito?

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   11.11.24 09:24:24

Monet on saanut apua vhh-ruokavaliosta.

Kuten minä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.11.24 09:47:41

Mulla on 1500 mg metformeeni käytössä, en kyllä tiedä onko siitä juuri apua. Ehkä se hillitsee painon nousua vähän. Keto/vhh -ruokavalio on ainoa minullakin, mikä toimii.

Päivämäärä:   11.11.24 09:57:42

Painoindeksi on 21, joten painonpudotukseen ei ole tarvetta. Diabetes tekee myös sen, että ei voi ainakaan tiukkaa vhh:ta harjoittaa, koska jos on verensokeri matalalla, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä sokeria/hiilaria.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.11.24 10:38:57

Itse syön vähän sinnepäin mutta selkeän eron huomaan jos syön liian vähän proteiinia. Itsellä enemmän ongelmana liika testosteroni ja siihen juon piparminttuteetä. En tiedä auttaako oikeasti mutta karvankasvu on vähentynyt huomattavasti joten aion jatkaa

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.11.24 10:56:03

Kyselisin db palstojen kautta, yleisimmät asiaan yhtään auttavat hoidot kun eivät sovi sinulle d ykkösesi vuoksi !

Lähettäjä: Debe 
Päivämäärä:   11.11.24 11:27:13

Mulla on 1. Tyypin deen lisäksi mm. Pcos. Käytin Nuvaringia 35 ikävuoteen, sen jälkeen Drovelista. Nuvaringilla menkat vielä tuli, viikko taukoviikon jälkeen. Droveliksella menkat tuli pari kertaa, sen jälkeen ei ollenkaan. Mielestäni Droveliksella heti nyt leuka pukkaa karvaa.

Hassu gyne, ainakin mulla kaikki hormonilääkkeet nostaa sokereita. Sitten kun jatkaa, tasoittuu.

Päivämäärä:   11.11.24 12:38:53

Mistähän löytäisi gynen, joka ymmärtäisi sekä PCOS:n että ykköstyypin diabeteksen päälle? Ei varmaan mistään. Ehkäisytarvettakaan ei ole (steri tehty), joten ei sen puoleen hirveästi innosta e-pillereitä vetää.

Pisteelle: Piparminttuteetä toisinaan on tullut juotua aika paljonkin, mutta voisihan tuota muistaa ostaa jatkossakin. Protskua mielestäni syön kyllä tarpeeksi.

Lähettäjä: Enni 
Päivämäärä:   11.11.24 12:47:53

Endokrinologi varmaan osaa auttaa paremmin kuin gyne.

Lähettäjä: Debe 
Päivämäärä:   11.11.24 14:14:54

No, mä sain naistentautien polille lähetteen sisätautipolilta kun kysyin hormoniasioista vuosittaisella d1-käynnillä. Naistentaudeilla tutkittiin ja tehtiin hoitosuunnitelma, jota perusterveydenhuollon on helppo seurata.

Lähettäjä: Flfö 
Päivämäärä:   11.11.24 15:12:42

Painonpudotus on todella toimiva ja lääkäreidenkin suosittelema hoitokeino. Auttaa todella moniin oireisiin. Jos sinulla on ylipainoa, niin kannattaa pudottaa painoa. Jo mainittu vhh-ruokavalio auttaa tässä ja muutenkin sopii monille, koska monilla esim viljat ja sokeri aiheuttaa ties mitä oireita jo ilman mitään diagnoosejakaan. Painonpudotus myös tasaa monilla hormoniongelmiakin.

Lähettäjä: Krista 
Päivämäärä:   11.11.24 15:29:10

Ei hoideta mitenkään. Pudotin painoa ja kuukautisista tuli säännölliset, kun aiemmin ne tuli 0-3 kertaa vuodessa ja kestivät 3 viikkoa.

Päivämäärä:   11.11.24 17:09:48

BMI oli aiemmin 24,5, nyt 21, mutta eipä painonpudotus ole vienyt PCOS-oireita pois. Hiustenlähtö pahenee aina vaan.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   11.11.24 17:51:10

E-pillereitä syönyt tähän vaivaan kohta parikymmentä vuotta. Painon määrä (vaihdellut 56 -> 85kg välillä) ei ole vaikuttanut mitenkään karvankasvuun, menkkoihin tms. Toki juuri vhh-ruokavalio on hyvä tämän vaivan kanssa. Minäkin sain kokeiltavaksi jo aiemmin mainitun metformiinin. Olen käyttänyt sitä vasta muutaman viikon, ei ole ainakaan vielä mitään huomattavia vaikutuksia.

Päivämäärä:   12.11.24 10:13:57

nostellaanpa

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.11.24 11:29:37

"Olen varmaan lähemmäs vuoden ottanut lisäravinteena inositolia, koska se saattaa vaikuttaa positiivisesti PCOS:ään (tämän vinkin olen kuullut itse asiassa täältä ht.netistä), mutta en ole itse huomannut inositolilla mitään vaikutuksia"

Paljonko syöt? Itse luin joltain jenkkisivulta, että pitäisi ottaa 2x 2000 mg ja sen lisäksi magnesiumia. Otan itse vain 2000g ja 1000g magnesiumin (+d vitamiini ja laktoferriini, kuureina rauta) ja olen huomannut nyt reilun 2kk aikana eron parempaan. Nostan varmaan annostuksen 2x 4000mg ja katson mitä käy. Mulla ei toki ole noin pahat oireet kuin sulla.

Tosin inositolin liikakäytössä oli muistaakseni just hiustenlähtö, karvan kasvamista ja se saattaa joillain laskea estrogeenitasoa, eli koita jättää se pois ja katso onko apua?

Päivämäärä:   12.11.24 12:36:39

Inositolia otan 650 mg, eli tuskin liikakäytöstä on kyse. Magnesiumia otan 250 mg päivässä. Lisäksi Tolosen monivitamiini ja d-vitamiini 50-100 mikroa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.