Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä koiralla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 23:23:57

Olen huomenna heti aamulla varaamassa ajan eläinlääkäriin kattavaan senioritarkastukseen, mutta kyselen silti. Koiramummo 13,5 vuotta on ollut tähän asti hyvävointinen, mutta nyt alkanut läähättää paljon, lisäksi huomaan nyt ensimmäistä kertaa että hengittää tosi nopeasti nukkuessaan. Yskää tms. ei ole. Lähtee edelleen reippaasti lenkille, ulkoilee mielellään pihalla, möyrii kukkapenkeissä, syö hyvin yms. Itse asiassa sen olen huomannut että ruokahalu on kasvanut, söisi koko ajan ja kyttää jatkuvasti ruokaa. Vaa’assa käytin tänään viimeksi, ei ole laihtunut eikä lihonut. Tänään huomasin että koiralla tuntuu rintakehässä etujalkojen välissä löysä muljuava puolikkaan kananmunan kokoinen patti. Tai ennemmin tuntuu joltain nestekertymältä kuin patlta.

Voiko olla sydän vaikka ei yskikään? Pelottaa että on jotain vakavaa :( Toki tiedän että koira on saanut elää pitkän elämän terveenä, mutta vielä sitä toivoisi että olisi vähän edes aikaa.

Re: Mikä koiralla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.11.24 06:35:30

Mun vanhalla koiralla oli sydänvika vaikka ei yskinytkään. Huomasin ulkona vauhdin hieman hiipuvan. Ainut oire. Sivuääni sieltä löytyi. Vuosi eleltiin rauhassa ja sitten oli koiran aika lähteä.

Päivämäärä:   11.11.24 06:48:50

Täytyy pyytää että kuuntelevat sydämen (kuunneltu viimeksi heinäkuun lopulla muun toimenpiteen yhteydessä, silloin ei poikkeavaa) ja laajat verikokeet.

Lähettäjä: lops 
Päivämäärä:   11.11.24 10:08:57

Moi,

kuulostaa sydänvialta. Itse juuri oman koirani ikiuneen viikko sitten laittaneena, saman vian vuoksi, kehotan äkkiä menemistä sydänultraan, jotta saatte lääkityksen päälle ja sit kautta mahdollisesti pidennettyä vielä elinikää ja hidastettua sairauden jatkumista.

Omanikin oli samanikäinen, nyt on koti tyhjä, sydän palasina ja raastava ikävä omaa rakasta ystävää. Kaikki tapahtui nopeasti, su iltana vielä oli normaali itsensä, ma aamuna hengitys oli todella nopeaa (n. 60 kertaa minuutissa, normaali alle 20), lisäksi koiraa selvästi koski, ei jaksanut seistä yhtään, ei juonut ei syönyt.

Edellisen kerran koira kävi sydänultrassa loppukeväästä, jolloin ei lääkäri vielä määrännyt lääkitystä. Tauti sitten lopulta eteni oireettomana näin nopeasti. Rakastakaa ja rapsuttakaa ystäviänne, tätä tuskaa en toivo kenellekään

Päivämäärä:   11.11.24 12:59:14

Sain onneksi jo loppuviikolle ajan sisätautilääkärille sydänultraan. Ultraa samalla myös sisäelimet ja ottaa verikokeet.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.11.24 13:08:04

Kuulostaa tosiaan sydänongelmilta. Ikääkin jo paljon.

Päivämäärä:   11.11.24 13:12:38

Tällä siis on ollut jo vuosia kakkostason ohivuoto, olikohan vasemmassa eteiskammiossa. Ultrattu kerta vuoteen. Ei ole vaatinut lääkitystä ja lääkäri on kehottanut seuraamaan yölevottomuutta ja yskän ilmaantumista. Ehkä on nyt sitten pahentunut, mutta onneksi on lääkäri tosiaan jo tällä viikolla - pelkäsin että erikoislääkärin aika voi mennä monen viikon päähän.

Jospa saisi vielä lääkkeillä edes joulun yli olla, muuten on siis hyvinkin pirteä mummo <3 Eihän näiden kanssa tietenkään mikään aika ole koskaan tarpeeksi. Mutta ei auta kuin odottaa, mitä lääkäri sanoo.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   11.11.24 14:57:41

Lukaise aikaa odotellessa vielä Cushingin oireet koiralla, jotta ehdit miettiä, onko teillä. Tuo ruokahalu viittaisi siihen. Meillä oli sydämen vajaatoiminnan lisäksi Cushing-epäily. Päästin ystävän pois :(

Päivämäärä:   11.11.24 16:34:07

Cushingia olen miettinyt myös mutta ei juo tavallista enempää eikä karva ole huono tai maha pullota. Toki kannattaa sekin testata. Jos useampaa vaivaa löytyy niin sitten toki pois :(

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.