Lähettäjä: No
Päivämäärä: 11.11.24 08:59:09
Te, joilla on PCOS: kuinka hoidatte sitä? Minulla oli nuorempana e-pillerit noin 7 vuoden ajan (ehkäisytarpeenkin takia), mutta ne eivät koskaan minulle oikein sopineet, koska olin niiden kanssa aika raivopää. Nyt lastenteon jälkeen minulla ei ole ollut mitään hormonivalmisteita käytössä.
Menkat tulee noin 2 kk välein. Matala estrogeeni aiheuttaa minulle kuitenkin voimakasta hiustenlähtöä ja silmien/ihon/limakalvojen kuivumista. Kävin kesällä gynekologilla kysymässä, jos voisin saada hormonihoitoa, mutta hänen mukaansa minulle ei voi aloittaa estrogeenihoitoa, koska keltarauhashormoni saattaa sekoittaa verensokereita (minulla on 1. tyypin diabetes). Olin vähän ihmeissäni lääkärin mielipiteestä. Tästä käynnistä maksoin kuitenkin melkoisesti, joten ei oikein innosta lähteä kokeilemaan onneaan eri lääkärille ja saada taas sama vastaus.
Olen varmaan lähemmäs vuoden ottanut lisäravinteena inositolia, koska se saattaa vaikuttaa positiivisesti PCOS:ään (tämän vinkin olen kuullut itse asiassa täältä ht.netistä), mutta en ole itse huomannut inositolilla mitään vaikutuksia. Lisäksi olen nyt muutaman kuukauden ottanut lisäravinteena humalauutetta, joka on luonnollinen estrogeeni, mutta en huomaa silläkään mitään vaikutuksia mihinkään.
Eikö tässä nyt muuta voi tehdä kuin kärsiä siitä matalasta estrogeenistä?
|