Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Ei ole rahaa tähän"

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.11.24 01:52:35

Miten koet tämän lausahduksen?

Täällä oli joskus keskustelua tästä aiheesta, jos pyydät kaveria johonkin aktiviteettiin, vaikka risteilylle? Minusta "Ei ole rahaa" voi tarkoittaa yhtä hyvin, että rahaa ei oikeasti ole tai myös sitä, että rahaa ei ole juuri tähän aktiviteettiin, vaan halutaan pitää rahat tallessa ja priorisoida toisaalle.

Tästä oli täällä joskus suuri taisto, mutta kysytään uudelleen.

Re: "Ei ole rahaa tähän"

Päivämäärä:   11.11.24 01:54:48

Ja lisätään: loukkaannutko, jos kaveri ei lähde kanssasi Ruotsiin, kun ei ole rahaa, mutta käykin pizzalla ja oluella? Tämä tuntui olevan myös kynnyskysymys viimeksi.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.11.24 01:59:06

Ruotsin reissu maksaa paljon enemmän kuin 1 pizza ja olut . Joten en.

Lähettäjä: noko 
Päivämäärä:   11.11.24 02:06:30

LähettäjäÄllö
Päivämäärä11.11.24 01:54:48

Ja lisätään: loukkaannutko, jos kaveri ei lähde kanssasi Ruotsiin, kun ei ole rahaa, mutta käykin pizzalla ja oluella? Tämä tuntui olevan myös kynnyskysymys viimeksi.

No en tietenkään! Miksi ihmeessä loukkaantumisen moisesta? Elämä voi vaan olla joskus sellaista, ettei kaikkeen ole rahaa. Oli sitten syy sen priorisointi muualle tai tyhjä tili, sillä ei ole väliä. Ystäväni varallisuudella tai mahdollisuudella tehdä jotain tuollaisia asioita kanssani ei ole minulle lainkaan väliä, henkilöt jotka ovat ystäviäni ovat sitä persoonansa takia :)

Päivämäärä:   11.11.24 02:21:29

Hienoa, nyt oli aika erilaisia vastauksia, kuin edellisessä keskustelussa.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   11.11.24 02:22:16

Yleisellä tasolla puhuttaessa ”ei ole rahaa” tarkoittaa mielestäni jotain seuraavista:

- Ei oikeasti ole rahaa. Joko tili on tyhjä tai sitten rahaa on vain välttämättömiin menoihin (asunto, ruoka, lääkkeet, pakolliset laskut)

- Ylimääräistä rahaa on, mutta haluaa käyttää sen johonkin muuhun. Aloituksen esimerkkiin viitaten olisi varaa lähteä Ruotsiin, mutta sitten ei olisi varaa lähteä Tallinnaan ja mieluummin menee Tallinnaan.

- Ei kiinnosta. Rahaa olisi, sille ei ole muutakaan käyttöä, mutta ehdotettu kohde (vaikka se Ruotsin matka) ei syystä tai toisesta kiinnosta. Ehkä ei halua lähteä reissuun kysyjän kanssa. Ehkä ei halua matkustaa Ruotsiin. Ehkä pelkää laivalla/lentokoneella matkustamista. ”Ei ole rahaa” katsotaan hyväksi syyksi kieltäytymiselle eikä kysyjä silloin ala kärttää ”lähde nyt vaan mukaan”. Jos kieltäytyisi sanomalla vaikka ”ei kiinnosta”, niin yleensä kysyjä alkaa houkutella mukaan kertomalla kaikesta, mitä voi reissulla tehdä.

Jos kaveri kieltäytyy lähtemästä kanssani jonnekin koska ”ei ole rahaa”, oli se sitten Ruotsiin tai pizzalle, en loukkaannu.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.11.24 02:54:43

Mä käsitän sen sillai että jos ei ole rahaa niin tili olisi tyhjä. Toki tuo sun tarkennus "tähän" muuttaa asian, en muista että aiemmassa keskustelussa olisi siten puhuttu. Ei ole varaa taas tarkoittaa että rahaa olisi mutta ei kaikkeen mahdolliseen.

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   11.11.24 06:14:27

Olin kerran teini-ikäisen lapseni kanssa kaupassa. Hän olisi halunnut yhtä ja toista sellaista, johon vastasin "ei ole rahaa". Kassalla hän totesi "erikoisen näköisiä ostoksia noin rahattomalle". Mutta olihan meillä aina rahaa ruokaan!
Kyse oli priorisoinnista, eli ruuasta meillä ei koskaan säästetty, vaikka rahaa olisi ollut . Jotain hiusvärejä ym. ei ostettu, koska eivät olleet tarpeellisia.

Kysyjä voi aivan itse päätellä, mistä on kyse. Jos sama "rahaton" kuitenkin hankkii hiuspidennyksiä, tekokynsiä ym. on kyse rahan käytöstä eri tarkoitukseen, mutta todellisesta rahattomuudesta silloin, kun pitää tinkiä välttämättömistä.

Lähettäjä: Helmikorvis 
Päivämäärä:   11.11.24 06:21:08

” No en tietenkään! Miksi ihmeessä loukkaantumisen moisesta? Elämä voi vaan olla joskus sellaista, ettei kaikkeen ole rahaa. Oli sitten syy sen priorisointi muualle tai tyhjä tili, sillä ei ole väliä. Ystäväni varallisuudella tai mahdollisuudella tehdä jotain tuollaisia asioita kanssani ei ole minulle lainkaan väliä, henkilöt jotka ovat ystäviäni ovat sitä persoonansa takia :)”

Tämä vahvasti!

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   11.11.24 07:02:15

Näin keski-ikäistyvänä perheenäitinä olen huomannut, että rahaa kyllä on, mutta se menee pitkälti välttämättömyyksiin (asuminen, ruoka, auto, lapset) ja sitä ei ole enää mihin tahansa tuhlattavaksi. Joutuu tosiaan itsekin miettimään, että onko sitä rahaa ja mihin sitä käyttäisi.

Eli "ei ole rahaa" on ihan ymmärrettävä ja suora ilmaisu. Toista se oli opiskeluaikana kun kesätöillä eleli herroiksi koko vuoden. :D

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.11.24 07:03:50

Koen tuon vastauksen käyttämisen tekosyynä tylynä ja ystävyyssuhdetta etäännyttävänä vastauksena. Joskus rahaa ei ole tai sitä ei ole käytettävissä ennalta sovittujen asioiden lisäksi ja se on ihan ok. Siinä kohtaa kun rahaan vedotaan selvästi tekosyynä, kun ei vaan huvita, närkästyn hieman siitä, ettei voi puhua asioista rehellisesti. Koska sekin on ihan ok, ettei aina huvita. Yhtälailla ärsyttää muut selvät tekosyyt esim. niillä, jotka taas ei voi myöntää, että ei nyt ole rahaa. Mistäänhän ei ole pakko kertoa kenellekään rehellisesti, mutta ilmeisten tekosyiden latelu avoimen keskustelun välttämiseksi kertoo, ettei tekosyiden käyttäjä koe enää ystävyyssuhdetta avoimmuuden tasoiseksi ja se vaikuttaa siihen paljonko olen itse valmis priorisoimaan kyseistä ihmissuhdetta.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   11.11.24 07:07:39

Mitä väliä sillä oikeastaan edes on? Jos johonkin kysyttäessä toinen vastaa syystä tai toisesta ei, en minä ala tinkaamaan mitään tarkempia tai oikeita syitä. Ei ole rahaa, en tahdo, ei kerkeä, ei kiinnosta. Kaikki nuo ovat kuitenkin ei.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   11.11.24 07:12:14

En loukkaannu mutta se selventää asiaa kun oikeasti on noin käynytkin.
Kerroin ystävälle, että olen haaveillut matkasta joka kustantaa ehkä 500€ ja vie kolme yötä. Matka olisi sellainen joka liittyy meidän molempien mielenkiinnon kohteeseen.

Vastaus oli just tuo "ei ole rahaa".
Tiedän kuitenkin julkisten juorukalentereiden vuoksi että hänellä on 9x enemmän tuloja kuin minulla ja hänen puolisokin on kovapalkkaisessa työssä. Siksi se tuntui pöyristyttävältä kommentilla ja lisäksi vielä hän säälitteli itseään kun ei pääse matkalle vaikka haluaisikin. Jotenkin vääristyneeltä hänen maailmansa kuulostaa ja meidän suhde onkin hiipunut tuon jälkeen tosi pahasti. Tiedän toki että kenellä tahansa voi olla tilapäisiä rahaongelmia mutta hänelle ne ongelmat ovat jokapäiväisiä ja hän mielellään kerjää säälipisteitä kuinka hänen työ on niin raskasta ja huonosti palkattua (yli 200.000/vuosi)

Lähettäjä: kreepy 
Päivämäärä:   11.11.24 07:12:37

Ei ole rahaa tähän saattaa tarkoittaa, että haluaa rahan laittaa johonkin muuhun kun kaikkiin rientoihin ei ole varaa.

Saattaisin hyvinkin itse kieltäytyä risteilystä ja mennä pizzalle ja kaljalle; olisin kuitenkin kotona omassa sängyssä yöni ja kokonaiskustannus tulisi huomattavasti halvemmaksi kuin 24 h laivalla eläminen. Toisaalta laivalle kun lähtee on myös inhottava laskea joka euroa, ettei ylitä omaa budjettiaan, että syy voi olla joku niinkin yksinkertainen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.11.24 07:15:19

No sitähän se tarkoittaa, että kaikkeen ei raha riitä. Voi hyvin käydä leffassa katsomassa leffan, jota on odottanut, ja siihen päälle pizzalla ja oluella ja ajaa taksilla kotiin. Sen jälkeen voikin olla tiukkaa loppukuusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.24 07:23:09

Ei ole rahaa _tähän_ tarkoittaa priorisointia, rahat eivät ole totaaliloppu mutta juuri kysyttyyn menoon ei haluta käyttää rahaa, koska ne käytetään johonkin muuhun.

Minulla ei ole kuin muutama ystävä ja olemme jo vanhoja ja suorapuheisia, joten aloituksen esimerkkiin vaikea ottaa kantaa, osaamme puolin ja toisin kieltäytyä vapaa- ajan menoista emmekä ole tilivelvollisia toisillemme sen enempää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.11.24 07:26:23

Voisin sanoa, ettei rahaa ole, vaikka oikeasti en haluaisi laittaa rahaa kyseiseen asiaan.

Päivämäärä:   11.11.24 07:37:34

Sellaisilla keskituloisilla, suurituloisista nyt puhumattakaan, näyttää kyllä usein olevan vaikeuksia ymmärtää, että hyvin pienituloiselle "ei ole rahaa" ihan todella voi tarkoittaa, että tilillä on nolla euroa tai vaikka kymmenen euroa mikä on käytännössä sama asia. Eihän heillä itsellään koskaan ole sellaista tilannetta, että rahaa ihan oikeasti EI OLE, eivätkä he kykene ollenkaan ymmärtämään pienituloisen realiteetteja. Jo keskiluokan elintaso on nykyään niin kaukana matalapalkkaduunarin tai työttömän elintasosta, että kyseessä ovat täysin erilaiset maailmat.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   11.11.24 07:50:24

Minulla on työkaveri, joka tuo usein esiin rahattomuuttaan ja valittaa huonoa palkkaamme ( vaikka itse asiassa hän tienaa minua hiukan enemmän koska tekee enemmän tunteja ja saa isompaa vastuulisää). Silti hän ostaa koko ajan jotain, vaatteita, kodin sisustusta, kaikenlaista pientä. Eli hänen " ei ole rahaa" tarkoittaa etteivät rahat ole totaalisen loppu. Ja joo, toki voi ostaa luotolla, mutta ollaan tunnettu kohta 20 vuotta, ja samaa teki jo nuorena.

Itse jos sanon että ei ole rahaa, niin sitä ei tosiaan ole. Rahattomuutta en käytä tekosyynä kieltäytyä epätoivotuista menoista; sitä varten mulla on hevoset jolle ei millään saa hoitajaa. Paitsi silloin jos haluan oikeasti lähteä, meillä on oikein toimiva yya- sopimus tuttujen tallinpitäjien kanssa ;)

Lähettäjä: Spiraali 
Päivämäärä:   11.11.24 07:50:49

No itse koen näin että ei ole rahaa juuri tähän aktiviteettin. Esimerkiksi minä olen menossa kaverin synttäreille toiseen kaupunkiin.
Kulut
Hotelli 50 ( toisen kaverin kans puoliksi huone)
Teatteri liput 34
Lastenhoitajan junaliput 30
Vaatteet 90 tässä jo syntyneet kulut. Ennenkuin olen siellä ja ilta ohi niin menee vielä bensa,ruuat ,drinkit tms...
Niin kysyin itseltäni onko minulla rahaa annaskun mietin ei mutta ystävän takia olen valmis niin tekemään. Kiinnostaako mua ystävän valitsema teatteri ei mutta olen valmis sen tekemään ystävän takia.

Lähettäjä: Satusetä 
Päivämäärä:   11.11.24 07:55:00

Yhteiskunnallisessa keskustelussa käytetään toisinaan sanontaa "ei ole määrärahoja", joka voisi olla tähänkin kysymykseen tyhjentävä
vastaus.

Päivämäärä:   11.11.24 07:56:21

” Lähettäjä: Kelo
Päivämäärä: 11.11.24 07:07:39

Mitä väliä sillä oikeastaan edes on? Jos johonkin kysyttäessä toinen vastaa syystä tai toisesta ei, en minä ala tinkaamaan mitään tarkempia tai oikeita syitä. Ei ole rahaa, en tahdo, ei kerkeä, ei kiinnosta. Kaikki nuo ovat kuitenkin ei.”

Olipa hyvin sanottu! Munkin ystävät voi kieltäytyä syystä tai toisesta ehdotuksistani ja se on ihan ok.

Lähettäjä: -+ 
Päivämäärä:   11.11.24 08:00:57

Voisin sanoa ja olen sanonut, että ei ole rahaa, vaikka säästötilillä on 30t, ja lisäksi sijoituksissa n. 10t, mutta säästöt tarkoitus käyttää talon remontointiin. Oli osittain myös tekosyy, en tuon kaverin kanssa halua lähteä reissuun, vaikka matkustelusta pidänkin.

Päivämäärä:   11.11.24 08:10:00

"Ei ole rahaa _tähän_ tarkoittaa priorisointia, rahat eivät ole totaaliloppu mutta juuri kysyttyyn menoon ei haluta käyttää rahaa, koska ne käytetään johonkin muuhun."

Näin.

Päivämäärä:   11.11.24 08:22:38

"Sellaisilla keskituloisilla, suurituloisista nyt puhumattakaan, näyttää kyllä usein olevan vaikeuksia ymmärtää, että hyvin pienituloiselle "ei ole rahaa" ihan todella voi tarkoittaa, että tilillä on nolla euroa tai vaikka kymmenen euroa mikä on käytännössä sama asia. "

Pienituloisellakin voi olla säästöjä. Silti pyrin elämään tulojen mukaan, sillä säästöt ovat muuten pian loppu, jos ne käyttää ruotsinlaivaan.

Valitettavasti rahan käytöstä ja priorisoinnista monesti loukkaannutaan. Siksi siitä on ikävä puhua

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   11.11.24 08:23:41

Käsitän asian niin, ettei ole varaa tai halua laittaa rahaa juuri kyseiseen toimintaan. En tietenkään loukkaannu, nykyisessä maailmantilanteessa ja kaiken kallistuessa joutuu yksi jos toinen priorisoimaan rahankäyttöään. Täysin luonnollsta, että ruoka, bensa ja vakuutukset ajavat risteilyn ohi.

Lisäksi jokainen saa valita omat menonsa ihan itse. En ala kyselemään enempää, jos joku ehdotuksestani kieltäytyy,

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   11.11.24 08:41:47

"Voisin sanoa ja olen sanonut, että ei ole rahaa, vaikka säästötilillä on 30t, ja lisäksi sijoituksissa n. 10t, mutta säästöt tarkoitus käyttää talon remontointiin. Oli osittain myös tekosyy, en tuon kaverin kanssa halua lähteä reissuun, vaikka matkustelusta pidänkin."

Vähän sama tilanne. Säästöt ovat isompiin hankintoihin ja pahanpäivän varalle (ja osin kiinni sijoituksissa). En suostu elämään yli varojeni minkään turhuuden takia. Tämä todennäköisesti syynä siihen, että säästöjä on kertynyt mukavasti. Eipä tarvitse ihmetellä mistä rahat otetaan, jos oikeasti tarvitsee jotain tärkeää.

Päivämäärä:   11.11.24 08:50:02

On järjen teko miettiä hetkeä pitemmälle, ei ole rahaa voi tarkoittaa myös, että haluaa säästää rahan. Pitäisin todella holtittomana rahankäyttäjänä jos kaikkiin ehdotuksiin suostuu miettimättä onko sen jälkeen varaa arjen pyöritykseen ja onko tilillä sen jälkeen enää säästöjä.

Päivämäärä:   11.11.24 08:55:48

”Valitettavasti rahan käytöstä ja priorisoinnista monesti loukkaannutaan. Siksi siitä on ikävä puhua”

Tää on muuten jännä juttu. Miksi ihmisillä on tapana ajatella, että osaisivat käyttää naapurin rahat paremmin kuin naapuri itse. On sitten kyse rahan käytöstä tai rahan tuhlaamisesta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.11.24 08:58:19

Jos rahatilanne on niukka niin ihmisellä on todellakin oikeus priorisoida mihin rahansa laittaa. Ja toki muutenkin.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   11.11.24 09:09:12

Mun mielestä ei tarvitse olla edes niukka rahatilanne vaan jos budjetoit talouttasi kuukausitasolla saavuttaaksesi jotain extraa niin musta on ihan fine sanoa, että ei ole rahaa (tähän).

Mä olen se kitupiikki kaveriporukassa eli hyvätuloinen ja pienet kulut, joten saan säästöön mittavia summia joka kuukausi. Mutta mitään en osta luotolla paitsi asunto mulla on ja siihen kohdistuu asuntolainaa. Mulla on luottokortti mutta jos sitä käytän, maksan aina kokonaisuudessaan laskun enkä ikinä pienemmissä erissä. Jos ostan jotain isompaa kuten sohvan, auton tai keittiöremontin niin säästän ensin ja ostan vasta sitten. Osalle mun kavereista tämä on vähän hämmentävä tilanne jos en lähde leffaan ja pitsalle loppukuusta, mä siis budjetoin tietyn summan huvituksille per kuukausi enkä käytä yhtään enempää vaikka tilillä olisikin rahaa. Käyn silti kavereiden kanssa syömässä, leffassa, kahvilla jne. mutta sen kuukausittaisen budjetin puitteissa. Tiedän, että moni harrastaa näitä extempore -reissuja mutta mulle ne vain eivät sovi.

Päivämäärä:   11.11.24 09:26:38

Minähän olen matalapalkkaduunari ja elän kädestä suuhun, kaverini tienaa varmaan moninkertaisesti sen mitä minä ainakin elintasostaan päätellen. Nyt tämä asia on vähän parantunut, mutta aiemmin hänellä oli tapana jatkuvasti pyydellä minua erilaisiin minun tulotasolleni kalliisiin menoihin. Ei auttanut vaikka kerroin hänelle ihan suoraan mikä on tuntipalkkani ja millaiseksi siitä muodostuu kuukausiansioni. Hän saattoi esimerkiksi pyytää minua ulkomaanmatkalle, jonka hinnaksi olisi varmaan tullut enemmän kuin mitä minä saan kuukaudessa palkkaa. Ihmetteli minulle kun kieltäydyin heti, "sehän olisi kivaa!". Tuntui aivan käsittämättömältä ettei normaalijärkiselle ihmiselle mennyt millään jakeluun sellainen asia, että jos ei rahaa johonkin asiaan ole niin sitten sitä ei ole vaikka se asia olisi kuinka kivaa. Ja vaikka jostain saisin sellaisen summan (siis teoreettisesti ajatellen, oikeastihan en saa) vapaasti käytettäväksi niin silloin kyllä käyttäisin sen johonkin sellaiseen mitä minä olen aina halunnut, mutta ei ole ollut rahaa, esimerkiksi juuri ulkomaanmatkaan kun en muuten ulkomaille pääse, mutta juuri minun kiinnostuksenkohteisiini sopivaan ja sellaiseen jossa voisin ihan yksin valita sen mitä siellä teen eikä tarvitsisi ottaa kaverin toiveita huomioon.

Jollekin toiselle olisin jo sanonut hyvinkin rumasti, mutta tälle en voinut koska kyseessä on todella herkkä ja jollain lailla lapsenomainen ihminen. Kohteliaisuuden vaatimuksesta olen välillä suostunut sellaisiin menoihin, joihin en haluaisi käyttää rahaa mutta jotka eivät nyt talouttani kaadakaan. Nämä ihan älyttömät pyynnöt ovat onneksi nyt loppuneet, mutta kauan siinä kesti.

Päivämäärä:   11.11.24 09:28:29

Minusta tämä voi tarkoittaa joko sitä, että rahaa ei oikeasti ole, tai sitten sitä, että vaikka ylimääräistä rahaa olisikin, se on budjetoitu johonkin muuhun.

Esimerkiksi itse pyrin pitämään säästötilillä tiettyä hätävarasummaa, kuusi tonnia on minimi. Tällä hetkellä muutaman isomman hankinnan takia säästössä on juuri ja juuri tuon verran, joten tällä hetkellä sanon kaikkeen, ettei ole rahaa. Kun olen saanut säästettyä edes muutaman satasen ekstraa, uskallan taas vähän elääkin.

Lähettäjä: Y ja U 
Päivämäärä:   11.11.24 09:36:35

En lähtisi risteilylle, vaikka olisin juuri voittanut päävoiton lotossa. :D

En tietenkään loukkaannu, jos joku sanoo, ettei halua käyttää rahojaan aktiviteettiin x. Jokainen saa itse päättää rahankäytöstään.

Lähettäjä: täti* 
Päivämäärä:   11.11.24 09:39:42

” ” No en tietenkään! Miksi ihmeessä loukkaantumisen moisesta? Elämä voi vaan olla joskus sellaista, ettei kaikkeen ole rahaa. Oli sitten syy sen priorisointi muualle tai tyhjä tili, sillä ei ole väliä. Ystäväni varallisuudella tai mahdollisuudella tehdä jotain tuollaisia asioita kanssani ei ole minulle lainkaan väliä, henkilöt jotka ovat ystäviäni ovat sitä persoonansa takia :)””

Tämä mullakin. Jos ei ole varaa, niin ei ole. En närkästy. Ja oikeastaan ihan sama, vaikka kaveria ei kiinnostaisi joku asia ja sanoo ettei ole varaa. Miksi närkästyä, kun lopputulos on sama?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   11.11.24 09:47:29

Itseni kohdalla tarkoittaa että rahallinen panostus on liian kova sen suhteen miten paljon iloa koen saavani rahan käytön kohteesta. Harvemmin tarkoittaa että rahoja ei yksinkertaisesti ole, kun minulla kuitenkin on säästöjä, mutta haluan elää maltillisesti ja laittaa rahalliset panostukset oikeasti kiinnostaviin ja mielekkäisiin asioihin. Esim. nyt joulun aikaan on kaikenlaisia työpaikan joulumenoja jotka ovat omakustanteisia. Saatan sanoa että ei ole nyt rahaa, joku saattaa varmaan tulkita ettei minulla ole pennin hyrrääkään tilillä, mitä tarkoitan on että en saa nautintoa monesta pikkujoulutapahtumasta joten mieluummin en tuhlaa rahojani niihin.

Ihmiset loukkaantuvat vähemmän jos käytät rahaa syynä ja se on myös iso syy, tunnen paljon syyllisyyttä ja stressiä käyttäessäni rahaa johonkin mitä en itse edes halua tehdä.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   11.11.24 14:15:38

"Minusta "Ei ole rahaa" voi tarkoittaa yhtä hyvin, että rahaa ei oikeasti ole tai myös sitä, että rahaa ei ole juuri tähän aktiviteettiin, vaan halutaan pitää rahat tallessa ja priorisoida toisaalle."

Silloin kun ei puhuta todella köyhistä ihmisistä (asunnottomista, tt-saajista ym.) niin 9 kertaa 10:stähän tuo lausahdus tarkoittaa nimenomaan sitä jälkimmäistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.11.24 14:16:39

Jos joku sanoo että ei ole rahaa mennä risteilylle, se ei tarkoita ettei hänellä olisi siihen teknisesti rahaa, vain että ei ole niin paljon huvittelurahaa käytettävänä sillä hetkellä.

Lähettäjä: Huolissaan 
Päivämäärä:   11.11.24 14:16:47

Tarkoittaa ettei niin paljon kiinnosta että huvittaisi siitä maksaa. Oli sitä rahaa tai ei.

Lähettäjä: Mies Pohjoisesta 
Päivämäärä:   11.11.24 15:09:21

Ei mullakaan riitä raha kaikkeen mitä haluaisin tehdä. Eikä sen puoleen riitä aikakaan, eli teen mitä huvittaa jos ehdin ja rahat riittää.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   11.11.24 15:14:21

Mielestäni tuo voi tarkoittaa kumpaa vain. Sitä, ettei oikeasti ole rahaa tai sitten rahan haluaa (tai on pakko) käyttää johonkin toiseen. Kyllä minullakin on jatkuvasti rahaa säästötilillä, mutta en halua käyttää niitä mihin tahansa. Lähinnä makselen sieltä lomareissuja, lasten harrastusmaksuja ta jotain kalliimpia hankintoja. Sellaisiia säännöllisistä arjen menoista poikkeavia juttuja.

Arjen käyttöbudjettini on rajoitettu sekä huvitusten että pakollisten menojen osalta. Laitan jokaisena palkkapäivänä säästöön rahaa, ja jätän tietyn summan per viikko käyttöön. Viikon tai kuukauden loppupuolella tili on todennäköisesti aika tyhjä. Silloin saatan jättää jotain tekemättä, koska "ei ole rahaa".

Olen myös ollut sellaisessa tilanteessa, että oikeasti ei ole rahaa yhtään mihinkään. Silloin jo joku leffalippu on mahdottomuus.

Kunnioittakaa sitä, jos toinen sanoo, ettei ole rahaa. Ei kannata jäädä vänkäämään, että onhan sulla on nyt ton verran laittaa. Ei ole, jos toinen ei halua tai pysty.

Lähettäjä: toisin sanoen 
Päivämäärä:   11.11.24 15:32:38

Eli kun sanotaan että "Ei ole rahaa" niin oikeasti tarkoitetaan "Ei ole [ylimääräistä] rahaa"

Päivämäärä:   11.11.24 15:46:15

"Ei ole rahaa" (lähteä risteilylle) voi tarkoittaa vaikka sitä että haluaa säästää kaiken ylimääräisen jotain asiaa varten. Se ei kuitenkaan tarkoita että ei voisi käydä pizzalla ja oluella koska jokainen saa käyttää rahansa miten itse haluaa ja päättää itse mikä on sitä ylimääräistä mistä tingitään kun säästetään jotain asiaa varten.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   11.11.24 16:02:56

"Mielestäni tuo voi tarkoittaa kumpaa vain. Sitä, ettei oikeasti ole rahaa tai sitten rahan haluaa (tai on pakko) käyttää johonkin toiseen. Kyllä minullakin on jatkuvasti rahaa säästötilillä, mutta en halua käyttää niitä mihin tahansa."

Sama. Yksi tuttuni on sellainen, että ei ole rahaa tulla käymään luonani, mutta on rahaa ostaa 300 euron talvitakki :) Ei siinä, jokainen tekee omat valintansa.

Päivämäärä:   11.11.24 16:12:59

Puuttuu raha tai kiinnostus.

Lähettäjä: Yyy 
Päivämäärä:   11.11.24 16:33:24

Kysyin kaveria lyhyelle kotimaan matkalle, ei ollut varaa. Tämän jälkeen päätti toisen kaverin kanssa lähteä Kroatiaan, jonne olikin varaa ja hinta varmaan tuplasti. Kyllä loukkaannuin, mutta en ole näyttänyt sitä hänelle. En tosin ole pyytänyt sen jälkeen enää mihinkään mukaan.

Lähettäjä: Yyy 
Päivämäärä:   11.11.24 16:38:29

Ja toinen esimerkki, on varaa syödä illallinen ravintolassa, mutta ei ole varaa johonkin pikkuaktivitettiin kuten esim pakohuone tms. Hinta aika sama noilla. Minä ehdotin pakohuonetta ja että haetaan kaupasta jotain syötävää, jos muilla ei ole molempiin varaa. Kaveri ehdotti ravintolaa, jossa kaikki sitten söi ja myös joi hyvin. Meidän 4 hengen kaveriporukassa ravintola voitti, koska pakohuone liian kallis. Sen jälkeen mentiin kaverin luo istumaan iltaa ja sieltä baariin.

Päivämäärä:   11.11.24 16:51:44

Rahaa on siihen, mitä pitää tärkeänä. Opiskelija saattaa pitää tärkeänä bileitä, joten baariin on rahaa. Työn saanut aikuinen pitää tärkeänä asuntoon säästämistä, joten 1 risteily saattaa olla pois siitä kassasta ja jos opiskelijana on risteilyt koettu. Jos rahaa ei ole paljoa, saattaa pitää ruokaa tärkeämpänä kuin huvimenoja. Lemmikistä välittävä pitää tärkeänä lemmikin hoitoa. Kyse on tosiaan priorisoinnista.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.11.24 17:04:42

”Valitettavasti rahan käytöstä ja priorisoinnista monesti loukkaannutaan. Siksi siitä on ikävä puhua”

-Tätä en ymmärrä, miksi ihmiset toimii näin ja omalla käytöksellään ylläpitää ajatusta, ettei eriävää mielipidettä ole sopivaa esittää. Kertoo tekosyynä "ei ole rahaa" sen sijaan että avoimesti keskustelisi siitä, että ei pidä tätä ideaa juuri tässä tilanteessa investoinnin arvoisena. Jokaisella on rajallisesti aikaa ja rahaa ja täysi oikeus valita mihin niitä haluaa käyttää. Miksi siis ei voi avoimesti todeta olevansa eri mieltä ehdotuksen houkuttelevuudesta?

Päivämäärä:   11.11.24 17:52:22

Voi tarkoittaa mitä vaan, juurikin että rahat oikeesti loppu, tai sitten vain että ei sovi budjettiin jonka on suunnitellut.

Päivämäärä:   11.11.24 17:59:23

"Miksi siis ei voi avoimesti todeta olevansa eri mieltä ehdotuksen houkuttelevuudesta?"

Eihän se sitä tarkoita, etteikö asia voisi kiinnostaa. Voisi minustakin olla kiva mennä teemaristeilylle, mutta tiedän, että rahaa palaisi matkaan, ruokaan ja juomiin sen verran, että pidän sitä summaa suhteessa saatuun hyötyyn turhan korkeana.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   11.11.24 18:07:50

"Ei ole rahaa" = tili on tyhjä/rahat niin vähissä ettei siitä riitä esim. huvitteluun

"Ei ole rahaa tähän" = rahaa on, mutta se on varattu muuhun, tärkeämpään käyttöön, esim. remonttiin joka on pakko tehdä jotta talo pysyy kunnossa.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   11.11.24 18:52:00

Riippuu kaverista.
Itse olen alkanut sanomaan ihan suoraan, että nyt en halua laittaa tuollaiseen rahaa, vaan tällaiseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.11.24 19:02:46

LähettäjäYyy 

Päivämäärä11.11.24 16:33:24

Kysyin kaveria lyhyelle kotimaan matkalle, ei ollut varaa. Tämän jälkeen päätti toisen kaverin kanssa lähteä Kroatiaan, jonne olikin varaa ja hinta varmaan tuplasti. Kyllä loukkaannuin, mutta en ole näyttänyt sitä hänelle. En tosin ole pyytänyt sen jälkeen enää mihinkään mukaan.

Kaikesta sitä Messukatu loukkaantuu. Se kaveri varmaan säösti rahansa sinne Kroarian matkalle.

Päivämäärä:   11.11.24 19:51:29

Mitä väliä? Kaikesta sitä saakin ongelman kehitettyä.

Lähettäjä: Laikku 
Päivämäärä:   11.11.24 20:06:20

Lapseni kaveri ei ikinä pääse mihinkään eikä heillä saanut ruokaa vastavuoroisesti koska hänen äitinsä aina korostaa, että ei ole rahaa yksinhuoltajana. Maksoin pitkään (ainakin 2 vuotta) tämän lapsen uimalassa käymiset kerran viikossa, otin mukaan markkinoille ymv ja ostin sieltä hänelle samat asiat mitä lapselleni. Koska äidillä ei ollut rahaa edes tuohon 2€ uimalalippuun omien sanojensa mukaan vaan kaikki menot piti miettiä tarkasti. Meno vähän maku kun selvisi, että olikin vain priorisoinut rahansa eritavalla mihin minä olen tottunut. Esim nyt on kolmena viikonloppuna peräkkäin käynyt konsertissa ymv kauempana (ei todellakaan ilmaiskonsertteja), oli alkusyksystä laivalla aikuisten reissulla. Pitää pitää autoa ja moottoripyörää kun kesällä on niin paljon halvempaa ajella moottoripyörällä kuin autolla. Nämä pitää pesetyttää kerran viikossa huoltoasemalla ettei lasten vaatteet mene kuraan jne. Eli rahaa on minusta ihan ihmeellisiin asioihin, mutta lasten vaatteet ovat pieniä ja usein säähän sopimattomia, lapset eivät voi harrastaa tai käydä edes kavereiden kanssa uimassa ellei kavereiden vanhemmat maksa kun ei ole rahaa. Rahaa kumminkin riittää äidin bilettämiseen, auton ja moittoripyörän pitämiseen puhtaina ja äidin viikottaisiin ratsastunstunteihin ratsastuskoululla. Samoin toissakesänä tämä äiti teki aikuisten reissun Ranskaan, koska hänkin tarvitsee oikeaa lomaa ja hengähdystauon arjesta.

Lähettäjä: Taas 
Päivämäärä:   11.11.24 20:08:10

Matkustelu on eri asia, ja rahakasten hommaa, mutta kun lehtiin mennään valittamaan, ettei ole rahaa asumiseen tai vaatteisiin tai lasten harrastuksiin, ja kuvassa näkyy tekoripset, hiuslisäkkeet, kynnet, kulmakarvat, siinä ei ole priorisoitu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.